چرا برنامه‌نویسی سخت است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چرا برنامه‌نویسی سخت است؟

دنیای توسعه نرم‌افزار یک دنیای بسیار پویا بوده و هر روزه در حال ایجاد فرصت‌های شغلی و علمی جدید است. فارغ از هر فاکتوری باید با قطعیت این موضوع را بیان کنیم که برنامه‌نویسی یکی از حوزه‌هایی‌ست که قرار است آينده ما را شکل دهد و چیزی نیست که به این زودی‌ها تمام شود. در نتیجه خوشحالم که در چنین مقطع زمانی توانسته‌ام در دنیای نرم‌افزار و برنامه‌نویسی به جایگاه خاصی دست پیدا کنم.

اما یک قضیه دیگر نیز وجود دارد و آن خستگی برنامه‌نویسان از دنیای توسعه نرم‌افزار است. تقریبا ۸۰ درصد برنامه‌نویسان دنیا در یک نظرسنجی گفته‌اند که بسیاری از اوقات احساس می‌کنند خسته شده‌اند و از لحاظ روحی در حال فروپاشی هستند. اما یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که جدای از پیچیدگی‌هایی که شما با مسائل مختلف در فرایند توسعه یک نرم‌افزار با آن‌ها مواجه می‌شوید، پیچیدگی‌های دیگری نیز وجود دارد که بسیار لازم است تا بر آن‌ها نیز فائق بیایید. برای مثال پیچیدگی‌های زندگی شخصیتان بخشی از این موارد هستند.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موارد و مشکلاتی صحبت کنیم که باعث می‌شوند برنامه‌نویسان نتوانند بر وضعیت سخت موجود فائق آمده و مشکلات‌شان را حل کنند.

مشکل اول: دنیای توسعه نرم‌افزار مدام در حال تغییر است

دنیای توسعه نرم‌افزار مدام در حال تغییر بوده و هر روز زبان یا تکنولوژی جدیدی به این صنعت اضافه می‌شود. به عنوان یک برنامه‌نویس شما نیاز دارید که هر روز خودتان را با این تغییرات وفق داده و آن‌ها را یاد بگیرید. الزامی به یادگیری عمیق در وهله اول نیز نیست، همین که اطلاعاتی کلی از آن را بدست بیاورید خود می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد. در زیر می‌توانید راهکارهایی را برای مقابله با این مشکل و فائق آمدن بر آن را مشاهده کنید:

  • در برنامه‌ریزی روزانه زمانی را برای یادگیری بگذارید.
  • از دوره‌های آموزشی جدیدی که تولید می‌شوند استفاده کنید.
  • در جامعه متن باز توسعه‌ نرم‌افزار شرکت فعالانه داشته باشید.

مشکل دوم: اعتقاد نداشتن به کار تیمی

یکی از مشکلات اصلی برخی از برنامه‌نویسان این است که قصد دارند هر چیزی را بدانند و روی همه تکنولوژی‌ها تسلط داشته باشند. خب این یک باور اشتباه است. به دو دلیل. اولین دلیل این است که شما هیچگاه نمی‌توانید در حوزه‌های مختلف توسعه نرم‌افزار بصورت یکسان حرفه‌ای شوید. البته ممکن است بتوانید پروژه سطحی را پیش ببرید اما در رابطه با پروژه‌های بزرگ مطمئنا به مشکل برمی‌خورید. اصلی‌ترین مشکلی که این دیدگاه برای شما درست می‌کند این است که در مدت کوتاهی با ناامیدی مواجه شده و از حجم عظیم موضوعات مختلف سرخورده می‌شوید. دومین دلیل این است که همیشه حرفه‌ای بودن در یک تخصص بهتر از عادی بودن در چندین تخصص است. زمانی که شما توانستید به خوبی یک سیستم Back-End را اجرا کنید نباید خودتان را ملزوم به حرفه‌ای بودن در Front-End نیز ببینید. اگر شما در یک تیم کار کنید متوجه حوزه فعالیت خود خواهید شد و تنها در آن حوزه پیش خواهید رفت. در نتیجه همه چیز از آن پیچیدگی و نامرتب‌ بودن خلاص شده و دسته‌بندی مشخصی ایجاد خواهد شد.

مشکل سوم: بروزرسانی مداوم

ویروس‌ها و خطرهای امنیتی روز به روز در حال بیشتر شدن هستند و این موضوع برای توسعه‌دهندگان آزاردهنده است. دلیل این موضوع نیز آن است که مدام باید مراقب نرم‌افزارشان باشند که مورد حمله این دسته از ویروس‌ها قرار نگرفته و بتوانند پچ‌های امنیتی جدیدی را ایجاد کنند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان باید در بازه‌های زمانی مشخص خبرها را دنبال کرده و با جدیدترین مشکلات و نواقص امنیتی آشنا شوند.

مشکل چهارم: تست‌های مداوم

یکی از مشکلات اصلی که برنامه‌نویسان باید با آن سر و کار داشته باشند اجرا درست اپلیکیشن‌شان در شرایط و موقعیت‌های مختلف است. هیچ کد یا محصولی به صورت ۱۰۰درصد کامل و جامع نیست اما اگر شما فرایند تست‌نویسی را پیش ببرید می‌توانید احتمال ایجاد مشکلات در آینده را نزدیک به صفر بکنید.

مشکل پنجم: تغییر خواسته‌های مشتریان

با پیشرفت تکنولوژی آنچه که مدام تغییر می‌کند نیازهای اساسی کاربران است. برای مثال تا ۲۰ سال پیش انتظارات بسیار زیادی در رابطه با واکنشگرا کردن صفحات وجود نداشت اما بعد از اینکه موبایل‌ها با اندازه‌های متفاوت وارد بازار شدند خواسته‌های مشتریان نیز باعث شد که صفحات وب براساس نیاز روز تغییر کرده و در نتیجه تکنولوژی‌های باعث بوجود آمدن تکنیک‌های مدرن‌تر در طراحی صفحات وب شدند. با هر تغییر در دنیای تکنولوژی شما نیز باید خواسته‌های مشتریان‌تان را درک کرده و آن‌ها را برآورد کنید.

مشکل ششم: مدیریت زمان مشکل است

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باید در رابطه با زمان هشیاری بالایی داشته باشند. به همین دلیل نیاز است که زمان را برای موارد زیر مدیریت کنند:

  • Deadline پروژه
  • تقاضا برای آخرین تکنولوژی‌ها و یادگیری‌شان
  • تغییر مداوم رابط کاربری
  • ایجاد پروژه‌های متفاوت
  • سیکل‌های توسعه مختلف

زمان‌هایی وجود دارد که اتفاقات مختلفی می‌افتند و بزرگی این اتفاقات باعث می‌شود که برنامه‌نویسان با مشکلات متعددی روبرو شوند و یکی از بزرگ‌ترین این مشکلات ناتوانی در مدیریت زمان است. اگر شما بتوانید به درستی از زمان‌تان استفاده کنید و مشکلات مختلف را در لیست‌های زمانی مرتبی مدیریت کنید تقریبا همه چیز را حل کرده‌اید.

در پایان

دنیای توسعه نرم‌افزار پر از چالش و مشکلات متعدد است، از این قضیه آگاهی داریم و می‌دانیم که چقدر می‌تواند فرایند خسته کننده‌ای باشد اما در نهایت این مسئله را نیز در نظر بگیرید که هیچ مشکلی بدون راه‌حل وجود ندارد و ما در دنیای برنامه‌نویسی این را به خوبی می‌دانیم. بنابراین برنامه‌ریزی کرده و برای هر کدام از مشکلات بنا بر موارد گفته شده عمل کنید.

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.8 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا