چگونه افزونه های وردپرس روی سرعت لود وبسایت شما تاثیر می گذارند؟ - قسمت اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه افزونه های وردپرس روی سرعت لود وبسایت شما تاثیر می گذارند؟ - قسمت اول

آیا تا به حال از این نکته با خبر شده اید که افزونه های وردپرس می توانند تاثیری عمیق را روی مدت زمان لود شدن وبسایت شما داشته باشند؟ افزونه های وردپرس ویژگی هایی جدید را به وبسایت شما اضافه می کنند، اما باید بدانید که این ویژگی ها روی سرعت لود وبسایت شما نیز تاثیر می گذارد. در این مقاله ما سعی داریم که به شما بگوییم که افزونه های وردپرس چگونه روی سرعت وبسایت شما تاثیر دارند و چگونه شما می توانید تا حد زیادی از این تاثیرات دوری کنید.

افزونه های وردپرس چگونه کار می کنند؟

افزونه های وردپرس مانند، اپلیکیشن های روی یک سیستم عامل هستند، شما می توانید این اپلیکیشن ها را نصب کنید و بعد آن از ویژگی های جدید اپلیکیشن استفاده کنید. افزونه هایی مثل Contact Form 7 , Photo Gallery , Ecommerce می توانند ویژگی های جدیدی را به وبسایت اضافه بکنند. وقتی که یک کاربر وبسایت شما را بازدید می کنند، وردپرس ابتدا فایل های هسته خود را اجرا می کند سپس به لود کردن فایل افزونه های فعال می پردازد.

افزونه ها چگونه می توانند روی سرعت وبسایت تاثیر بگذارند؟

هر کدام از افزونه های وردپرس، از توابع و ویژگی های مختلفی برخوردار هستند. برای مثال بعضی از افزونه ها وقتی لود می شوند به اطلاعات پایگاه داده شما دسترسی پیدا می کنند، از طرفی افزونه هایی نیز تنها روی قسمت دیداری وبسایت شما تاثیر می گذارند. اضافه کردن  آیتم برای پایگاه داده و یا استفاده از فایلهای مربوط به قسمت دیداری مانند فایل های سی اس اس و جاوا اسکریپت می توانند تاثیر زیادی روی بیشتر شدن زمان لود  صفحه وب شما داشته باشند. بیشتر پلاگین ها برای اجرا نیاز به درخواست دادن به پروتوکل HTTP برای انتقال فایلهای اضافه (با فرمت های مختلف) دارند، هر کدام از این درخواست ها سرعت لود شدن وبسایت شما را کاهش می دهند. اگر  چندین افزونه مختلف که از این پروتوکل استفاده می کنند را نصب و فعال کنید علاوه بر سرعت وبسایت می تواند تاثیر زیادی روی کارایی وبسایت و تجربه کاربری آن داشته باشد.

چگونه فایلهایی  که افزونه های وردپرس لود می کنند را بررسی کنیم؟

برای اینکه ببینید افزونه های وبسایت شما چگونه روی لود صفحه تاثیر می گذارند، باید از فایلهایی که واکشی می کنند، خبر دار شوید و آن ها را بررسی کنید.برای انجام اینکار تعداد فراوانی ابزار ساخته شده که ساده ترین آن استفاده از ابزار Inspect مربوط به مرورگر می باشد. استفاده از این ابزار بسیار ساده است. اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می کند روی نقطه ای از وبسایت کلیک راست کنید و گزینه Inspect را انتخاب نمایید. بعد از آن با رفتن به تب مربوط به Network می توانید فایلهایی را که هنگام باز شدن صفحه لود می شوند را مشاهده نمایید. (این ابزار برای مرورگرهای دیگر با نام های مشابه عرضه شده). شما همچنین می توانید برای اینکار از ابزارهای Pingdom و GTmetrix استفاده کنید.

چند فایل از این قسمت مربوط به افزونه ها است؟

محتوای تب نتورک را مشاهده کنید، شاید برایتان سوال باشد که چه تعداد از این فایلهای مربوط به افزونه های وردپرس است. در اولین مرحله باید توجه داشته باشید که این تعداد مربوط به تعداد افزونه های شما می باشد. اما مبحث دوم که باید توجه داشته باشید این است که افزونه های خوب در حالت عادی بیشتر از چندین فایل را به همراه خود لود نمی کنند این درحالیست که افزونه های بد وردپرس بیشتر از ۱۲ فایل را لود می کنند. توسعه دهنده هایی که به خوبی یک پلاگین را کدنویسی می کنند، باید سعی کنند که تعداد فایلهایی که در حین اجرای پلاگین لود می شود در کمترین تعداد باشد. بعضی از پلاگین ها انقدر بد کدنویسی شده اند که در حین بازدید از هر صفحه ای لود می شوند بدون اینکه به آن  ها احتیاجی داشته باشیم! یک مثال: تصور کنید شما از افزونه فرم تماس ۷ استفاده می کنید، کاربرد این افزونه فقط باید محدود به صفحاتی باشد که شما در آن از شورت کدهای این افزونه استفاده کردید نه اینکه در تمام صفحات وردپرس لود بشود. اگر از افزونه هایی استفاده می کنید که در هر صفحه وردپرس به صورت نامعقول لود می شود منتظر پایین آمدن سرعت وبسایت خودتان باشید.

چگونه افزونه های وردپرس را کنترل کنیم؟

یکی از مهمترین کارهایی که باید برای مدیریت وبسایتتان انجام دهید، این است که از پلاگین هایی که به صورت استاندارد نوشته شده اند استفاده کنید یکی معمولی ترین راههای شناسایی خوب بودن یک افزونه، دانستن اطلاعات راجب نویسنده آن است. برای مثال افزونه های تیم توسعه دهنده اصلی  وردپرس زمانی که افزونه وردپرسی تهیه می کنند، مطابق با اصول این کار را انجام می دهند پس نباید نگران این دسته از افزونه ها باشید. بعضی از اوقات شما پلاگین وردپرسی را نصب می کنید که تاثیر منفی روی وبسایت شما می گذارند، بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق غیرفعال کردن افزونه  و پیدا کردن افزونه ای که کاری شبیه به افزونه قبلی را انجام می دهد. 

یکی دیگر از راههای بهتر کردن سرعت و کارایی وبسایت استفاده از تکنیک های CDN , Caching است. آیتم دیگری که در سرعت وبسایتتان مهم است استفاده از هاستینگ های معروف است. اگر از وردپرس استفاده می کنید تعدادی از وب هاستینگ ها، هاست های مخصوص وردپرس ارائه می کنند، سعی کنید از این گونه هاست ها استفاده کنید. ایده بعدی «ایده نامعقول»: اگر فکر می کنید بدون یکی از آیتم های لیست افزونه های فعال وبسایت شما هنوز می تواند زنده باشد، آن افزونه را غیر فعال کنید. این ایده باعث می شود که وبسایت شما سریعتر از قبل اجرا شود.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا