تجربه‌ کاربری محاوره‌ای چیست ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

تجربه‌ کاربری محاوره‌ای چیست ؟

همانطور که بات‌های گفتگو، رابط‌های محاوره‌ای و دیگر دستیارهای صوتی فعال، عمومی تر و محبوب‌تر می شوند، ایده طراحی محاوره‌ای در حال بوجود آوردن فضایی برای طراحان تجربه کاربری است. 

تجربه‌ کاربری محاوره‌ای چیست

در حالی که وقتی با یک فرد حقیقی دیگری صحبت می‌کنیم از یک متد ثابت معمولا بهره می‌بریم، اما صحبت کردن با یک هوش مصنوعی و ماشین واقعا چالش‌ها و تفاوت‌های بسیاری دارد.

Brad Abrams عضو مدیریت محصول پلتفرم دستیار صوتی گوگل، نشان داده که بات‌ها با زنده نگه‌داشتن مکالمه بین خود و شخص مخاطب می‌تواند قوی‌ترین شخصیت و هویت را برای خود ایجاد کند.

درست مانند حالتی که یک شرکت درست به قول های خود عمل می‌کند و یک ماموریت را به پایان می‌رساند، یک رابط صوتی با طراحی خوب هویتی استوار و معتبر را با صدا و دستورالعمل‌های درست ایجاد می‌کند. هرگونه صدا یا خروجی اشتباهی می‌تواند باعث شود کاربر نهایی از محصول ناراضی باشد یا اینکه سرخورده شود. 

توسعه یک شخصیت محاوره‌ای

در این قسمت می‌توانید چند نکته کلی برای ایجاد و توسعه یک شخصیت برای رابط محاوره‌ای‌تان را مشاهده کنید:

  • در نظر گرفتن محتوا: اصوات را با هدف و مقصود رابط کاربری‌تان تطبیق دهید، از سناریوهایی کلیدی برای تعیین سطح پیچیدگی و لحن مناسب پاسخگویی استفاده کنید.
  • مسیر‌های ناراحت‌کننده/تعمیری را تا حد عالی شدن ببرید: در شرایطی که کاربر منتظر پاسخ یا جوابگویی به یک درخواست است که یک دستیار نمی‌تواند آن را جوابگو باشد، از یک جمله که نشان دهد رابط به درستی نمی‌تواند جوابگو باشد استفاده کنید، همواره سعی کنید راه‌حل‌هایی که یک دستیار می‌تواند به درستی به حالت صحیح خود برگرد و راهنمایی لازم را انجام دهد برگردد.
  • طبیعی باشید:‌ از جریان‌های عمومی و معمولی در مکالمات‌تان استفاده کنید، همچنین استفاده از پیام‌های تصادفی مرتبط به یک موضوع استفاده کنید. برای مثال یکبار می‌شود گفت «سلام» و بار دیگر می‌شود گفت «درود» و مواردی شبیه به این. تکرار کردن کلمات یکسان به صورت مکرر آن هم در طول روز، بسیار سریع می‌تواند احساس و برای کاربران عادی شود. هیچوقت با کاربران‌تان مانند یک ماشین رفتار نکنید و این انتظار را نداشته باشید که همه آن‌ها به یک صورت و به یک لحن به شما پاسخ یا درخواست بدهند.
  • رابط را ساده و کوتاه نگه‌دارید: از اصطلاحات پیچیده و غیرطبیعی استفاده نکنید. از زبانی شفاف، روشن و خوش فرمی بهره ببرید.
  • از صداهای مکمل بهره بگیرید: بسیاری از مردم هنوز هم فکر نمی‌کنند که صحبت کردن و صوت‌های مختلف در یک رابط محاوره‌ای به اندازه کافی درک‌پذیر باشد. طراحان برای اینکه روند محاوره و مکالمه را به پیش برانند، نیاز است که از نمادهای صوتی و مواردی مانند این استفاده کنند. این کار علاوه بر پیش بردن مکالمه، وضعیت را تعیین می‌کند.

در پایان

اندیشه رابط‌های محاوره‌ای ممکن است جدید باشد، اما هنوز هم راهنمایی‌ها و اصول طراحی گذشته روی آن‌ها پیاده‌سازی می‌شود. داشتن یک ذهنیت با طراحی کاربر محور، برای رابط صوتی بسیار مفید و مربوط است. این بدان معناست که هنگام طراحی همواره بتوانیم خلقیات، رفتار و نگرش‌های کاربران را در نظر بگیریم. همواره سعی کنید که با کاربر جلو بروید و همواره در جستجوی راهی برای بهتر شدن و توسعه باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات