آیا Ruby On Rails در سال 2022 ارزش یادگیری را دارد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

آیا Ruby On Rails در سال 2022 ارزش یادگیری را دارد

Rails وسیله‌ای بود که مرا وارد دنیای توسعه وب کرد. من قبل از آن روی سیستم‌های تعبیه شده (Embedded) کار کرده بودم. اوایل حس می‌کردم که پیچیدگی‌های Ruby کاملاً مشخص نیست و به همین خاطر احساس خوبی در مورد آن زبان نداشتم. چند روزی طول کشید تا بتوانم عاشق این زبان شوم.

 از آن زمان تا به حال، خدمات زیادی را برای صدها هزار کاربر ساخته و مقیاس‌پذیر کرده‌ام. شاید این گفته‌ی من کمی متعصبانه به نظر برسد اما Ruby On Rails واقعاً سرعت توسعه را بالا می‌برد و زمان ورود به بازار را کاهش می‌دهد. بیایید با یکدیگر بفهمیم که آیا RoR در سال 2022 ارزش یاد گرفتن را دارد یا خیر.

محبوبیت

براساس یکی از نظرسنجی‌های Stackoverflow، توسعه دهندگان Ruby و Rails را از بین زبان‌ها و فریمورک‌های مختلف به ترتیب 75.6 و 04.7 درصد انتخاب کرده‌اند. RoR در اوایل دهه‌های 2000 و 2010 بسیار محبوب بود. بعد از به موفقیت رسیدن Node.js، توسعه دهندگان زیادی RoR را ترک کردند.

در نظر داشته باشید که این موضوع به معنای مرده بودن آن زبان نیست. RoR سال‌ها تکامل را پشت سر گذاشته و همچنان یکی از بهترین تکنولوژی‌ها برای استفاده در توسعه وب است.

منطقِ تجارت را آسان می‌کند

Ruby دارای یک سینتکس زیباست که اجرای منطق‌های تجاری پیچیده را آسان‌تر می‌کند. در ساختار Rails نیز چارچوب‌ها و کلاس‌هایی وجود دارد که باعث ساختاردهی شدن روند توسعه می‌شود. این مسائل در مجموع عمل خواندن و نوشتن کدها را برای افراد آسان خواهد کرد.

مجموعه‌ی خارق‌العاده‌ای از کتابخانه‌ها

برای تمام تکنولوژی‌های موجود در دنیا، کتابخانه وجود دارد. جامعه‌ی توسعه دهندگان با ساختن کتابخانه‌های فراوان توانسته به شما در برطرف کردن مشکلات کمک کند. می‌توانیدکتابخانه‌های مختلفی را برای مجوز API، اجرای کارهای پس‌زمینه، دسترسی به Datastore و غیره پیدا کنید.

توسعه سریع

این مسئله مزیت اصلی RoR محسوب می‌شود. این فریمورک روند توسعه را سرعت بخشیده و به شما کمک می‌کند تا خیلی زودتر وارد بازار شوید. به خاطر سینتکس ساده و کنوانسیون‌های MVC موجود در Rails، چرخه توسعه به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

RoR به شما کمک می‌کند تا MVP مورد نیاز برای راه‌اندازی محصول خود را در کوتاه‌ترین زمان بسازید. این موضوع باعث می‌شود تا خیلی زودتر مشتری بدست آورید.

استعدادیابی

Ruby on Rails مدت‌هاست که در بین ما حضور دارد. به همین خاطر پیدا کردن افراد بااستعداد در این زمینه کار چندان دشواری نیست. من چندین سال است که از RoR استفاده می‌کنم و تا به حال مشکلی با استخدام کردن یک توسعه دهنده نداشتم. برنامه نویسان خوب می‌توانند در مدت زمان کمی فریمورک RoR را یاد گرفته و با آن کد نویسی کنند.

هزینه‌ی مقیاس‌پذیری

تمام اپلیکیشن‌های موفق به مقیاس‌پذیری نیاز دارند. با قاطعیت می‌گویم که RoR می‌تواند مقیاس‌پذیری را به خوبی انجام دهد. شاید مجبور شوید برخی از ویژگی‌ها را دوباره طراحی کنید اما این مسئله در هر زبان و فریمورکی وجود دارد.

یکی از اخطارها رد پای حافظه‌ی اپلیکیشن Rails است. در چنین مواقعی باید مراقب پر شدن حافظه باشید. اگر به خوبی کد نویسی نکنید، پر شدن حافظه هنگام مقیاس‌پذیری برنامه، هزینه‌هایی را برای‌تان به همراه خواهد داشت.

آیا ارزش یادگیری را دارد؟

Ruby on Rails همچنان در سال 2022 کاربرد دارد و تا سال‌ها با ما همراه خواهد بود. این یک پلتفرم ساده و قدرتمند برای ساخت پروتوتایپ‌ها، MVP، خدمات و اپلیکیشن‌های وب است. این فریمورک زمان توسعه را کاهش خواهد داد که به نوبه‌ی خود یک مزیت بسیار عالی محسوب می‌شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی