چگونه می‌توان مهارت‌های کدنویسی خود را بهبود بخشید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

چگونه می‌توان مهارت‌های کدنویسی خود را بهبود بخشید؟

بیشتر دانشجویان برنامه نویسی این سوال را می‌پرسند: "چگونه می‌توانم مهارت‌های برنامه نویسی خود را بهبود ببخشم؟".

آموختن مفاهیم نظری آسان است، اما وقتی صحبت از انجام کارهای عملی می‌شود، بیشتر دانشجویان این کار را دشوار می‌دانند. حتی افرادی با دانش نظری کامل در مورد مفاهیم شیءگرا هم در هنگام کدنویسی با چالش‌هایی روبرو می‌شوند. گاهی برنامه نویسان باتجربه، حل مشکلاتی مانند استفاده از تکرار، درخت جستجوی دودویی و غیره را دشوار می‌دانند. تمام این موارد می‌تواند ناشی از عدم کدنویسی کافی و یا عدم درک مفاهیم از طریق ارتباط با زندگی واقعی باشد. ما در این مقاله به بررسی راه‌های بهبود مهارت‌های کدنویسی و تبدیل شدن  به یک برنامه‌نویس ماهر می‌پردازیم.

۱. خیلی کد بخوانید

این کار احتمالا رایج‌ترین و ارزشمندترین پیشنهاد برای بهبود مهارت‌های برنامه نویسی است. با این حال، برای شما سوال است که چرا خواندن کدهای دیگران مهم است. هنگامی که یک کد کامل شده را می‌خوانید، می‌بینید که چگونه شخص دیگری موفق به حل یک مشکل خاص برنامه نویسی شده است. اما به ﺁن به‌عنوان ادبیات نگاه نکنید؛ با ﺁن به‌عنوان یک چالش و یک درس رفتار کنید. سؤالات زیر را از خود بپرسید:

۱. چگونه می‌توانم آن بخش از کد را بنویسم؟ حالا که راه‌حل دیگری را پیدا کرده‌اید، چه کار متفاوتی می‌کنید؟

۲. چه چیزی یاد گرفتم؟ چگونه می‌توانم این تکنیک را در کدی که قبلا نوشته بودم، به کار بگیرم؟ (من هرگز فکر نمی‌کردم که از تجزیه کننده‌ی کاهشی بازگشتی در آنجا استفاده کنم)

۳. چگونه می‌توانم این کد را ارتقا دهم؟ و از کجا اطمینان دارید که اگر کد متن‌باز باشد، راه‌حل بهتری پیدا کرده‌اید؟

۴. کد را به سبک نویسنده تکرار کنید. تمرین کردن به شما کمک می‌کند تا وارد ذهن برنامه‌نویس شوید، که این کار درک شما را بهبود می‌بخشد.

فقط در مورد مراحل فوق فکر نکنید. به پاسخ‌های خود توجه کنید، چه در یک گردهمایی عمومی با شرکت‌کنندگان دیگر، چه در یک فرآیند بررسی کد، وبلاگ یا مجله‌ای شخصی باشد.

۲. فقط به‌عنوان تکلیف کدنویسی نکنید

مزایای متعددی با کار بر روی پروژه‌های برنامه نویسی شخصی حاصل می‌شود. اول اینکه، این امکان را به شما می‌دهد تا در مورد ابزارها و فن‌ﺁوری‌هایی که در مدرسه‌ی شما در دسترس نیستند یا هنوز توسط مدرس شما پیشنهاد نشده‌اند، بیشتر بیاموزید و اگر بر روی یک پروژه متن‌باز کار می‌کنید، اعتماد به‌نفس و مهارت‌های فنی به دست خواهید آورد. مزیت دیگر نوشتن کد این است که خودتان را به تنهایی برای حل و فصل کردن مشکلات وادار می‌کنید. این کار شما را از تقاضای کمک باز می‌دارد، زیرا شما نمی‌توانید چیزهای سخت را به شخص دیگری واگذار کنید. توصیه می‌شود فقط پروژه‌های شخصی را انتخاب کنید که در آن هرگز شکست نخورید. پروژه هایی را پیدا کنید که چالش برانگیز باشند.

۳. شما با کمک کردن به دیگران اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید

با عضویت در انجمن‌های فناوری آنلاین مانند StackOverflow یا CopyCrafter، با برنامه نویسان واقعی ارتباط برقرار کنید. به سوالاتی که توسط اعضای دیگر مطرح شده است پاسخ دهید و همچنین خودتان سوال بپرسید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا با بررسی، درک و ارائه‌ی راهکارها در مورد مشکلات سایر برنامه نویسان مطلع شوید. در این انجمن‌ها برنامه نویسان باتجربه‌ای وجود دارند که خود را وقف کمک به دیگران کرده‌اند.

۴. به خودتان یادآوری کنید که باید چقدر بیاموزید

اولین گام برای یادگیری این است که شما قبول کنید چیزی نمی‌دانید. توسعه‌دهندگان باهوش می‌دانند که غلبه بر این فرضیه شخصی چه مدت زمانی طول می‌کشد. دانشجویان بسیاری در رشته‌ی علوم کامپیوتر با این احساس غرور که "من بهترین چیزها را می‌دانم" فارغ‌التحصیل می‌شوند. آن‌ها باور دارند که همه چیز را درک می‌کنند و شدیدا می‌خواهند این باور را به همکاران خود بفهمانند. بگذارید این موضوع را خلاصه کنم: ممکن است طرز فکر "من می‌دانم دارم چه کار می‌کنم" مانع یاد گرفتن چیزی جدید شود.

۵. به جای ابزارها، تکنیک‌ها را یاد بگیرید

روش‌ها و ابزارهای برنامه نویسی زبان میﺁیند و می‌روند. به همین دلیل، بهتر است تا جایی که می‌توانید با فریمورک‌ها و زبان‌های مختلف ﺁشنایی پیدا کنید. بر روی اصول برنامه نویسی تمرکز کنید، زیرا اصول اولیه هرگز تغییر نمی‌کنند و به طراحی در مقایسه با برنامه نویسی توجه بیشتری داشته باشید. اگر احساس می‌کنید که فقط یک راه درست برای انجام کاری وجود دارد؛ احتمالا زمان ﺁن رسیده که یک ﺁزمون واقعی بگیریم. اعتقاد اضافی می‌تواند توانایی شما در یافتن چیزهای جدید را تضعیف کند و همچنین شما را مجبور می‌کند که خود را به کندی با تغییرات وفق دهید.

از ﺁنجا که کدنویسی نیاز به تفکر منطقی پیشرفته‌ای دارد، سعی کنید با معماهای پیچیده تمرین کنید و از قانون نتیجه‌گیری عقلانی برای دریافت پاسخ‌ها استفاده کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید یک معمای منطقی مانند سودوکو را امتحان کنید. اگر نمی‌توانید ﺁن را حل کنید نگران نباشید، زیرا در مرحله شروع هستید و اینکه برای امتحان کردن سایر معماهای منطقی دیگر نیز محدود نیستید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات