راهکارهایی برای اوقاتی که بی حوصله می‌شوید و نمی‌توانید کار کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

راهکارهایی برای اوقاتی که بی حوصله می‌شوید و نمی‌توانید کار کنید

به عنوان یک برنامه‌نویس، بعضی اوقات دوست دارید دست از کار بکشید و با شرکت تماس بگیرید که دیگر نمی‌خواهید ادامه دهید. این حالت طبیعی است. معمولاً بزرگترین دلیل برای از دست دادن انگیزه، نداشتن قطعیت در برخورد با یک‌سری اما و اگر است. برای مثال آیا بعد از این همه تلاش به من پولی می‌دهند؟ آیا در حال انجام کار درستی هستم؟ 

این موارد را تله‌هایی برای ذهن انسان می‌نامند که باعث می‌شوند تا انگیزه‌مان از دست رفته و در ارتباط با هر چیزی مشکوک شویم. این شکاک بودن ما را از عمل‌گرایی باز می‌دارد. موضوعی که این حالت را بدتر می‌کند این است که چنین حالت شکاک بودنی اغلب اوقات در ابتدای فرایند توسعه و انجام کار پیش خواهد آمد. از این‌رو ممکن است هیچ‌وقت کاری که باید انجام دهید را شروع نکنید.

اگر شما هم تا به حال در چنین شرایطی بوده‌اید و یا نتوانسته‌اید در روال یک پروژه انگیزه خودتان را حفظ نمایید مطمئناً ادامه این مطلب می‌تواند کمک‌رسان باشد. 

دلایلی که باعث ناراحت بودن‌تان شده را پیدا کنید

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

قانون «یک چیز» توسط Gary Keller ارائه شده است. در این قانون می‌گوید اگر شما در هر زمان تنها یک کار که البته باید مهم‌ترین کار باشد را انجام دهید می‌توانید به نتایج موفقیت‌انگیزی دست پیدا کنید. 

خب برای حل این بخش یک سؤال را از شما می‌پرسم؛ سعی کنید آن را جواب دهید:

کدام کار مهم انجام نشده‌ای وجود دارد که انجام آن می‌تواند همه چیز را ساده‌تر و غیر ضروری‌تر بکند؟

این را در نظر داشته باشید که ۸۰ درصد تأثیرات از ۲۰ درصد دلایل ساطع می‌شوند. از این‌رو باید چیزهای مهمی که نیاز به انجام شدن دارند را پیدا و حل کنید. این کار هم‌زمان و هم تلاش‌تان را ذخیره کرده و در روند حل مشکلات به شما کمک می‌کند. 

چگونه این مسأله به مشکل انگیزه داشتن شما مربوط می‌شود؟

یکی از دلایل اصلی که انگیزه شما را از بین می‌برد این است که خروجی خواسته شده را دریافت نکرده‌اید. در این حالت باید از خودتان یک سؤال بسیار مهم را بپرسید:

چرا نتوانسته‌ام خروجی مورد نظرم را دریافت کنم؟

  • آیا ترس یک عامل متوقف کننده بوده برای‌تان؟
  • آیا از سندروم ایمپاستر رنج می‌برید؟
  • آیا در روند ارتباط برقرار کردن با مشتری مشکل دارید؟
  • آیا مذاکره و صحبت کردن برای‌تان سخت است؟
  • آیا نمی‌توانید تمرکز و نظم داشته باشید؟

دلیل اصلی این‌که چرا نتوانسته‌اید به نتیجه دلخواه‌تان برسید را پیدا کنید. بعد از حل کردن آن مطمئناً می‌توانید به بهترین شکل راه‌حل‌تان را ایجاد کنید.

گاهی اوقات این مسأله بسیار ساده بوده و تنها به یک مقدار فکر کردن نیاز دارد. 

به «چرایی» بازگردید

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

دلیل داشتن بزرگ‌ترین عنصری است که می‌تواند به شما انگیزه برای انجام یک کار را بدهد. اگر شما ندانید که به چه دلیل یا دلایلی مشغول انجام یک کار هستید واقعاً نمی‌توانید آن‌را به خوبی انجام دهید. 

سوال! چرا دارید کاری که انجام می‌دهید را انجام می‌دهید؟!

 قاعده‌ای وجود دارد که به نام «The Golden Circle» معروف است. این قاعده سه شرط اصلی برای تصمیم‌گیری برای انجام یک کار را بررسی می‌کند: چیستی؟ چگونگی؟ چرایی؟ 

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

شما باید بدانید که با چه چیزی روبرو هستید؟ چگونه می‌خواهید آن‌را حل کنید. و اما هسته اصلی این مسئله: چرا می‌خواهید آن را حل کنید. این در‌واقع هنر رهبران بزرگی است که می‌توانند به خواسته‌های‌شان برسند. آن‌ها دقیقاً این سه دایره و مخصوصاً دایره اصلی و هسته مرکزی آن را می‌شناسند.

گریه نکنید و پای تلویزیون ننشینید

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

زمانی که انگیزه برای انجام کاری را ندارید به سادگی به خودتان اجازه می‌دهید که زمان از دست‌تان رفته و کل روز را به کارهای بیهوده مشغول باشید. اگر کاری کنید که خودتان را در فرایند تنبلی کنترل نشدنی قرار دهید،  تمرکز و بازگشت به روال طبیعی را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کنید.

این روال حالتی‌ست که ما آن را «تاثیر انفعال» می‌خوانیم. نتیجه این مورد تنها اثرات منفی و پشیمانی خواهد بود. 

بهتر است کاری را انجام دهید و شکست بخورید تا اینکه هیچ چیز را امتحان نکنید.

بجای آن‌که بنشینید و هیچ‌کاری را انجام ندهید شروع به انجام یک فعالیت کنید. حتماً نیازی نیست که این فعالیت مربوط به کارتان باشد اما می‌توانید فعالیت مؤثر دیگری را انجام دهید. برای مثال خانه را تمیز کنید، یوگا کنید و… . با در نظر گرفتن این موضوع به نکته بعدی توجه کنید.

کار آرامش بخشی کنید و ذهن‌تان را خاموش نمایید

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

بعضی‌ها فکر می‌کنند که تنها فشار آوردن به خودتان و هیچ‌وقت متوقف نشدن می‌تواند کارایی شما را بالا ببرد. اما این واقعیت ندارد. شما در هر بازه زمانی به آرامش و تعطیلات نیاز دارید. باید کاری کنید که برای مدتی حتی کوتاه حواس‌تان را از کار برداشته و به فکر چیز دیگری باشید. هدف در نهایت آن است که بتوانید به مغزتان آرامش بدهید.

چند فعالیت ساده در رابطه با این موضوع را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

  • مدیتیشن: مدیتیشن می‌تواند برای ذهن و سلامت کلی‌تان مناسب باشد. یوگا و مدیتیشن دو عامل مهمی هستند که می‌توانند استرس را از شما کم کنند. انجام این فعالیت همچنین روی خواب و چرخه توجه‌های‌تان تاثیرگذار است.
  • تعطیلات: حتی اگر می‌توانید تنها یک شب را بیرون از جو کاری و شرکت و… باشید سراغ آن بروید. همه چیز را از ذهن‌تان بیرون آورده و خودتان را مجدداً شارژ کنید.
  • پیاده‌روی: اگر وقت‌تان محدود است و نمی‌توانید به خارج از شهر بروید می‌توانید به پیاده‌روی و یا یک دو ساده بروید.
  • موسیقی آرام: موسیقی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای آرامش دادن به خودتان است.

برای هر چیزی که بدست می‌آورید به خودتان جایزه بدهید

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

آیا بُردهای کوچک‌تان را جشن می‌گیرید؟ ما فکر می‌کنیم که موفقیت‌ها و دستاوردهای‌مان تنها براساس اعداد ارزش‌گذاری می‌شوند. اما نباید به این شکل باشد. تنها مهم آن است که شما آن موفقیت را چگونه ارزیابی می‌کنید. 

اگر شما کسی هستید که قبلاً نمی‌توانستید با مشتری‌هایی که نمی‌شناسید به خوبی ارتباط برقرار کنید اما حال می‌توانید این یک موفقیت است. اگر قبلاً نویسنده خوبی نبودید اما حال می‌توانید قسمت وبلاگ وب‌سایت شخصی‌تان را مدیریت کنید این یک موفقیت دیگر است. تمام این موارد دلایلی برای جشن گرفتن و جایزه دادن به خودتان است.

از خودتان این سوال‌ها را بپرسید:

  • جدیدترین چیزهایی که یاد گرفته‌ام چه چیزهایی بوده‌اند؟
  • چه ترس‌هایی وجود داشته‌اند که حال من بر آن‌ها غلبه کرده‌ام؟
  • آیا چیزی وجود دارد که من قبلاً از آن نفرت داشته باشم اما حال آن را حل کرده‌ام؟
  • یک سال پیش زندگی من چگونه بود و در مقایسه با این نقطه از زندگی چه تفاوت‌هایی حاصل شده است؟

به جواب تمام این سوال‌ها فکر کنید و احساس کنید که تمام این موارد بُردهای کوچکی بوده‌اند که در زندگی‌تان ثبت شده‌اند. 

چند ایده برای جشن گرفتن:

  • می‌توانید خودتان را به رستوران مورد علاقه‌تان ببرید.
  • چیزی را بخرید که در چند ماه اخیر دوست داشته‌اید که داشته باشید.
  • به تعطیلات بروید و یا آن‌که یک اتاق خوب در بیرون از شهر اجاره کنید.

زمانی که باور داشته باشید لایق تمام این هدیه‌ها هستید آن موقع می‌توانید کار سخت را پشت سر گذاشته و با انرژی به آن بازگردید.

بپذیرید که ممکن است قبل از هر موفقیت چندین بار شکست بخورید

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

اغلب مردم تنها به موفقیت و رسیدن به آن فکر می‌کنند اما این کاملاً درست نیست. روند رسیدن به موفقیت یک شبه و از یک راه آسان نبوده بلکه یک سری مشکلات نیاز به طی شدن داشته‌اند. هدف از گفتن این مورد آن است که بجای دیدن مردم روی قله، به مسیری که رفته‌اند و فرایندی که برای رسیدن به آن‌جا طی کرده‌اند نگاه بیاندازید.

دوست قابل اعتماد داشته باشید

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

یک دوست قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر کسی است که می‌توانید در فرایند رسیدن به اهداف‌تان روی وی حساب کنید. چنین فردی کسی است که می‌توانید ایده‌های‌تان را با وی به اشتراک بگذارید و فیدبک‌های صادقانه را از وی دریافت کنید.

زمانی که فکر می‌کنید انگیزه‌ای ندارید یک دوست مسئولیت‌پذیر باید بتواند به شما روی تمرکز کردن و برگشتن به فرایند کاری کمک کند. 

چنین کسی معمولاً باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • شما را به خوبی بشناسد
  • قابل اعتماد و رازنگه‌دار باشد
  • کارتان و انگیزه‌تان را درک کند
  • به شما فیدبک‌های صادقانه و سازنده بدهد

اگر شما چنین کسی را ندارید خواهشا دنبال‌ش باشید!

ویدیوهای انگیزشی را مشاهده کنید

۸ نکته برای زمانی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید

برای انگیزه دادن و انگیزه بخشی به خودتان می‌توانید از ویدیوهای انگیزشی استفاده کنید. می‌توانید در یوتیوب به دنبال Motivational Video باشید و هزاران مورد را مشاهده کنید. یکی از بهترین این ویدیوها را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

در پایان

مهم‌ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که هر کسی در زندگی با انگیزه کم و زیاد مواجه خواهد شد و این کاملاً طبیعی است. پس خودتان را شماتت نکنید. نکات گفته شده در این مطلب را دنبال کنید، اگر همه آن‌ها را به خوبی پیش ببرید می‌توانید به جایگاه خوبی دست پیدا کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 6 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا