مزایا و معایب خودآموزی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

مزایا و معایب خودآموزی

اوایل دورانی که وب در حال رشد و نمو خود بود هیچ آموزشگاه یا مدرک رسمی برای یادگیری تکنیک‌های طراحی وبسایت وجود نداشت. به همین دلیل شما نیاز داشتید که خودتان مسیر پیشرفت را طی کرده و به مهارت‌های کافی دست پیدا کنید. 

شغل و حرفه من نیز درست به همین شکل شروع شد. من در ابتدا با فوتوشاپ شروع کردم و بعد از یادگیری مقدمات HTML/CSS شروع به یادگیری PHP/JS نمودم. با‌گذشت سال‌ها و خطا/آزمون‌های مختلف من توانستم به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شوم.

خودآموزی می‌تواند مجموعه‌ای از احساسات و چالش‌ها را در پیش داشته باشد. با وجود آنکه ممکن است این موارد در برخی از حالت‌ها مثبت ارزیابی شود اما در حالت‌هایی نیز ترسناک بنظر رسیده و نمی‌تواند انتظارات شما را برآورده کند. 

با در نظر گرفتن این موارد بیایید در ارتباط با مزایا و معایب این رویکرد صحبت کنیم.

هر طور که می‌خواهید چیزی که می‌خواهید را یاد بگیرید

با در نظر گرفتن جمله بالا می‌توان نتیجه گرفت که با رویکرد آزادی‌خواهانه‌ای روبرو هستید. با در نظر گرفتن تمام منابع آموزشی که در اختیار شما قرار دارد، در حال حاضر تقریباً می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید را به شکلی که دوست دارید یاد بگیرید. می‌توانید PHP را از طریق کتاب، مستندات، ویدیوهای آموزشي، بازی‌های تعاملی و… یاد بگیرید.

این درست خلاف حالتی است که در یک محیط آموزشی قدیمی وجود دارد. شما در این محیط‌ها باید یکسری استاندارد و قواعد را دنبال کرده و در نهایت تنها مجاز به پیروی از آن‌ها هستید. البته این حالت همیشه نتیجه بدی نخواهد داشت چرا که شما همواره باید پایه‌های یک موضوع را ابتدا یاد بگیرید. اما هدف از این صحبت آن است که به شما بگوییم روال یادگیری به صورت خودآموز، روالی کاملاً آزادانه است.

البته در نظر داشته باشید که از آنجایی که شما در حال طی کردن مسیر متفاوتی هستید باید طرز تفکرتان را نیز به صورت متفاوت دنبال کنید. نیازی نیست که نگران رویکردهای دیگران باشید چرا که مسیر شما از مسیر آن‌ها تفاوت دارد.

ممکن است موضوعاتی را از دست دهید

یکی از بزرگترین مشکلات خودآموزی این است که به صورتی اجتناب‌ناپذیر ممکن است برخی از چیزها را یاد نگیرید و یکسری فضای خالی در دانش شما بوجود بیاید. 

منظور آن است که شما براساس یک آموزش جلو خواهید رفت که ممکن است چیزی را فراموش کرده باشد. برای مثال یک نکته امنیتی مهم را نگفته باشد و شما نیز از وجود آن خبری نداشته باشید. در این صورت شما آن موضوع را یاد نخواهید گرفت مگر آنکه منابع دیگری را نیز بعد از این دوره آموزشی دنبال کنید.

با وجود این باز هم نکاتی وجود خواهد داشت که در محیط کاری و حرفه‌ای از شما خواهند خواست اما شما آن‌ها را نمی‌دانید. به همین دلیل بسیار مهم است که در روند انتخاب منابع بیشترین دقت را داشته باشید.

در نظر گرفتن رقبا

شما نیاز دارید که در روال خودآموزی سراغ تکنولوژی‌هایی بروید که بازار کار را در دست دارند. خودآموز بودن برای تشخیص این موارد دشوار است چرا که شما فرد با تجربه‌ای نیستید و دقیقاً نمی‌دانید که چه مواردی می‌تواند به شما کمک کند. به همین دلیل ممکن است انتظارات شما برآورد نشود. البته این مسأله نیز با یکسری تحقیق‌ها و پرسش‌ها حل خواهد شد از این رو نباید نگران باشید.

زمینه مناسب برای خودآموزی

خودآموزی ممکن است برای همه فیلدها کار درستی نباشد اما در ارتباط با برنامه‌نویسی و طراحی وبسایت بدین صورت نیست. در حقیقت این فیلدها به صورتی هستند که در صورت خودآموز بودن فرصت آن را خواهید داشت که چیزهای جدیدتری را یاد بگیرید و موضوعات جدیدتر را دنبال کنید. 

در هر صورت ممکن است که خودآموزی مسأله سخت و پیچیده‌ای بنظر برسد اما بسته به نوع شخصیتی شما این روال ممکن است بسیار سودمند بوده و کمک کننده باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کارشناس ارشد تولید و بهینه‌سازی محتوا و تکنیکال رایتینگ - https://arastoo.net

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات