10 کلیشه‌ی آزاردهنده برای برنامه‌نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

10 کلیشه‌ی آزاردهنده برای برنامه‌نویسان

هر شغلی دارای جملاتی است که هیچکس نمی‌خواهد آن‌ها را بشنود. برنامه‌نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست. شما در این حرفه با مشکلات متعددی روبرو خواهید شد. باید با کامنت‌ها، سوالات مضحک و جملات آزاردهنده‌ای سر و کله بزنید. بیایید دقیق‌تر به چند مورد از این موضوعات نگاه کنیم:

1. برنامه‌نویسی آسان است

برنامه‌نویسی آسان نیست. برای یادگیری مفاهیم پایه‌ای به زمان زیادی احتیاج خواهید داشت. باید فداکاری‌های زیادی کنید تا بتوانید زبان‌های محبوب بازار را یاد بگیرید. اما مسئله به همین جا ختم نمی‌شود چون یک برنامه‌نویس باید همیشه از جدیدترین اتفاقات و ابزارها مطلع باشد. تکنولوژی‌ها و روش‌ها دائماً تغییر می‌کنند. اما با تمام این مسائل هنوز افرادی هستند که برنامه‌نویسی را آسان می‌دانند. به جای گفتن چنین جملاتی باید برنامه‌نویسان را به خاطر هوش بالا تشویق کنید.

2. چرا باید پول داد، وقتی خودم می‌توانم آن را انجام دهم؟

حوزه‌ی IT پر از افرادی است که متخصصان آن‌ها را «nephew» خطاب می‌کنند. این افراد وظایفی همچون فرمت کردن کامپیوتر، حفاظت از سرور و ساخت سیستمی برای اداره کردن شرکت را به عهده می‌گیرند. اما واقعیت چیز دیگری است.

برخی از کاربران ابزارهای خوبی را برای استفاده و نگهداری آسان انتخاب می‌کنند. مطمئناً ارزش چنین ابزارهایی خیلی کمتر از نرم‌افزارهای ساخته شده توسط افراد حرفه‌ای است. افراد حرفه‌ای به تمام جزئیات اعم از قابلیت استفاده، عملکرد، کیفیت، امنیت و قابلیت نگهداری توجه می‌کنند.

ثابت کردن تفاوت بین این دو افراد کار دشواری است. شما باید به مشتریان ثابت کنید که حقوق یک کار تخصصی بیشتر از حقوق چنین افرادی است. رقابت کردن با چنین افرادی اصلاً کار راحتی نیست.

3. فقط یک تغییرِ کوچک است 

این جمله هیچوقت درست نیست. تغییرات ناگهانی در روند تکمیل پروژه می‌تواند باعث بروز باگ در برنامه شود. این باگ‌ها به نوبه‌ی خود قابلیت‌های برنامه‌ریزی شده را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گاهی اوقات همین تغییرات کوچک می‌تواند بسیار مخرب باشد.

محول کردن خدمات مشتری به افراد برنامه‌نویس، امری اشتباه است. تمرکز داشتن یک بخش کلیدی در برنامه‌نویسی است. شما نباید از آن‌ها بخواهید تا کدنویسی را کنار بگذارند و به مشتریان خدمت کنند. این کار برای توسعه‌دهنده و شرکت بسیار زیان‌آور است و می‌تواند بهره‌وری توسعه‌دهنده را کاهش دهد.

4. باید تا دیروز تکمیل می‌شد

یک توسعه‌دهنده‌ی خوب همیشه باید از بهترین روش‌ها برای پیاده‌سازی و نگهداری استفاده کند. متاسفانه شما همیشه زمان کافی برای رسیدن به بهترین چیزها را ندارید. به همین خاطر برنامه‌نویس مجبور می‌شود از میانبرهای خاصی استفاده کند که منجر به کم شدن کیفیت کدها می‌شود. برنامه‌ریزی و مطالعه‌ی کافی می‌تواند کیفیت محصول نهایی شما را بالا ببرید. پس این مسئله را همیشه به یاد داشته باشید.

5. کار نمی‌کند

تصور کنید که مشغول کار کردن روی یک پروژه هستید و تست‌های زیادی را هم برای بررسی آن انجام داده‌اید، ناگهان یکی می‌گوید که این پروژه کار نمی‌کند. هیچ چیزی آزاردهنده‌تر از این حرف نیست. معمولاً رفع کردن خطاها جزو خسته‌کننده‌ترین بخش از کارهای یک توسعه‌دهنده است. باید به فرد مقابل بفهمانید که اصلاح کردن اشتباهات همیشه آسان نیست.

6. این تقصیر شماست

برنامه‌نویسان اولین کسی هستند که در صورت بروز مشکل در روند توسعه‌ی محصول سرزنش می‌شوند. گاهی اوقات این اتفاقات تقصیر تحلیلگر پروژه است چون نتوانسته الزامات را به درستی با مشتری در میان بگذارد. هیچوقت نباید به تنهایی اشتباهات یک تیم را گردن بگیریم. وقتی مشکلی در پروژه رخ می‌دهد، صرفاً تقصیر یک نفر نیست پس تمام اعضای گروه باید مسئولیت کارهای خود را بر عهده داشته باشند.

7. این الگو نیست

هیچ توسعه‌دهنده‌ای دوست ندارد دیگران کدهای او را بد خطاب کنند. ما همیشه باید مراقب الگوهای توسعه باشیم. این کار می‌تواند نگهداری از کد را آسان‌تر کند و ما با پیروی از این الگو می‌توانیم رفتار سیستم را در بلند مدت پیش‌بینی کنیم.

با مطالعه کردن می‌توانید از بروز این وضعیت جلوگیری کنید. شما باید تمام این کارها را انجام دهید تا به یک برنامه‌نویس تنبل تبدیل نشوید. اگر می‌خواهید این جمله را هرگز نشنوید، باید به اندازه‌ی کافی مطالعه کنید و دانش خودتان را گسترش دهید. دوره‌ی Programing Logic یکی از بهترین دوره‌ها برای یادگیری شیوه‌های خوب و اصول اساسی برنامه‌نویسی است. این اولین قدم شما برای ورود به توسعه‌ی نرم‌افزار است. این آموزش‌ها حتی برای افراد باتجربه نیز مفید هستند.

8. دیگر قهوه‌ای در کار نیست

کدام برنامه‌نویسی بدون قهوه خوردن کار کند؟ نبود قهوه می‌تواند روز پربار یک فرد را خراب کند. به همین خاطر هرگز اجازه ندهید قهوه‌تان تمام شود.

9. این یک پروژه‌ی ساده و آسان است

سادگی در حوزه‌ی برنامه‌نویسی یک امر بسیار نسبی است. وقتی به یک توسعه‌دهنده می‌گویید که پروژه آسان است، در واقع میزان مطالعات و سطح دانش آن‌ها را پایین می‌آورید. برنامه‌نویسان بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که یک پروژه‌ی خاص به چقدر زمان احتیاج خواهد داشت.

فکر کنید که زمان تحویل پروژه نزدیک است و مشتریان به شدت پیگیر هستند. مدیر شما دیگر نمی‌تواند این فشار را تحمل کند و تیم را وادار می‌کند تا سفارشات را زودتر تحویل دهند. این کار باعث می‌شود تا استرس توسعه‌دهندگان بالاتر رفته و تمرکز خودشان را برای حل موثر مشکلات از دست دهند. همیشه از ابتدا تا انتهای پروژه را طبق برنامه پیش بروید تا در تحویل دادن کارها به مشکل نخورید.

10. بعد از اینکه شما به آن دست زدید دیگر کار نکرد

پس هر وقت برای یک برنامه آپدیت منتشر شود یعنی باعث از کار افتادن آن خواهد شد؟

اتفاقات غیرقابل توضیح همیشه در زندگی روزمره رخ می‌دهند. اکثر اوقات فرد توسعه‌‌دهنده باید از کار خود دست بکشد و مشکلاتی را برطرف کند که مسبب آنها نبوده است. اما همه فکر می‌کنند که او باعث چنین مشکلاتی شده و این اصلاً درست نیست.

اگر یک برنامه‌نویس هستید، امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگرچه هنوز کلی فشار و حرف وجود دارد که باید روزانه با آن‌ها کنار بیاییم اما با کسب تجربه، مطالعه‌ی کافی و تمرین می‌توانیم مقابله با این موقعیت‌ها را یاد بگیریم.

 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.8 از 5 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات