آشنایی با مزایای استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا در یک استارتاپ
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

آشنایی با مزایای استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا در یک استارتاپ

هر صاحب وبسایتی قبل از آنکه شروع به ساختن وبسایت کند با یک دو راهی روبرو می شود: گزینه اول این دو راهی سرویس های توسعه وب و گزینه دوم سیستم های مدیریت محتوا موجود است. 

این مسئله همیشه باعث سردرگمی در انتخاب بین -استخدام یک طراح وب و ساخت یک سیستم مستقل، در برابر یک سیستم مدیریت محتوای مناسب بوده است. کدام یک از این دو مورد به شما پیشنهادی مناسب تر که نتیجه آن وبسایتی کارآمد، ساده برای مدیریت و شخصی سازی و نمای زیبا متناسب با دستگاه های مختلف را می دهد؟

بعضی از سیستم های مدیریت محتوا ضعیف هستند و باعث بوجود آمدن آسیب پذیری در وبسایت شما می شوند از طرفی دیگر هزینه طراحی وبسایت توسط استدیو های طراحی بسیار گران است.

واقعیت این است که هر دوی این گزینه ها مناسب هستند به شرطی که بتوانند به مشکلات کاربران پاسخ دهند. یکی از مشکلات سیستم های مدیریت محتوا این است که همیشه اختیار تام و کامل را به تمام کاربران از جمله کاربران بی تجربه می دهد. البته در حالتی که شما یک سرویس پشتیبانی حرفه‌ای داشته باشید این مسئله رفع می شود.

هدف سیستم مدیریت محتوا همانطور که از نامش پیدا است دادن فرصتی به کاربر برای مدیریت محتوای وبسایت بدون هیچ کمک خارجی است. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوای حال حاضر توانایی این را به کاربران می دهند تا بتوانند سرویس های مختلفی را مدیریت کنند، سرویس هایی مانند فروشگاه های آنلاین، وبلاگ ها و شرکت ها.

یکی از مسائلی که بعد از ارائه‌ی سایت با ظاهر زیبا و نمای مناسب به کاربر رخ می دهد، شخصی سازی سایت است. حال شخصی سازی خود مشکل نیست، تغییر رنگ، کد و المنت های دیگر توسط کاربر ناحرفه‌ای مشکل اصلی است که باعث می شود وبسایت از حالت زیبای خود خارج شود. 

سیستم مدیریت محتوا می تواند در راه تولید یک وبسایت مناسب، انتخابی عالی باشد.

۱. دارا بودن تعداد قالب های زیاد

سیستم های طراحی وبسایت مدرن در حال حاضر قالب های مختلفی را به شما ارائه می دهند که قابلیت شخصی سازی آنها و مدیریت‌شان بسیار ساده است. آن زمان ها رفت که از سیستم مدیریت محتوا تنها در شرکت های کوچک یا وبلاگ های آماتور استفاده می شد. امروزه بسیاری از وبسایت های بزرگ از سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس برای طراحی وبسایت شان استفاده می کنند. 

۲. مدیریت ساده چندین صفحه 

اضافه کردن برگه جدید در یک سیستم مدیریت محتوا که به درستی طراحی و کدنویسی شده است، مطمئنا کار چندانی ندارد. چنین سیستم هایی به شما اجازه می دهند تا یک برگه را با آدرس خودکار در تنها چند کلیک ساده بسازید. برای مثال وردپرس در حالت طراحی برگه آدرس صفحه را براساس عنوان برگه به صورت خودکار تعیین می کند. البته صاحب وبسایت می تواند این آدرس را شخصی سازی کند، آیتم های اضافی آن را پاک نماید و اطلاعات لازم تری را اضافه کند.

یکی از مشکلات وبسایت هایی که چندین صفحه را به صورت همزمان مدیریت می کنند نگه داری از صفحات و مدیریت ساختار آن ها است. در انتخاب سیستم مدیریت محتوا مطمئن شوید که به سادگی بتوانید دسته بندی ها و زیرشاخه آنها را تعیین نماید و مدیریت کنید.

۳. وجود ادیتور WYSIWYG برای شخصی سازی راحت‌تر

در سال های ابتدای به وجود آمدن وبسایت ها و ادیتورهای WYSIWYG برای طراحی وبسایت معروفیت زیادی پیدا کردند. بعد از این ویرایش بصری المان ها بسیار پیشرفت داشتند. یکی از این وبسایت ها MailChimp که به کاربران‌ش اجازه می دهد تا تنها با استفاده از درگ/درپ طراحی خود را شخصی سازی نماید. با استفاده از چنین سازندگان خوب وبسایتی شما دقیقا چیزی را که ساخته اید دریافت می کنید. 

WYSIWYG به کاربرانی که دانش کدنویسی ندارند اجازه می دهد تا وبسایت را چنان که می خواهد درست کند. البته دادن چنین ابزاری به کاربران بی تجربه -افرادی که از قواعد طراحی و تجربه کاربری نمی دانند- همیشه خروجی خوبی نخواهد داشت.

با این وجود همیشه قالب های مناسبی که برای سیستم های مدیریت محتوا درست شده است را توسعه دهندگان خوب ساخته اند. پس برای اطمینان از خوب بودن طراحی حتما از آن ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که همیشه برای خروجی بهتر نظرات طراح و تولید کننده محتوای وبسایت را از همدیگر تمییز دهید، به این خاطر که تخصص و نگاه هر کدام متفاوت از هم است.

۴. خروجی وبسایت ها به صورت واکنشگرا

سیستم مدیریت محتوا واکنشگرا یکی از موضوعات مهم امروز است. تمام وبسایت های امروزه که با سیستم مدیریت محتوا ساخته می شوند همراه با قابلیتی برای نمایش در دستگاه های مختلف هستند.

در سیستم های مدیریت محتوا مدرن در بخش پنل خود قابلیتی دارد که با آن می شود وبسایت را در دستگاه هایی با اندازه های مختلف مشاهده کرد. در چنین سیستم هایی تمام المنت های صفحه از متن گرفته تا تصاویر و المنت های دیگر مطابق با صفحه نمایش تغییر اندازه می دهند.

با انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب خواهید دید که محتوای‌تان به چه میزان در دستگاه های مختلف به خوبی نمایش داده می شود.

۵. سرعت لود وبسایت مناسب

سیستم های مدیریت محتوای وجود دارند که کاربران به دلیل سرعت پایین لود و تجربه کاربری نامناسب از آن گله مند هستند. البته چنین حالتی همیشه وجود دارد حال چه یک سیستم مدیریت محتوا باشد، چه سایت ساخته شده از طرف یک استدیو طراحی و یا چه یک قالب آماده.

سرعت پایین بارگذاری صفحه دلایل مختلفی دارد و در این قضیه پلتفرم استفاده شده تنها دلیل ماجرا نیست. کاربری نمی تواند سرعت لود پایین یک تصویر با حجم بسیار زیاد و یا داشتن یک هاست نامناسب را تقصیر سیستم مدیریت محتوا بداند. اگر از سرویس های گوگل استفاده می کنید، شاید از سرویس Page Speed Module خبر داشته باشید. با استفاده از این سرویس می توانید میزان سرعت وبسایت را بررسی کنید و دلایل کند بودن وبسایت را متوجه شوید و در نهایت مسائل مربوطه را حل نمایید.

۵. سازگاری زیاد سیستم های مدیریت محتوا با سئو

اول از همه باید بگویم که برای داشتن رابطه خوبی با موتورهای جستجوگر شما یا باید وبمستر خوبی باشید و یا فردی که علم بهینه سازی محتوای وبسایت را بلد باشد. البته خودتان نیز می توانید، هرکدام این موارد را یاد بگیرید. سیستم های مدیریت محتوا در این بین می توانند وبسایت شما را تا حد خاصی برای موتورهای جستجوگر بهینه نمایند. 

در انتخاب سیستم مدیریت محتوا همیشه این مسئله را به یاد بسپارید که سیستمی را انتخاب کنید که بیشترین میزان بهینه سازی را پیشنهاد می دهد. چنین سیستم هایی به کاربر اجازه می دهد تا به آسانی بتواند نام برگه، کلمات کلیدی و توضیحات مربوط به صفحه را اضافه کند. بعضی از این سیستم های مدیریت محتوا به شما اجازه می دهند تا وبسایت را برای بررسی های بیشتر با ابزارهای سئو و وبمسترتولزهایی مانند Google Webmaster متصل کنید. 

وردپرس و جوملا دو سیستم مدیریت محتوا هستند که اغلب سئو بسیار خوبی را پیشنهاد می دهند البته همراه با ابزارهای رایگان و پلاگین هایی که دارند بهینه سازی را حرفه‌ای تر نیز انجام می دهند. البته یادتان باشد که بهینه سازی وبسایت در وهله اول نیازمند محتوای خوب است.

۷. پشتیبانی از شخصی سازی کدها

شاید به نظرتان این گزینه بسیار عجیب و غریبی نیاید اما باید بگویم که برای توسعه دهندگانی که مشتری های مختلف دارند ویژگی بسیار خوبی است. یکی دیگر از ویژگی ها این است که برخی از این سیستم های مدیریت محتوا امکان دسترسی به قسمت کدنویسی را تنها برای کاربران حرفه‌ای فعال می کند.

سیستم های مدیریت محتوا مختلف معمولا برای شخصی سازی کدها برای افراد مختلف در سطح اینترنت آموزش هایی قرار می دهند تا بتوانند به بهترین شکل سیستم مورد نظرشان را بشناسند و آنطور که دوست دارند آن را تغییر دهند.

۸. توانایی تعیین نقش کاربری (توسعه دهنده، نویسنده، مدیر، بازدیدکننده و …)

یکی از توانایی های بسیار خوب سیستم های مدیریت محتوا حرفه‌ای توانایی در تعیین نقوش مختلف کاربری است. با وجود آنکه نام این سیستم ها، سیستم مدیریت محتوا است اما بدان معنا نیست که تمام کاربران بتوانند محتوا را مدیریت کنند. این حالت برای وبسایت هایی که دارای یک تیم هستند بسیار مناسب است. در چنین حالتی هر فرد براساس توانایی های خود قابلیت دسترسی را می گیرد. این موضوع باعث می شود تا وبسایت براساس اعمال نامناسب کاربران آسیب نبیند. 

به نظر من استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای فردی که تا حدی از دنیای وب و کارکرد آن باخبر است بسیار مفید است. فردی که دانشی از کاربران خود داشته باشد و بتواند یک سیستم را مدیریت کند.

در پایان

مطمئنا سیستم‌های مدیریت محتوا در زمینه‌های بخصوصی می‌توانند بهترین نتیجه را برای شما فراهم کنند. در نهایت سعی کنید به بهترین شکل از پتانسیل‌های آن‌ها سر در بیاورید و براساس کسب و کار خودتان مزایای استفاده از آن را بررسی کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا