جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و ترند های توسعه وب در سال ۲۰۲۱
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و ترند های توسعه وب در سال ۲۰۲۱

امسال همه دنیا به سختی تحت تاثیر بیماری همه‌گیر ۱۹ـCOVID قرار گرفته است. این بحران بی‌سابقه هنوز هم که هنوزه کاملا بر تمام حوزه‌های فعالیت انسانی تاثیر می‌گذارد. همچنین پیامدهای منفی این ویروس نیز بر حوزه توسعه وب تاثیر گذاشته با اینحال خوشبختانه یکی از صنایع جهانی است که در سال ۲۰۲۰ رو به پیشرفت حرکت کرده است. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که نگاهی به ترندهای اصلی سال ۲۰۲۰ در فناوری‌های وب و به ویژه جاوا اسکریپت داشته و همچنین سعی در پیش بینی برخی پیشرفت‌های بیشتر در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم. و البته، ما فراموش نخواهیم کرد که چگونه DHTMLX به تغییرات پویای صنعت در طول سال واکنش نشان داد و برنامه‌های ما را برای آینده به اشتراک گذاشت.

جاوا اسکریپت در رتبه برتر باقی خواهد ماند

بسیاری از توسعه دهندگان وب می‌پذیرند که جاوا اسکریپت دارای نقایص و مشکلات جزیی می‌باشد، اما همچنان پرکاربردترین زبان برنامه نویسی باقی مانده است. طبق نظرسنجی Developer Survey که توسط Stack Overflow در سال ۲۰۲۰ برگزار شده است، ۶۹.۷ درصد از ۴۹،۱۸۴ توسعه دهنده حرفه‌ای، جاوا اسکریپت را ترجیح می‌دهند.

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

اگرچه جاوا اسکریپت بی‌نقص نیست، اما به سختی می‌توان اکوسیستم غنی آن را با وفور فریم ورک ها، کتابخانه‌ها و سایر ابزارهای مفید و همچنین با وجود جامعه بزرگ توسعه دهندگانش قدر ندانست. علاوه بر این، یک کمیته فنی ویژه (معروف به ۳۹TC) وجود دارد که روی راه‌های بهبود جاوا اسکریپت کار می‌کند. بنابراین غیرممکن است که به این زودی‌ها جاوا اسکریپت از جایگاه برتر خود در توسعه وب خارج شود، اما تایپ اسکریپت احتمالا به گزینه‌ای جذاب‌تر تبدیل خواهد شد.

تایپ اسکریپت به فتح رتبه‌های برتر جدید ادامه می‌دهد

در اغلب اوقات از تایپ اسکریپت به عنوان یک نسخه بهبود یافته از جاوا اسکریپت یاد می‌شود. تایپ اسکریپت نه تنها از تمام نقاط قوت جاوا اسکریپت (همانطور که برای JS کامپایل می‌شود) بهره می‌برد، بلکه ویژگی‌های قدرتمند خود مانند تایپ استاتیک، پشتیبانی از ماژول‌ها و رابط‌ها و غیره را نیز به همراه دارد. علاوه بر این، تایپ اسکریپت از نظر یادگیری، نگهداری و اشکال‌زدایی آسان‌تر است.

ﺁخرین گزارش از "گیت هاب" نیز تایید کننده محبوبیت کنونی جاوا اسکریپت است. اما در عین حال، شاهد رشد سریع تایپ اسکریپت نیز بوده‌ایم.

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

می‌توان انتظار داشت که همین ترند در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد، زیرا مایکروسافت به گسترش قابلیت‌های تایپ اسکریپت ادامه می‌دهد و برنامه‌های وب بیشتری با این زبان برنامه نویسی نوشته می‌شوند.

فریم ورک های جاوا اسکریپت

ما عادت کرده‌ایم که React، Angular و Vue.js را به عنوان برجسته‌ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت ببینیم. گزارش ۲۰۲۰ State of Frontend در مورد تنظیمات دلخواه فریم ورک در میان بیش از ۴۵۰۰ توسعه دهنده حرفه‌ای که به این نظرسنجی پاسخ داده‌اند، چیز جدیدی بیان نمی‌کند.

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

اما اگر به نظرات پاسخ‌دهندگان در مورد سوالی جدید نگاهی بیندازید، یک نام جدید در لیست ۳ نفر اول قرار می‌گیرد. دوست دارید که کدام یک از این فریم ورک ها را در آینده یاد بگیرید یا استفاده کنید؟

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

آن فریم ورک جدید Svelte است. اما چه چیز خاصی در این مورد وجود دارد؟ بیایید نگاهی دقیق‌تر به این فریم ورک امیدوارکننده بیندازیم.

Svelte

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

Svelte یک فریم ورک نسل بعدی کم حجم است که در تایپ اسکریپت نوشته شده و روش جدیدی برای ایجاد برنامه‌های وب بسیار کارآمد ارائه می‌دهد. برخلاف فریم ورک های محبوب‌تری مثل React و Vue.js که برنامه‌ها را در زمان اجرا به کد Vanilla JS تبدیل می‌کند، Svelte این کار را در زمان ساخت انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، Svelte به عنوان یک کامپایلر کار کرده که اجازه می‌دهد بدون هیچ‌گونه لایه انتزاعی کد را در مرورگر اجرا کنید، در نتیجه عملکرد برنامه را افزایش داده و تجربه کاربری بیشتری را ارائه می‌دهد.

در نتیجه، برنامه‌های وب ایجاد شده با Svelte در اولین بارگذاری سریع‌تر از برنامه‌های مبتنی بر سایر فریم ورک ها هستند. Svelte را می‌توان به طور جداگانه یا در ترکیب با سایر فریم ورک ها برای تولید برنامه‌های وب استفاده کرد.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که Svelte به اندازه کافی کامل نیست تا بتواند با غول‌هایی مانند React رقابت کند، اما مطمئنا این امکان را دارد که در سال آینده در برنامه‌های وب کاربرد گسترده‌تری پیدا کند.

Deno (گزینه‌ای جایگزین برای Node.js؟)

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

امسال توسعه دهندگان وب از ابزار قدرتمند جدیدی با نام Deno برای پیاده سازی کد خود در سمت سرور استفاده کرده‌اند. این ابزار یک محیط جدید برای زمان اجراست که در Rust نوشته شده است و از موتور JS ۸V استفاده می‌کند و برای پشتیبانی از تایپ اسکریپت ساخته شده است.

ایده اصلی Deno خلاص شدن از شر نقص‌های عمده Node.js مانند آسیب‌پذیری‌های امنیتی و مشکلات مدیریت بسته و استفاده از ویژگی‌های مدرن جاوا اسکریپت بود. این فریمورک ابزارهای متعدد یکپارچه‌ای دارد که در تست، اشکال‌زدایی و قالب بندی برای توسعه دهندگان مفید خواهد بود.

ظهور Deno به معنای پایان یافتن Node.js نیست، زیرا هنوز هم یک محیط پرکاربرد و پشتیبانی شده دارد. اما آمارهای GitHub نشان می‌دهد که Deno قبلا در انجمن توسعه وب علاقه‌مندی‌های زیادی ایجاد کرده است، بنابراین پیگیری پیشرفت آن در سال ۲۰۲۱ بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

چیزی جدید در حوزه CSS

ترندهای جدید در CSS اغلب در سایه تمام اتفاقاتی که در جاوا اسکریپت رخ می‌دهد قرار دارند و ناخواسته توسط بسیاری از توسعه دهندگان نادیده گرفته می‌شوند. نظرسنجی The State of CSS بینش‌های جالبی را در مورد میزان پذیرش و آگاهی از فناوری‌های CSS جدید و از قبل ایجاد شده ارائه می‌دهد که می‌تواند برای کسانی که به برخی ابزارهای اضافی برای طراحی برنامه وب نیاز دارند مفید باشد.

به عنوان مثال، CSS Grid به ابزاری محبوب‌تر برای ایجاد طرح‌بندی‌های پویا و واکنش‌گرا تبدیل می‌شود. به جای استفاده از استایل‌شیت‌ها، ترکیب استایل‌ها با کامپوننت‌ها برای ایجاد سیستم‌های طراحی موضوعی، موثرتر خواهد بود.

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

Bootstrap احتمالا اولین مثالی است که هنگام صحبت در مورد فریم ورک های CSS به ذهن خطور می‌کند. اما این آمار نشان دهنده کاهش جدی علاقه و رضایت توسعه دهندگان به Bootstrap و سایر ابزارهای دیگر مانند Foundation است.

Tailwind CSS طی دو سال گذشته پیشتاز بوده است. برخلاف Bootstrap، این فریمورک کم حجم هیچ کامپوننتی را به توسعه دهندگان تحمیل نمی‌کند، بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با استفاده از مجموعه‌ کلاس‌های کمکی CSS و سایر ویژگی‌های قدرتمند، طراحی‌های منحصر به فردی ایجاد کنند.

پیش‌بینی می‌شود تعداد توسعه دهندگان نرم‌افزار که از GitHub استفاده می‌کنند تا سال ۲۰۲۵ تقریبا دو برابر شود

در حال حاضر، GitHub بزرگ‌ترین پلتفرم برای توسعه نرم افزار منبع باز است، جایی که بیش از ۵۶ میلیون توسعه دهنده از سراسر جهان می‌توانند کد منبع باز خود را ذخیره کرده و در هزاران پروژه که از صنایع مختلف سود می‌برند همکاری کنند. به عنوان مثال، بیش از ۶۷ هزار پروژه مرتبط با ۱۹ـCOVID در طی چهار ماه اول شیوع برای همکاری با هم ایجاد شده است.

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

طبق گزارش ۲۰۲۰ State of the Octoverse، تعداد توسعه دهندگان GitHub تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که رشد چشمگیری در تعداد پروژه‌های منبع باز در سال‌های آینده داشته باشیم.

DHTMLX (دنبال کردن ترند ها و پشتیبانی از توسعه دهندگان)

فریم ورک های برتر جاوا اسکریپت و روندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۱

تیم توسعه DHTMLX با ترند جهانی جاوا اسکریپت و توسعه وب همراه است. ما بیشترین تقاضای فناوری‌ها را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از نزدیک دنبال می‌کنیم. امسال ما نمونه‌های آماده استفاده از ابزارک‌های رابط کاربری Suite را با برترین فریم ورک های جاوا اسکریپت مانند React، Angular و Vue.js اضافه کرده‌ایم. تقریبا همه کامپوننت‌های DHTMLX از پشتیبانی تایپ اسکریپت نیز بهره‌مند شده‌اند که به سرعت بخشیدن به توسعه وب و جلوگیری از خطاهای کدنویسی کمک می‌کند.

از آنجا که پیش‌بینی می‌شود Node.js برای سالیان سال باقی بماند، DHTMLX نمونه‌های کدی را با استفاده از ابزارک‌های Suite در قسمت backend ارائه داده است. با همه‌گیری این ویروس و دورکاری‌های زیاد، بسیاری از شرکت‌ها برای بهره‌وری مطلوب محیط تغییراتی را انجام داده‌اند. بنابراین ما می‌توانیم انتظار تقاضای رو به رشد بیشتری را برای مدیریت پروژه و نرم‌افزار‌های همکاری داشته باشیم.

بنابراین، تیم DHTMLX به توسعه ابزارهای مدرن جاوا اسکریپت برای ایجاد برنامه‌های کارآمد مدیریت پروژه در سال ۲۰۲۱ پایبند خواهد بود. برای روشن کردن موارد جدید در آینده در سال ۲۰۲۱، ما در صدد انتشار یک خط از نمودارهای Gantt کاملا جدید هستیم که با React، Svelte، Vue.js و Angular نوشته شده است.

از آنجا که سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی در طی بیماری همه‌گیر کرونا با چالش‌های زیادی روبرو هستند، DHTMLX نسخه‌های نمایشی و الگوی جدیدی را برای کمک به موسسات پزشکی ارائه داده است. نسخه نمایشی نمودار org برای نشان دادن سلسله مراتب مدیریت مراکز پزشکی و مدیریت آنلاین کارکنان پزشکی است. الگوی سیستم مدیریت بیمارستان می‌تواند به نظارت بر ظرفیت بیمارستان و یا تبدیل شدن به بخشی از یک برنامه کامل پزشکی از راه دور کمک کند.

نتیجه‌گیری

سال ۲۰۲۰ برای همه ما بسیار چالش برانگیز بود. اما علی رغم همه فرصت‌ها، تیم DHTMLX متعهد به ارائه ابزارهای برتر جاوا اسکریپت و پشتیبانی از مشتریان و کاربران ما در همه چالش‌هاست. مراقب باشید و مثبت فکر کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید