10 کتابخانه مفید جاوااسکریپت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

10 کتابخانه مفید جاوااسکریپت

در این مطلب از راکت قصد داریم شما را با ۱۰ کتابخانه مفید جاوااسکریپت برای توسعه‌دهندگان آشنا کنیم. 

Hammer.js

hammer

به احتمال بسیار زیاد این مورد کم‌حجم‌ترین کتابخانه جاوااسکریپتی است. حجم کتابخانه hammer.js تنها ۲ کیلوبایت است. از این کتابخانه برای پیاده‌سازی پشتیبانی از دستگا‌ه‌های تاچ استفاده می‌شود.

کتابخانه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند قابلیت‌هایی مانند tap, double tap, drag, hold و... را پیاده‌سازی نمایند. جدای از این موارد Hammer.js می‌تواند با یک المان html ارتباط برقرار کند و از یک رویداد برای فراخوانی یک تابع یا هر چیز دیگری بهره ببرد.

HTML Canvas Library

HTML Canvas Library

حتی با وجود کتابخانه‌ها و تکنولوژی‌های جدید، ایجاد انیمیشن و بصری‌سازی داده تا حدی سخت و چالش برانگیز است. کتابخانه HTML Canvas یک میانبر سبک و مستقل را برای انجام کل پروسه پیشنهاد می‌دهد. مواردی مانند چرخش، تاچ چندگانه، بارگذاری تصاویر و... همگی به صورتی آسان و پایدار پیاده‌سازی می‌شود. کتابخانه همچنین از انیمیشن‌هایی با کارایی بالا پشتیبانی می‌کند. 

Smoke.js

Smoke.js

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که notificationهای مربوط به وبسایت‌تان را سفارشی‌سازی کنید؟ Smoke.js کتابخانه کوچک جاوااسکریپتی است که به شما اجازه می‌دهد تا چنین کاری را انجام دهید. کتابخانه تابع پیشفرض alert را با استفاده از CSS notifications جایگزین می‌سازد. هرکدام از هشدارها می‌توانند در داخل تابع سفارشی‌سازی شوند.

Kinetic.js

Kinetic.js

المان <canvas> در HTML5 جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده است. با استفاده از این کتابخانه می‌توانید Canvasهای تعاملی را برای دسکتاپ و موبایل ایجاد کنید. اینکار از طریق APIهای canvas انجام می‌شود. می‌توانید در این کتابخانه به تصاویر و شکل‌های موجود رویداد اضافه کنید، همچنین می‌توانید آن را متحرک سازید، تغییر مکان دهید و... .

JSZip

JSZip

اگر قصد این را داشته باشید که برای کاربران‌تان فایل‌های Zip را بدون مصرف  منابع و پهنای باند زیاد ایجاد کنید و این قابلیت را برای آن‌ها فراهم سازید، بنابراین بدانید که JSZip برای شما ساخته شده است. نه تنها این ابزار ساده است بلکه به شما اجازه می‌دهد که فایل‌های مختلفی را بدون ایجاد داده‌های بزرگی zip کنید. این ابزار در بخش کلاینت اجرا می‌شود، بنابراین هزینه زیادی برای پهنای باند از شما نمی‌خواهد.

PDFKit

PDFKit

اجازه به مشاهده و یا دانلود فایل‌های pdf در وبسایت، به یک الزام نیاز دارد و آن قالب‌بندی فایل در حالت pdf است. کتابخانه ایجاد سند PDFKit به شما این قابلیت را می‌دهد که سند‌های PDF قابل چاپ داشته باشید. ایجاد اسناد در این حالت کار را بسیار آسان می‌سازد و تنها به فراخوانی چند تابع نیاز دارد. این ابزار از گرافیک‌های وکتور، فونت‌ها، تصاویر و موارد مختلف دیگری استفاده می‌کند. این کتابخانه براساس نودجی‌اس کار می‌کند و APIهای بسیار عالی برای ادغام‌ شدن با یک اپلیکیشن سرور-ساید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Fitvids.js

Fitvids.js

اگر یک ویدیو را در وبسایت‌تان قرار دهید، نیاز است که آن را واکنشگرا نیز بکنید. متاسفانه انجام چنین کاری در برخی از حالات برای ویدیوهای embed شده کمی سخت و چالش بر انگیز است. Fitvids.js یک کتابخانه جاوااسکریپتی است که از جی‌‌کوئری نیز بهره می‌برد. با استفاده از این پلاگین می‌توانید لایه‌بندی واکنشگرا و تعاملی را برای ویدیوهای مربوط به وبسایت‌تان اضافه کنید.

Impress.js

Impress.js

وقتی که بدانید مرورگر می‌تواند کارهای یک برنامه اسلایدشو را برای شما انجام دهد، دیگر چه کسی از ابزاری مانند powerpoint استفاده می‌کند؟ کتابخانه Impress.js مرورگر شما را تبدیل به یک ابزار قدرتمند برای ارایه اسلاید‌ها می‌کند. این کتابخانه از CSS transform و transition برای ارائه ویژگی‌های قدرتمند ارائه استفاده می‌کند.

Colors

Colors

Colors کتابخانه‌ای است که به وبسایت و اپلیکیشن شما رنگ می‌دهد. این ابزار جاوااسکریپتی به شما قابلیت پیاده‌سازی رنگ‌ها را در حالت‌های مختلف و مقادیر تصادفی می‌دهد. اضافه بر این این ابزار می‌تواند واحدهای مختلف رنگی را مدیریت کند.

GMap

GMap

قرار دادن نقشه‌های گوگل در وبسایت برای‌تان سخت و یا چالش برانگیز است؟ کتابخانه GMap راهی منعطف همراه با قابلیت شخصی‌سازی بالا را برای قرار دادن نقشه‌های گوگل در وبسایت را به شما ارائه می‌دهد. این کتابخانه تنها ۲ کیلوبایت حجم دارد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که از نقشه‌ها در حالتی سبک استفاده کنند. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا