جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه می‌توان انگیزه‌ی خود را هنگام یادگیری کد نویسی حفظ کرد؟ - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چگونه می‌توان انگیزه‌ی خود را هنگام یادگیری کد نویسی حفظ کرد؟ - بخش دوم

در بخش قبلی ۵ مورد از نکات مربوط به نحوه‌ی حفط انگیزه در حین یادگیری کد نویسی را با یکدیگر مطالعه کردیم، حال بیایید به ادامه‌ی این نکات بپردازیم:

۶. نگذارید سندروم ایمپاستر شما را از پا در آورد.

خب بلاخره با این سندروم ترسناک روبرو شدیم. این سندروم تمام افراد مبتدی را آزار می‌دهد. حتی برنامه‌نویسان حرفه‌ای نیز گاهی احساس می‌کنند که به اندازه‌ی کافی خوب نیستند.

وقتی برای اولین بار در زمینه توسعه‌ی وب شروع به کار کردم، کاملاً می‌ترسیدم که دیگران من را به عنوان یک فرد متقلب بشناسند. این موضوع در اولین شغل من به وضوح دیده می‌شد. تقریباً ۵ سال طول کشید تا توانستم بیشتر به مهارت‌های خودم اعتماد کنم. به همین خاطر اعتماد به نفس من نیز افزایش پیدا کرد. اگر دچار سندروم ایمپاستر هستید، نباید دلسرد شوید چون قطعاً تنها نیستید.

به نظر من این یک ترس مشترک در بین کدنویسان است، چون زمینه‌های برنامه‌نویسی و توسعه‌ی وب بسیار گسترده هستند. در دنیای برنامه‌نویسی و توسعه‌ی وب، چندین زبان برنامه‌نویسی، مجموعه‌هایی از تکنولوژی، فریمورک‌هایی جدید و ابزارهای بیشماری وجود دارند.

این حرفه نیازمند مهارت‌های بسیاری است و گاهی اوقات این موضوع می‌تواند برای افراد سخت باشد. توسعه‌دهندگان جدید زیادی مشغول مبارزه با سندروم ایمپاستر هستند. شما می‌توانید سندروم ایمپاستر را با داشتن صبر و تمرکز شکست دهید.

هرگز قرار نیست که تک تک موضوعات مربوط به کد نویسی را یاد بگیرید. اگر بخواهم صادق باشم، هیچکس تمام موضوعات را نمی‌داند. بیشتر برنامه‌نویسان تنها در یک یا دو زبان تخصص پیدا می‌کنند و ممکن است با زبان‌های دیگر فقط کمی آشنا باشند.

یادگرفتن بیش از یک زبان هیچ ایرادی ندارد، اما خیلی زیاده روی نکنید. در عوض سعی کنید روی یک زبان اصلی و یک مجموعه تمرکز داشته و در آن‌ها مهارت کسب کنید.

با گذشت زمان و رشد مهارت‌هایتان، اعتماد به نفس شما نیز افزایش پیدا می‌کند. بهترین قسمت این است که شما بسیاری از اصول پایه‌ای در برنامه نویسی را انتخاب کرده‌اید و سپس می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری زبان‌ها، فریمورک‌ها و ابزارهای دیگر استفاده کنید.

موضوع دیگر این است که باید صبور باشید. این در مورد واقع بین بودن نسبت به اهداف شماست. یاد گرفتن کد نویسی یک ماراتن است، نه یک دوی سرعت. احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانید در آن مهارت کافی را کسب کنید.

منظورم این نیست که شما هرگز نمی‌توانید در برنامه‌نویسی ماهر شوید. کسب مهارت در این حرفه به زمان نیاز خواهد داشت. اگر در مسیر پیشرفت صبور باشید و تنها بر روی ایجاد یک مهارت تمرکز کنید، در مقابل سندروم ایمپاستر مجهزتر خواهید بود.

۷. جامعه‌ای از همسالان خود را پیدا کنید

احساس تنهایی کردن یکی دیگر از مشکلات رایج در بین افرادی است که مشغول یاد گرفتن توسعه‌ی وب هستند. وقتی در یک کلاس مشغول یادگیری هستید، دانش آموزان دیگری هم در کنار شما کار مشترکی را انجام می‌دهند. شما در کلاس یک معلم دارید که می‌توانید با او صحبت کنید و سوالاتی را از او بپرسید.

اگر کد نویسی را به صورت آنلاین یا با کتاب یاد می‌گیرید، یعنی همچین فرصتی در اختیار شما قرار ندارد. پیدا کردن همسالان و مربیان بسیار دشوار است، اما منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر تا به حال موفق به پیدا کردن یک جامعه از برنامه‌نویسان نشده‌اید، اکیداً توصیه می‌کنم که کمی وقت گذاشته و به دنبال آن بروید.

عضو بودن در یک اجتماع می‌تواند در احساس تنهایی نکردن به شما کمک کند. پیدا کردن افرادی با تجربه‌ها و مشکلاتی مشابه، می‌تواند بسیار دلگرم‌کننده و انگیزشی باشد. در اینجا چند مکان را معرفی خواهم کرد که می‌توانید همسالان یا مربیان مربوط به کد نویسی را در آن‌ها پیدا کنید:

- اینستاگرام: برنامه‌نویسان زیادی با مهارت‌هایی مختلف در اینستاگرام وجود دارند. اگرچه این دقیقا مکان مناسبی برای کمک خواستن یا سوال پرسیدن در مورد برنامه‌نویسی نیست، اما فضایی فوق‌العاده است که در آن می‌توانید کارها و مشکلات فعلی سایر برنامه‌نویسان را مشاهده کنید. من واقعاً از آن خوشم آمده است چون حس می‌کنم که جزوی از یک جامعه‌ی جهانی کد نویسی هستم. چالش #100DaysOfCode در آنجا بسیار محبوب است، پس آن را بررسی کرده و یا در آن شرکت کنید.

- freeCodeCamp: این یک بوت‌کمپ کاملاً جامع و آنلاین است. همچنین دارای صفحات پیام و گروه‌های فیسبوکی است که واقعاً مفید هستند و می‌توانند به دانش آموزان آن‌ها کمک کنند.

- Dev.to: این یک انجمن آنلاین مختص برنامه‌نویسان است که در آن می‌توانید گفتگوها و مقالات مورد نیاز خود را پیدا کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در آنجا مطرح کنید.

اگر عضو هر کدام از این موارد شدید، سعی کنید به دیگران نیز کمک کنید و فقط از دیگران کمک نخواهید. اگرچه دریافت پشتیبانی و کمک بسیار خوب است، اما این مکان‌ها تنها زمانی کاربرد دارند که افرادی حاضر باشند تا وقت و انرژی خود را صرف کمک یا پاسخگویی به سوالات دیگران کنند. وقتی شما به دیگران کمک می‌کنید، در واقع وظیفه‌ی خود را در قبال چنین مکان‌هایی انجام داده‌اید. شما با این کار به آن‌ها کمک می‌کنید تا همچنان به کارهای خود ادامه داده و به مردم کمک کنند.

۸. در نشست‌های محلی شرکت کنید.

وقتی مشغول پیدا کردن جوامع برنامه‌نویسی آنلاین هستید، نباید ارتباط برقرار کردن به صورت حضوری را فراموش کنید. به دنبال نشست‌ها یا سایر رویدادهای مرتبط با برنامه‌نویسی موجود در محل زندگی خود باشید. شرکت داشتن به طور منظم در چنین برنامه‌هایی می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد.

ملاقات کردن با سایر کدنویسانی که ممکن است شرایطی مشابه با شما را داشته باشند، واقعاً دلگرم‌کننده و جالب است. شما می‌توانید در مورد مشکلات مشترک خود با آن‌ها صحبت کرده و استراتژی‌های شخصی خود برای مقابله با چنین مشکلاتی را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

بسیاری از شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی به دنبال استخدام کردن توسعه‌دهندگان وب هستند. این شرکت‌ها معمولاً جلسات و نشت‌هایی را میزبانی می‌کنند. اگر بتوانید با برخی از نمایندگان این شرکت‌ها صحبت کنید، ممکن است بتوانید از طریق آن‌ها اولین شغل خود را به دست آورید.

به طور کلی مشارکت کردن در چنین اجتماعاتی هرگز به شما آسیب نخواهد زد، بلکه به شما کمک خواهد کرد.

۹. خودتان  را با دیگران مقایسه نکنید.

وقتی حضور خود را در جوامع کدنویسان بیشتر می‌کنید، به یاد داشته باشید که نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. مشخصاً ما نمی‌توانیم کارها یا دستاوردهای دیگران را نادیده بگیریم، اما نباید حس کنیم که مجبوریم پا به پای آن‌ها حرکت کنیم.

اینکه انگیزه‌ی دیگران را در این سفر ببینید هیچ ایرادی ندارد چون می‌توانید بخشی از آن انرژی و هیجان را به خودتان نیز منتقل کنید. اگر احساس ناتوانی کنید یا به کسانی حسودی کنید که از شما بالاتر هستند، در آخر این خود شما هستید که آسیب خواهید دید. این کار تنها شما را دلسرد می‌کند.

تمام مردم در زندگی وضعیتی متفاوت را تجربه می‌کنند و با سرعت‌های خاص خودشان به سمت پیشرفت می‌روند. بعضی از مردم وقت بیشتری نسبت به شما خواهند داشت یا ممکن است سریعتر از شما چیزی را یاد بگیرند. برخی دیگر نیز ممکن است وقت کمتری نسبت به شما داشته باشند و آهسته‌تر از شما چیزهایی را یاد بگیرند. هیچکس بهتر از دیگری نیست. سرعت بالا یا پایین دیگران هیچ تاثیر مستقیمی روی شما نخواهد داشت. شما باید تنها نگران سفر خود باشید، پس غصه‌ی دیگران را نخورید.

۱۰. کنجکاو باشید و همه چیز را سرگرم‌کننده نگه دارید.

یکی از بهترین ویژگی‌های ما کدنویسان این است که همیشه در مورد نحوه‌ی عملکرد چیزها کنجکاو هستیم. این یکی از دلایلی است که من عاشق برنامه‌نویسی و کامپیوتر هستم. وقتی مشغول یادگیری هستید، ممکن است با متمرکز شدن بر روی یک بخش در درازمدت احساس خستگی کنید.

در تغییر دادن احساس آزادی کنید. اگر مشغول مطالعه‌ی یک مطلب آموزشی از جاوا اسکریپت هستید و حس می‌کنید که مغزتان دیگر کشش ندارد، سعی کنید یک قدم به عقب برگردید و بر روی یک پروژه جانبی کار کنید. همچنین می‌توانید یک فیلم تماشا کرده یا مقاله‌ای را در مورد بخشی متفاوت از برنامه‌نویسی بخوانید.

ادغام کردن کارها هر چند وقت یک بار می‌تواند به تازه ماندن چیزها کمک کند. موارد زیادی وجود دارد که با کد نویسی امکان پذیر است. شما می‌توانید انیمیشن‌های CSS، تعاملات جالب API و یا حتی برنامه‌های کوچک احمقانه‌ای را تنها برای سرگرمی خلق کنید.

یکی از برنامه‌هایی که برای سرگرمی ساختم، "lorem ipsum" بود. این یک ابزار نسبتاً ساده بود که به طور تصادفی کلمات و عباراتی را از لیستی که خودم تهیه کرده بودم انتخاب می‌کرد. چیز خیلی پیچیده‌ای نبود اما ساختن و نشان دادن آن به دوستانم واقعاً سرگرم‌کننده بود.

جمع‌بندی

یادگرفتن کد نویسی یک کار واقعاً دشوار است. اگر جایی در این مسیر هستید، شما را ستایش می‌کنم. اگر حس می‌کنید که در برنامه‌نویسی مهارت ندارید، باید بدانید که با گذشت زمان همه چیز درست خواهد شد. واقعاً امیدوارم که این نکات برای شما مفید بوده باشند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است