تفاوت بین کد نویسی و برنامه نویسی چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

تفاوت بین کد نویسی و برنامه نویسی چیست؟

مدت‌ها طول کشید تا بفهمم اصطلاحات برنامه نویسی و کد نویسی به معنای واقعی چه هستند و هر زمینه شامل چه چیزهایی می‌شود. و من مطمئنم که تنها کسی نیستم که وقتی وارد این فناوری شدم با این دو اصطلاح احساس سردرگمی کردم.

تا مدتی فکر می‌کردم که این دو اصطلاح یک معنی را می‌دهند و مدت‌ها طول کشید تا بفهمم که بین این دو به اندازه یک جهان اختلاف وجود دارد.

در این مقاله، تفاوت‌های اساسی بین برنامه نویسی و کد نویسی و نحوه همکاری آن‌ها برای توسعه اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها را توضیح خواهم داد.

بنابراین بیایید ابتدا این اصطلاحات و چگونگی استفاده حرفه‌ای از آن‌ها را با درک معنی آن‌ها بررسی کنیم.

کد نویسی چیست؟

کد نویسی در اصل عمل ترجمه کد از زبان انسان به یک زبان مبتنی بر ماشین است.

برای اینکه یک کدنویس شوید، باید بتوانید به زبان‌های برنامه نویسی مختلف مانند پایتون، جاوا، C و غیره کد بنویسید. با استفاده از این دانش قادر خواهید بود دستورالعمل‌ها و اطلاعاتی را به رایانه ارائه دهید تا بتواند برنامه‌هایی را که شما یا تیم شما ایجاد کرده را اجرا کند.

کد نویسی شامل نوشتن کد برای ایجاد یک برنامه نرم افزاری است. هر نوع اپلیکیشن، وب سایت یا بازی یک برنامه به حساب می‌آید.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی فرایند توسعه یک برنامه نرم افزاری قابل اجرا است که بدون هیچ گونه خطایی اجرا می‌شود. این وظیفه برنامه نویس است که یک مشکل در کد را تجزیه و تحلیل کند و راه حل ارائه دهد.

برای ایجاد یک اپلیکیشن باید چند مرحله را انجام دهید:

- برنامه ریزی اپلیکیشن

- طراحی آن

- آزمایش ویژگی‌های آن

- استقرار آن

- تعمیر و نگهداری آن پس از پایان کار

بنابراین منصفانه است که بگوییم برنامه نویسی نه تنها با کد نویسی ، بلکه با استفاده از الگوریتم‌ها و موارد دیگر نیز سروکار دارد.

بیایید سعی کنیم آن را به روشی ساده‌تر توضیح دهیم تا بتوانیم درک بهتری داشته باشیم.

به عنوان مثال، می‌توانید ساعت خود را طوری برنامه ریزی کنید که شما را ساعت ۸ صبح بیدار کند. همچنین، شما می‌توانید سیستم AC را طوری برنامه ریزی کنید که در درجه بندی که انتخاب کرده‌اید قرار بگیرد. این دستگاه‌ها دارای کدهایی در بک اند هستند که براساس مجموعه دستورالعمل‌های داده شده توسط کاربر کار می‌کنند.

تفاوت بین کد نویسی و برنامه نویسی

۱. تفاوت اساسی

کد نویسی بخشی از برنامه نویسی است که مربوط به نوشتن کدی می‌شود که ماشین می‌تواند ترجمه کند. برنامه نویسی فرایند ایجاد برنامه‌ای است که از استانداردهای خاصی پیروی می‌کند و وظیفه خاصی را انجام می‌دهد.

۲. ابزارها

برنامه نویسی به تعداد بسیاری از ابزارهای نرم افزاری احتیاج ندارد، زیرا این فقط یک عمل ترجمه کد به فرم قابل خواندن توسط ماشین است. فقط یک ویرایشگر متن ساده مانند wordpad یا notepad کافی است. شما به عنوان کدنویس باید از جزئیات قواعد ساختاری زبان برنامه نویسی خود مطلع باشید.

برنامه نویسی مستلزم این است که شما بررسی و تحلیل مستندات را همراه با کد نویسی انجام دهید که به ابزارهای اضافی نیاز دارد. این ابزارها شامل ابزار تجزیه و تحلیل کد، ژنراتور کد، پایگاه داده، فریمورک‌های آزمایش، کامپایلرها، طراحان رابط کاربری گرافیکی، مونتاژگرها، اشکال زدایی و الگوریتم‌های مدل سازی است.

یک برنامه نویس برای به دست آوردن این مهارت‌ها به تجربه زیادی نیاز دارد. آن‌ها همچنین باید قادر به درک و ایجاد ساختارهای پیچیده داده باشند.

۳. تخصص

کدنویسان باید دانش اساسی در مورد زبان‌های برنامه نویسی ،سینتکس و کلمات کلیدی آن‌ها داشته باشند.

برنامه نویسان باید تجربه ایجاد الگوریتم‌ها، مدل سازی برنامه‌ها، پردازش داده‌ها و مدیریت پروژه‌ها را داشته باشند، این تنها برخی از مهارت‌های عملی مورد نیاز است. برنامه نویسان همچنین از تخیل و مهارت‌های تحلیلی خود برای کمک به آن‌ها در حل مشکلات خاص استفاده می‌کنند.

۴. نتیجه

هنگام کد نویسی، نتیجه مورد انتظار شما یک راه حل ساده یا بخش کوچکی از یک پروژه است. این کد به عنوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های داده شده به رایانه عمل می‌کند.

از طرف دیگر، برنامه نویسی باعث بهره وری اپلیکیشن، محصولات نرم افزاری یا وب سایتی می‌شود که آماده استفاده است.

چگونه کد نویسی و برنامه نویسی در کنار هم کار می‌کنند

احتمالا تاکنون درک درستی از تفاوت این دو اصطلاح پیدا کرده‌اید. حالا، کد نویسی و برنامه نویسی چگونه با یکدیگر کار می‌کنند تا وظایف مختلف را انجام دهند؟

این موضوع را با استفاده از یک مثال توضیح می‌دهم تا درک بهتری داشته باشید. تصور کنید ما در حال ایجاد اپلیکیشنی هستیم تا چیزی مانند برنامه روزانه‌مان را برای ما کنترل کند. این دو زمینه چگونه با هم کار خواهند کرد؟

ابتدا برنامه نویس مجبور است که این کارها را انجام دهد:

- برنامه ریزی ساختار اپلیکیشن

- یادداشت ویژگی‌های اپلیکیشن

- طراحی اپلیکیشن

- و به هر ویژگی دیگری که باید در اپلیکیشن گنجانده شود فکر کند

بعد از اینکه برنامه نویسی این مراحل اولیه را انجام داد، آنگاه آن را به کدنویس تحویل می‌دهد. اکنون کدنویس وارد عمل شده و آن ایده‌ها را به کدی تبدیل می‌کند که کامپیوتر می‌تواند آن‌ها را درک کند. پس از انجام این روند جادویی، کد تکمیل شده به برنامه نویس داده می‌شود.

اکنون برنامه نویس از طریق کد، اشکال زدایی، بررسی خطاها و آزمایشات قبل از انتشار محصول نهایی را انجام می دهد. اکنون می‌توانید ببینید که این دو زمینه چگونه گرد هم آمده‌اند تا بر روی یک ایده کار کنند و چیزهای قابل استفاده برای عموم تولید کنند.

نتیجه گیری

اگر به منطق علاقه مند هستید، می‌توانید بر روی برنامه نویسی تمرکز کنید، در حالی که اگر در به خاطر سپردن و درک چیزها بهتر هستید می‌توانید بر روی کد نویسی تمرکز کنید.

همه این‌ها بستگی به این دارد که شما دوست دارید در کدام منطقه به جستجو بپردازید، زیرا علوم کامپیوتر یک حوزه گسترده است و هنوز هم پیشرفت می‌کند و به این زودی متوقف نمی‌شود. بنابراین با یافتن مسیر خود از ماجراجویی خود لذت ببرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.4 از 5 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات