معرفی 6 ابزار برای توسعه‌دهندگان Front-End
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

معرفی 6 ابزار برای توسعه‌دهندگان Front-End

اگر به صورت کلی ابزارهایی که یک توسعه‌دهنده فرانت-اند نیاز دارد را نام ببریم می‌توانیم تنها به HTML/CSS/Javascript اکتفا کنیم. اما واقعیت آن است که در دنیای وب مدرن ابزارهای بسیار بیشتری نسبت به این سه مورد وجود دارند که یک توسعه‌دهنده فرانت-اند نیاز دارد تا آن‌ها را یاد بگیرد. در حال حاضر نیز هزاران ابزار مختلف بوجود آمده که مطمئناً یادگیری تمام آن‌ها برای یک نفر امکان‌پذیر نیست. با این حال ما در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم ۶ تکنولوژی را به شما معرفی کنیم که یادگیری آن‌ها می‌تواند شما را به توسعه‌دهنده بسیار بهتری تبدیل کند.

۱. Chrome DevTools

در بین توسعه‌دهندگان وب مرورگر کروم بیشترین محبوبیت را دارد. این موضوع فقط بدلیل خوب بودن در امر جستجو و مرور صفحات وب نیست؛ گوگل کروم مجموعه‌ای از ابزارهای بسیار عالی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند از طریق آن کارهای مربوط به توسعه رابط کاربری را انجام دهند. اگر به المان‌های پایه‌ای این ابزار اشاره کنیم می‌توانیم دیباگر، کنسول جاوااسکریپت، قابلیت‌های auto-complition برای کدنویسی به صورت مستقیم و… اشاره کرد. اما جدای از این موارد ابزارهای پیشرفته‌ای مانند مانیتور شبکه، بررسی کارایی اپلیکیشن، میزان استفاده از حافظه و… را نیز در خود جای داده است. یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار کاربردی آن نمایش صفحات وب در دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل و تبلت است. اگر از جمله توسعه‌دهندگانی هستید که به واکنشگرا بودن صفحات‌تان اهمیت بسیار زیادی می‌دهید این ابزار می‌تواند برای‌تان کاربردی باشد.

مقالات مرتبط:


۲. npm

npm به صورت پایه‌ای یک پکیج منیجر برای پلتفرم نودجی‌اس است. با این حال جدای از یک پکیج منیجر بودن قابلیت‌هایی مانند مدیریت پروژه را نیز دارد. اما به عنوان یک توسعه‌دهنده وب فارغ از آنکه با چه تکنولوژی‌هایی کار می‌کنید یادگیری npm بسیار ضروری است. در حال حاضر تعداد پکیج‌های مربوط به npm از ۸۰۰هزار عدد پیشی گرفته و این آمار روز به روز نیز در حال افزایش است.

اگر قصد یادگیری npm را دارید می‌توانید از مقالات زیر شروع کنید:

۳. Angular

انگولار را می‌توان یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین فریمورک‌های جاوااسکریپتی دانست. انگولار ویژگی‌های بسیار حرفه‌ای‌تری را به نسبت دیگر فریمورک‌ها به توسعه‌دهندگان فرانت-اند ارائه می‌کند. این فریمورک در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل ایجاد شد. در ابتدای امر این فریمورک Angular.js نام داشت و برای کار با آن تنها چیزی که نیاز به دانستن‌ش داشتید جاوااسکریپت بود. اما نسخه‌های جدید این فریمورک با استفاده از تایپ‌اسکریپت نوشته شده‌اند و برای کار با آن‌ها نیاز است تا از تایپ‌اسکریپت استفاده کنید. 

اگر قصد یادگیری Angular را به صورت کامل دارید به شما پیشنهاد می‌کنم دوره‌ آموزشی «آموزش کامل Angular» را مشاهده نمایید. 

همچنین برای داشتن اطلاعات بیشتر در ارتباط با این تکنولوژی می‌توانید مطالب مربوط به صفحه «انگولار» را مطالعه نمایید.

۴. Ionic

حدس‌های بسیار زیادی در ارتباط با آمار پیشرفت وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده وجود دارد. اما در این میان Ionic می‌گوید که تا سال ۲۰۲۰ یک دوم تمام اپلیکیشن‌های دنیا به PWA یا همان اپلیکیشن پیش‌رونده خواهند بود.

Ionic یکی از محبوب‌ترین SDKها برای ایجاد اپلیکیشن‌های پیش‌رونده و اپلیکیشن‌های چند-سکویی است. جامعه کاربری این فریمورک بسیار بزرگ است از این رو منابع یادگیری بسیار زیادی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در اوایل ساخت، این فریمورک از Angular برای رندر المنت‌های اپلیکیشن‌های ساخته شده استفاده می‌کرد اما در نسخه‌های جدید این فریمورک سراغ تکنولوژی Web Components رفته است.

برای مطالعه عمیق‌تر این مسئله به شما پیشنهاد می‌کنم مقاله «بررسی فریمورک Ionic برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل» را مطالعه نمایید.

۵. HTML5 Boilerplate

HTML5 Boilerplate برای آن طراحی شده که روند کدنویسی را ساده‌تر کند. در حقیقت این مورد پروژه‌ای که روال کدنویسی HTML5 را با استفاده از یکسری المان‌های بهینه و قدرتمند‌، سریع‌تر می‌کند. البته ممکن است در برخی موارد این پروژه نتواند بهترین گزینه برای پروژه‌های بزرگ باشد اما از آنجایی که جامعه کاربری نسبتاً بزرگی دارد می‌تواند در مواجه با مشکلات کمک‌های بسیاری به شما بکند.

۶. Vue

Vue فریمورکی است که تمام قابلیت‌های مورد انتظار از یک فریمورک جاوااسکریپتی را به شما می‌دهد. اما تفاوت این فریمورک به نسبت دیگر موارد در یک چیز است: توسعه اپلیکیشن با استفاده از ویوجی‌اس بسیار آسان است. این ویژگی باعث شد تا ویوجی‌اس به عنوان یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های دنیای جاوااسکریپت شناخته شود. ما در راکت نیز از ویوجی‌اس برای توسعه فرانت-اند استفاده می‌کنیم.

برای یادگیری عمیق و پروژه محور ویوجی‌اس می‌توانید دوره‌های آموزشی مربوط به این تکنولوژی را در این صفحه مشاهده نمایید. 

همچنین اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با Vue.js هستید می‌توانید به صفحه «Vue» مراجعه کنید. 

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت ۶ ابزار مناسب برای توسعه‌دهندگان فرانت-اند را معرفی کردیم که یادگیری هر کدام از آن‌ها می‌تواند کارایی شما را به نحوی بالاتر ببرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا