طراحی اپلیکیشن‌های موبایل
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

طراحی اپلیکیشن‌های موبایل

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با دنیای طراحی اپلیکیشن‌های موبایل آشنا کنیم. اگر شما نیز به این موضوع علاقه‌مند هستید اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، این مطلب برای شماست. 

اگر دنبال مطالب دیگری در ارتباط با طراحی اپلیکیشن‌های موبایل هستید به شما پیشنهاد می‌کنم این صفحه را دنبال کنید.

منظور از طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟

باید گفت که موضوع طراحی اپلیکیشن‌های موبایل می‌تواند دامنه گسترده‌ای از کارهای مختلف را در نظر بگیرد. طراحی اپلیکیشن موبایل فارغ از تکنیک‌های مختلف، ترکیبی از طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری است. طراحان این فیلد وظیفه دارند تا استایل کلی اپلیکیشن را ایجاد کنند که این موضوع شامل رنگ‌بندی درست، انتخاب فونت، استایل مربوط به دکمه‌ها و ویجیت‌ها و… است. حال شاید بپرسید که چگونه این کار را شروع کنم؟ در ادامه مطلب این موضوع را بررسی می‌کنیم.

طراحی برای پلتفرم

اولین سوالی که پیش خواهد آمد و شما باید آن را جواب بدهید این است که می‌خواهید برای چه پلتفرمی اپلیکیشن طراحی کنید؟ شاید از قبل جواب این سوال را در نظر گرفته باشید و همواره به یک پلتفرم پایبند مانده باشید. اما اگر در این رابطه مطمئن نیستید چه؟ 

باید بگویم که بهترین روش این است که با آشناترین گزینه شروع کنید. برای مثال اگر سال‌هاست با آندروید کار می‌کنید، اپلیکیشن‌های مربوط به آندروید را طراحی نمایید. اگر از iOS استفاده می‌کنید با آن شروع کنید. البته این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید برای هر دو طراحی کنید، اگر پتانسیل کافی را برای انجام این کار دارید می‌توانید هر دو پلتفرم را در نظر بگیرید. اما پیشنهاد من این است که ابتدا با یکی از آن‌ها شروع کنید.

ابزارها

بعد از آنکه به این موضوع پی بردید که قصد طراحی برای چه پلتفرمی را دارید می‌توانید ابزارهای طراحی‌تان را انتخاب کنید. خبر خوب این است که فارغ از پلتفرم مورد نظر، ابزارهای طراحی دست شما را در ساخت هر شکلی از طراحی باز نگه می‌دارند. 

انتخاب‌های محبوب شامل ادوبی فوتوشاپ، ایکس‌دی و اسکچ می‌شوند. البته ابزارهای بسیار زیادی دیگری نیز وجود دارند اما به شکلی می‌توان این موارد را محبوب‌ترین آن‌ها دانست.

شاید فکر کنید که فوتوشاپ انتخابی عالی برای طراحی اپلیکیشن موبایل است، چرا که فوتوشاپ یک ابزار تقریبا همه کاره در عرصه طراحی به شمار می‌آید. اما باید بگویم که ایکس‌دی و اسکچ می‌توانند حرفه‌ای‌تر و بهینه‌تر عمل نمایند. به همین دلیل بهتر است ابتدا سراغ یکی از این دو مورد بروید.

ایکس‌دی و اسکچ دو ابزاری هستند که قابلیت‌های زیادی برای نمونه‌سازی و طراحی یک ایده را به صورتی سریع به شما می‌دهند. فوتوشاپ این قابلیت را ندارد، چرا که فوتوشاپ بیشتر ابزاری برای ویرایش تصویر است نه خلق آن! اما از آنجایی که ایکس‌دی و اسکچ ابزارهای منحصر به فردی برای طراحی اپلیکیشن موبایل را در اختیار دارند فرایند طراحی و تکامل نمونه‌های اولیه در آن بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

به عنوان یک نکته مهم دیگر: اگر قصد طراحی برای پلتفرم‌های مختلف را دارید بهتر است سراغ ادوبی ایکس‌دی بروید چرا که در دو سیستم عامل ویندوز و مک وجود دارد، برخلاف اسکچ که تنها در مک‌او‌اس موجود است.

راهنما‌های طراحی

قبل از اینکه عملیات طراحی را شروع کنید نیاز است تا یکسری اطلاعات کلی در ارتباط با پلتفرم و راهنماهایی که مربوط به طراحی می‌شوند را مطالعه نمایید. یکی از اصلی‌ترین قواعد «احترام به پلتفرم» است. منظور از این مورد، طراحی به شیوه‌ای است که رابط کاربری سیستم عامل آن را استاندارد می‌داند. اگر به این صورت عمل کنید کاربران متوجه می‌شوند که اپلیکیشن شما در تعارض با دیگر المان‌های سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها نیست، بنابراین می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند. 

برای اینکار ابتدا ساختار و الگوهای طراحی هر کدام از المان‌های رابط کاربری هر یک از پلتفرم‌ها را مشاهده کنید. برای مثال شیوه استفاده از دکمه‌ها را در رابط کاربری استاندارد iOS و Android مشاهده کرده و براساس آن جلو بروید. 

خبر خوب هم این است که هر کدام از پلتفرم‌ها قواعد طراحی مخصوص خودشان را دارند که با مطالعه و مشاهده آن‌ها می‌توانید جلو بروید. در زیر می‌توانید لینک هر کدام را مشاهده کنید:

آندروید

iOS

وایرفریم و جریان اپلیکیشن

قبل از اینکه عملیات طراحی را شروع کنید بسیار مهم است که ظاهر و جریان کاربری کلی اپلیکیشن را ایجاد کنید. این کاری است که وایرفریمینگ نامیده می‌شود. وایرفریمینگ به شما کمک می‌کند تا ساختار و کنترل کلی اپلیکیشن را درک کنید. وایرفریم‌ها به صورت کلی ساده طراحی می‌شوند چرا که هدف اصلی از آن‌ها استفاده‌پذیری و جریان کلی کاربری است.

با وجود آنکه ابزارهای وایرفریم مختلفی وجود دارد اما بعضی از طراحان هنوز تمایل به استفاده از قلم و کاغذ برای طراحی این قسمت را دارند. با این حال اگر دنبال یک رویکرد بهتر همراه با اجازه برای قابلیت‌هایی مانند همکاری و… هستید استفاده از یک ابزار وایرفریم بسیار مناسب‌تر است. اسکچ و ادوبی‌ ایکس‌دی نیز از جمله ابزارهایی هستند که این قابلیت‌ها را برای شما فراهم می‌کنند.

نمونه‌سازی اولیه

بعد از ایجاد وایرفریم و تایید آن‌ها توسط تیم طراحی و یا مشتری، حال نوبت به ساخت نمونه اولیه از اپلیکیشن می‌رسد. البته اگر وایرفریم اولیه را در یک ابزار طراحی ایجاد کرده باشید انجام این قسمت بسیار ساده خواهد بود چرا که شما نصف راه را رفته‌اید. 

به عنوان یک نکته مهم این موضوع که کتابخانه طراحی خودتان را داشته باشید می‌تواند کمک بسیار زیادی برای شما باشد. در این حالت دیگر نیازی نیست برای هر اپلیکیشن طراحی جداگانه‌ای داشته باشید، بلکه می‌توانید از آیکون‌ها و دکمه‌های استانداردی که پیشتر طراحی کرده‌اید استفاده نمایید.

کار با توسعه‌دهندگان

طراحان باید بتوانند با توسعه‌دهندگان ارتباط داشته باشند و وظایف خودشان را در قبال توسعه‌دهنده بدانند. طراحان باید فایل‌ها و المان‌های طراحی را که برای پیاده‌سازی اپلیکیشن اصلی نیاز است را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار بدهند. اگر قابلیت تعامل سازنده را با توسعه‌دهنده نداشته باشید ممکن است همه چیز با شکست مواجه شود.

به عنوان یک طراح می‌توانید کار با توسعه‌دهندگان و تعامل با آن‌ها را نادیده بگیرید اما این موضوع در نهایت باعث می‌شود که چالش‌های بسیاری برای توسعه‌دهندگان بوجود بیاید که مقصر اصلی تمام آن‌ها شما خواهید بود.

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت سعی کردیم تا شما را با مقدمات طراحی اپلیکیشن‌های موبایل آشنا کنیم.  ما ابتدا با تعریفی کلی از طراحی اپلیکیشن موبایل شروع کردیم و سپس راه‌های بعدی که نیاز به انتخاب آن‌ها را دارید بررسی نمودیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا