آشنایی مقدماتی با طراحی فلت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آشنایی مقدماتی با طراحی فلت

در گذشته طراحان وب سعی داشتند تا تمرکز بسیاری را روی نمایش توانایی‌های‌شان از طریق تصویر‌سازی‌های زرق و برق‌دار و انیمیشن‌هایی که کاربران را به وجد می‌آورد، قرار دهند. بعد از آن سعی شد تا طراحی‌ها به سمت چیزی برود که ما آن‌ را skeuomorphic می‌نامیم. در واقع هدف این شکل از طراحی این بوده که بتوانیم چیزهای واقعی را روی صفحه نمایش نشان دهیم. این کار از طریق المان‌هایی مانند سایه، بافت‌های واقعی و… اتفاق می‌افتاد.

تمام این موارد در نهایت باعث شد که چیزی بوجود بیاید که ما آن را طراحی فلت یا تخت می‌نامیم. جالب است بدانید که این شیوه از طراحی مغایر با تمام تکنیک‌های دیگر ارائه شد. هدف در این طراحی این بود که همه چیز را ساده‌تر و به شکل‌هایی کلاسیک‌تر نمایش دهیم. در واقع در این شیوه از طراحی دیگر خبری از تکنیک‌های هوشمند نبود. 

در این مطلب قصد داریم به صورتی سریع به شما بگوییم که طراحی فلت چیست و چه تاثیری در دنیای طراحی گذاشته است.

طراحی فلت

طراحی فلت یک رویکرد طراحی به شکلی مینیمالیستی است که روی استفاده‌پذیری تاکید زیادی دارد. ویژگی‌های این شکل از طراحی شامل تصویرسازی‌های تمیز، باز، رنگ‌های روشن و دو بعدی بودن است.

مایکروسافت یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از این شکل طراحی برای محصولات خود استفاده کرد. در واقع زمانی که مایکروسافت این تصمیم را گرفت شرکت اپل هنوز در حال استفاده از سیستم طراحی skeuomorphic بود. اما مایکروسافت تصمیم داشت تا به شیوه‌ای جدید، طراحی را در سیستم عامل خودش بوجود بیاورد. 

در واقع مایکروسافت در این طراحی تنها از یک آیکون دو بعدی ساده در یک فضای آزاد استفاده کرد. اگر در تصویر بالا به برنامه تقویم دقت کنید دقیقا چنین موضوعی را مشاهده خواهید کرد. 

مینیمالیسم خسته کننده نیست

در طراحی مینیمال، المان‌های زینتی و عجیب و غریب جایی ندارند. در واقع هدف آن است که از چنین مواردی دوری کنیم. اگر المانی برای یک کاربرد خاص قرار داده نشده است بنابراین بهتر است آن را حذف کنیم زیرا روی تجربه کاربری اثر خواهد گذاشت. این دلیلی‌ است که طراحی فلت را به مینیمالیسم نزدیک می‌کند.

البته این موضوع مهمی است که باید بدانید: حذف کردن المان‌های گرافیکی و زیبا به این معنا نیست که طراحی فلت خسته کننده است و جذابیت ندارد. بلعکس تصویرسازی‌های روشن، کنتراست‌های مناسب، پس‌زمینه‌های درخشان و… همگی دست در دست هم می‌دهند تا یک تصویر عالی را بسازند. تصویری که لزوما خسته‌کننده نیست. ادغام شدن مینیمالیسم و طراحی فلت تا حد بسیار زیادی روی تصویرسازی مدرن تاثیر گذاشته است.

درک سریع و آسان

تصاویر ساده توانایی سریع‌تری برای ارسال مفاهیم دارند. چنین قابلیت در تصاویری که جزئیات بسیار زیادی دارند وجود ندارد. از طرفی دیگر تصاویری نیز وجود دارند مانند آیکون‌ها که می‌توانند هدف و نقشی همگانی داشته باشند. این تصاویر برای همه تقریبا مفهوم یکسانی دارند و می‌توانند قابل فهم باشند.

در واقع تفاوت بین طراحی فلت و skeuomorphic را می‌توان به سرعت درک کرد. المان‌ها در طراحی فلت بزرگ‌تر، رنگی‌تر و نمایان‌تر هستند. به همین خاطر است که درک آن‌ها ساده است.

در واقع استفاده از تصاویر فلت در ساخت اینفوگرافی‌ می‌تواند خروجی بسیار مناسبی را درست بکند. در تصویر بالا می‌توانید شاهد ترکیبی از تصاویر فلت و آیکونوگرافی باشید که دست در دست هم کمک کرده‌اند تا مفاهیم بسیار سریع تحویل داده شوند. شرکت Xero در این تصویر تلاش دارد تا مزیت‌های استفاده از کلود را به ما بگوید.

چه چیزی را می‌توانیم از این موضوع یاد بگیریم

طراحی فلت فارغ از آنکه یک سبک از طراحی است، یک سبک از کارایی نیز است. استفاده کردن از چنین طراحی در وبسایت‌ها می‌تواند فیدبک مناسبی را دریافت بکند و وبسایت را کاربر-پسندتر نماید. در حقیقت طراحی فلت می‌تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی را روی تجربه کاربری وبسایت و اپلیکیشن شما داشته باشد.

چگونه تصاویر فلت را ایجاد کنیم

برای طراحی یک وبسایت فلت مناسب تمام المان‌های طراحی شما باید در مرکز قرار بگیرند. در مرکز بودن بیشترین سادگی را به طراحی شما می‌دهد. استفاده کردن از گردینت در تصاویر فلت رویکرد درستی نیست، در واقع کل طراحی فلت مبتنی بر تک رنگ و البته قوی بودن آن است. در ارتباط با تایپوگرافی باید سعی کنید از فونت‌های sans-serif استفاده بکنید، اینگونه تایپوگرافی تمیزتری خواهید داشت. 

هر چیزی که شما در روند طراحی تصاویر فلت با آن سر و کار دارید باید یک هدف را دنبال کند. 

در پایان

اگر قرار باشد که به رویکرد طراحی فلت مهاجرت کنیم باید مطمئن شویم که همه چیز به صورت مینیمالیستی انجام می‌شود. همچنین در فرایند طراحی باید کاربر را به عنوان اولویت اول در نظر بگیرید. تمام سعی‌تان را بکنید تا چیزی ساده تحویل دهید و درک‌پذیری آن را بالا ببرید. در نهایت اگر همه چیز به درستی انجام شود کاربران از وبسایت و کارکرد آن راضی خواهند بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا