جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بررسی تفاوت‌های REST و GraphQL
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

بررسی تفاوت‌های REST و GraphQL

ًرابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API که به انگلیسی Application Programming Interface نام دارد یک بخش اساسی و بسیار مهم نرم افزارهای مدرن به حساب می‌آید. API ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم نرم افزارهای مختلف را به همدیگر متصل کرده و در بین آن‌ها داده‌هایی را به اشتراک بگذاریم و یک خط ارتباطی را شکل بدهیم. REST و GraphQL دو نمونه محبوب از پیاده سازی و معماری API به حساب می‌آید که به صورت گسترده در حوزه توسعه نرم افزار استفاده می‌شود.

هر کدام از این موارد دارای نقاط قوت و ضعف خودشان هستند و انتخاب کردن یکی از این موارد برای معماری توسعه نرم افزار کاری‌ست که به تحقیق و بررسی نیاز دارد. به همین دلیل در این مقاله از وبسایت راکت قصد داریم شما را با REST و GraphQL آشنا کرده و به بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. در نهایت این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید به صورت بهتری بین این دو مورد انتخاب کنید.

درک معماری REST API

REST یا Representational State Transfer یک معماری نرم افزاری است که برای ایجاد و توسعه وب سرویس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. REST مبتنی بر مدل Client-Server است و از متدهای HTTP مانند GET، POST، PUT و DELETE برای ارتباط گرفتن با سرور استفاده می‌کند. در دنیای معماری REST منابع از طریق URI یا Uniform Resource Identifiers شناخته می‌شوند و از طریق فرمت‌ها و قالب‌هایی نظیر JSON و XML نمایش داده می‌شوند. REST به صورت فوق العاده‌ای مقیاس پذیر و منعطف است. از این جهت برای ایجاد APIهایی که stateless هستند بسیار کاربردی و ایده‌آل است.

امروزه از REST به عنوان استانداردترین روش توسعه Web API نام می‌برند و براساس تاریخچه و تجربیات متفاوتی که این معماری داشته باید بگوییم که در بسیاری از حالت‌ها به صورت موفقیت آمیزی کارها را به پیش برده است. از مزایایی که REST به نسبت رقبا در خود دارد می‌توان به ماژولاریتی، مقیاس پذیری و سهولت در ادغام پذیری اشاره کرد.

از طرفی دیگر به عنوان یک مزیت بسیار مهم باید گفت که REST به خوبی با زبان‌های برنامه نویسی مختلف سازگاری داشته و می‌تواند در کنار فریمورک‌ها و کتابخانه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

درک معماری GraphQL

 

GraphQL را می‌توان به عنوان یک زبان کوئری برای API در نظر گرفت که توسط شرکت فیسبوک ایجاد شده است. به طور شگفت انگیزی در مدت کوتاهی توانست کاربران بسیار زیادی پیدا کند و به یک استاندارد جدید نیز تبدیل شود. نکته اصلی که باعث می‌شود این روش محبوب باشد این است که GraphQL به استفاده کنندگان این اجازه را می‌دهد تا تنها داده‌هایی که آن‌ها نیاز دارند در اختیارشان قرار گرفته و از آن استفاده کنند. به همین دلیل GraphQL یک روش بسیار بهینه و البته مقیاس پذیر است. در GraphQL، کلاینت از طریق یک طرح کلی یا schema، داده‌ای که به آن نیاز دارد را مشخص می‌کند و سرور در پاسخ تنها داده‌ای که درخواست شده را برمی‌گرداند.

GraphQL به شدت انعطاف پذیر بوده و می‌تواند با منابع داده‌ای و زبان های برنامه نویسی مختلف کار بکند. با در نظر گرفتن موارد گفته شده می‌توان به این نتیجه رسید که GraphQL به نسبت REST از یک مزیت مهم برخوردار است و آن کاهش حجم داده های انتقالی است. به همین جهت در این حالت GraphQL می‌تواند APIهایی تولید کند که به حالت کارایی و پرفورمنس بسیار بهینه تر باشد. همچنین در دنیای GraphQL سیکل مربوط به توسعه اپلیکیشن‌ها بسیار سریع‌تر بوده و همه چیز با سرعت بیشتری توسعه داده می‌شود.

از آنجایی که GraphQL با بسیاری از حالت‌ها منعطف بوده و قابلیت ادغام شدن با بیشتر زبان‌ها و دیتا سورس‌ها را دارد به عنوان یک ابزار مناسب در جهت توسعه APIهای پیچیده می‌توان آن را در نظر گرفت.

انتخاب معماری مناسب برای API

برای اینکه انتخابی بین این دو مورد داشته باشید در ابتدا باید شناخت بسیار خوبی از هر کدام از این موارد کسب کرده باشید و سپس نیازمندی‌های پروژه خود را به خوبی درک کنید. برای مثال بیایید موضوعات زیر را در نظر بگیریم:

  • اگر معماری داده‌ای شما ساده بوده و APIیی که قصد ایجاد آن را دارید از نظر حجمی متوسط یا کوچک است REST می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • از طرفی اگر داده‌های شما پیچیده بوده و به لحاظ حجمی API شما بزرگ است، در این صورت شاید بهتر باشد سراغ GraphQL بروید.
  • اما اگر به لحاظ منابع مالی، تیم و... دارای محدودیت هستید پیاده سازی REST بسیار بهتر است چرا که فرایند ساده‌تری داشته و متخصصان بیشتری نیز دارد.

البته این موارد حکم نهایی نبوده و شما بنابر درک خود از پروژه و ساختار آن ممکن است به صورت دیگری عمل کرده و خروجی مناسبی نیز دریافت کنید. به همین دلیل همه چیز چندان ثابت و غیر منعطف نیست.

در پایان

هر دو معماری GraphQL و REST از حالت‌های بسیار کاربردی و مهمی‌ست که در جهت توسعه API می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و به خوبی نیز جوابگوی نیازهای شما باشد. به همین دلیل بهتر است به دقت هر کدام را مطالعه کرده و پتانسیل‌های‌شان را درک کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با GraphQL و REST‌ آشنا کنیم و سپس به انتخاب یکی از این موارد بپردازیم. هر چند مختصر اما به عنوان قدم اول به نظر می‌رسد که راهنمایی مناسبی ارائه کرده باشیم. اگر به یادگیری GraphQL علاقه دارید می‌توانید از دوره «آموزش GraphQL» استفاده کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

11 ماه پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است