وردپرس نمرده است
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

وردپرس نمرده است

من به شخصه کارم را با ساخت وب سایت‌های وردپرسی برای مشتریان شروع کردم. در آن زمان این یکی از بهترین چیزهایی بود که می‌توانستم با آن کار کنم و پروژه‌ها را تا حد قابل قبولی پیش ببرم. اما اکنون هشت سال گذشته و چیزهای زیادی (از جمله فناوری‌های ترجیحی من) تغییر کرده است.

من دوست دارم برای ساختن برنامه‌های کاربردی از فناوری‌های مدرن مثل Vue.js، Express.js، Node و PostgreSQL استفاده کنم. چرا که کار با آن‌ها جذاب است و به من احساس هوشمندی می‌دهد. با این حال می‌بینم که افراد زیادی در جامعه توسعه دهندگان راجع به وردپرس بدگویی می‌کنند و به نظر من این یک قضاوت بی‌جا است.

چرا به استفاده از وردپرس ادامه می‌دهم

با وردپرس ساختن و بازسازی یک وب سایت فوق‌العاده سریع و آسان است. به طوری که می‌توان یک سایت را طی مدت زمان دو روز طراحی و راه‌اندازی کرد. به علاوه قابلیت Drag & Drop (کشیدن و رها کردن) آن نیز عالی است و این امکان را می‌دهد که بدون نوشتن یک خط کد بتوان هر ماژولی را کاملا تغییر داد.

به همین راحتی همه چیز به خوبی پیش می‌رود و دیگر نیازی نیست برای طراحی ماژول‌ها و واکشی اطلاعات از پایگاه داده با حلقه‌ها و متدهای مختلف سر و کله زد. هر چند پلاگین‌ها و قالب‌ها نیاز به ارتقا دارند، اما این مانند مدیریت یک لیست بلند بالا از وابستگی‌های NPM نیست، بلکه فقط کافی است نسخه‌های مناسب را نصب و به‌روزرسانی کنید تا پروژه به درستی اجرا شود.

چنین امکاناتی بسیاری از مشکلات را حل می‌کنند، در غیر این صورت روند توسعه ممکن است کمی دردسرساز باشد. به عنوان مثال حساب‌های کاربری، مدیریت محتوا، ارسال فرم‌ها، رسانه‌ها، بهینه‌سازی، یکپارچه‌سازی پرداخت‌ها، تجارت الکترونیک و سئو همه اینها مواردی است که به راحتی با نصب یک پلاگین حل می‌شود.

می‌بینید که اکوسیستم شگفت‌انگیزی است. هر روز ده‌ها هزار توسعه دهنده برای بهتر کردن وب‌سایتهای وردپرسی بدون این‌که نیاز به انجام کاری داشته باشیم، تلاش می‌کنند.

همچنین توسعه دهندگان وردپرس در همه جا حضور دارند و اگر سوالی داشته باشید یا به کمک نیاز پیدا کنید، می‌توانند سریعا پاسخگو باشند. اگر هم خودتان یک توسعه دهنده وردپرس باشید، می‌توانید وارد این جامعه عظیم شوید و خود را به چالش بکشید.

همه این عوامل باعث می‌شود که داشتن یک وب سایت بسیار مقرون به صرفه باشد. استفاده از آن رایگان است و اکثر وب سایت‌ها می‌توانند تنها با هزینه اندکی در ماه به خوبی میزبانی شوند.

برای خود من ساختن یک سایت با وردپرس به این معنی است که می‌توانم آن را به افراد غیر فنی تحویل دهم و برای رفع هر اشکال کوچک مجبور نیستم ساعت‌ها وقت بگذارم. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان برای انجام کارهای دیگر شده و می‌توانم به خوبی روی توسعه پروژه‌ها تمرکز کنم.

چیزهایی که در مورد وردپرس دوست ندارم

در وردپرس باید نسخه‌های به روز شده از نرم افزار اصلی، قالب و هر پلاگینی که نصب کرده‌اید (می‌تواند تعداد زیادی باشد) را نگهداری کنید.

قطعا این روند خوبی نیست. چرا که اغلب باید کارها را به روش وردپرس انجام دهید. مثلا من در نوشتن HTML و CSS با وردپرس خیلی خوب بودم، اما چیزهای دیگری هم بود که باید یاد می‌گرفتم.

استفاده از وردپرس با اینکه رایگان است، اما در هر صورت باید آن را در یک هاست میزبانی کرد. بنابراین در مقایسه با فناوری‌ها و هاست‌های استاتیک جایگزین می‌توان با بررسی هزینه‌های هر کدام تصمیم‌گیری کرد.

من به این دلایل به فکر تغییر افتادم، اما هرگز این کار را نمی‌کنم. زیرا هزینه میزبانی وردپرس در ماه بسیار ناچیز است، همچنین واقعا نیازی به نگهداری و میزبانی یک سایت استاتیک ندارم. چرا که نسبت به میزبانی وردپرس هزینهبردار است.

برخی افراد از عملکرد این سیستم مدیریت محتوا شکایت دارند و این می‌تواند درست باشد. اما توجه داشته باشید در مواردی که از پلاگین‌ها یا قالب‌های نامناسب استفاده شود، احتمال کند شدن یا حتی لود نشدن سایت وردپرس وجود دارد. پس برای همه اینگونه نیست. مثلا سایت من روی وردپرس اجرا می‌شود و برای نیازهای من کافی و بسیار سریع است.

نکاتی برای استفاده از وردپرس

قبل از شروع کار روی سایت وردپرس خود مطمئن شوید که به هاست، فایل‌های سرور (FTP) و پایگاه داده دسترسی دارید. به این ترتیب اگر مشکلی پیش بیاید، می‌توانید آن را برطرف کنید.

هرگز با استفاده از ویرایشگر داخلی تغییرات ایجاد نکنید. سعی کنید همیشه بکاپ‌گیری‌های لازم و برنامه‌ریزی شده را در سایت خود انجام دهید تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید از نسخه پشتیبان استفاده کرده و آن را برطرف کنید. اکثر سرویس دهندگان هاست نوعی خدمات پشتیبانی ارائه می‌دهند. پس در ابتدای کار زمان بگذارید و مطمئن شوید که خدمات آن‌ها همانطور که ادعا می کنند صورت می‌پذیرد، حتی زمانی که به آن هم نیاز پیدا نکنید بهتر از این است که در مواقع ضروری هیچ خدماتی وجود نداشته باشد.

در زیر لیستی از ابزارهای مورد علاقه من در وردپرس عنوان شده است:

 

 

 

 

سخن پایانی

وردپرس برای افرادی که فقط می‌خواهند یک وب سایت معمولی داشته باشند که به راحتی در آن بتوان تغییراتی ایجاد شود بسیار عالی است. اگر طراح هستید و نمی‌خواهید با کدنویسی دست و پنجه نرم کنید و بیش از حد خود را درگیر کنید، قابلیت کشیدن و رها کردن یک مزیت ارزشمند است.

اما اگر توسعه دهنده هستید و به این کار علاقه دارید، ممکن است فناوری‌های بهتر و مدرن‌تر دیگری برای شما وجود داشته باشد، اما بدان معنا نیست که از وردپرس متنفر باشید. در نظر بگیرید که این سیستم مدیریت محتوا به بسیاری از کسب و کارها اجازه داده تا مشتریان خود را جذب کنند. پس اگر این چیزی است که دوست دارید، حتما ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

در نهایت روی صحبتم با کسانی است که دوست دارند نسبت به هر چیزی جبهه بگیرند و قضاوت بی‌مورد کنند. ممکن است وردپرس بهترین ابزار برای هر کاری نباشد، اما وظیفه‌ای را که بر عهده دارد را واقعا به خوبی انجام می‌دهد. بنابراین دلیل دارد که از هر سه وب سایت یک وب سایت (از جمله کاخ سفید) از آن استفاده می‌کنند.

در صورت تمایل به یادگیری وردپرس می‌توانید از این دوره مقدماتی رایگان و همچنین جهت ارتقای مهرت‌های خود می‌توانید از دوره پروژه محور در وب سایت راکت بهره‌مند شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید