آیا وبسایت‌تان از اصطکاک رنج می‌برد؟ آن را کاهش دهید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

آیا وبسایت‌تان از اصطکاک رنج می‌برد؟ آن را کاهش دهید

در مفاهیم تجربه کاربری اصطکاک در وبسایت به مورد یا مواردی گفته می شود که مانع از رسیدن کاربر به هدف‌ می‌شود. اصطکاک در وبسایت باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای طراحان و کاربران می شود، مشکلاتی مانند افزایش نرخ پرش و کاهش نرخ تبادلات، همچنین این مورد یکی از دلایل اصلی برای این است که کاربر از کارهایی که می‌خواهد انجام دهد، دست بکشد. در حقیقت این درست مخالف با یک وبسایت خوب است.

اصطکاک موردی است که در تجربیات کاربری وبسایت نقشی پررنگ یا کم رنگ را در تعاملات کاربری ایفا می کند، پس در این حال وبسایتی که حتی با طراحی بصری عالی درست شده است، باز هم ممکن است استفاده از آن سخت باشد. به عبارتی دیگر، وبسایتی که در تجربه کاربری آن خبری از اصطکاک نیست، تعاملات کاربری بی درز و بی نقصی را ارائه می کند.

در حقیقت کم کردن اصطکاک در وبسایت باعث می شود تا کیفیت تعاملات در وبسایت بیشتر شود. پاک کردن وبسایت از این عوامل باعث می شود که کاربر مدت بیشتری در وبسایت باقی بماند و نرخ تبادلات افزایش یابد.

در این مقاله قصد داریم راه های برای کاهش اصطکاک را در وبسایت بگوییم.

شناسایی اصطکاک در وبسایت

اصطکاک می تواند در حالت های مختلفی نمایان شود. برخی از مردم باور دارند که اصطکاک تمام مواردی است که کاربر در استفاده از آن ها شکست می خورد -مانند سرعت کم بارگذاری یا منو ناوبری ضعیف-. برخی دیگر می گویند اصطکاک تمام مواردی است که یک کاربر در وبسایت به آن ها نیاز ندارد و تنها باعث پر شدن رابط کاربری می شود. در این بین افرادی نیز هستند که اصطکاک را با «cognitive load» برابر می دانند. منظور از این مورد چیزهایی است که هر کاربر باید در مورد آن فکر کند،‌ اما اینگونه پیش نمی رود. 

در حالی که تمام این موارد ذکر شده به صورت اساسی درست هستند و یک معنی را می دهند اما می توان به صورت زیر نیز اصطکاک را بیان کرد:

  • المان های بصری گیج کننده
  • رابط کاربری که بهم ریخته است
  • ناهمخوانی
  • تصمیمات و فعالیت های نالازم
  • کارکردهایی که گیج کننده هستند یا درک آن ها سخت است

یک مورد دیگر نیز مهم است که بدانید و آن این است که اصطکاک همیشه بد نیست و بعضی وقت ها می تواند خوب باشد. از این حالت برای زمان هایی استفاده می شود که وبسایت بخواهد برای مقاصد مشخصی سرعت کاربر را کاهش دهد. برای مثال، ممکن است شما از المان های پیچیده ای برای دریافت داده از کاربر استفاده کنید و یا با پیاده سازی موانع و چالش هایی کاربر را از انجام برخی اشتباهات دور نگه دارید.

به عبارت دیگر می توان از اصطکاک برای مقاصد آموزشی استفاده کرد. بازی ها می توانند مثال خوبی باشند. در بازی ها ما از اصطکاک استفاده می کنیم تا فرایند یادگیری را درست کنیم. با استفاده از اصطکاک با همراه با آنکه از کار لذت می‌بریم از سطح مقدماتی به سطح حرفه‌ای برده می شویم. به یادگیری دوچرخه سواری بیاندیشید، وقتی دوچرخه سواری کار می کنید یکسری موانع و سد‌ها را برای شما قرار می دهند، بعد از آنکه از آن ها عبور کردید، در دوچرخه سواری حرفه‌ای تر خواهید شد. هیچکس بازی که در آن اصطکاک وجود ندارد را دوست ندارد، به این دلیل که در آن جذابیتی وجود ندارد. 

در این حال برای بعضی از وبسایت ها اصطکاک عامل بسیار مخربی است. شما در چنین مواقعی باید تا جایی که می توانید سعی کنید نرخ اصطکاک را در وبسایت کاهش دهید. با استفاده از این استراتژی ها می توانید به این هدف‌تان برسید.

۱. از یک رویکرد ماکرو استفاده کنید

برای ساختن یک تجربه کاربری عاری از اصطکاک می توانید از یک حالت «full user journey» استفاده کنید. انجام چنین حالتی به شما کمک می کند تا متوجه شوید که کجای طراحی به اصطکاک نیاز دارید و در چه جایی این عملیات برای شما مخرب خواهد بود.

-نکته: full user journey به معنی آن است که کاربر را در یک طراحی مرحله به مرحله برای رسیدن به یک هدف قرار دهید-.

هر مرحله از این تکنیک یک فرصت را برای رسیدن به موفقیت ایجاد می کند. در هر مرحله توجه کنید که چه وقتی برای مثال نیاز دارید تا اطلاعاتی را از کاربر دریافت کنید و یا چه موقعی باید از اشتباهات جلوگیری نمایید. بعد از آن می توانید تمامی مواردی که اثر منفی روی طرح شما می گذارند را به سادگی حذف کنید. 

۲. مراحلی که کاربر برای انجام کاری نیاز دارد را کم کنید

یک راه خوب برای کم کردن اصطکاک در وبسایت، حذف کردن برخی مراحل از عملیات جلو روی کاربر است. یکی از راه های معروف برای چنین کاری پیروی کردن از روش iCal است:

  • از نمای ماهیانه تاریخ استفاده کنید.
  • نام رویداد‌تان را تایپ کنید.
  • از موقعیت های گذشته بگذرید.
  • چک‌باکس «تمام روز» را کنار بگذارید.
  • از ماه گذشته بگذرید.
  • از روز گذشته بگذرید.
  • از سال گذشته بگذرید.
  • ساعت رویداد را وارد کنید. 
  • دقیقه شروع رویداد را وارد کنید.
  • «قبل از ظهر» یا «بعد از ظهر» بودن رویداد را معلوم کنید.

اگر فکر می کنید که نگاه کردن به این موارد کمی استرس زا است، بدانید که تنها نیستید. خب حال این دو شرایط را برای کاربر در حین انجام آزمایش امتحان کنید.

  1. نمایش تاریخ و نام رویداد در حالت تقویم ماهیانه.
  2. نوشتن نام و تاریخ رویداد.

با کمی فکر کردن راجع به هر مورد می توانید پی ببرید که کدام مورد اصطکاک کمتری به وجود می آورد. در برخی از وضعیت ها شاید لازم باشد تا تعداد قدم ها را بیشتر کنید. در هر صورت هر دوی این حالت ها جواب کوشش و تلاش شما را نمی دهد. شاید بخواهید که چنین مراحلی را با استفاده از چک باکس بجای تایپ کردن و نوشتن بوجود بیاورید.

۳. به خاطر بسپارید که «کم زیاد است»

هدف نهایی هر رابطی این است که همه چیز را تا جایی که امکان دارد برای کاربر ساده کند. این حالت اساسی ترین موردی است که در طراحی وب با آن برخورد خواهید کرد. 

همیشه به المان هایی که اولویت هستند و می توانند توقعات کاربری را برآورده کنند، توجه داشته باشید. از المان هایی که ضروری نیستند نیز خودداری کنید. یک مثال ساده از آن را می توان در صفحه نخست گوگل مشاهده کرد. شما در این صفحه تنها یک کار را می توانید انجام دهید و بقیه چیزها فضای سفید است.

هیچوقت با ویژگی های اضافی و سنگین سر و کار نداشته باشید – با انجام چنین کاری ریسک پیچیده کردن موارد و از دست دادن کاربران را قبول می کنید.

۴. از  ناوبری خوب استفاده کنید

یکی از دلایل تجربه کاربری ضعیف استفاده کردن از حالت ناوبری بد است. 

متاسفانه بسیاری از افراد وقتی شروع به طراحی ناوبری می کنند این کار را بد انجام می‌دهند، در نهایت این مورد یکی از دلایل بوجود آمدن اصطکاک در وبسایت است. برای ساختن ناوبری درست یک راهکار کلی و همیشگی وجود ندارد اما منابعی هست که با استفاده از آن ها می توانید ناوبری مناسبی را ایجاد کنید. 

نکته: منظور از ناوبری، شیوه مشاهده کردن بخش های مختلف وبسایت و کاوش کردن در بین آن توسط کاربر است.

آزمایشات کاربری به شما کمک می کند تا متوجه شوید که کاربران چگونه به محتوای وبسایت و اپلیکیشن شما دسترسی پیدا کرده و آن را دسته بندی می کنند. از این آزمایشات و اطلاعات به دست آمده آن می توانید شیوه ناوبری درست و مناسبی را ایجاد کنید. 

۵. قطعه بندی کردن دوست شماست!

مطمئنا هر دانشجوی روانشناسی تئوری George A. Miller را مطالعه کرده است. طبق این تئوری هر انسانی می تواند بین ۵ الی ۹ شی را همزمان در حافظه‌اش برای کارکردن با آن ها نگه داری کند. 

اینجایست که رویکرد قطعه‌بندی کردن درست می شود – این کار بار شناختی را بوجود می آورد. دسته‌بندی کردن اطلاعات در قطعات مختلف، محدودیت های ذهنی انسان را دور می زند و باعث افزایش کارکرد حافظه می شود.

این مفهوم را در طراحی وب نیز می توانید پیاده سازی کنید. برای انجام این کار بایستی که وظایف پیچیده را در قدم های کوچکتر و ساده تر تقسیم بندی کنید. برای مثال چنین کاری را می توانید با وب فرم ها انجام دهید، چنین کاری نرخ پرش را کاهش داده و توجه‌هات کاربری را افزایش می دهد.

۶. دوباره چرخ را ابداع نکنید!

همیشه اینکه چیز جدیدی را خلق کنید و یا از رویکرد جدیدی در وبسایت استفاده کنید، وسوسه انگیز است. برای افراد خلاق و طراحان وب ساختن یک چیز منحصر به فرد کاملا طبیعی است. با این حال کاربران عادی دوست دارند تا با رابط کاربری کار کنند که برای آن ها آشنا باشد. به این دلیل که آن ها می توانند برای استفاده از وبسایت یا اپلیکیشن از تجربیات و دانسته های گذشته خود استفاده کنند.

همیشه ما نیاز داریم تا به کاربر یاد بدهیم چگونه برخی از موارد کار می کنند، در حقیقت در چنین شرایطی ما اصطکاک بیشتری را بوجود می آوریم. الگوهای رابط کاربری آشنا و پیش‌بینی شده به کاربر کمک می کند تا سیستم را درک کند و وظایف پیچیده را انجام دهد. تا جایی که می توانید از رویکردهای از پیش تعریف شده رابط کاربری و تجربه کاربری استفاده کنید. برای مثال استفاده کردن از یک آیکون ذره‌بین برای قسمت جستجو به کاربر این اطلاع را می دهد که این آیتم برای جستجو است. و نیاز به هیچ کمک اضافی وجود ندارد.

۷. با برند‌تان درست بمانید

در نهایت سعی کنید که خودتان را بجای کاربر تصور کنید. آیا یک بازدید کننده می تواند در ۴ الی ۵ ثانیه بعد از ورود به وبسایت پی ببرد که وبسایت شما در رابطه با چیست؟ اگر چنین نیست، پس بدانید که در وبسایت اصطکاک وجود دارد. 

صفحه فرود وبسایت یا صفحه اصلی اپلیکیشن شما باید به سادگی خوانده شود، این مسئله به کاربران برای رسیدن به اهدافشان کمک بسیاری می کند. این مفهوم را می توانید در لایه بندی، تایپوگرافی، گرافیک و موارد دیگری وارد نمایید.

در پایان

وبسایت یا اپلیکیشن شما تا حدی که امکان دارد باید عاری از هرگونه اصطکاک باشد. با حذف کردن قدم های نالازم و پاک سازی المان طراحی، می توانید به کاربر کمک کنید تا به اهداف خود سریع‌تر دست پیدا کند. از طرفی دیگر این کار میزان نرخ پرش را تا حد زیادی کاهش می دهد. 

اصطکاک در حقیقت یک رنج در بین زیبایی و کارایی است. برای مثال ناوبری نادرست و یا سرعت کم بارگذاری می تواند باعث شود که کاربر از وبسایت شما دست بردارد. موارد دیگری نیز وجود دارد که میزان اصطکاک بودن آن ها با همدیگر متفاوت است. دقیقا به همین دلیل است که قرار دادن کاربر در یک مسیر طراحی مهم است.

با انجام مراحل بالا می توانید عوامل اصطکاک را شناسایی کنید و تا جایی که می توانید آن ها را کاهش دهید. با انجام چنین کاری نرخ تبدیلات در وبسایت افزایش پیدا می کند و شما در حل کردن مشکلات کاربران موفق‌تر می‌شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا