۱۲ مورد از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا در سال 2020
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۱۲ مورد از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا در سال 2020

سال ۲۰۱۹ به اتمام رسیده و حالا در سالی ۲۰۲۰ هستیم، تا به اینجای کار می‌توان گفت که در دنیای طراحی و توسعه وبسایت پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. با در نظر گرفتن اینکه، الان در سال ۲۰۲۰ هستیم، به نظر می‌رسد که تجربه کردن تکنولوژی‌های جدید جذاب باشد. همانطور که می‌دانید در دنیای سیستم‌های مدیریت محتوا نام‌هایی وجود دارند که همواره می‌درخشند، وردپرس، دروپال یا جوملا از جمله این نام‌ها هستند. اما این بدان معنا نیست که انتخاب‌های ما تنها به این موارد محدود می‌شود. در این مطلب از وبسایت راکت ما به شما ۱۲ سیستم مدیریت محتوا جدید را معرفی می‌کنیم که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد و مفیدی را ارائه می‌کنند.

Flextype

Flextype یک سیستم مدیریت محتوا Flat-File مبتنی بر PHP است که تمرکز بالایی روی ساده و منعطف بودن دارد. از آنجایی که این سیستم مدیریت محتوا از قواعد Flat-File پیروی می‌کند در نتیجه تنها چیزهایی را در خود نگه می‌دارد که شما واقعاً به آن‌ها نیاز دارید. در Flextype می‌توانید شاهد یکسری فیلدهای سفارشی برای محتوا باشید، همچنین می‌توانید از یک ویرایشگر پوسته داخلی استفاده کنید.

ویرایش و ایجاد محتوا در این سیستم بسیار ساده است چرا که یک ویرایشگر WYSIWYG در آن قرار گرفته، همچنین با استفاده از پلاگین‌های موجود آن می‌توانید از قابلیت‌های مارک‌داون استفاده کنید. کلیدهای میانبر زیادی نیز در قسمت ویرایشگر آن تعبیه شده که رویکردهای عادی دارند. 

rwtxt

rwtxt به صورتی طراحی شده که در نهایت سادگی باشد، اما ویژگی کلیدی این ابزار جستجو‌پذیری آن است. شما در این سیستم می‌توانید به سادگی مقالات و یادداشت‌های خودتان را قرار دهید. البته همانطور که قبلاً گفته شد ساختار داخلی این ابزار بسیار ساده بوده و ممکن است برای همگان مناسب نباشد. در هر حال می‌توان برای مدیریت یک وبسایت محتوایی از این ابزار نیز استفاده کرد. به نظر می‌رسد که استفاده از آن تجربه جدیدی در بین سیستم‌های مدیریت محتوا مدرن باشد.

Publii

Publii یکی از معدود سیستم‌های مدیریت محتوایی‌ است که روی رابط کاربری گرافیکی تمرکز دارد. Publii در حقیقت یک ابزار مبتنی بر دسکتاپ است که روی سیستم عامل شما نصب می‌شود. شما می‌توانید از طریق این ابزار محتوای مورد نظر خودتان را نوشته و در نهایت آن را روی سرور مورد نظر آپلود کنید. البته این موضوع ایده جدیدی نیست اما می‌توان Publii را یکی از بهترین پیاده‌سازی‌ها برای این امر دانست.

می‌توان Publii را در بین سیستم‌های موجود یکی از مدرن‌ترین گزینه‌ها دانست. همچنین از آنجایی که این ابزار رایگان و متن باز است می‌توان روی سورس کد آن کار کرده و آن را توسعه داد. Publii یک گزینه مناسب برای وبلاگ‌هاست. وجود یک مارکت‌پلیس بزرگ که حاوی پوسته‌های رایگان و تجاری مختلف است نیز یکی دیگر از مزایای این سیستم به شمار می‌آید. 

از ویژگی‌های دیگر این سیستم می‌توان به قابلیت همگام‌سازی وبسایت با پشتیبانی از FTP، Github Pages، Gitlab، AWS، Netlify و Google Cloud، حالت پیش‌نمایش، ایمپورت از وردپرس و بهینه بودن برای سئو اشاره کرد. 

ClassicPress

ClassicPress یک فورک از وردپرس است با این تفاوت که برخی از ویژگی‌هایی را که مردم دوست نداشته‌اند در آن حذف شده است. هدف از این سیستم مدیریت محتوا، ارائه نهایت بهینه و امن بودن است، از این رو روی ویژگی‌های عجیب و غریب وردپرس تمرکز نداشته و آن‌ها را در نسخه خود حذف کرده است. 

جدای از آنکه در این سیستم خبری از ادیتور گوتنبرگ نیست، روال افزودن ویژگی به آن نیز جذاب است چرا که افراد با رای‌گیری تصمیم می‌گیرند که چه ویژگی‌هایی را به این سیستم اضافه کنند.

Twill

Twill را نمی‌توان یک سیستم مدیریت محتوا دانست بلکه این ابزار طراحی شده تا به توسعه‌دهندگان کمک کند تا بتوانند سیستم مدیریت محتوا سفارشی‌شان را ایجاد بکنند. به همین دلیل این ابزار مناسبی برای شروع یک وبلاگ نخواهد بود.

اما اگر یک توسعه‌دهنده و یا یک شرکت باشید که به سیستم مدیریت محتوا خودتان نیاز دارید Twill به شما کمک می‌کند تا به سرعت آن را ایجاد کنید. Twill براساس فریمورک محبوب PHP یعنی Laravel ساخته شده، از این رو نیاز است تا کار با آن را به خوبی بدانید.

Canner

CannerCMS نیز مشابه به گزینه قبلی یعنی Twil است با این تفاوت که بجای استفاده از PHP از Node.js استفاده می‌کند. البته جدای از یک مجموعه ابزار برای طراحی سیستم مدیریت محتوا، در این ابزار می‌توانید شاهد یک نسخه SaaS باشید که پیکربندی‌های مربوط به میزبانی و دیپلوی را انجام می‌دهد. نسخه متن باز این ابزار از زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.

 Grafite CMS

Grafite CMS شکلی از یک سیستم مدیریت محتوا دوگانه است. منظورمان از دوگانه بودن آن است که می‌توان از این سیستم هم به صورت تنها و بدون نیاز به هیچ ابزار دیگری استفاده کرد و همچنین می‌توانید در کنار وبسایت‌های دیگری از آن بهره برد. البته سیستم‌های دیگری نیز برای انجام چنین کاری وجود دارند اما اغلب آن‌ها به صورت API این کار را انجام می‌دهند در حالی که Grafite CMS دو نسخه کاملاً جداگانه از هم را ارائه می‌کند. 

یکی از ویژگی‌های مهم این سیستم مدیریت محتوا ماژولار بودن آن است، از این رو می‌توانید قابلیت‌های مختلف را به آن اضافه کرده و یا غیرفعال نمایید. 

Vapid

Vapid یک سیستم مدیریت محتوا ساده و تمیز است که با استفاده از نودجی‌اس ساخته شده؛ این سرویس متن باز است از این رو می‌توانید به صورت رایگان روی سرور خودتان آن را دیپلوی کنید اما وبسایت اصلی این سیستم نیز خود سرویس میزبانی را پیشنهاد می‌دهد که از ۷ دلار شروع می‌شود. 

داشبورد این سیستم بسیار ساده بوده و تقریباً هر ویژگی‌ که نیاز داشته باشید را در اختیارتان قرار می‌دهد، جدای از این می‌توانید از طریق سیستم تگ و template آن، فیلدهای جدیدی را اضافه نمایید.

Zola

Zola یک سازنده وبسایت ایستا است که با استفاده از زبان Rust برنامه‌نویسی شده و رویکرد توسعه ساده‌ای را در پیش گرفته است. البته کار با این سرویس نیازمند داشتن سطحی از دانش برنامه‌نویسی است چرا که برای اجرا شدن برخی قسمت‌های آن باید از طریق خط فرمان عمل کنید. اما به صورت کلی می‌توانید ویژگی‌های اصلی که از یک سیستم سازنده وبسایت ایستا انتظار می‌رود را به سادگی بدست بیاورید.

Academic

Academic سیستم مدیریت محتوایی‌ست که براساس سیستم Hugo ایجاد شده است. این سیستم برای آن ایجاد شده که روند پیچیده ایجاد وبسایت ایستا را با استفاده از قابلیت‌های درگ/درپ آسان کند. با استفاده از این سیستم می‌توانید صفحات سفارشی را مدیریت کنید و هر شکلی از وبسایت‌های مبتنی بر محتوا را ایجاد نمایید. در این سیستم می‌توانید پشتیبانی از چندین زبان را مشاهده کنید و همچنین براساس سیستم تایپ‌های مختلف از جمله مارک‌داون محتوای‌تان را بنویسید.

Piranha CMS

Piranha CMS یک سیستم مدیریت محتوا مبتنی بر ASP.NET است. برای اجرا کردن این سیستم می‌توانید از لینوکس و ویندوز استفاده کنید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که با استفاده از سرویس‌ Azure به سادگی می‌توانید آن را نصب کنید.

ویرایشگر موجود در این سیستم از بلوک‌های محتوایی مختلف و همچنین سیستم‌ تایپ‌هایی مانند مارک‌داون و حتی HTML ساده نیز پشتیبانی می‌کند. 

Squidex

Squidex یک سیستم مدیریت محتوا متن باز Headless مبتنی بر ASP.NET است. شما می‌توانید این سرویس را روی سرور خودتان و یا پلتفرمی که آن‌ها برای‌تان تدارک دیده‌اند اجرا کنید. اما هدف اصلی از استفاده این سیستم مدیریت محتوا قابلیت مرکزی بودن محتوای آن است. به این معنا که شما محتوای مورد نظرتان را در یک مکان قرار می‌دهید و بعد از آن از طریق یکسری API به آن‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد.

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت سعی داشتیم تا شما را با جدیدترین سیستم‌های مدیریت محتوا که کاربردی هستند آشنا کنیم. اگر شما نیز گزینه جدید دیگری را می‌شناسید خوشحال می‌شویم که به ما معرفی کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات