10 کتابخانه جذاب جاوا اسکریپت برای توسعه دهندگان frontend در سال 2021
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

10 کتابخانه جذاب جاوا اسکریپت برای توسعه دهندگان frontend در سال 2021

زبان جاوا اسکریپت در وب اجرا می‌شود. بنابراین می‌توانید از آن در مرورگرها، سرورها و برای برنامه‌های تلفن همراه استفاده کنید.

با اینکه جاوا اسکریپت خود به تنهایی عالی عمل می کند، اما از طریق یک اکوسیستم حیاتی حتی بهتر می‌شود. توسعه دهندگان می‌توانند هر بار که پروژه جدیدی را شروع می‌کنند دوباره چرخ را اختراع کنند که این استراتژی معقولانه نیست و اغلب برای سهولت کار از کتابخانه‌های شخص ثالث بهره می‌گیرند. چنین کتابخانه‌هایی هدف مشخصی دارند و در روند توسعه هنگام مواجهه با مشکل یا چالش خاصی با آن مقابله می‌کنند. استفاده از آنها به منظور دستکاری داده‌ها و کمک به شما در زمینه برنامه نویسی کاربردی است.

من نمی‌گویم شما باید برای همه چیز از کتابخانه‌ها استفاده کنید. اما در بسیاری از پروژه‌ها استفاده از آنها یک استراتژی مناسب است.

کتابخانه‌های جاوا اسکریپت خوبی وجود دارد. من در اینجا 10 مورد را ذکر کرده‌ام که به نظرم بسیار مفید هستند. همچنین این موارد را از بین تعداد زیادی انتخاب کرده‌ام، و آنهایی که کاملا مستند و مشهورند و به طور فعال در سال 2021 کاربرد دارند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. Ramda

Ramda یک کتابخانه جذاب جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی فانکشنال است و در حال حاضر 18000 ستاره در گیت هاب دارد. یکی از زیبایی‌های جاوا اسکریپت این است که توسعه دهندگان می‌توانند بین برنامه نویسی فانکشنال یا شی گرا هر کدام را که دوست دارند انتخاب کنند. نکات مثبت و منفی هر دو سبک وجود دارد، اما اگر به برنامه نویسی فانکشنال علاقه دارید حتما باید این کتابخانه را امتحان کنید.

ویژگی‌های اصلی آن عبارتند از:

  • تغییرناپذیری و توابع عاری از هرگونه عوارض جانبی
  • اتصال خودکار توابع به یکدیگر
  • پارامترهای تنظیم شده برای توابع به منظور راحتی کار

2. Lodash

Lodash یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است که بدون دردسر کار با رشته‌ها، آرایه‌ها، اشیا و ... را برای ما آسان می‌کند و در حال حاضر 43،000 ستاره در گیت هاب دارد.

ویژگی‌های مفید آن عبارتند از:

  • کار با رشته‌ها، اشیا و آرایه‌ها
  • ایجاد توابع مرکب
  • دستکاری و تست مقادیر

3. Moment

اگر مجبور هستید با دستکاری داده‌ها، اعتبارسنجی فرم‌ها و تجزیه یا قالب بندی تاریخ‌ها کار کنید Moment بهترین کتابخانه جاوا اسکریپت برای شماست. این کتابخانه سبک، پایدار و دارای بیش از 43000 ستاره در گیت هاب است و هم در مرورگر و هم با Node.js کار می‌کند.

در اینجا چند نمونه از کارهایی که می‌توانید با Moment انجام دهید آورده شده:

  • moment().startOf('day').fromNow(); //8 hours ago
  • moment('2019-15-11').isValid() //false
  • moment('2019-02-21').isValid() //true

4. Highlight.js

Hightlight.js کتابخانه‌ای برای برجسته سازی سینتکس است که هم در مرورگر و هم روی سرور کار می‌کند. تقریبا با هر زبانی سازگار است و به صورت خودکار زبان مورد استفاده را تشخیص می‌دهد.

بدین گونه که کد بین تگ‌ها را جستجو کرده و سعی می‌کند زبان را به طور خودکار شناسایی کند و سینتکس آن را برجسته کند. همچنین از طرح‌های رنگی مختلف نیز پشتیبانی می‌کند.

در اینجا مثالی از code snippet در جاوا اسکریپت با یک تم از ویرایشگر کد آورده شده است:

بنابراین اگر یک سایت خبری یا وبلاگی داشته باشید، این کتابخانه برایتان مفید خواهد بود.

5. D3

D3 با 89.500 ستاره در گیت هاب محبوب‌ترین کتابخانه برای تصویرسازی است. همچنین از استانداردهای وب استفاده کرده و به شما کمک می‌کند با بهره گیری از قدرت مرورگرهای مدرن، داده‌ها را با HTML ، SVG و CSS زنده کنید.

در زیر چند نمونه برای کارهایی که می‌توانید با D3.js انجام دهید وجود دارد:

این کتابخانه یک منحنی یادگیری شیب دار دارد، اما اگر تصمیم قطعی برای یادگیری D3 دارید، می‌توانید کارهای بسیار خوبی با آن انجام دهید.

6. Three.js

Three.js یک کتابخانه سه بعدی برجسته برای جاوا اسکریپت است که از WebGL برای عملیات رندرینگ استفاده می‌کند، همچنین از رندر موارد دیگر مانند Canvas 2D ، SVG و CSS3D نیز پشتیبانی می‌کند. این کتابخانه 58،000 ستاره در گیت هاب دارد و با آن می‌توانید چیزهای خوبی خلق کنید.

7. Voca

Voca یکی دیگر از کتابخانه‌های عالی جاوا اسکریپت برای دستکاری رشته‌ها است که به صورت طولانی مدت پشتیبانی می‌شود و در حال حاضر 2800 ستاره در گیت هاب دارد. می‌توانید از آن برای دستکاری رشته‌هایی مانند change case، trim، pad، slugify، latinise، truncate، escape و ... استفاده کنید.

سایر ویژگی‌های آن عبارتند از:

  • شامل مجموعه کاملی از توابع برای دستکاری، خرد کردن، قالب بندی و جستجوی رشته‌ها
  • دارای مستندات آسان برای یادگیری
  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از محیط‌ها مانندChrome ، Firefox ، Node.js
  • پوشش کد 100 درصدی و عدم وابستگی

8. Immutable.js

کار با ساختارهای داده تغییرناپذیر مزایای عمده‌ای مانند توسعه ساده برنامه و مفاهیم پیشرفته مربوط به حافظه دارد.

Immutable.js به شما ساختار داده‌های تغییرناپذیری مانندList ، Stack ، Map ، Set و موارد دیگر را می‌دهد.

9. Hammer.js

Hammer.js یک کتابخانه جاوا اسکریپت با 20900 ستاره در گیت هاب است که استفاده از حرکات چند لمسی را در برنامه‌های وب امکان پذیر می‌کند. این کتابخانه کوچک است و هیچ وابستگی ندارد. همچنین می‌تواند حرکات انجام شده توسط رویدادهای لمسی، ماوس یا اشاره گر را تشخیص دهد. به طور پیش فرض قابلیت شناسایی ضربه زدن (tap)، دوبار ضربه زدن (double tap)، کشیدن (swipe)، فشار دادن (press) و غیره را اضافه می‌کند اما می‌توانید شخصی سازی‌های خود را با آنها تعریف کنید.

در اینجا مثالی برای singleTap و doubleTap آورده شده است:

href='https://codepen.io/jtangelder/pen/pBuIw'>RecognizeWith and requireFailure Hammer.js taps example</a> by jtangelder (<a href='https://codepen.io/jtangelder'>@jtangelder</a>) on <a href='https://codepen.io'>CodePen</a>.

10. Leaflet

Leaflet برای ایجاد نقشههای تعاملی سازگار با موبایل، یک کتابخانه عالی محسوب می‌شود. این کتابخانه متن باز است و دارای 26700 ستاره در گیت هاب می‌باشد. همچنین بسیار سبک وزن است و تمام ویژگی‌های مورد نیاز اکثر توسعه دهندگان را دارد.

به علاوه در همه سیستم‌عامل‌های اصلی تلفن همراه و دسکتاپ به صورت out-of-the-box کار می‌کند و از طریق افزونه‌ها قابل توسعه است و نیز دارای یک API ساده می‌باشد.

در زیر مثالی از ترکیب با OpenStreetMap آورده شده است:

امیدوارم این کتابخانه‌ها برایتان مفید باشند و بتوانید از آنها در پروژه‌های خود استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید