یک راهنمای سریع و کاربردی برای انتخاب رنگ در طرح‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

یک راهنمای سریع و کاربردی برای انتخاب رنگ در طرح‌ها

اگر مردم نتوانند طرح شما را به خوبی پیمایش کنند، داشتن یک پالت رنگی زیبا دیگر اهمیتی ندارد. هر کسی می‌تواند رنگ‌هایی عالی را انتخاب کند اما راهنمایی کردن کاربران از طریق رنگ یک هنر به حساب می‌آید. به عنوان یک طراح می‌‌گویم که رنگ یکی از قدرتمندترین ابزارهای شماست. باید از رنگ‌ها برای افزایش قابلیت استفاده و درک بهتر طراحی کمک بگیرید. این مقاله یک راهنمای سریع بوده که به شما نحوه ساخت یک پالت رنگی خوب را نشان می‌دهد.

1. هدف خود را مشخص کنید

همه ما از عواقب پیاده‌سازی ویژگی‌های غیرهدفمند مطلع هستیم. این مسئله در خصوص رنگ‌ها نیز صدق می‌کند. تا زمانی که هدف خود را تعیین نکنید، نمی‌توانید پالت‌های رنگی را ایجاد کنید. خوشبختانه با پرسیدن سه سوال ساده می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

  • پیام کلیدی شما چیست؟
  • هدف از ساخت این طرح چیست؟
  • می‌خواهید کاربران چه احساسی داشته باشند؟

از پاسخ این سوالات به عنوان یک چارچوب استفاده کرده و رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید. نمی‌توانیم یکجا بنشینیم و در انتظار الهام باشیم زیرا این روش سود چندانی نخواهد داشت. داشتن یک سیستم برای ساخت پالت‌های عالی می‌تواند خیلی موثرتر باشد.

2. کاربران خود را شناسایی کنید

 رنگ یک زبان جهانی به حساب می‌آید. کار کردن با مشتریان مختلف باعث شده تا با واکنش‌های متفاوتی نسبت به پالت‌های گوناگون روبرو شویم. جدا از منطقه جغرافیایی که در آن سکونت دارید، بسیاری از رنگ‌ها معانی یکسانی دارند. برخی رنگ‌های دیگر نیز بسته به نوع تربیت فرهنگی و مکانی، دارای معانی متفاوتی خواهند بود.

این مسئله می‌تواند به مناطقی که برای آن طراحی می‌کنید، بستگی داشته باشد. مثلاً رنگ سبز در سراسر جهان نمایانگر نوعی تایید، موفقیت و سیگنالی برای ادامه دادن است. اما معنی رنگ قرمز می‌تواند بسته به مکان جغرافیایی شما خیلی متفاوت باشد. در اینجا تحقیق یک نقش بسیار مهم را ایفا می‌کند. معمولاً رنگ قرمز در آمریکا بیانگر یک وضعیت اضطراری، شکست و یا اشتیاق است. اما مردم در چین این رنگ را با رفاه، شادی و شانس مرتبط می‌دانند. اغلب آن‌ها تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند.

3. الهام بگیرید

نمی‌توانید در انتظار الهام گرفتن بنشینید. باید خودتان به دنبال الهام بروید. ما در Melewi طرفدار ایجاد یک مودبرد با استفاده از سایت‌هایی مانند Dribbble، Behance، Pintrest غیره هستیم.

با نگاه کردن به کارهای سایر طراحان می‌توانید به هماهنگی و تضاد میان رنگ‌های مختلف پی ببرید. این کار به شما کمک می‌کند تا ترندهای رنگی محبوب را برای صنعت مورد نظر خود گزینش کنید. هدف ما از بکارگیری رنگ در یک طرح، بالاتر بردن قابلیت استفاده آن است. بازدید کردن از معماری‌های محلی، موزه‌های هنری و قدم زدن در طبیعت بهترین روش‌های الهام گرفتن و ساخت پالت‌های رنگی خاص است.

4. پالت خود را انتخاب کنید

با ساختن پایه‌ای اساسی برای طراحی خود، ایجاد یک پالت پویا آسان‌تر می‌شود. همیشه طراحی‌های خود را با یک راهنمای استایل شروع کنید. شاید رابط‌ها و محصولات نهایی متفاوت باشند اما معمولاً به همان مولفه‌های پایه‌ای نیاز خواهند داشت. برای اکثر طرح‌ها، باید موارد زیر را انتخاب کنید:

  • رنگ لهجه اصلی
  • رنگ لهجه ثانویه
  • رنگ پس‌زمینه
  • رنگ خطا
  • رنگ موفقیت

معمولاً لهجه اصلی طراحی شما باید غالب‌ترین رنگ موجود در برندتان باشد. بنابراین هنگام انتخاب بقیه پالت خود به این موضوع دقت داشته باشید. شما برای CTAها بیشتر به وضوح نیاز دارید. تا زمانی که کنتراست بین CTA و حالات مختلف دکمه واضح باشد، هیچ مشکلی رخ نخواهد داد. سبز حتماً نباید رنگ موفقیت شما باشد. از بازی کردن با رنگ‌ها نترسید. گاهی اوقات بهترین طرح‌ها همان‌هایی هستند که ترندهای موجود در صنعت را به چالش می‌کشند. اگر وقت کردید به Robinhood یک نگاهی بیاندازید.

آنها با داشتن یک پالت رنگی خاص و طرحی مینیمال، به سریع‌ترین پلتفرم در حال رشد معاملات سهام تبدیل شدند. هر دو پلتفرم آن‌ها دارای رنگ‌ها و طرح‌هایی است که در هیچ یک از کارهای رقبای آن‌ها استفاده نشده است. Robinhood تنها با استفاده از 4 رنگ در رابط خود توانسته پیام‌های کلیدی را از طریق تجربه کاربری به مخاطبان انتقال دهد.

این موضوع واقعاً یک جزء اصلی در تمام پالت‌های رنگی موفق است. شاید قرار دادن دو رنگ مکمل در کنار هم آسان باشد اما انتخاب کردن رنگ‌هایی که کاربران را در یک رابط جدید هدایت می‌کند، موضوعی کاملاً متفاوت است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است