10 زبان برنامه‌نویسی برتر سال 2018 براساس گیت‌هاب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

10 زبان برنامه‌نویسی برتر سال 2018 براساس گیت‌هاب

ده‌ها و شاید صدها زبان برنامه‌نویسی در دنیا وجود دارد. اما برخی از این زبان‌ها نسبت به موارد دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در دنیای توسعه نرم افزار گیت‌هاب را می‌توان بهترین پلتفرم توسعه نرم افزار در دنیا دانست که براساس یک آمار همواره سعی دارد تا آخرین زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و تکنولوژی‌های مرتبط به آن را  نشان دهد. در این مطلب قصد داریم براساس آماری که گیت‌هاب به ما ارائه می‌دهد، ۱۰ مورد از برترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۸ را به شما معرفی بکنیم.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا گیت‌هاب؟ گیت‌هاب بزرگ‌ترین جامعه توسعه‌دهندگان را در جهان دارند. از طریق گیت‌هاب افراد سورس کدها، مشکلات، تجربیات و… را به اشتراک می‌گذارند. بنابراین این اتفاقات باعث می‌شود که اطلاعات و داده‌های واقعی را پیدا کرد. 

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی براساس آمار سالانه گیت‌هاب

۱. جاوااسکریپت

جاوااسکریپت چند سالی‌ست که در لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی از نگاه گیت‌هاب و آمارهای دیگر قرار دارد. در دنیای توسعه وب، جاوااسکریپت را می‌توان یقینا برنده اصلی دانست.

این زبان تمام پتانسیل لازم را برای ساخت یک برگه وب چه از نظر فرانت-اند و چه از نظر بک-اند در اختیار دارد. طبیعتا به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان بسیار زیادی سراغ این زبان می‌روند. به این دلیل که تقریبا نیازهای اساسی آنان را جاوااسکریپت به خوبی می‌تواند جوابگو باشد.

در حال حاضر برای یادگیری و کار در حوزه وب، جاوااسکریپت یکی از الزامات است و نمی‌شود به سادگی آن را کنار گذاشت.

با استفاده از دوره‌های آموزشی جاوااسکریپت راکت می‌توانید سطح دانش خودتان از این زبان را بسیار بالا ببرید. 

۲. جاوا

به نظر نمی‌رسد که جاوا نیازی به تعریف کردن داشته باشد. همگان جاوا را می‌شناسند و باید بگویم که نقش اصلی توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی را به عهده دارد. میزان محبوبیت این زبان بسیار زیاد است، شرکت‌های مختلفی هستند که توسعه‌دهندگان این زبان را استخدام می‌کنند. همچنین گواهینامه‌های بین المللی مختلفی برای یادگیری این زبان وجود دارد.

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا (از نوع کامل) و چند منظوره است. این زبان یکی از معدود زبان‌های برنامه‌نویسی است که درصد فرصت‌های شغلی آن بسیار زیاد است. از جاوا می‌شود در دنیای توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی، وب اپلیکیشن‌ها، پردازش داده‌های حجیم، توسعه بازی و… استفاده کرد.

تمام این خصوصیات باعث شده که جاوا به یکی از ۱۰ زبان برتر دنیا تبدیل شود.

۳. پایتون

پایتون سومین زبان برنامه‌نویسی محبوب در بین تمام برنامه‌نویسان دنیا است.  زبان‌های بسیار اندکی وجود دارند که همزمان با قدرت بالایی که ارائه می‌دهند در کار کردن نیز ساده هستند. پایتون یکی از آن دسته زبان‌هاست. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا و سطح بالاست، روند پیشرفت پایتون در سال‌های اخیر بسیار بسیار زیاد بوده است.

دلیل شناخته شدن پایتون، ساده، شئ‌گرا و قابل حمل بودن آن است. همچنین وجود تعداد زیادی از کتابخانه‌های استاندارد در این رشد بی تاثیر نبوده است.

۴. PHP

اگر تا به حال سعی کرده‌اید که روی توسعه Back-End کار بکنید، پس مطمئنا نام PHP را شنیده‌اید. PHP مخفف کلمات Hypertext Preprocessor یا پیش پردازنده ابر متن است.

وظیفه PHP به صورت منحصر به فرد کار روی داده‌هایی‌ست که در یک سرور قرار دارند. پی‌اچ‌پی بسیار سریع و ساده است همچنین وابسته به هیچ پلتفرم خاصی نیست و به صورت متن باز ارائه می‌شود. در حال حاضر PHP نیز یکی از زبان‌هایی‌ست که درصد استخدامی بالایی در بین زبان‌های برنامه‌نویسی دارد. بنابراین اگر قصد کار در دنیای توسعه وب را دارید باید بگویم که PHP یکی از بهترین موارد است.

با استفاده از دوره‌های آموزشی PHP راکت می‌توانید سطح دانش خودتان از این زبان را بسیار بالا ببرید.

5. C++

اگر برنامه‌نویس هستید و یک آشنایی کلی با سی پلاس پلاس ندارید، باید بگویم که در هدف‌تان شک دارم! سی‌ پلاس پلاس به اندازه‌ی بسیار زیادی محبوبیت دارد و دانشجویان مختلف حوزه علوم کامپیوتر در سراسر دانشگاه‌های جهان آن را فرا می‌گیرند. 

سی‌ پلاس پلاس یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا و چند منظوره است که در ساخت برنامه‌های اساسی مانند آنتی ویروس‌ها، سیستم عامل، فایروال و… استفاده می‌شود. جاوا یکی از زبان‌هایی است که به شدت از سی‌ پلاس‌ پلاس تاثیر گرفته است.

۶. سی‌شارپ

C# یا سی شارپ یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. 

اپلیکیشن‌های توسعه داده شده با استفاده از این زبان به خوبی روی پلتفرم ویندوز اجرا می‌شود و همچنین از آنجایی که از .Net Framework استفاده می‌کند، کارایی مطلوب و ایمنی را به ارمغان می‌آورد. 

سی‌شارپ را می‌توان در توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، اپلیکیشن‌های ویندوزی، بازی و حتی موبایل نیز استفاده کرد. این زبان از لحاظ محبوبیت در رتبه ششم جایگاه گیت‌هاب قرار دارد.

۷. تایپ‌اسکریپت

تایپ اسکریپت یک نسخه از جاوااسکریپت است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. هدف از ساخت این برنامه این بوده که بشود اپلیکیشن‌های جاوااسکریپتی در مقیاس بزرگ را با سادگی بیشتر و البته کارایی بهتر بنویسیم. 

سینتکس این زبان برنامه‌نویسی به جاوااسکریپت بسیار نزدیک است. تایپ اسکریپت نسبت به جاوااسکریپت امکانات بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد که از آن‌ها می‌شود استاتیک تایپ، رابط‌ها، فضاهای نامی و… را نام برد. 

۸. Shell

Shell یک زبان برنامه‌نویسی نیست در واقع یک اسکریپت است که برای ارتباط برقرار کردن با سیستم عامل نوشته شده و براساس یکسری دستورات مشخص کار می‌کند.

همچنین می‌شود آن را یک برنامه کامپیوتری دانست که برای پوسته یونیکس توسعه داده شده و از طریق آن مدیریت و تفسیر می‌شود.

با کمک گرفتن از این مورد شما می‌توانید فایل‌ها را ویرایش بکنید، برنامه‌ها را به اجرا در بیاورید و بسیاری کار دیگر که حتی تصورش را هم نمی‌کنید. استفاده از این زبان در بین مدیران سیستم بسیار محبوبیت دارد.

۹. سی

قبل از اینکه درک درستی از زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس بدست بیاورید معمولا  باید آشنایی کلی را با زبان C داشته باشید. این موضوع برای شما عالی خواهد بود.

اگرچه این یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا نیست اما بسیاری از کارهای مهمه امروزه نیز با این زبان صورت می‌گیرد.

C یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره است که توسط بزرگ‌ترین برنامه‌نویس جهان دنیس ریچی ساخته شده است. سی زبانی سریع، مطمئن، قابل حمل و استاتیک تایپ است. سی را در ساخت کرنل‌، سیستم عامل، برنامه‌های سیستمی و… استفاده می‌کنند.

۱۰. روبی

روبی براساس آمار اولیه سال ۲۰۱۸ جزو آخرین گزینه لیست گیت‌هاب بود. اما در آخرین نگارش این آمار (ماه آبان) روبی به چهارمین زبان برنامه‌نویسی محبوب تبدیل شده است. 

روبی یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا و چند سطحی است که توسط Yukihiro Matsumoto در ژاپن توسعه داده شد. روبی بسیار در تعامل داشتن با پلتفرم‌های مختلف از جمله یونیکس، ویندوز و مک اواس۱۰ سازگار است.

روبی یک زبان برنامه‌نویسی رایگان و متن باز است. سینتکسی شبیه به سی‌پلاس‌پلاس دارد و پارادایم اصلی که پشتیبانی می‌کند شئ‌گرایی است.

در پایان

آمار گیت‌هاب مدام در حال تغییر است. این آمار داده‌ها را به صورت پویا نشان می‌دهد. به همین دلیل ممکن است این لیست در تاریخ‌های مختلف، آیتم‌های متفاوتی داشته باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات