استارتر پک تبدیل شدن به یک برنامه نویس - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

استارتر پک تبدیل شدن به یک برنامه نویس - بخش دوم

در بخش قبلی با برخی از اصول برنامه‌نویسی و کارهایی که برنامه‌نویسان انجام می‌دهند آشنا شدیم، حال بیایید به ادامه‌ی بحث خود بپردازیم:

برای آغاز کدنویسی باید چه چیزهایی را یاد بگیرید

تمرین کنید، تمرین کنید و دوباره تمرین کنید. حالا که متوجه کارهای برنامه‌نویسان شدید، احتمالا مسیر مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کرده‌اید. شاید بخواهید یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایل، front-end یا back-end باشید. اگر هم مسیری را انتخاب نکرده‌اید، ایرادی ندارد. شما فقط به تجربه‌های بیشتری نیاز دارید و بلاخره آن‌ها را بدست خواهید آورد.

مهم نیست که چه مسیری را انتخاب کرده‌اید، شما باید ساخت یک پروژه‌ی واقعی را شروع کنید. وقتی از پروژه صحبت می‌کنم، حتما منظورم در مورد پروژه‌های خیلی بزرگ و پیچیده نیست. هر کدی که می‌نویسید، می‌تواند یک پروژه در نظر گرفته شود. می‌توانید یک تئوری اساسی در مورد دانش زبان برنامه‌نویسی هدف یا مبانی علوم کامپیوتر داشته باشید. اینکه اصول پایه‌ای را در اختیار نداشته باشید، هیچ ایرادی ندارد. فقط به ساخت چیزهای واقعی بپردازید. بدون داشتن یک تئوری، دنبال کردن مسائل در انجام کارهای واقعی کمی دشوار می‌شود. ما در تلاش هستیم تا مشکلات را کاهش دهیم.

مسیر Front-end

این موضوع به کارهایی بستگی دارد که میخواهید انجام دهید. مثلاً اگر دوست دارید طرح‌هایی زیبا را برای صفحات وبسایت‌های استاتیک خلق کنید، HTML و CSS کافی خواهند بود. سپس باید به دنبال یک "راهنمای HTML" باشید و بعد از پشت سر گذاشتن هر درس کمی کدنویسی کنید. بعد از آن باید به دنبال یک "راهنمای CSS" بگردید و آن‌ها را با HTML ترکیب کنید. نیازی به یاد گرفتن تمام المان‌های HTML موجود در آن نیست. <div>، <font>، <p> و غیره برای شروع به کار کردن کافی هستند. سپس با سوالاتی واقعی روبرو می‌شوید و می‌توانید جواب آن‌ها را در گوگل جستجو کنید. تمام این موارد برای CSS نیز صدق می‌کنند اما ابتدا باید اطلاعات بیشتری را کسب کنید تا بفهمید که قادر به انجام چه کارهایی هستید.

اگر به ساخت برنامه‌های وب علاقه دارید، باید HTML، CSS و Javascript را بلد باشید. شما در ابتدا به اصول اولیه‌ای مثل نحوه‌ی نوشتن یک تابع، فراخوانی آن، ساخت متغیرها، جمع اعداد و غیره نیاز خواهید داشت. بخش DOM در جاوا اسکریپت این امکان را به شما می‌دهد تا آموخته‌های خود را با دستکاری یک صفحه‌ی وب ادغام کنید. مثلاً وقتی دکمه‌ی قرمز رنگ صفحه را کلیک کردید، به رنگ آبی تبدیل شود.

اگر با چنین اصول اولیه‌ای آشنا شوید، می‌توانید یک فریمورک front-end را انتخاب کنید. اما این کار الزامی نیست. فریمورک‌ها ابزاری هستند که حل کردن مشکلات خاص را برای یک توسعه‌دهنده آسان‌تر می‌کنند و به شما اجازه‌ی نوشتن کدهای کمتری را می‌دهند. با این حال می‌توانید بدون استفاده از آن‌ها نیز یک وبسایت را خلق کنید. اگر در آستانه‌ی انتخاب یک فریمورک هستید، به شما تبریک می‌گویم چون یک مرحله بالاتر آماده‌اید. به کارهای خود ادامه دهید و مقالات بیشتری را در این باره مطالعه کنید.

شاید بپرسید که باید چه پروژه‌هایی را انتخاب کرد؟ پروژه‌های شما باید سریع و ساده باشند تا فوراً نتایج را مشاهده کرده و یادگیری کدنویسی را فراموش نکنید.

به عنوان مثال می‌توانید کار خود را با ساخت یک صفحه‌ی وب شخصی شروع کنید؛ صفحه‌ای که در آن اطلاعاتی را در مورد خودتان قرار خواهید داد. می‌توانید از بلوک‌های raw HTML دارای متن استفاده کنید. با بلوک‌های مختلف تمرین کنید و نتیجه را ببینید. سپس اضافه کردن استایل‌ها با CSS را شروع کنید. برای روزها و هفته‌های آتی چندین پروژه مشابه HTML و CSS را تمرین کنید.

حالا که می‌دانید با HTML و CSS می‌توان چه کارهایی را انجام داد، اصول جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. شما باید از نحوه کدنویسی مطلع باشید. کارهای مشابهی را در نظر بگیرید و آن‌ها را کدنویسی کنید. حال باید توانایی انجام کارهای جزئی را با HTML، CSS و Javascript داشته باشید. مثلا باید بتوانید یک صفحه‌ی ساده با سربرگ، پاورقی، بخش محتوا و کمی منطق را خلق کنید. منظور از منطق این است که وقتی بر روی دکمه‌ای کلیک می‌کنید، یک بلوک با ورودی برای شما ظاهر می‌شود. وقتی ورودی را تغییر می‌دهید، عنوان صفحه‌ی وب نیز تغییر می‌کند.

با کارها و پروژه‌های جدید تمرین کنید. هرگز تمرین کردن را نادیده نگیرید.

مسیر Back-end

شما باید یک زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. Javascript بهترین گزینه برای برنامه‌های وب است زیرا این امکان را به شما می‌دهد تا از یک زبان در بخش front-end و سرور ساید استفاده کنید. این یک گزینه عالی برای توسعه‌ی full-stack است.

شما باید پلتفرم Node.JS که یک جاوا اسکریپت سرور ساید است را یاد بگیرید. برای آشنا شدن با اصول اولیه، مطالب آموزشی را مشاهده کرده و یا بخوانید: نحوه نصب Node و نوشتن یک سرور ساده که بتواند درخواست‌ها را شنیده و به آن‌ها پاسخ دهد. ما به REST API علاقه داریم. بنابراین اولین پروژه واقعی شما می‌تواند ساخت یک سرور با ۲ روت باشد. روت اول "POST/messages" که پیام جدید را ایجاد می‌کند و روت دوم "GET/messages" که تمام پیام‌های ذخیره شده شما را برمی‌گرداند. می‌توانید برای فعلاً آن‌ها را در حافظه یا فایل ذخیره کنید.

اگر می‌خواهید به یک برنامه‌نویس full-stack تبدیل شوید، می‌توانید صفحه‌ی وبی را ایجاد کنید که پیام‌ها را نشان داده و قابلیت افزودن پیام جدید را نیز داشته باشد.

مسیر موبایل

همینطور که در مورد جاوا اسکریت صحبت می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که این امکان را به ما می‌دهد تا با کمک فریمورک React Native می‌توانیم برنامه‌هایی را برای گوشی خلق کنیم. معمولاً برنامه‌نویسان به زبان‌های دیگری مثل Java (برای اندروید) و Swift (برای IOS) کدنویسی می‌کنند. فریمورک React Native این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید برای هر دو سیستم عامل و حتی وب و دسکتاپ نیز کدنویسی کنید.

خلاصه

امیدوارم که حالا درک بهتری از مسیر انتخابی خود داشته باشید. مهم نیست که چه چیزی را انتخاب می‌کنید، تمرین باید همیشه به طور منظم انجام داده شود. اگر با مطالب و اصول دقیق‌تری روبرو شدید، تمرین کردن را کنار نگذارید. وقتی اصول اولیه را یاد گرفتید، سعی کنید پروژه‌های ساده‌ای را انجام دهید که به زمان کمی نیاز دارند. پروژه شما نباید بیشتر از چندین ساعت باشد زیرا این موضوع می‌تواند انگیزه شما را برای ادامه‌ی کار از بین ببرد. پروژه‌ای را انتخاب کنید که بتوانید نتیجه آن را هر چه سریع‌تر مشاهده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات