10 سازنده چت‌بات
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

10 سازنده چت‌بات

مشتری‌های امروزی همواره دنبال پاسخ‌های سریعی برای پرسش‌های‌شان هستند. آن‌ها انتظار دارند که یک شرکت به سرعت بتواند به سوال‌های‌شان جواب بدهد، اگر مدت زمان پاسخ‌دهی نیز طول بکشد آن‌ها وبسایت را بسته و سراغ دیگر شرکت‌های مشابه می‌روند. اما چه کسی می‌تواند به مشتریان‌تان با سرعت بیشتری خدمات پشتیبانی ارائه دهد و آن‌ها را راضی نگه دارد؟ یکی از راه‌حل‌های بسیار مؤثر و نوآورانه استفاده از چت‌بات‌های هوشمند است که می‌توانند ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته به مشتریان شما پاسخ دهند.

در طی سال‌های گذشته، چت‌بات‌ها توانسته‌اند تاثیر بسیار زیادی را روی صنایع مختلف از جمله سلامت و خرده‌فروشی‌ها بگذارند. دستیارهای دیجیتالی در این مدت توانسته‌اند که پیشرفت بسیار زیادی به خود ببینند و در دسته‌بندی‌های مختلف قابل استفاده شوند. براساس یک پیش‌بینی گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵ درصد مشتریان با این ابزارها ارتباط خواهند داشت. 

در کنار بالا رفتن محبوبیت چت‌بات‌ها، روش‌های ساخت آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. حال شما دیگر نیازی ندارید که یک فرد حرفه‌ای باشید تا بتوانید یک چت‌بات را ساخته و آن را با سرویس‌های خودتان ادغام کنید. 

در حال حاضر گستره بسیار زیادی از ابزارهای چت‌بات‌ موجود است که به شما قابلیت ساخت چت‌بات را می‌دهند. هر کدام از این ابزارها نیز ویژگی‌ منحصر به فردی برای خودشان دارند. اگر قصد استفاده از این تکنولوژی را برای سرویس‌های خودتان دارید، پیشنهاد می‌کنم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کدام دسته از چت‌بات‌ها برای شما مناسب است؟

زمانی که از چت‌بات صحبت می‌کنیم بسیار مهم است که بین پلتفرم‌های سازنده چت‌بات و انتشار چت‌بات تمایز قائل شویم. پلتفرم سازنده چت‌بات یک ابزار و یا یک اکوسیستم برای ایجاد بات است. در حالیکه پلتفرم انتشار چت‌بات یک کانال یا رسانه‌ است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند بات شما را پیدا کرده و با آن ارتباط برقرار کنند، تلگرام نمونه‌ای آشنا برای چنین حالتی است.

برای آنکه پلتفرم انتشار چت‌بات را به درستی انتخاب کنید ابتدا باید بدانید که مردم بیشتر از چه پیام‌رسانی استفاده می‌کنند. اما برای سرویس‌های سازنده چت‌بات که امروز قصد صحبت در ارتباط با آن‌ها را داریم بسیار مهم است که گزینه‌های موجود در بازار را درک کنیم. به صورت کلی تمام شرکت‌هایی که از این دست سرویس‌ها را ارائه می‌کنند، سرویس‌های سازنده چت‌بات را در سه گروه‌بندی بزرگ قرار می‌دهند.

سازنده‌های بصری چت‌بات به صورت Self-Service

این دسته از سازنده‌ها به شما قابلیت ساخت چت‌بات‌های ساده را با استفاده از رابط گرافیکی می‌دهد. شما در تعامل با این ابزارها به دانش برنامه‌نویسی نیازی ندارید، تنها کاری که باید بکنید درگ/درپ است.

اگر زمان تحویل چت‌بات کم است و انتظارات زیادی از آن ندارید به نظر می‌رسد که این مورد می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. 

پلتفرم‌های توسعه چت‌بات به صورت Self-Service

این ابزارها نیز به شما قابلیت ساخت چت‌بات را از طریق GUI می‌دهند، اما در کنار گزینه‌‌ای ساده چون درگ/درپ کامپوننت‌ها، امکانات پیشرفته‌ای چون API، SDK و کتابخانه‌هایی برای کار با یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی در اختیارتان قرار می‌گیرد. اگر بتوانید قابلیت‌های یادگیری ماشین را در چت‌بات خود پیاده‌سازی کنید، می‌توانید آن را در تعامل با کاربران در معرض پیشرفت قرار دهید. 

ساده‌ترین چت‌باتی که بشود از طریق این پلتفرم ساخت در چند ساعت ایجاد می‌شود، اما شما باید دانش پایه‌ای از برنامه‌نویسی را داشته باشید تا بتوانید با SDK، API و دیگر ابزارها ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید که چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قبل از کار کردن باید آموزش داده شوند تا بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

یکی از خبرهای خوب این است که شما می‌توانید از سرویس‌های آماده‌ای برای چت‌بات‌تان استفاده کنید که توسط غول‌هایی چون گوگل، آمازون، مایکروسافت و IBM ساخته شده است. سرویس‌هایی چون موتورهای قدرتمند پردازش زبان طبیعی که قابلیت یادگیری مستقل و مکالمه صوتی با چند زبان مختلف را به چت‌بات می‌دهد. به یاد داشته باشید که هر چقدر چت‌بات شما پیچیده‌تر باشد می‌تواند کاربران بیشتری را پشتیبانی کند.

سرویس‌های چت‌بات End-to-End

یکی از آسان‌ترین اقدامات برای استفاده از یک چت‌بات بهره‌گیری از چت‌بات‌های آماده است که توسط سرویس‌های مختلف ساخته شده و قابلیت‌های شخصی‌سازی را در خود دارند. البته استفاده از این چت‌بات‌ها می‌تواند هزینه زیادی را روی دوش شما بگذارد.

در ادامه این مطلب ما قصد داریم ۱۰ سرویس سازنده چت‌بات Self-Service را به شما معرفی کنیم که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند.

ActiveChat.ai

ActiveChat یک ابزار بصری برای ایجاد بات است. تنها کاری که شما باید در یک ابزار بصری مانند این انجام بدهید آن است که بلوک‌های مختلف رابط کاربری را در کنار یکدیگر قرار دهید. البته می‌توانید از قالب‌های آماده نیز استفاده بکنید. فارغ از این موارد، ActiveChat می‌تواند ویژگی‌های حرفه‌ای نیز به شما ارائه کند. شما می‌توانید تنها با یک کلیک، از ویژگی‌های موتور پردازش زبان طبیعی DialogFlow که توسط گوگل ساخته شده است استفاده کنید.

اکانت رایگانی که این ابزار به شما ارائه می‌کند قابلیت ساخت یک چت‌بات به همراه قابلیت ادغام‌سازی با DialogFlow را می‌دهد. همچنین تعداد کاربران فعالی که در ماه می‌توانند از این چت‌بات استفاده کنند محدود به ۵۰۰ نفر است. اما در کنار پلن رایگان، پلن‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها گزینه‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، Twilio SMS، تلگرام، Shopify و ووکامرس را دارد.

 Amazon Lex

با استفاده از این سرویس می‌توانید یک چت‌بات با قابلیت‌ کار با متن و صدا را برای وبسایت‌تان ایجاد کنید. شما می‌توانید از موتور تشخیص صدایی که در الکسا استفاده شده نیز در سرویس‌ خودتان استفاده کنید. Amazon Lex به شما رابطی را ارائه می‌کند که در آن می‌توانید دستیارهای دیجیتالی مبتنی بر هوش‌مصنوعی را ایجاد، تست و دیپلوی کنید. این دستیار‌ها می‌توانند به صورت خودکار مقیاس‌دهی شوند.

در حالیکه برای کار با این ابزار به یک میزان از دانش در رابطه با برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی دارید اما نیازی نیست که متخصص یادگیری عمیق و… باشید. شما تنها نیاز دارید تا یک جریان تعاملی خاص را طراحی کنید، در انجام بقیه کارها Lex به شما کمک می‌کند.

Amazon Lex تنها برای امکاناتی که کاربران استفاده می‌کنند پول دریافت می‌کند. شما باید براساس پردازش‌هایی که چت‌بات محتمل می‌شود هزینه پرداخت کنید (به ازای هر درخواست صوتی ۰.۰۰۴ دلار و به ازای هر درخواست متنی ۰.۰۰۰۷۵ دلار) اگر در سال اول تعداد درخواست‌ها به ۱۰ هزار درخواست متنی و ۵ هزار درخواست صوتی نرسند شما می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، Twilio SMS، Slack، اپلیکیشن‌های موبایل و سیستم CRM را دارد.

Botmock

Botmock یکی دیگر از پلتفرم‌های سازنده چت‌بات بدون نیاز به کدنویسی است. هدف اصلی این پلتفرم طراحی جریان یک مکالمه از طریق ادیتور درگ/درپ است. پلن‌های این ابزار از ۱۷.۹۹ دلار به صورت ماهیانه شروع می‌شود. البته شما می‌توانید از ۱۵ روز استفاده رایگان نیز بهره گرفته و آن را آزمایش کنید. اگر امکانات بیشتری نسبت به پلن‌ها بخواهید، باید با آن‌ها تماس گرفته و یک پلن سفارشی را درخواست نمایید.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، الکسا، Line، Skype، Whatsapp و Jira را دارد.

Botsify

Botsify به شما کمک می‌کند تا بدون داشتن هیچگونه دانشی از برنامه‌نویسی، تنها از طریق رابط کاربری درگ/درپ یک چت‌بات را ایجاد کنید. در شروع مکالمه با چت‌بات‌های ساخته شده در این پلتفرم، اطلاعات کلی از کاربران پرسیده می‌شود، اطلاعاتی مانند ایمیل، تماس تلفنی، آدرس و… .

پلن‌های مالی این پلتفرم از ۵۰ دلار در ماه شروع می‌شود، البته ۱۴ روز نیز به شما امکان استفاده به صورت رایگان را می‌دهد. 

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، الکسا، Google Sheet، Shopify، RSS Feed و Google Search را دارد.

ChatBot

ChatBot یک پلتفرم بصری برای ساخت چت‌بات است که با یک فریمورک پردازش زبان طبیعی ادغام شده است. چت‌بات‌های ساخته شده در این ابزار قابلیت پشتیبانی از LiveChat را نیز دارند. بنابراین در صورتی که چت‌بات نتوانست به سوالات مشتریان پاسخ روشنی بدهد می‌تواند به یک عامل انسانی متصل شده و مشتری را به وی وصل کند. 

هزینه ماهیانه این ابزار ۵۰ دلار است، اما ۱۴ روز نیز می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، Slack، Live Chat، Webhooks و Zapier را دارد.

ChatterOn

Chatteron یک گزینه بسیار مناسب برای ایجاد چت‌بات است، چرا که قابلیت‌های بصری آن بسیار روشن و واضح‌تر از دیگر ابزارهاست. شما در این ابزار می‌توانید جریانات تعاملی را به خوبی ایجاد کنید. بیشتر از ۲۰ المان با قابلیت سفارشی‌سازی نیز در این ابزار وجود دارد که شما را قادر می‌سازد تا بتوانید چت‌باتی  بهتر بسازید.

برای هر پیام در این پلتفرم باید هزینه ۰.۰۰۱۰ دلار را بپردازید اما تا زمانی که تعداد درخواست‌ها به ۱۵هزار نرسیده نیازی به چنین کاری نیست.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، Google Sheet، Gmail و MailChimp را دارد.

DialogFlow

DialogFlow پلتفرمی است که از ابزارهای یادگیری ماشین و پردازش طبیعی زبان گوگل قدرت می‌گیرد. شما از طریق این ابزار می‌توانید یک دستیار صوتی با قابلیت خودآموزی را ایجاد کنید. این دستیار صوتی می‌تواند بیشتر از ۲۰ زبان دنیا را پشتیبانی کند. البته در این پلتفرم خبری از درگ/درپ نیست، بنابراین شما نیاز دارید که تا حدی دانش کدنویسی داشته باشید. 

برای شرکت‌های کوچک و میانه استفاده از این ابزار رایگان است، اما برای استفاده‌های پیشرفته نیاز است که از پلن‌های مالی استفاده کنید.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، Slack، Kik، اسکایپ، تلگرام، وایبر، لاین، توییتر، Twilio، کورتانا، الکسا، Google Assistant و Cisco Spark را دارد.

Engati

Engati یک پلتفرم رایگان است، در آن قالب‌های آماده بسیار زیادی وجود دارد و همچنین به شما امکان استفاده از پردازش زبان طبیعی را می‌دهد. قابلیت Live Chat نیز برای ارتباط برقرار کردن با عوامل انسانی در آن وجود دارد. همچنین بات‌ها می‌توانند از الگوهای یادگیری پیروی کنند.

البته این ابزار کاملا رایگان نیست، اگر بخواهید که ۱۰۰۰ تعامل با مشتریان را مدیریت کنید نیاز است که به صورت ماهیانه ۲۱ دلار پرداخت نمایید.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، Slack، Kik، اسکایپ، تلگرام، وایبر، لاین، توییتر، HubSpot، Google Sheet، الکسا، Google Calendar و MailChimp را دارد.

Flow XO

Flow XO یک ویرایشگر بصری است که به شما قابلیت ساخت چت‌بات را می‌دهد. می‌توانید این چت‌بات‌ها را در چندین کانال مختلف قرار دهید. برای مثال می‌توانید به سادگی آن را با پیام‌رسان فیسبوک ادغام کرده و به مشتری قابلیت تعامل با آن را از طریق صفحه موبایل بدهید.

برای تست کردن Flow XO می‌توانید از اکانت رایگان استفاده کنید. با این حال برای تعاملات بالا نیاز است که از پلن‌های مالی استفاده کنید.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، Slack، Kik، اسکایپ، تلگرام، وایبر، لاین، توییتر، HubSpot، Google Sheet، الکسا، Google Calendar و MailChimp را دارد. (بیشتر از ۱۰۰ گزینه برای ادغام‌سازی موجود است).

Microsoft Bot Framework

پلتفرم چت‌بات مربوط به مایکروسافت شما را در تمام مراحل ساخت یک چت‌بات کمک می‌کند. فارغ از محیط کاربر پسند، شما می‌توانید از توانایی‌های کورتانا برای تشخیص صوتی و ترجمه خودکار متن به بیش از ۳۰ زبان استفاده کنید. البته برای ساخت چت‌بات در این فریمورک نیاز دارید که متخصص سی‌شارپ و یا نودجی‌اس باشید.

این ابزار به شما ۱۲ ماه دسترسی رایگان می‌دهد اما بعد از آن برای هر ۱۰۰۰ پیغام باید ۰.۵۰ دلار هزینه کنید.

این ابزار قابلیت انتشار و ادغام با پلتفرم‌هایی مانند، پیام‌رسان فیسبوک، اسکایپ، کورتانا، GroupMe و Microsoft Teams را دارد.

چگونه بهترین پلتفرم موجود را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک چت‌بات مناسب درست به اندازه استخدام یک فرد سخت است. برای انتخاب یکی از این موارد باید به سوالات زیر جواب دهید تا بتوانید به درکی روشن برسید:

مقیاس تجارت‌تان چقدر است؟

برای استارتاپ‌ها و فروشگاه‌های آنلاین محلی استفاده از یک پلتفرم چت‌بات کم هزینه و ساده معقول است. Amazon Lex و Microsoft Bot Framework به نظر نمی‌آید که انتخابی چندان مناسب برای چنین سطحی از تعاملات باشد.

قصد خودکارسازی چه مواردی را دارید؟

اگر به دنبال خودکارسازی کارهای ساده‌ای مانند پاسخ به یک سوال و یا ارسال اطلاعات کلی هستید، نیازی به استفاده از راه‌حل‌های پیچیده و بسیار هوشمند را ندارید.

آیا توسعه‌دهنده حرفه‌ای هستید/ توسعه‌دهنده حرفه‌ای در تیم دارید؟

اگر پاسخ این سوال منفی‌ست پس باید سراغ ابزارهای بصری بروید.

در نهایت شما باید پلن‌های مالی، میزان مدل‌های از پیش ساخته شده، ابزارهای آنالیز و… را با دقت مشاهده کنید. انجام چنین کارهایی به شما درک بسیار خوبی از یک سازنده چت‌بات می‌دهند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا