5 چیزی که هر استراتژی سئو به آن نیاز دارد

گردآوری و تالیف : وحید فریادرس
تاریخ انتشار : 26 تیر 1398
دسته بندی ها : سئو

در سئو، ما زمان زیادی را صرف تجارت تاکتیک‌های SEO و ایده‌ها با یکدیگر، برای سود متقابل می‌کنیم. متأسفانه ما زمان کمی ‌را برای صحبت کردن در مورد چگونگی توسعه استراتژی‌های SEO خودمان می گذاریم.

هر استراتژی SEO باید با دیگر استراتژی‌ها متفاوت باشد، همیشه یک استراتژی اساسی برای توسعه استراتژی سئو وجود دارد.

در اینجا 5 استراتژی سئو، که هر کسب و کاری به آن احتیاج دارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

1. نقشه ذهنی (mind map)

نقشه ذهنی جایی برای ساخت استراتژی شما از پایه است. یک نقشه ذهنی ساده، دسته‌ای از شاخه‌های دسته بندی شده است که معمولا به یک مرکز متصل هستند به وجود می‌آیند و از جامع‌ترین دسته‌ها به دسته‌های خاص‌تر سوق پیدا  می‌کنند و در آن ایده‌ها بیشتر درهم  تنیده می‌شوند.

این تجسم، استراتژی نهایی شما نیست. نقشه ذهنی خاصی که به شما کمک کند طرح خود را ارائه دهید وجود ندارد، اما به شما کمک می‌کند که در مورد آن فکر کنید.

نقشه‌های ذهنی ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند فرآیند فکریتان را به گونه‌‌ای پیش بینی کنید که، ایده‌ها را با هم ترکیب کنید تا بتوانید آن‌ها را ببینید. آن‌ها به کاهش بار استراتژی شما برای "حافظه کاری" شما کمک می‌کنند تا شما بتوانید روی فکر و طوفان فکری خود تمرکز کنید.

شما می‌توانید از ابزاری مانند Mind Meister استفاده کنید یا به راحتی می‌توانید ایده‌های خود را در قالب فرمت‌های تصویری به اشتراک بگذارید.

مزیت اصلی استفاده از نقشه ذهنی این است که توانایی شما برای کمک به فکر کردن در حالت غیر خطی (سطحی نگر نبودن) افزایش می‌دهد.

استفاده از نقشه ذهنی به شما اجازه می‌دهد همه چیز را یک‌بار در یک ساختار شبیه به ساختار شبکه‌‌ای که مانند مغز واقعی کار می‌کند، به کار ببرید، بنابراین به شدت پیشنهاد می‌شود که استفاده از آن را به عنوان یکی از استراتژی‌های سئو خود افزایش دهید.

2. نمایش بصری

هنگامی‌ که استراتژی شما دقیق‌تر می‌شود، به یک سند عمیق‌تر و حرفه‌‌ای از نقشه ذهنی خود نیاز خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که استراتژی در واقع یک نقشه یا برنامه است. این به معنی اهداف شما، وظایف خاص مربوط به آن اهداف، برخی از وظایفی را که قبل از دیگران باید انجام دهید، وظایف تکراری که باید تکرار و تکرار شوند و کارهای فرعی که زمان بیشتری طول می‌کشد بیشتر و بیشتر مشخص شوند، می‌باشد.

شما باید بتوانید همه این‌ها را به سرعت و به آسانی به مشتری و تیم خود ارائه کنید و باید این کار را در یک قالب ساده انجام دهید تا به راحتی بتوانید همه بخش‌ها را درک و همچنین ویرایش کنید.

برای این کار شما می‌توانید از Google Sheets، Trello، Workzone، Basecamp یا هر چیزی که ترجیح می‌دهید استفاده کنید. ابزار خاص به عنوان روش شما برای استفاده مهم نیست.

این موضوع باید برای همه واضح باشد، که بدانند چه چیزی را باید بخوانند و یا چه چیزی را باید انجام دهند. همچنین موضوعات زیر نیز برایشان مشخص می‌شود:

  • کدام وظیفه به آن‌ها اختصاص داده شده است؟
  • کدام وظایف در اولویت هستند؟
  • کدام وظایف در حال تکرار، برنامه‌ریزی، در حال انجام و پایان است.

۳. داشتن درک از شرکت یا گروه 

آیا شما یک سئوکار داخلی (on-page) یا خارجی (off-page) هستید؟ شما باید درک صحیحی از شرکت داشته باشید تا هر استراتژی سئویی که دارید موفق شود. شما باید بدانید که با چه نقاط قوت و ضعفی می‌توانید ارزش انجام سئو را مشخص کنید. چه تاکتیک‌هایی برای هویت نام تجاری بهترین کار را خواهد کرد، و شما در کجای داستان قرار دارید.

در اینجا ما به چند فاکتور اصلی که در توسعه هر استراتژی سئو کمک می‌کند می‌پردازیم.

فروش منحصر به فرد چگونه انجام می‌شود؟

ممکن است ما به تعدادی محصول یا یک محصول خاص اشاره کنیم، اما به هر حال، باید بدانیم چه چیزی باعث می‌شود که شرکت ما متفاوت باشد تا استراتژیمان اثر بخش شود. این موضوع  شامل؛ نوع مخاطبانی که می‌خواهیم آن‌ها را پرورش دهیم، نوع کلمات کلیدی که پیگیری می‌کنیم و خیلی چیزهای دیگر می‌شود که به  شدت بر شیوه‌های تبلیغاتی تاثیر می‌گذارد و بسیار اهمیت دارد.

چشم انداز شرکت چیست؟

این موضوع یکی از آن چیزهایی است که ممکن است در اوایل کار از پرداختن به آن اجتناب کنید، اما با این کار اگر نگوییم که آن را نابود کرده‌اید، در بهترین حالت می‌توانیم بگویم که شما یک استراتژی سئو را سرکوب و خفه کرده‌اید.

قبل از این که شما برای پیشبرد یک استراتژی متعهد شوید، درک آنچه که شرکت واقعا نیاز دارد، غیر قابل اجنتاب است.

۴. داشتن درک از مخاطب

شما باید بدانید که مخاطب شما کیست، و این بدان معنی است که موضوع بسیار فراتر از پرداختن به کلمات کلیدی است.

در ادامه ما به چند مورد از کار‌هایی که باید انجام دهید و موضوعاتی که در مورد آن‌ها باید با مخاطبان خود صحبت کنید، می‌پردازیم:

چگونه بفهمیم که آیا بازاریابی ما پیشرفتی داشته است یا خیر؟

اگر تا به حال از صنعت خودآموز استفاده نکرده‌اید، حتما سری به “gurus” بزنید و ببینید که چگونه سعی در حفظ مخاطبان خود می‌کند. حتی یک بخش اختصاصی برای تبلیغات خودش را نیز در نظر گرفته است. اگر برای یک‌بار هم که شده سعی در برقراری ارتباط با Reddit کرده باشید، حتما دیده‌اید که چه حساسیتی برای ارتقاع خود نشان می‌دهند.

این‌ها چیزی‌هایی هستند که شما نیاز دارید تا در استراتژی خود پیشرفت بیشتری داشته باشید.

سطح دانش مخاطبان تا چه حد است؟

آیا مخاطب شما در مورد همه چیز درک دارد و به همه موضوعاتی که به دنبال آن‌هاست آگاه است؟ این موضوعات از مهم‌ترین سوالاتی‌ست که باید از خودتان بپرسید تا بتوانید طبق میل و نیاز مخاطب پیش بروید.

مخاطبان شما چه قدر به موضوع صنعت آشنا هستند؟

مشتریان مخاطب شما مشغول به B2C یا کسب و کار  B2Bهستند؟ آیا این افراد با صنعت شما یا حتی موضوعات خارج از آن آشنا هستند؟ آیا آن‌ها علاقه‌مند به درک بیشتر در مورد صنعت هستند، و یا تنها به این نکته توجه دارند که چگونه محصولات شما می‌تواند به آن‌ها سود برساند؟

۵. تعیین اهداف مشخص

برای اینکه هدف مفید باشد، باید دقیق باشد، و برای اینکه دقیق باشد، باید بیشتر بر قسمت‌های مختلف کار و چگونگی ترکیب آن‌ها با یکدیگر تمرکز کنیم.

بله، ما می‌خواهیم که درآمدزایی سریع تر از  ایجاد هزینه‌ها باشد، و  این موضوع می‌تواند برای تعیین یک هدف مالی مفید باشد. قطعا باید اهدافی تعیین کنیم که دارای محدودیت زمانی هستند.

با این حال، یک استراتژی در مورد دستیابی به اهدافی است که تاثیر خاصی بر شرکت، جهت و آینده آن و نحوه فعالیت شما دارد. این موضوع به این معناست که معیارهای ما باید منعکس کنند که با اجزای مختلف کار می‌کنند. این موضوع می‌تواند به معنای پیوند و اقتدار باشد، می‌تواند به معنای رتبه‌بندی باشد، یا می‌تواند به معنای ترافیک جستجوی ارگانیک باشد.

نکته این است که همه باید درمورد معیارهایی که دارند معقول و منطقی باشند.

وقتی هدفی تعیین می‌شود، نباید فقط به آن به چشم یک هدف و رسیدن به پول نگاه کرد. باید با آن هدف زندگی کرد، چرا که برای رسیدن به همه جواب‌ها، شما به درک قوی از فرآیندی که برای رسیدن به هدف خود دارید، نیازمندید.

نتیجه

تقریبا هر استراتژی SEO می‌تواند از طریق این پنج عنصر به سوددهی برسد. آن‌ها را به چارچوب اصلی راه خود پیوند بزنید و آن‌ها را بخشی از کسب و کار خود کنید.

منبع

مقالات پیشنهادی

  • راهنمایHTML5 Semantics برای سئو بهتر

    مفهوم "معنادار" یاSemantics  از حوزه زبان شناسی ‌‌می‌آید. این کلمه به معنی "مطالعه معنا" است. بنابراین، معناشناسی، رشته‌ای برای یافتن ارتباط بین نشانه...

    وحید فریادرس
  • 5 راه برای بهتر کردن سئو وبسایت

    به نظر میرسد که سئو کار بسیار جذابی نیست اما در نهایت یک نفر باید آن را انجام دهد، اگر میخواهید به جای حرف زدن یک نمونه کار واقعی را نشان بدهید یک پرو...

    ارسطو عباسی