جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چه مواقعی از WordPress برای ساخت وبسایت استفاده کنیم؟ - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چه مواقعی از WordPress برای ساخت وبسایت استفاده کنیم؟ - بخش اول

 

WordPress یک بستر یا بهتر است بگوییم یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) می‌باشد که می‌توانید از آن برای ساخت و مدیریت وبسایت خود استفاده کنید. در واقع برای ایجاد تعداد زیادی از وبسایت‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود. شما احتمالا روزانه از تعداد زیادی وبسایت وردپرسی بازدید می‌کنید بدون اینکه متوجه شوید. این نشان می‌دهد که وردپرس محبوب‌ترین ابزار سازنده وبسایت در جهان است و 38 درصد از وبسایت‌ها را پوشش می‌دهد. این عدد واقعا چشمگیر است!

با توجه به محبوبیت بالای WordPress معمولا یکی از مواردی است که مردم هنگام شروع به کاوش در دنیای طراحی و توسعه وب با آن روبه رو می‌شوند. چه زمانی که بخواهند وبسایت خودشان را بسازند یا اینکه بخواهند در مورد روند کار توسعه راهنمایی بگیرند.

اغلب اوقات افرادی که به دنبال یک راهنمایی سریع یا پیشنهاد در مورد طراحی و توسعه وب هستند، با من تماس می‌گیرند. تقریبا هر بار که با مشتری شروع به گپ زدن می‌کنم، به من می‌گویند که آنها به طور خاص سایت وردپرسی می‌خواهند. اما هر زمان که می‌پرسم چرا باید با استفاده از WordPress ساخته شود، معمولا چنین پاسخی می‌گیرم: "شنیده‌ایم که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و کار با آن راحت است". و هرگز دلیل منطقی و معقولانه‌ای برای آنها وجود ندارد که بخواهند سایت با آن ساخته شود جدا از اینکه آنها با این کلمه آشنایی دارند و فقط فرض را بر این می‌گذارند که به دلیل محبوبیت آن برای استفاده در همه موارد مناسب است. اما آیا چنین است؟

مدیریت محتوا و وبلاگ نویسی

در گذشته WordPress عمدتا به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی مورد استفاده قرار می‌گرفت و تا به امروز هم بر روی آن تمرکز کرده است (البته نه به اندازه سابق). این پلتفرم با این ایده ساخته شده است که بتوانید یک وبلاگ ایجاد کنید و نظرات و دل نوشته‌های خود را روی یک وبسایت قرار دهید تا همه دنیا بدون مشکل بتوانند آن را ببینند. و صادقانه بگویم که این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

مشاغل مختلف عاشق وبلاگ نویسی هستند. این یک روش عالی برای تبلیغ کسب و کار شما و نوشتن محتوا برای جذب مخاطبان و مشتریان است. بنابراین قابل درک است که چرا وردپرس به این اندازه عظیم است. همچنین روشی کاملا ساده را برای کسانی فراهم می‌کند که دانش فنی زیادی برای افزودن مطالب و مقالات وبلاگ به سایت خود پس از انتشار و استقرار در هاست ندارند. ضمن اینکه نیازی به یادگیری نحوه نوشتن HTML ، CSS و JavaScript نیست. شما فقط می‌توانید وقت بگذارید و در صورت لزوم پست‌های جدید را اضافه کنید.

بنابراین اگر قصد دارید فقط چند صفحه اصلی برای وبسایت خود داشته باشید و وبلاگی به آن اضافه کنید، وردپرس می‌تواند مناسب باشد. با این حال، شایان ذکر است که گزینه‌های زیادی هم وجود دارد که می‌توانند همین عملکرد را فراهم کنند (در ادامه بیشتر بحث خواهیم کرد).

توسعه سریع و ارزان

اگر به تازگی در قالب یک شرکت جدید کار خود را شروع کرده‌اید یا می‌خواهید ایده‌ای را برای یک تجارت جدید ارائه دهید، راه اندازی یک سایت وردپرسی می‌تواند ارزان و سریع باشد. به طوری که می‌توانید به سرعت یک سایت جدید بسازید، موضوعی را انتخاب کنید، متن و تصاویر خود را اضافه کرده و سپس آن را به صورت زنده دریافت کنید. به عنوان یک نکته پیشنهاد نمی‌کنم که این تنها چیزی است که برای ساخت یک وبسایت لازم دارید. و اکیدا به هر کسی که به فکر ایجاد یک وبسایت جدید است، توصیه می‌کنم که با یک طراح یا توسعه دهنده وب و یک نویسنده تبلیغات مشورت کند.

به طور کلی معمولا ارائه دهندگان سرویس میزبانی را پیدا خواهید کرد که هاست وردپرس ارزان ارائه می‌دهند. بنابراین اگر واقعا می‌خواهید هزینه‌ها را پایین نگه دارید، می‌توانید سایت را خودتان بسازید و آن را روی یک هاست آپلود کنید و فقط باید هزینه میزبانی و نام دامنه را پرداخت کنید.

اما این بدان معنی نیست که وبسایت شما آماده است. من مطمئنم که سایر طراحان وب و توسعه دهندگان نیز با من موافقند که ساخت وبسایت یک روند روبه جلو است. موضوع اصلی این است که اطمینان حاصل کنید که به طور کارآمد انجام شده باشد تا بتوان آن را حفظ کرد، بهینه کرد و بهترین روش‌ها را دنبال کرد. اگر بخواهید خودتان وبسایت را بسازید و بدون اینکه توسعه دهنده‌ای این کار را برای شما انجام دهد، احتمالا با مشکلاتی در عملکرد روبه رو خواهید شد و سایتی خواهید داشت که بارگیری آن بسیار کند است بدون اینکه بدانید چطور می‌توانید آن را حل کنید. این نوع عملکرد در دراز مدت بر وبسایت شما تأثیر منفی می‌گذارد، زیرا گوگل از مدت زمان لود صفحه به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می‌کند. بنابراین با داشتن یک وبسایت کند و بهینه نشده، در رتبه بندی ضعیف می‌شوید.

نکته دیگر که باید به آن توجه کنید این است که در دام توسعه دهندگان WordPress نیفتید. آنها می‌توانند یک وبسایت را برای شما در مدت زمان کم ساخته و منتشر کنند و با مبلغ کمی هم این کار را انجام می‌دهند. معمولا به این دلیل است که با چند ابزار ساده و در مدت زمان کمی آن را راه اندازی می‌کنند و افرادی که در این حوزه مشغول هستند می‌توانند در اوقات فراغت خود مقداری درآمد کسب کنند. این قطعا در کیفیت کار نشان داده خواهد شد. چراکه سایت به احتمال زیاد با اشکالات، مشکلات ناسازگاری بین مرورگرها، آسیب پذیری‌های امنیتی و موارد دیگر همراه خواهد بود. اما به این معنی نیست که تمام توسعه دهندگان وردپرس اینگونه هستند. در واقع توسعه دهندگان بسیار خوبی هم وجود دارد که کمک بزرگی به جامعه وردپرس کرده و وب سایت‌های شگفت انگیزی ایجاد می‌کنند. من فقط سعی می‌کنم نکته‌ای را بیان کنم که این روزها بسیار اتفاق می‌افتد و عده‌ای از توسعه دهندگان جوان هستند که سایت‌های WordPress را ناقص می‌فروشند و بیش از آنکه به شما کمک کنند، به اعتبار برند شما آسیب می‌رسانند.

پلاگین‌ها

بسیاری از قابلیت‌های WordPress از طریق پلاگین‌ها ارائه می‌شود. ساده‌ترین راه برای مشاهده پلاگین‌ها این است که آنها را به عنوان بلوک‌های کوچکی از ویژگی‌ها در نظر بگیرید که می‌توانید به سایت خود اضافه کنید. به عنوان نمونه یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌ها Yoast SEO است که فیلدهای مرتبط با SEO (بهینه سازی موتور جستجو) را برای کمک به شما در رتبه بندی پست‌های وبلاگتان در گوگل فراهم می‌کند تا افراد بتوانند شما را پیدا کنند.

پلاگین‌ها را می‌توان به عنوان یک شمشیر دو لبه در نظر گرفت. از یک طرف می‌توانید در عرض چند دقیقه پلاگینی نصب کنید که یک ویژگی جدید و جذاب را به وبسایت شما اضافه کند. از طرف دیگر ممکن است افزونه‌ای که استفاده می‌کنید حاوی یک کد قدیمی، آسیب پذیر و مخرب باشد. وقتی نوبت به نصب پلاگین می‌رسد، مهم است که چنین مواردی را رعایت کنید: چه کسی آن را ساخته است؟ چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا به طور مداوم به روزرسانی می‌شود؟ برای مثال چند سال پیش حدودا 700000 سایت وردپرسی تحت تأثیر یک آسیب پذیری در پلاگین File Manager قرار گرفتند.

هر بار که یک پلاگین را به وبسایت خود اضافه می‌کنید، اطمینان حاصل کنید توسعه دهنده‌ای که آن را ایجاد کرده می‌داند چه کاری انجام می‌دهد و هیچ چیز مخرب یا ناامنی در آن وجود ندارد. به عنوان مثال ممکن است پلاگینی نصب کنید که یک گالری تصاویر بسیار زیبا به شما ارائه دهد تا بتوانید جدیدترین محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید. اما از کجا معلوم که توسعه دهنده این پلاگین از طریق یک بدافزار که ممکن است وبسایت شما را آلوده کرده باشد، نفوذ نکند یا داده‌های شما یا مشتریانتان را ندزدد؟ از کجا می‌دانید که یک نقص امنیتی در پلاگین وجود ندارد که باعث می‌شود وبسایت شما باز بماند تا یک هکر به آن حمله کند؟

به طور کلی از پلاگین‌های شناخته شده و با بالاترین رتبه که محبوب‌ترین هستند، استفاده کنید. چراکه به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند و هیچ چیز مخربی در آنها مخفی نمی‌باشد. اما با نصب پلاگین‌هایی از توسعه دهندگان کمتر شناخته شده، این شما هستید که راه را برای هکرها باز گذاشته و امنیت سایت را به خطر می‌اندازید.

اگرچه گاهی اوقات ممکن است نصب برخی پلاگین‌ها سریع و کارآمد باشد، اما در دراز مدت ممکن است تأثیرات مخربی بگذارد. می‌دانیم که گوگل از زمان بارگذاری صفحه به عنوان یک عامل در رتبه بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. بنابراین با داشتن یک سایت کم سرعت، ممکن است آن را از نظر رتبه بندی پایین بیاورید. راه حل مشکل هم این است که از پلاگین استفاده نکنید و در عوض خودتان کد را بنویسید. این راهکار همیشه مناسب نیست (به خصوص اگر نوشتن کد مدت زمان زیادی طول بکشد) ولی در هر صورت ممکن است توسعه دهنده نسخه کوچکتر و بهینه‌تری از پلاگین را ایجاد کند که می‌تواند به صورت دستی با افزودن چند خط کد آن را به پنل مدیریت wordpress اضافه نماید.

برای خواندن ادامه مقاله، به بخش دوم مراجعه کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است