فهرست جامعی از افزونه‌های Chrome برای توسعه‌دهندگان (بخش دوم)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

فهرست جامعی از افزونه‌های Chrome برای توسعه‌دهندگان (بخش دوم)

در بخش اول با ابزارهای مربوط به طراحی و توسعه‌ی وب آشنا شدیم و مزیت‌های استفاده از هر یک از آن‌ها را با یکدیگر بررسی کردیم، حالا در بخش دوم می‌خواهیم به ادامه‌ی این افزونه‌ها و ابزارهای کاربردی برای توسعه‌دهندگان بپردازیم پس با ما همراه باشید.

ابزارهای GitHub و GitLab

OctoTree

این افزونه بازبینی کدها در گیت‌هاب را بهبود می‌بخشد. افزونه ابتدا یک نمای درختی از مخزن را در نوار کناری به کاربر نشان می‌دهد.  OctoTreeشامل قابلیت‌هایی همچون جستجوی سریع فایل‌ها، تم‌های گیت‌هاب، پشتیبانی از مخازن خصوصی، نشانه‌گذاری Omni و سایر موارد است. این افزونه در گیت‌هاب خیلی به Visual Studio Code شباهت دارد.

قابلیت‌های پرمیوم این افزونه شامل بیش از 20 تم، تنظیمات فونت کد، ناوبری سریع PR، چندین اکانت گیت‌هاب و غیره است. هزینه‌ی این دوره‌ها برای کاربران 35 دلار در سال و برای تیم‌هایی با بیش از 5 عضو 50 دلار در سال (به ازای هر نفر) است.

OctoLinker

این یک افزونه‌ی مرورگر برای گیت‌هاب است که عبارت‌های خاصی مثل «include»، «require» و «import» را به لینک‌هایی متصل به کد منبع تبدیل می‌کند. برای اینکه به این قابلیت دسترسی پیدا کنید، فقط باید روی مرجع کلیک کنید.

OctoLinker از اکثر زبان‌های توسعه‌ی وب به جز خانواده‌ی C پشتیبانی می‌کند.

Enhanced GitHub

این افزونه‌ی کوچک قابلیت نشان دادن اندازه‌ی فایل‌ها، دانلود لینک‌ها و کپی کردن متن فایل را به طور مستقیم در کلیپ‌بورد دارد. شما برای مخازن خصوصی به GitHub Access Token نیاز خواهید داشت.

این افزونه‌ی جذاب از کروم با هدف بهبود عملکرد گیت‌هاب ساخته شده و به همین خاطر استفاده از آن را به شما پیشنهاد می‌کنم.

حفاظت از حریم خصوصی

Ghostery

این افزونه سرعت بارگیری صفحه را با شناسایی و بلاک کردن تبلیغات‌ها، ترکرها و سایر موارد غیرضروری در سایت افزایش می‌دهد.

Ghostery تبلیغات‌های مزاحم را از وبسایت مورد نظر حذف کرده و با بلاک کردن ابزارهای شخص ثالث جلوی ردیابی شدن فعالیت‌های شما را می‌گیرد. Ghostery کاملاً رایگان است و برای شروع حتی به ثبت نام یا رجیستری هم احتیاج ندارد.

Clear Cache

شما می‌توانید از این ابزار کوچک برای پاک کردن حافظه‌ی پنهان استفاده کنید. این افزونه می‌تواند تنها با چند کلیک این کار را برای شما انجام دهد اما قبل از آن به مجوزهای متعددی از سوی شما احتیاج دارد. با کمک این ابزار می‌توانید حافظه‌ی پنهان اپلیکیشن، کوکی، تاریخچه، حافظه‌ی پنهان پلاگین، رمز و موارد دیگر را پاک کنید. می‌توانید کوکی‌ها را به طور سراسری یا تنها کوکی‌های مختص یک دامین را پاک کنید. همچنین با مشخص کردن دامین‌های خاص می‌توانید از پاک شدن کوکی‌ها آن‌ها جلوگیری کنید.

ردیابی زمان و کارها

actiTIME

این افزونه زمان شما را تحت نظر خواهد داشت و برای هر توسعه‌دهنده‌ای کاربرد دارد. برای شروع به کار کردن باید ابتدا یک اکانت رایگان بسازید و سپس لیستی از کارهای خود را به افزونه بدهید. سپس از افزونه برای چک کردن زمان هر کار استفاده کنید.

می‌توانید ساعات کار کردن خود را در یک صفحه‌ی هفتگی بازبینی کنید. با ساختن چارت‌ها و گزارش‌ها می‌توانید از مقدار زمان سپری شده در هر یک از کارهای خود مطلع شوید. actiTIME برای افراد تنها و تیم‌هایی با حداکثر 3 عضو رایگان است. اما در تیم‌های بزرگ‌تر باید ماهانه به ازای هر نفر 5 دلار پرداخت کرد.

Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List

این افزونه دارای قابلیت‌های مدیریت کارها و تایمر Pomodoro است. برای شروع کار ابتدا باید یک لیست از کارها را برای خودتان آماده کنید. سپس از تایمر استفاده کرده و عملکردتان را با کمک چارت‌ها و گزارش‌های بصری مشاهده کنید.

شما تنها برای دو روز می‌توانید رایگان از این افزونه استفاده کنید. این مسئله بزرگ‌ترین نقطه ضعف این افزونه به حساب می‌آید. بعد از گذشت 2 روز باید نسخه‌ی پرمیوم را به قیمت 2.99 دلار (سه ماهه) خریداری کنید. حتی کوچک‌ترین قابلیت‌ها در این افزونه مثل پشتیبان‌گیری ابری و گزارشات نیز جزو ویژگی‌های پرمیوم به شمار می‌آیند.

اسکرین‌شات و ضبط ویدیو

Awesome Screenshot: Screen Video Recorder

معمولاً توسعه‌دهندگان برای نشان دادن مفاهیم از اسکرین‌شات یا ویدیو استفاده می‌کنند. آن‌ها از این ویدیوها به عنوان مدرک استفاده می‌کنند تا نشان دهند که همه چیز به خوبی پیش می‌رود. این افزونه به شما قابلیت اسکرین‌شات گرفتن، ضبط کردن صفحه و حتی ضبط صدا و تصویر از میکروفون و دوربین را می‌دهد. با این افزونه می‌توانید به خوبی از خودتان و کارهایتان دفاع کنید.

حتی می‌توانید روی اسکرین‌شات‌ها حاشیه‌نویسی کنید. با استفاده از این افزونه می‌توانید به ابزارهایی مثل JIRA، Slack و Asana متصل شوید و تصاویر را فوراً به اشتراک بگذارید.

Vimeo Record – Screen & Webcam Recorder

این افزونه پرمیوم است. با استفاده از آن می‌توانید پیام‌های ویدیویی را ضبط و به اشتراک بگذارید. ابتدا موردی که می‌خواهید ضبط شود را مشخص کنید، آن مورد می‌تواند یک صفحه، صدا و حتی چهره‌ی شما باشد.

هزینه‌ی استفاده از این افزونه به طور ماهانه 12 دلار است. پس از پرداخت می‌توانید به قابلیت‌هایی مثل ضبط نامحدود صفحه و وب‌کم، کنترل حریم خصوصی و 5 گیگ فضای دیسک هفته‌ای دسترسی پیدا کنید.

افزونه‌های مسدود کردن تبلیغات

AdBlock – best ad blocker

این افزونه‌ی مسدودکننده رایگان است و تبلیغات را در وبسایت‌ها، پلتفرم‌های پخش ویدیو و هر جای دیگری بلاک می‌کند. این افزونه از مرورگر شما در برابر بدافزارها محافظت کرده و اجازه‌ی دسترسی تبلیغ‌کنندگان به تاریخچه و اطلاعات شخصی شما را نمی‌دهد.

این افزونه بخشی از برنامه‌ی Acceptable Ads است و به طور پیش فرض تبلیغات‌های محبوب را برای پشتیبانی از وبسایت‌ها بلاک نمی‌کند. اگرچه شما می‌توانید تمام تبلیغات‌ها را در پارامترهای افزونه حذف کنید. این افزونه قابلیت تنظیم دستی فیلترها را نیز داراست.

Adblock Plus – free ad blocker

این افزونه رایگان بوده و تبلیغات‌ها، بنرها، پاپ‌آپ‌ها و بدافزارها را بلاک می‌کند. علاوه بر قابلیت‌های گفته شده می‌تواند ابزارهای شخص ثالث را از ردیابی اقدامات آنلاین شما منع کند. Adblock Plus می‌تواند بارگیری صفحه را نیز افزایش دهد.

این افزونه نیز مانند مورد قبلی بخشی از برنامه‌ی Acceptable Ads است، اما همیشه می‌توانید با خاموش کردن این گزینه تمام تبلیغات‌ها را بلاک کنید.

نشانه‌گذاری و یادداشت برداری

Google Keep Chrome Extension

این همان افزونه‌ی مرورگر رسمی برای Google Keep است. با استفاده از این افزونه می‌توانید صفحات وب، تصاویر و سایر موارد را ذخیره کنید. این افزونه نیز مانند سایر برنامه‌های گوگل، داده‌های ذخیره شده‌ی شما را به طور خودکار در فضای ابری ذخیره می‌کند. همچنین این داده‌ها در تمام دستگاه‌ها همگام‌سازی خواهند شد.

شما می‌توانید مطالب ذخیره شده را یادداشت کرده، لِیبل اضافه کرده و تمام موارد را به صورت رایگان در یک فضا ذخیره کنید.

Bookmark Sidebar

این افزونه یک سایدبار (نوار کناری) جذاب، تمیز و قابل تغییر را با بوک‌مارک‌های اکانت گوگل شما به لبه‌ی پنجره‌ی مرورگر اضافه می‌کند. می‌توانید بوک‌مارک‌های خود را با کشیدن و رها کردن ویرایش، حذف یا مرتب کنید. با مشخص کردن یک بوک‌مارک خاص می‌توانید اطلاعات پایه‌ای مربوط به آن را نیز ببینید.

افزونه‌های خبری کروم (مخصوص توسعه‌دهندگان)

Daily.dev

گاهی اوقات توسعه‌دهندگان مشغول انجام دادن کارهای زیادی هستند اما همچنان می‌خواهند از اخبار داغ دنیای تکنولوژی مطلع باشند؛ به همین خاطر برای چنین توسعه‌دهندگانی بسیار کاربردی خواهد بود. این افزونه تب جدید شما را با تب daily.dev جایگزین می‌کند و برترین مقالات را در آن قرار می‌دهد. شما قادر به شخصی‌سازی فید هستید و می‌توانید تگ‌ها و منابع را برای دریافت اخبار انتخاب کنید.

این افزونه منبع باز و ایمن است. برای کار کردن با این افزونه به ثبت نام نیاز ندارید اما با اکانت شخصی خودتان می‌توانید در رای‌گیری‌ها شرکت کنید. این افزونه به شما اجازه می‌دهد تا مقالات محبوب خود را ذخیره کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید.

Devo

این یک افزونه‌ی دیگر است که موضوعات GitHub Trending، Product Hunt، Hacker News و دیگر اخبار برتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. Devo به لاگین نیاز ندارد.

شما امکان تغییر مکان کارت‌ها، بروزرسانی دستی منابع و نمایش دادن پلتفرم‌ها با ترتیب دلخواه را دارید. آخرین لیست پلتفرم‌ها شامل GitHub Trending، Product Hunt، Hacker News، DEV Community و Lobste.rs است.

آماده‌ی ارتقا بخشیدن به ابزارها و مهارت‌های توسعه‌دهندگی خود هستید؟

بهترین توصیه‌ی من به شما این است که حواستان به زمان باشد و عاقلانه از آن استفاده کنید. اگر به شکل درست از زمان خود استفاده نکنید، هیچ افزونه یا مرورگری نمی‌تواند به پیشرفت شغلی شما کمک کند. من استفاده از actTIME را به شما پیشنهاد می‌کنم.

actTIME نرم‌افزاری برای ردیابی زمان بوده که برای کاربران تنها و تیم‌هایی با حداکثر 3 عضو رایگان است. زمان خود را با این افزونه تحت نظر داشته باشید. این افزونه به راحتی با ابزارهای محبوب شما مثل GitLab، JIRA، GitHub، Trello و غیره کارآیی دارد. به کمک این افزونه از پیشرفت پروژه، ترندهای بهره‌وری، حقوق کار و موارد دیگر مطلع شوید.

 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی