کد بلند یا کوتاه ؟کدام‌یک را بهتر است استفاده کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

کد بلند یا کوتاه ؟کدام‌یک را بهتر است استفاده کنیم؟

برای داشتن یک برنامه موفق، باید در حین تلاش برای حل مجوعه مشکلات بزرگ‌تر تعداد تصمیمات کم‌تری بگیرید.

چطور عاقلانه آن تصمیم را می‌گیرید و آیا خطوط طولانی کد را انتخاب می‌کنید یا خط‌هایی کوتاه می‌نویسید، بیشتر به سلیقه و مهارت‌های شما و بستگی دارد.

بنابراین ممکن است تعجب کنید: بین نوشتن یک کد طولانی یا کوتاه، کدام یک بهتر است؟

در این مقاله از راکت، چند فاکتور که باید قبل تصمیم گیری در مورد استفاده از تعداد خط کمتر یا بیشتر  کد خود در نظر بگیرید را باهم بررسی می‌کنیم.

۱.خوانایی

مارتین فاولر، یکی از متخصصین توسعه نرم‌افزار یک جمله طلایی دارد که می‌گوید: “ هر احمقی می‌تواند کدی را بنویسد که یک کامپیوتر بتواند آن را بفهمد. برنامه‌نویسان خوب کدی را می‌نویسند که انسان بتواند آن‌ را بفهمد. “

کد خود را با در نظر گرفتن ذهنیت دیگران ایجاد کنید. از یک طرف، کد توسط ماشین پردازش می‌شود، که اهمیتی برای استفاده از کد زیاد یا کم ندارد. اما سورس کد شما ممکن است در دست دیگران قرار بگیرد و آن‌ها باید درک کنند که کد چگونه کار می‌کند و چه کارهایی برای بهبود آن باید انجام دهند.

بنابراین، هنگام برنامه‌نویسی، خوانایی سورس کد از تعداد خطوط کد بسیار مهم‌تر است.

در اینجا مثالی از کدهای جاوااسکریپت برای شما آورده‌ام که از نحوه‌ی استفاده اپراتور سه‌تایی برای if..else استفاده می‌کند.

const firstNumb = 100;

let secondNumb;

const secondNumb = firstNumb > 50 ? "Number is greater than 50" : "Number is less than 50";

در این‌جا همین کد نوشته شده ولی در قالب سنتی و طولانی :

const firstNumb = 100;

let secondNumb;

if (firstNumb > 50) {
  secondNumb = "Number is greater than 50";
} else {
  secondNumb = "Number is less than 50";
}

سبک برنامه‌نویسی دوم شامل خطوط بیشتری نسبت به نوع اول است. اما می‌توانید خودتان استدالال کنید که خواندن و تفسیر اولی آسان‌تر است. (به خصوص برای برنامه‌نویسان تازه کار و مبتدی)

با این وجود، اگر می‌خواهید یک عبارت if..else را فقط با یک خط کد بنویسید، اولین نسخه با اپراتور سه‌تایی می‌تواند بسیار در زمان شما صرفه‌جویی کند.

اگر در حال کار روی یک پروژه با سایر تیم‌های برنامه‌نویسی هستید، اطمینان حاصل کنید که کد شما قابلیت خوانایی بالایی دارد. به خصوص اگر به پایداری طولانی مدت یک پروژه توجه دارید.

باید در نظر بگیرید کا سایر توسعه‌دهندگان ممکن است نتوانند سورس کد شما را به راحتی تفسیر کنند. بنابراین شما باید کد خود را به گونه‌ای بنویسید که سریع و راحت قابل فهم باشد.

به‌عنوان مثال، اگر در ساخت اپلیکیشنی که محتوای Netflix را به درست ‌می‌آورد، یا یک تیم توسعه‌دهنده همکاری می‌کنید، بهتر است از خطوط کد طولانی و واضح استفاده کنید. در این حالت، خطوط کوتاه فقط به هکاران شما نشان می‌دهد که شما “ باهوش “ هستید؛ اما ممکن است اصلا برای آن‌ها مفید نباشد.

۲. قابلیت نگهداری

قابلیت نگهداری یا حفظ کد کوتاه و گیج کننده می‌تواند دشوار باشد. این ممکن است منجر به بروز مشکلاتی از قبیل باگ‌ها و هزینه‌های بالا در هنگام نگهداری و کیفیت کد شود. همچنین می‌تواند برای شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده باعث ایجاد مشکلات انگیزشی شود.

چه اتفاقی می‌افتد اگر یک کد کوتاه بنویسید و پس از شش ماه متوجه شوید که قادر به تفسیر آن نیستید؟ کد طولانی تر و دقیق‌تر ممکن است به شما در آنچه می‌نویسید و یا چرا آن را با این سبک خاص می‌نویسید، کمک کند.

با داشتن کد طولانی‌تر، دیباگ در یک برنامه بسیار ساده تر می‌شود (البته نه همیشه؛ بعضی وقتا خیلی هم سخت‌تر میشه) چرا که شما متغییر‌های نامربوط و مکان‌های بیشتری برای بررسی و درج نقاط شکست برنامه خواهید داشت.

از طرف دیگر، کد کوتاه و نامشخص می‌تواند باعث اتلاف وقت و هزینه شود، چراکه توسعه‌دهندگان دوباره کدنویسی می‌کنند یا کد موجود را دوباره بازنویسی می‌کنند تا ویژگی‌های جدید را که نگهداری آن‌ها در طولانی مدت آسان‌تر است را حفظ کنند.

این کد کوتاه‌تر است :

let a, b, c= 50;

با این حال، حفظ کد زیر آسان‌تر است:

let a;

let b;

let c = 50;

۳.بهره‌وری

به احتمال زیاد، استفاده از خطوط کوتاه‌ تر، کارآمد تر از پخش کردن کد در چندین خط است. اگر تعداد خطوط بیشتری دارید، مکان‌های بیشتری برای پنهان شدن اشکالات وجود خواهد داشت و پیدا کردن آن‌ها ممکن است بیشتر دردسر داشته باشد.

خطوط کمتری از کد می‌تواند به همان نتایج (و احتمالا بهتر) از نوشتن خطوط طولانی برسد. اگر مقدار کد را در یک پروژه کاهش دهید، تعداد اشکالات را پایین می‌آورید، به خصوص اگر سورس کد واضح، خوانا و قابل نگهداری باشد.

همچنین، نوشتن خطوط طولانی کد ممکن است شما را مجبور به استفاده از متغییرهای محلی زیادی کند، و شما مجبورید نام‌های زیادی را برای آن‌ها تنظیم کنید. همه‌ی این نام‌های مختلف می‌توانند منجر به سردرگمی و برنامه‌های ناکار آمد شوند.

اگر می‌خواهید برنامه‌هایی کارآمد و با باگ‌های کم‌تری ایجاد کنید تا شما را دچار مشکل نکند، استفاده از خطوط کم‌تر کد، ممکن است بهترین راه‌حل شما باشد.

۴. حجم کاری مورد انتظار

کدنویسی Shorthand شما را قادر می‌سازد که با یک چیز کم‌تر به موفقیت بیشتری برسید؛ و به همین دلیل تعداد ساعاتی که برای توسعه برنامه‌های خود صرف می‌کنید را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد. با آموزش و تجربه کافی می‌توانید یادبگیرید که چگونه سریع‌تر و با خطوط کم‌تری از کد کار کنید.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، خطوط طولانی کد گاهی اوقات خواستار نوشته شدن هستند و همین می‌تواند شما را در ساعات طولانی از کدنویسی قرار دهد.

با کد کوتاه‌تر می‌توانید مقدار کدهای مورد نیاز برای عبارات تکراری و دستکاری رشته‌ها را کاهش دهید. به این ترتیب، به جای استفاده از کد واضح، می‌توانید بسیاری از مراحل را به راحتی در یک مرحله انجام دهید و بار کاری خود و سایر هزینه‌های مرتبط را بسیار کاهش دهید

در اینجا این کد جاوااسکریپت با تعداد خطوط بیشتری نوشته شده:

function myFunc(foo) {
  console.log("Hello World", foo);
}

setTimeout(function () {
  console.log("Upload completed");
}, 3000);

mylist.forEach(function (foo) {
  console.log(foo);
});

در اینجا همین کد در قالبی کوتاه‌تر نوشته شده و با استفاده از arrow function های جاوااسکریپت است:

myFunc = (foo) => console.log("Hello World", foo);

setTimeout(() => console.log("Upload completed"), 3000);

mylist.forEach((foo) => console.log(foo));

واضح است که مثال اول برای نوشتن زمان بیشتری نیاز دارد تا مثال دوم.

اگر بارکاری برای شما مهم است و مهارت برنامه‌نویسی کافی دارید، پس استفاده از کد کوتاه‌تر احتمالا راهی برای پیشبرد شما خواهد بود.

و در آخر ... 

انتخاب اینکه آیا از کد طولانی استفاده کنید یا کدی کوتاه، اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است نوشتن کد به روشی مناسب برای استفاده‌های در نظر گرفته شده است. سورس کدی طولانی‌تر از آنچه برای پروژه لازم است منجر به خطاهای بیشتر، افزایش بار غیر ضروری، اتلاف وقت و منابع می‌شود.

بنابراین، هنگام ساختن یک برنامه باید اطمینان حاصل کنید که هر خط کد به جا در نظر گرفته شده است. و اینکه شما از خطوط طولانی یا کوتاه کد استفاده می‌کنید نباید محرک اصلی شما باشد.

هدف واقعی شما در هر مورد باید دستیابی به استانداردهای بالاتر برای خوانایی، قابلیت حفظ و نگهداری، کارایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد (‌به طور معمول به این ترتیب باشد) و تعداد خطوط کد نباید در این لیست جایگاهی داشته باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Fatemeh.shirzadfar
فاطمه شیرزادفر
برنامه نویس

تجربه کلمه‌ای هست که همه برای توصیف اشتباهاتشون ازش استفاده میکنن، و من همیشه دنبال اشتباهات جدیدم! برنامه‌نویس هستم و لینوکس‌ دوست

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

فاطمه شیرزادفر

برنامه نویس

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات