از این اشتباهات، در حوزه کاری‌تان دوری کنید!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

از این اشتباهات، در حوزه کاری‌تان دوری کنید!

نهایت هر چیزی چیست؟ نهایت تحصیل کردن، مشاهده دوره‌های آموزشی مختلف، یادگیری یک زبان برنامه نویسی و... ؟ رفتن سر کار است! اما آیا برای رفتن سر یک کار آماده هستید؟

هر آنچه که ما در فرایند یادگیری پیش از پیدا کردن یک فرصت شغلی آموخته‌ایم مربوط به تخصصی است که قرار است در جایی که استخدام می‌شویم از آن استفاده کنیم. اما خود مفهوم کار و شغل چه؟ آیا می‌توانیم در یک شرکت به خوبی کار بکنیم؟ آیا می‌توانیم زمان را مدیریت کنیم؟ آیا می‌توانیم در کنار کار به خانواده‌مان نیز توجه داشته باشیم؟ تمام این موارد از ضروری‌ترین مفاهیمی است که معمولا افراد با تجربه بدست می‌آورند و دوره آموزشی برای این موضوع وجود ندارد.

اما در این مطلب از راکت امروز قصد داریم شما را با اشتباهاتی آشنا کنیم که بیشتر افراد تجربه کرده‌اند و به عنوان اشتباهات کاری و شغلی‌شان آن‌ها را معرفی کرده‌اند. سعی کنید از این اشتباهات دوری کرده و خودتان را درگیر این موارد نکنید!

اشتباه اول: تعیین نکردن اهداف واقع‌بینانه

Goal

یکی از اشتباهاتی که در دنیای کاری و حرفه‌ای برای بسیاری پیش خواهد آمد این است که برای خودشان هدف تعیین نمی‌کنند. برخی از افرادی که هدف تعیین می‌کنند نیز بیشتر از آنکه هدف باشد رویا بوده و به واقعیت چندان نزدیک نیست.

اینکه اهداف غیر واقعی برای خودمان درست کنیم ما را در نهایت به این نقطه می‌رساند که هیچگاه نمی‌توانیم به اهداف دست پیدا کنیم و بهتر است بیخیال هر چیزی شویم. به همین دلیل است که اصرار داریم که اهداف واقعی برای خودتان در نظر بگیریم.

یکی از اشتباهات دیگر این است که اهداف بسیار بلند مدت برای خودتان در نظر بگیرید و هر روز به این فکر کنید که چگونه به این هدف دست پیدا کنم. برای مثال روز اول کاری، با این هدف که ۱۰ سال دیگر خانه بخرید چندان هدف منطقی نیست چرا که زندگی‌تان را به جهنم تبدیل می‌کند.

بهترین رویکرد در این باره این است که اهداف کوتاه مدت برای خودتان تعیین کنید و سعی نکنید که بازه زمانی مربوط به این اهداف از یک ماه بیشتر شود. به این شکل دقیق‌تر می‌توانید به چیزهایی که نیاز دارید دسترسی داشته باشید و همچنین پیشرفت خودتان را بررسی کنید.

اینگونه نه سرخورده خواهید شد و نه راه‌تان را گم خواهید کرد.

اشتباه دوم: تشخیص ندادن پتانسیل‌های کاری‌تان

Potential

انسان‌ها پتانسیل کاری متفاوتی داشته و هر فردی در زمینه‌ای خاص می‌تواند نرخ موفقیت بالایی داشته باشد. برای ما که توسعه دهندگان نرم افزار هستیم این پتانسیل را با خواندن، یادگیری و تمرین و تکرار کشف کرده‌ایم و حال به این درک رسیده‌ایم که افراد توانمندی در زمینه کاری خودمان هستیم.

اما در حوزه‌های دیگر چه؟ ممکن است ما پتانسیل تبدیل شدن به یک مدیر تیم حرفه‌ای را نیز داشته باشیم. ممکن است در مسیر پیشرفت‌مان نیاز به یکسری پتانسیل دیگر داشته باشیم که داریم اما از این موضوع آگاه نیستیم.

جمله «خودت را دریاب» در این زمینه بسیار کاربردی است. معرفی کردن خودتان به خودتان و اینکه چه توانمندی‌هایی دارید و از چه ویژگی‌های منحصر به فرد برخوردار هستید همگی از جمله روش‌هایی‌ست تا به درک واضحی از پتانسیل خود برسید.

اشتباه سوم: ایجاد نکردن شبکه‌ای از افراد مرتبط

Networking

احاطه کردن خودتان با افرادی که در زمینه کاری خودتان کار می‌کنند به شما این قابلیت را می‌دهد تا همواره بتوانید در زمینه کاری‌تان پیشرفت کنید و با موضوعات جدید آشنا شوید. همچنین اگر با مشکل یا چالشی روبرو شوید، افرادی را دارید که به آن‌ها مراجعه کرده و از آن‌ها کمک بخواهید.

استفاده از لینکدین در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.  با استفاده از این شبکه اجتماعی می‌توانید به صورت سریع یک شبکه یا Network ایجاد کرده و تمام افراد نخبه حوزه کاری‌تان را به سرعت پیدا کنید.

همچنین اگر قصد مدیریت تیم یا ساخت یک استارتاپ را دارید می‌توانید با استفاده از شبکه‌ای که ایجاد کرده‌اید، افراد مختلفی را وارد تیم کاری‌تان بکنید. برای مثال اگر به یک گرافیست نیاز دارید، به راحتی می‌توانید از طریق گیت‌هاب چنین شخصی را پیدا کنید.

اشتباه چهارم: هدر دادن زمان

Wasting-Time

یکی از دشمنان اصلی کارتان، اتلاف وقت و به هدر دادن زمان مفید کاری‌تان است. متاسفانه در عصری زندگی می‌کنیم که عوامل بسیار زیادی برای اتلاف وقت وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌ترین عامل این موضوع هستند.

بسیاری از افراد در جامعه هستند که اعتراف می‌کنند زمانی که وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند گذر زمان را فراموش کرده و چشم بهم می‌زنند متوجه می‌شوند که چند ساعت است بدون دلیل خاص در اینستاگرام یا توییتر مشغول به مشاهده محتواهای مختلف هستند.

سعی کنید روی این موضوع آگاهی کامل کسب کنید و اجازه ندهید که شبکه‌های اجتماعی یا هر موضوع دیگری وقت‌تان را تلف کند.

اشتباه پنجم: درخواست نکردن!

Don-t-ask-Don-t-Get

یکی از اصلی‌ترین رسوم ما ایرانی‌ها تعارف است! ما تعارف را پایه‌ای برای مودب بودن در نظر گرفته‌ایم که کاملا اشتباه است.

زمانی که شما در یک شرکت مشغول به کار می‌شوید، درخواست‌ها و نیازمندی‌های مختلفی برای‌تان پیش خواهد آمد که بعضی‌های‌شان ممکن است روی کارتان تاثیر بسیار خوبی بگذارد. اما شما ترجیح می‌دهید درخواستی نداشته باشید تا کارمند خوبی به نظر بیایید.

چنین کاری نکنید! اگر نیازمندی دارید از کارفرما یا مدیر گروه یا بخش منابع انسانی آن را درخواست کنید و یاد بگیرید که شما ربات نیستید بلکه یک انسان‌ید و نیازمندی‌های مختلفی دارید.

اشتباه ششم: رعایت نکردن بالانس زندگی و کار

Work-Life

در نهایت به عنوان یک نکته مهم سعی کنید یک بالانس بین زندگی شخصی/خانوادگی خود و زندگی کاری‌تان حفظ کنید. مطمئنا کار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بدون آن نمی‌توانید هزینه‌های زندگی را تامین کنید. اما به موازات کار، زندگی شخصی و خانوادگی‌تان نیز اهمیت بالایی دارد.

در واقع شما کار می‌کنید تا زندگی شخصی بهتری داشته باشید. اگر قرار باشد که کار کردن روی تمام جنبه‌های زندگی شما اثر منفی بگذارد پس بهتر است آن کار را ترک کرده و سراغ یک موقعیت شغلی دیگر بروید.

یادتان نرود که شما انسان هستید و نه یک ربات!

در پایان

 مرتکب شدن به کاری اشتباه یک امر اجتناب ناپذیر بوده و همه انسان‌ها مرتکب خطا می‌شوند. اما این موضوع نرخ متفاوتی دارد. بعضی از افراد پشت سر هم اشتباه می‌کنند که در این صورت کار از کار گذشته و ارتباطی به اجتناب ناپذیر بودن ندارد.

اما برای برخی از افراد اشتباهات تنها به دلیل آشنا نبودن با یک موضوع است. به همین دلیل امروز سعی کردیم شما را با برخی از مهمترین اشتباهات و روش حل کردن آن‌ها آشنا کنیم که معمولا در حوزه کاری‌تان پیش خواهد آمد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا