مهمترین روش‌ها برای بهینه‌سازی بیشتر وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

مهمترین روش‌ها برای بهینه‌سازی بیشتر وبسایت

فارغ از اینکه از چه تکنولوژی و ابزاری برای توسعه وبسایت‌تان استفاده می‌کنید، همواره باید از بهینه بودن آن مطمئن باشید و اجازه ندهید که کار با وبسایت برای مخاطبین آزاردهنده و سخت باشد.

مزایای بسیار زیادی بعد از بهینه‌سازی وبسایت وجود دارد که مطمئنا فرایند انجام آن را لذت بخش می‌کند. برای مثال توجه بیشتر گوگل به وبسایت شما، رضایت بیشتر کاربران، کم شدن خطرات امنیتی و... .

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم برخی از مهمترین رویکردها برای بهینه‌سازی بیشتر وبسایت را بررسی کنیم. مطمئنا تمام این موارد ضروری بوده و بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را روی وبسایت‌تان اعمال کنید.

بهینه‌سازی تصاویر

در فرایند بهینه‌سازی تصاویر برای وبسایت چهار نکته اصلی را در نظر داشته باشید:

فرمت تصاویر

در ارتباط با فرمت تصاویر همواره سعی کنید از مدرن‌ترین فرمت برای وبسایت‌ها استفاده کنید.  Webp در حال حاضر بهترین فرمت برای وبسایت‌هاست که به صورت اختصاصی برای محیط وب ایجاد شده است. استفاده از png و jpg به بهینه بودن وبسایت شما کمکی نکرده و بیشتر به آن آسیب وارد می‌کند.

در نتیجه تمام تصاویر خود را به این قالب تبدیل کنید.

حجم تصاویر

استفاده کردن از تصاویر با حجم بالا در وبسایت یکی از بدترین کارهایی است که ممکن است انجام دهید. حجم بالای تصاویر باعث می‌شود تا کاربر فرایند بارگذاری زمان‌بری را برای مشاهده وبسایت‌تان طی کند که این موضوع رضایت بخش نخواهد بود. همچنین گوگل از بارگذاری زمان بر متنفر بوده و دوست دارد وبسایتی که ایندکس می‌کند در مدت زمانی کمتر از ۳ ثانیه بارگذاری شود.

واکنشگرایی

دو رویکرد کلی برای واکنشگرایی تصاویر در وبسایت وجود دارد . یکی از این روش‌ها این است که با بارگذاری هر تصویر، به صورت خودکار چند نسخه از آن تصویر برای دستگاه‌های مختلف ایجاد شود. دسکتاپ، تبلت و موبایل. وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.

اما یک رویکرد دیگر نیز این است که از طریق CSS تصاویر را به نسبت اندازه مرورگر واکنش پذیر کنیم و تغییرات مربوط به اندازه آن را از طریق  CSS اعمال کنیم.

Lazy Loading

بارگذاری تنبل یا Lazy Loading یکی از روش‌های بهینه برای بارگذاری تصاویر و المان‌های سنگین روی وبسایت است. به صورت کوتاه، در این روش تصاویر با اسکرول کاربر بارگذاری می‌شود. در این صورت همه تصاویر به صورت همزمان بارگذاری نشده و سرعت وبسایت افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد. برای مطالعه بیشتر این موضوع مقاله «Lazy Loading چیست؟» را مطالعه کنید.

بهینه‌سازی و فشرده‌سازی CSS و Javascript

به صورت کلی زمانی که به یک وبسایت مراجعه می‌کنید، فایل‌های HTML/CSS/JS آن را روی مرورگر خود بارگذاری می‌کنید و به همین دلیل نیاز است که این فرایند به صورت سریع اتفاق بیافتد. یکی از دلایل کند بودن برخی از وبسایت‌ها، بالا بودن حجم این موارد است.

روش‌های بسیاری برای بهینه‌سازی بیشتر این فایل‌ها وجود دارد. برای مثال از کدهای تکراری پرهیز کنید، سعی کنید از تکنیک minifying استفاده کنید و حجم فایل‌ها را کاهش دهید، از CDN استفاده کنید و... .

تمام این کارها در نهایت منجر به آن می‌شود که دسترسی کاربر به این فایل‌ها سریع‌تر شود و در نتیجه وبسایت با سرعت بیشتری بارگذاری شود.

 برای فشرده‌سازی فایل‌های Javascript و CSS می‌توانید از ابزار Manifer استفاده کنید.

کم کردن HTTP Request

زمانی که یک کلاینت قصد دسترسی به وبسایت شما را دارد نیاز دارد تا یک HTTP Request ارسال کند. اما این درخواست منجر به ارسال درخواست‌های مختلف دیگری نیز می‌شود. برای درخواست برای بارگذاری فایل CSS، بارگذاری فایل JS، بارگذاری تصاویر و... . تمام این موارد روی مدت زمان بارگذاری نهایی وبسایت تاثیرگذار خواهد بود.

می‌توانید تعداد دقیق این درخواست‌ها را از طریق تب Network در بخش Inspect مرورگر مشاهده کنید. هر چقدر تعداد این درخواست‌ها کمتر باشد میزان لود تایم شما کاهش می‌یابد و در نتیجه وبسایت با سرعت بیشتری به نمایش در خواهد آمد.

سعی کنید برای صفحه اصلی وبسایت نرخ درخواست‌ها را در حداقل‌ترین حالت ممکن قرار دهید.

محدود کردن امکانات وبسایت

بسیاری از وبسایت‌های امروزی بدون آگاهی از میزان نیازمندی‌ها ساخته می‌شوند. برای مثال برای ساخت یک فروشگاه واقعا نیاز است که از امکانات پیشرفته وردپرس-ووکامرس استفاده کنیم؟ آیا نمی‌توان یک جایگزین ساده‌تر و البته سبک‌تر مانند Astro را انتخاب کنیم؟

حتی می‌توان به استفاده از یک ابزار Back-End فکر نکرد و همه چیز را با یک تکنولوژی مانند Next.js پیاده‌سازی کرد. زمانی که شما از ابزارهای ساده‌تر و سبک‌تر استفاده کنید، میزان بهینه بودن وبسایت‌تان افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد و به لحاظ مصرف منابع نیز، هزینه کمتری را برای شما ایجاد خواهد کرد.

استفاده از فریمورک‌ها

افرادی هستند که تصمیم دارند تا به جای استفاده از فریمورک‌های استاندارد، خودشان از پایه کدنویسی کنند. این کار کاملا اشتباه است.

فریمورک‌ها معمولا توسط گروه مختلفی از کاربران توسعه یافته و از بهترین رویکردها در پیاده‌سازی و توسعه آن‌ها استفاده شده، در نتیجه امکان اینکه کدهای شما نیز به همان اندازه بهینه و مناسب باشد بسیار کم است.

بنابراین استفاده از فریمورک‌هایی که به خوبی تست شده‌اند و بیشتر کاربران از آن استفاده می‌کنند رویکرد بسیار بهتری از حالتی است که خودتان همه چیز را از ابتدا بنویسید. Vue.js، React.js، TailwindCSS و... از جمله انتخاب‌هایی کاربردی و مفید هستند.

در پایان

بهینه بودن وبسایت یکی از مهمترین فاکتورهای حرفه‌ای بودن وبسایت شما است. منظور از بهینه بودن این است که کاربری ساده‌ای داشته و فرایند بارگذاری سریعی داشته باشد.

در واقع اگر وبسایت شما مشکلات کارایی داشته باشد هم به لحاظ نرخ SEO نمی‌تواند جایگاه مناسبی داشته باشد و هم اعتماد کاربران را از دست می‌دهد. برای مثال تصور کنید قصد دارید از یک فروشگاه آنلاین یک لپ تاپ را خریداری کنید. در این حالت اگر شما با یک وبسایت کُند و مشکل دار روبرو شوید، مطمئنا روی میزان اعتمادتان به این وبسایت تاثیرگذار خواهد بود.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا