بدون کد یا دانستن کد؟ چگونه کد می‌تواند به شما در فکر کردن کمک کند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

بدون کد یا دانستن کد؟ چگونه کد می‌تواند به شما در فکر کردن کمک کند؟

در سال گذشته ما شاهد ظهور ابزارها و سیستم عامل‌های «بدون کد» بودیم. به دنبال ظهور این ابزارها، اولین کنفرانس «بدون کد» نیز به میزبانی Webflow برگزار شد. تمام این کارها برای این بود که به مردم کمک کنند چشم‌اندازهایی عالی را بدون حتی یک خط کد بسازند. همانطور که رایان هوور، بنیانگذار Product Hunt می‌گوید:« شما برای ساخت چیزها در اینترنت، دیگر نیازی به برنامه‌نویس شدن ندارید. حال موج جدیدی به وجود آماده است که به وسیله‌ی آن می‌توانید سازندگانی با پیشینه‌ها و دیدگاه‌های مختلف را توانمند کنید.»

اخیراً یک آژانس واقعی «بدون کد»، بودجه‌ای را برای کمک کردن به مردم دریافت کرده است. این آژانس به مردم کمک می‌کند تا محصولات خود را بدون داشتن دانش کدنویسی بسازند:

با این حال هنوز هم یک سوال باقی می‌ماند، آیا پرش کردن از کدنویسی برای سازندگان محصول و کارآفرینان یک مزیت محسوب می‌شود؟ آیا دانستن کدهای استفاده شده در محصول، می‌تواند شما را به سمت راه‌حل‌های بهتری هدایت کند؟ آیا می‌توانید زمان خود را برای چیزهای بهتری صرف کنید؟ من در حال حاضر به عنوان یک سازنده محصولات داخلی، در حال بحث کردن بر روی این سوالات هستم.

سازندگان محصول و کارآفرینان به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟

با من همراه شوید تا بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم. شما برای ساخت و اداره‌ی یک تجارت، به ویژگی های مختلف زیادی نیاز دارید. ما در این سال ها دیده ایم که کدنویسی یک چیز ضروری نیست. داشتن دیدگاه و مهارت در برنامه‌ریزی به همان اندازه اهمیت دارند. دیدگاه شما باید در مورد جایی که می‌خواهید به آن برسید و نحوه‌ی رسیدن به آن باشد. به عنوان مثال از ایلان ماسک الهام بگیرید؛ او مردی است که در صنعت فضا، خودروسازی و نیروهای خورشیدی فعالیت می‌کند. وی گفته است:« ساخت یک شرکت، درست مانند پختن یک کیک است. شما باید تمام عناصر را در مکان مناسب و درست قرار دهید.»

برای اینکه مراقب روندهای ساخت محصول باشید و تمام مراحل موجود در استارتاپ خود را تحت کنترل بگیرید، می‌توانم بگویم که دانستن اصول اولیه و پایه‌ای برنامه‌نویسی می‌تواند بسیار مفید باشد. یادگرفتن کد به من کمک کرده است تا شیوه‌های جدید تفکر را یاد بگیرم. من با یادگیری کد توانستم مهارت‌های واقعی خودم را توسعه داده و وظایف سنگین را به بخش‌های کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنم. همان‌طور که استیو جابز گفته است:« همه‌ی مردم در این کشور باید یاد بگیرند که چگونه یک کامپیوتر را برنامه‌نویسی کنند، زیرا این کار به شما نحوه‌ی فکر کردن را آموزش می‌دهد.»

در اینجا برایتان توضیح داده ام که چگونه کدنویسی سبب بهبود تفکر من شده است:

برنامه‌نویسی هنر حل مسئله است

وقتی من به یک تولیدکننده و کارآفرین در محصولات دیجیتال تبدیل شدم، با بسیاری از کارآفرینان برلین ملاقات کردم و متوجه‌ی الگوی جالبی شدم. من با بسیاری از کدنویس‌ها صحبت کردم و فهمیدم که آن‌ها در گذشته در صنعتی به دور از محصولات دیجیتال تخصص داشته‌اند، اما بعداً به عنوان بنیانگذار استارتاپ‌های فناوری شناخته شدند. من فهمیدم که اگر شما یک ایده‌ی عالی، تجربه‌ای محدود و ثروت کافی را در دست داشته باشید، آن‌ها به اندازه کافی باهوش هستند که توسعه نرم افزار را یاد بگیرند، زیرا:

- اولاً، آن‌ها به دلیل کمبود منابع مجبورند یاد بگیرند

- دوماً، آن‌ها مزایای یادگیری را درک می‌کنند

کاری کنید مثل تخیلات شما شود

وقتی محصول دیجیتالی جدید خود را در ذهنتان خلق می‌کنید، آن‌را به روشی خاص تصور می‌کنید. سپس ایده‌ی ذهنی خود را تا حد امکان برای توسعه دهندگان نرم افزار توضیح می‌دهید. با این وجود وقتی ایده‌ی شما به نتیجه می‌رسد، متوجه می‌شوید که مفهوم ایده‌ی شما به شکلی متفاوت (اشتباه) پیاده‌سازی شده است. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، می‌توانید آن‌را به تنهایی کدنویسی کنید. بهتر است قبل از ساخت محصول‌نهایی، در ابتدا نمونه‌ای اولیه را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهید تا آنان بفهمند که باید دقیقا چه کار کنند.

شریک و سرمایه گذار جذب کنید

هیچکس به کارهای شما اهمیت نمی‌دهد، تا زمانی که یک چیز کاربردی در آن ببینند. برای اینکه شرکای بالقوه و سرمایه‌گذاران محصول شما را بخرند، باید حداقل یک ارائه‌ی کوچک یا نمایشی از آنچه که می‌خواهید انجام دهید را ببینند. یادگرفتن کد می‌تواند راهی برای تحقق چیزهای باشد که در ذهن دارید و افراد دیگر را ترغیب می‌کند که به ایده‌ی شما باور داشته باشند.

به یک زبان صحبت کنید

شما به وسیله‌ی ابزارهایی که استفاده می‌کنید محدود شده‌اید. این شما هستید که باید تعیین کنید چه چیزی شدنی است. گاهی اوقات شما باید برای ساخت ویژگی‌های سفارشی با توسعه دهندگان همکاری کنید. اگر توسعه دهندگان به دلیل نبود ارتباطات کافی آن ویژگی‌ها را متفاوت بسازند چه؟ اگر ندانید چگونه ایده‌ی خود را به روشنی بیان کنید چه؟

مراقب وجه‌های تاریک کدنویسی باشید

اگر شما هم مثل من یک سازنده محصول هستید، برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید موانع را به شکلی کارآمد و موثر پشت سر بگذارید. اگر تصور می‌کنید که مانع بعدی در رسیدن به هدف را می‌توان با یاد گرفتن کد از بین برد، انجامش دهید. این سفری است که بسیاری از ارزش‌های ذکر شده در بالا را به شما آموزش می‌دهد و مهارت‌های حل مسئله‌ی شما را بهبود می‌بخشد.

با این حال وجه تاریک کدنویسی می‌تواند مثل یک لانه‌ی خرگوش باشد. ممکن است تمایل شما به دنبال کردن ایده‌هایتان به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کند، چون شما خواهید فهمید که پیاده سازی بسیاری از چیزها به سرعت و به موقع بسیار سخت خواهد بود. 

یادگیری برنامه نویسی و یا استفاده از ابزارهای بدون کد می‌تواند شما را از نحوه‌ی پیاده‌سازی محصولات نرم‌افزاری آگاه‌تر کند. با استفاده از این دو چیز شما نسبت به کسانی که در ساخت محصول به شما کمک می‌کنند احساس همدلی بیشتری می‌کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا قبل از هدر دادن منابع، تلاش، زمان و پول خود بازار کار را آزمایش کنید. 

امیدوارم در این سفر موفق باشید. شما حتما از آن خوشتان خواهد آمد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات