JavaScript برای چه استفاده می‌شود؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

JavaScript برای چه استفاده می‌شود؟

طبق نتایج نظرسنجی Stack Overflow در سال ۲۰۲۰، JavaScript محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در جهان است که بیش از ۶۳٪ از توسعه دهندگان از آن استفاده می‌کنند.

این زبان بزرگترین مخزن منبع باز در جهان (npm) را دارد و همچنین فریمورک‌ها و کتابخانه‌های مختلفی وجود دارد که با آن ساخته می‌شوند.

شروع کار با JavaScript بسیار آسان است، زیرا برای نوشتن کد نیازی به نصب ندارد. در ابتدا، JavaScript فقط در مرورگرهای وب قابل اجرا بود. اما به دلیل محبوبیت، اکنون می‌توان آن را به صورت لوکال و بر روی سرور اجرا کرد. بنابراین از JavaScript می‌توان برای ساخت اپلیکیشن‌ها، چه فرانت اند و چه بک اند استفاده کرد.

در این مقاله، من به برخی از زمینه‌هایی که می‌توان از JavaScript در آن‌ها استفاده کرد، اشاره خواهم کرد.

توسعه وب فرانت اند

توسعه فرانت اند مربوط به بخشی از یک صفحه وب است که کاربران می‌توانند آن را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین به عنوان توسعه سمت کاربر (کلاینت ساید) شناخته می‌شود.

سه فناوری اصلی وجود دارد که شما باید در هنگام توسعه فرانت اند با آن‌ها آشنایی داشته باشید: HTML، CSS و JavaScript

HTML (HyperTextMarkup Language) با ساختار و محتوای سایت ارتباط دارد و CSS (Cascading Style Sheets) استایل سازی را مدیریت می‌کند.

و در آخر، JavaScript باعث پویایی صفحه وب می‌شود و این را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، مانند:

Presentation

شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از برخی کتابخانه‌های JavaScript مانند Reveal JS، Swiper JS و Owl JS، کاروسل‌ها و اسلایدرهای بسیار جذاب در یک صفحه وب ایجاد کنید.

با استفاده از این کتابخانه‌ها، می‌توانید به سرعت و بدون دردسر این روش را پیاده سازی کنید.

Animations

یکی از راه‌هایی که می‌توانید وب سایت خود را سرزنده و جذاب کنید استفاده از Animations است. شما می‌توانید از آن‌ها در یک صفحه وب به روش‌های مختلف مانند حرکات، تغییر شکل آبجکت و موارد بسیار جالب دیگر استفاده کنید.

تعدادی کتابخانه مانند Anime JS، Greensock JS، Mo JS و Animate On Scroll برای انتخاب وجود دارد. این‌ها همه کتابخانه‌های ساخته شده در JavaScript هستند که ایجاد انیمیشن‌های شما را با استفاده از بلاک‌های کد کوچکتر آسان می‌کنند.

Single Page Application (SPAs)

از JavaScript می‌توان برای ساخت SPAs نیز استفاده کرد. این روش شامل تعاملات داینامیکی پیچیده‌ای است و شما می‌توانید آن‌ها را با کمک فریمورک‌ها و کتابخانه‌هایی مانند React JS، Polymer JS، Vue JS و Angular JS بسازید.

در اینجا یک منبع عالی برای استفاده از JavaScript برای توسعه وب فرانت اند وجود دارد.

توسعه وب بک اند

توسعه بک اند مربوط به بخشی از صفحه وب است که کاربران به صورت بصری با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. این مورد به عنوان توسعه سمت سرور (سرور ساید) نیز شناخته می‌شود.

توسعه بک اند به ایجاد پایگاه‌های داده، APIها، فایل سرورها، سرویس‌های ابری و موارد دیگر مربوط می‌شود.

اکنون با ایجاد یک Node.js و یک موتور ران تایم JavaScript می‌توانید از آن برای توسعه وب بک اند استفاده کنید.

فریمورک‌های مختلف JavaScript برای ساده سازی روند توسعه وب بک اند ساخته شده است. برخی از آن‌ها شامل:

ـ Express Js: Express شناخته شده‌ترین فریمورک وب اپلیکیشن مبتنی بر Node.js است. عمدتا برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها و REST API استفاده می‌شود.

- Fastify: این یک فریمورک سبک است که در سمت سرور استفاده می‌شود و تمرکز زیادی بر تجربه و عملکرد توسعه دهنده دارد.

- Koa: این یک فریمورک سبک، مدرن، واضح و میدل‌ویر برای وب اپلیکیشن‌ها و APIها است.

در اینجا یک منبع عالی برای استفاده از JavaScript برای توسعه وب بک اند وجود دارد.

توسعه بازی

بازی‌ها یکی از سرگرم کننده‌ترین پروژه‌هایی هستند که می‌توانید ایجاد کنید، زیرا هم شما و هم کاربران می‌توانند از آن‌ها لذت ببرید.

بسته به پیچیدگی بازی روش‌های مختلفی برای ساخت بازی با JavaScript وجود دارد.

شما می‌توانید با استفاده از Html، CSS و vanilla javascript بازی‌های ساده دو بعدی را از ابتدا بسازید. در اینجا یک منبع عالی برای کمک به شما وجود دارد.

برای ساختن طراحی‌های پیچیده بازی و همچنین بازی‌های کارآمدتر و سریع‌تر، می‌توانید از موتور بازی JavaScript مثل Phaser Js، Bablyon Js و Lime Js  برای سهولت کار استفاده کنید. این موتورهای بازی مفید هستند، زیرا برای رسیدن به نتیجه، به نوشتن کد کمتری احتیاج دارید.

توسعه اپلیکیشن موبایل

منظور از توسعه اپلیکیشن موبایل، روند نوشتن نرم افزاری است که بر روی دستگاه تلفن همراه کار می‌کند. این شامل توسعه اپلیکیشن‌هایی است که می‌توانند در دستگاه‌های تلفن همراه استفاده شوند.

برای توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانید از JavaScript استفاده کنید. برای ایجاد برنامه‌های native، کراس پلتفرم و هیبریدی با استفاده از JavaScript، فریمورک‌ها و کتابخانه‌های مختلفی در JavaScript ساخته شده‌اند. برخی از ﺁن‌ها عبارتند از:

- React Native: این فریمورک منبع باز است که می‌تواند برای ساخت اپلیکیشن‌های native و کراس پلتفرم استفاده شود. React Native از یک سبک برنامه نویسی اعلانی و کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد برای رابط‌های کاربری استفاده می‌کند.

- NativeScript: این مورد یکی از شناخته شده‌ترین فریمورک‌های کراس پلتفرم است که به شما کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های موبایل native را برای پلتفرم‌های Android و iOS توسعه دهید. از آنجا که این یک فریمورک منبع باز است، توسعه دهندگان می‌توانند رابط کاربری را برای چندین صفحه نمایش تنظیم کرده و همچنین از وابستگی‌های مختلفی استفاده کنند.

- Ionic: Ionic یکی دیگر از فریمورک‌های محبوب JavaScript برای ساخت اپلیکیشن‌های هیبریدی است. برای توسعه دهندگان آشنا به فناوری‌های وب و توسعه وب اپلیکیشن‌ها، درک ساختار یک اپلیکیشن Ionic ساده است.

انتخاب فریمورک JavaScript مناسب، به پروژه‌ای که شما در حال ساخت آن هستید و همچنین به پلتفرم مورد نظر بستگی دارد. بنابراین بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

JavaScript یک زبان چند منظوره است و می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های مختلف فناوری به کار گرفته شود. من بسیار توصیه می‌کنم که اگر شما علاقه مند به هر کدام از حوزه‌هایی که در بالا بحث کردم هستید JavaScript را به عنوان یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات