۱۰ اشتباه که وبسایت شما را حرفه‌ای نشان نمی‌دهد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۱۰ اشتباه که وبسایت شما را حرفه‌ای نشان نمی‌دهد

ساختن وبسایت برای کارآفرینان به‌نظر راهی مناسب برای کسب درآمد می‌آید. شما تنها به یک طراح نیاز دارید و بعد از انجام کارهایی از این قبیل تنها کافی است به مسائل کوچک و ناچیز دیگری فکر کنید.

درست است؟

در واقع داشتن یک وبسایت می تواند تاثیر بسیار بیشتری از آنچه که فکر می کنید روی تجارت نوپای شما داشته باشد. وقتی که شما یک تجارت آنلاین را تحویل مشتری می‌دهید معمولا تمام قضاوت های آن ها روی جزئیات کوچک وبسایت خواهد بود. آنها معمولا از وبسایت شما دور می‌ شوند. این دور شدن اغلب اوقات به این دلیل است که این افراد معمولا به برندهای تجاری کمی اعتماد می کنند. پس باید از خودتان بپرسید چرا آنها باید ناگهان به شما اعتماد بکنند؟ فرصت کمی برای جلب اعتماد دیگران وجود دارد! پس شما باید در لحظه اول آنها را بگیرید، وگرنه آنها از دست می‌روند.

سرانجام باید گفت که این کوچکترین تغییرات هستند که بزرگترین تاثیرات را به همراه خواهند داشت. اما اگر می خواهید که اعتماد دیگران نسبت به برند خودتان را جلب کنید، باید توجه داشته باشید که موارد جزئی و کوچک را به صورت دقیق و درست مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

در این مقاله قصد دارم که شما را با اشتباهاتی در صنعت طراحی وب ‌‌‌آشنا کنم که معمولا طراحان آماتور مرتکب می‌شوند. البته اگر شما در این صنعت پیشرفته هستید باز هم ممکن است چندین اشتباه در این لیست را در کارهای خود بیابید. 

۱. استفاده نادرست از پوسته

من، با استفاده از قالب های آماده برای شرکت ها بزرگ مخالف ام، اما می توانم احتیاجات آنها را نیز ببینم. به هر حال اگر شرکت شما از چنین قالب هایی استفاده می کند به نظر بنده بهتر است که یک طراح استخدام کنید تا آن قالب را برای برند شخصی شما شخصی سازی کند. احتمال دارد که شما با یک طرح کاملا جدید اما سازگار با برندتان بربخورید.

یکی از مشکلات اصلی استفاده از طراحی های از پیش آماده شده ارتباط بسیار ضعیف میان لوگو و بقیه وبسایت به خصوص قسمت هدر وبسایت است. برای مثال امکان دارد که رنگ لوگوی شما با رنگ طرح از پیش آماده شده همخوانی نداشته باشد و یا اینکه فونت ها با طراحی شما سازگاری نداشته باشد.

اگر شما در حال توسعه یک برند تجاری هستید این نکته را فراموش نکنید و به یاد بسپارید که طرح شما نباید تکراری و کهنه باشد.

۲. استفاده از طراحی پیشفرض بوت استرپ

یکی دیگر از اشتباهات در امر طراحی وبسایت استفاده از طراحی پیشفرض فریمورک بوت استرپ است. وبسایت های بسیاری را می یابیم که این اشتباه را مرتکب می شوند. برای مثال استفاده از فونت Open Sans در کار بسیاری از وبسایت ها دیده می شود که این خیلی چالش برانگیز و مهیج نیست. بیشتر باعث می شود وبسایت ها شکل هم بگیرند در حالی که فونت یکی از مهمترین آیتم های طراحی وبسایت است.

یکی دیگر از نکاتی که باعث می شود وبسایت شما بوت استرپی به نظر برسد، استفاده از فونت Font Awesome است. این فونت درست شبیه به بوت استرپ یکی از پرکاربردترین کتابخانه ها و ویژگی های است که طراحان امروزی از آن استفاده می کنند. یکی از نکات جالبی که در رابطه با این موضوع وجود دارد نزدیکی و یکپارچگی قدرتمند بین این دو ویژگی و فریمورک است.

مطمئنا وبسایت شما اگر دارای فونت های منحصر به فرد خود باشد می تواند اصیل تر و  ارجینال تر به نظر برسد. تنها با انجام تغییرات کوچکی در آیکن های موجود نیز می توانید چنین کاری را انجام دهید. 

۳. مشکلات مربوط به تایپوگرافی

بعضی اوقات اندازه فونت مربوط به وبسایت شما بسیار بزرگ است. که این خود باعث مشکلاتی می شود. برای مثال باعث می شود که کل صفحه اصلی وبسایت شما در نگاه اول به هم بریزد. تصویر بالا حاکی از چنین مشکلی است.

یکی از مرسوم ترین مشکلاتی که وبسایت های طراحی شده براساس «home-made» دارا است، هم سنجی بسیار پایین میان فونت های Headline و بدنه وبسایت است. برای حل این مشکل کافی است که اندازه فونت مربوط به Headline را بزرگ تر کنید. همچنین با استفاده از حالت Bold می توانید آن را مهمتر نشان دهید. در این حالت می‌توان متن مربوط به Headline را از بدنه وبسایت جدا کرد. 

۴. استفاده از پس زمینه تیره

رنگ پس زمینه یکی از مهمترین مسائل و بخش های مربوط به وبسایت است. پس بهتر است آن را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

مطابق با یک قاعده ساده، وبسایت های تیره رنگ هیچوقت خوب به نظر نمی رسند مگر اینکه حرفه‌ای طراحی شوند. رنگ سفید نیز معقول است اما بیشتر طراحان از رنگ خاکستری روشن برای این قسمت از طراحی استفاده می کنند. آگاه باشید که استفاده از رنگ خاکستری تیره همراه با متن سیاه می تواند برای وبسایت شما بد باشد. چرا که خوانایی وبسایت شما را به شدت کاهش می دهد. بهتر است از رنگ خاکستری استفاده کنید که کمتر از ۱۵ درصد حاوی رنگ تیره است.

۵. استفاده از چندین دکمه CTA

در یک طراحی مناسب هر صفحه از وبسایت باید فقط یک دکمه مربوط به CTA داشته باشد. اگر این اصل رعایت نشود بیشتر اوقات موجب می‌شود که کاربر بازدید کننده سردرگم و گیج شود. بهتر بگویم گذاشتن چند دکمه CTA باعث می شود که کاربر برای انتخاب یک مورد دچار تردید و شبه شود. بعضی اوقات این حالت باعث می شود که کاربر به کلی از وبسایت خارج شود. 

مطمئن شوید که در طراحی خود تا جایی که امکان پذیر است تعداد دکمه های CTA را کاهش دهید. به کاربران اجازه دهید تا یک فعالیت را بدون فکر کردن زیاد انجام دهند. در نهایت سعی کنید که دکمه های CTA خود را به بهترین شکل طراحی کنید تا کاربران بتوانند بهتر آن را ببینند. از آیکن استفاده کنید، رنگ های زیبا یکی از مهمترین عاملان این مسئله هستند. 

۶. مشکل ترازبندی و فضای بین المنت ها

ایجاد فضا در صفحات وب یکی از کارهای بسیار مشکل است. اما استفاده نکردن بیش از حد از فضای سفید هم یکی دیگر از مسائل و مشکلات اساسی است که هر طراحی با آن مواجه می شود. اما این مشکل می تواند تنها با یک قاعده دو مرحله‌ای ساده حل شود. اول، مطمئن شوید که المنت های مربوط به هم را با استفاده از فضا بندی، در یک گروه قرار دهید. دوم اینکه بین گروه های ایجاد شده فضابندی را رعایت کنید. 

۷. کپی غیرحرفه ای

خوب نوشتن یکی از مسائل سخت است. اما شما باید منظور و مقصد وبسایت خود را در سراسر اینترنت با یک نوشته خوب و درست ارائه دهید. حتی اگر شما در حال فروش محصولی هستید، سعی کنید اگر ویژگی های آن را کپی می‌کنید اینکار را به صورت حرفه ای انجام دهید. از غلط های نگارشی و املایی دوری کنید. کاری کنید که متن کپی شده رنگ و لعاب تازه ای به خود بگیرد. 

من به شخصه در اوقات فراغت وبسایت های بسیاری را مطالعه می کنم که جدای از آنکه از متن کپی شده استفاده می کنند دارای جملات و عبارات اشتباه بسیاری هستند. بهتر است همیشه یک فرد قبل از قرار دادن سایت به صورت زنده مشغول به خواندن همه متن ها و عبارات وبسایت باشد.

۸. مشکل خوانایی

اگر بهترین متن را در اختیار داشته باشید اما وبسایت شما قابلیت خوبی را برای خواندن به خواننده ندهد، متن شما بی ارزش می شود. مشکلات و مسائل بسیاری وجود دارد که وبسایت شما را از این مشکل رهایی می دهد. 

اغلب اوقات مشکل خوانایی ناشی از ارتفاع کم بین سطرها، کوچک بودن فونت استفاده شده و یا هم سنجی بسیار پایین میان صفحه پس زمینه و رنگ متن است. وجود فقط یکی از این مشکلات می تواند باعث آن شود که خوانایی وبسایت شما به شدت کاهش پیدا کند. می توانید فیسبوک را با این مشکلات تصور کنید؟

۹. تناقض

اجزای مختلف برند و تجارت شما باید با هم بسیار سازگار و همخوان باشد. هر شرکت موفقی باید این قاعده را رعایت کند. یک مثال ساده از این حالت را می توان فیسبوک نام برد. تمام اجزای فیسبوک از جمله تبلیغات، اپلیکیشن، وبسایت و … به صورت بسیار خاص با هم همخوان هستند. این حالت باعث می شود تا در هر شرایط بازدید کننده وبسایت شما را تشخیص دهد. 

اما بیاید یک قدم عقب برویم و مطمئن شویم که آیا وبسایت شما با خودش تطبیق و سازگاری دارد یا خیر. آیا فونت های بدنه وبسایت شما با اجزای دیگر وبسایت همخوانی دارد؟ آیا رنگ هایی که در لوگو استفاده شده است همان رنگ هایی است که در کل وبسایت استفاده شده؟ آیا طراحی اجزای مختلف وبسایت با هم همخوانی دارند؟ بعضی اوقات برای رسیدن به همخوانی تنها کافی است نگاهی به کدهای سی اس اس خود بیاندازید و آن ها را درست کنید. در این حالت بسیاری از مشکلات مربوط به مفهوم تناقض رفع خواهد شد.

۱۰. استفاده از روندهای قدیمی در طراحی

چه بپذیرید یا نه هنوز هم وبسایت هایی هستند که از طراحی های قدیمی، گرادینت و المنت های دیگری که در طراحی های قدیمی استفاده می شدند، استفاده می کنند. طراحی های سه بعدی برای دکمه ها و دیگر المنت ها هم سنگین هستند و هم تاریخ مصرفشان گذشته است، می توانید بجای این گونه طراحی از طراحی فلت استفاده کنید، که سبک و مدرن است.

پس من به شما ۱۰ مورد مهم و مشکل وبسایت ها را گفتم. این مسائل می تواند در موفقیت یک شرکت استارتاپ تازه نقش بسیاری داشته باشد. حال نوبت آن است که وبسایت خود را دوباره نگاهی بیاندازید و ببینید که چه مقدار با این مشکلات همخوانی دارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات