۱۰ قدم برای مراقبت از خود در موقع کار کردن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۱۰ قدم برای مراقبت از خود در موقع کار کردن

اگر مراقب نباشید، کار و استرس‌های آن به راحتی شما را می‌تواند افسرده، مضطرب و بیمار بکند. بعضی اوقات ما همه چیز را رها می‌کنیم و تمام سعی و تلاش‌مان را برای پیاده‌سازی یک وبسایت خوب، تجربه کاربری فوق‌العاده و… می‌کنیم، اما تاثیر تمام آن ساعت‌های اضافی سر کار بر بدن‌مان را یادمان می‌رود و همه چیز را به کلی فراموش می‌کنیم. 

سه سال قبل، من دچار مشکلات زخم معده جدی شدم که ناگفته نماند، یکی از مهمترین فاکتورهایی که روی آن تاثیر می‌گذاشت استرس زیاد کاری بود. بعد از این موضوع و بعد از طی کردن یک دوره درمانی، به این نتیجه رسیدم که باید بتوانم استرس‌م را مدیریت بکنم. در غیر اینصورت دوباره دچار این مشکل می‌شدم. در زیر می‌توانید لیستی از نکات را برای محافظت کردن از سلامتی‌تان در زمان کار مشاهده کنید.

۱. باز باشید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی به اجتماعی شدن و صحبت کردن بکنید. این کنش می‌تواند با خانواده، دوستان و یا همکاران اتفاق بیافتد. این‌ها افرادی هستند که شما بیشترین زمان‌تان را با آن‌ها سپری می‌کنید. بنابراین این موضوع که بتوانید با آن‌ها ارتباط داشته باشید می‌تواند بسیار مفید باشد. بعضی اوقات من و همسرم با همدیگر در ارتباط با مریضی صحبت می‌کردیم و این موضوع برخی اوقات به من حس خوبی می‌داد و تاثیر مثبتی روی‌ام می‌گذاشت. صحبت کردن در ارتباط با این مشکل می‌تواند برخی اوقات بسیار سخت باشد، اما وقتی شخصی قابل اعتماد پیدا می‌کنید می‌توانید متوجه شوید که چقدر می‌تواند آرامش بخش باشد. پس به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. در برخی از شرایط حتی می‌توانید افرادی را پیدا بکنید که مشکل یکسانی با شما دارند.

۲. اولویت بندی برای خواب

خستگی یکی از مهمترین مشکلاتی است که روی کارکرد شما در یک صنعت خلاقانه تاثیر می‌گذارد. درست است که کدنویسی در شب و شب بیداری شما را نمی‌کُشَد، اما سعی کنید که آن را به یک عادت برای خودتان تبدیل نکنید. همیشه فکر کنید: بعد از یک مدت بی خوابی و کم خوابی چه اتفاقی می‌افتد؟ همیشه به یاد داشته باشید که سلامت شما مهمتر از چند خط کد اضافه‌تر است!

۳. روی استراحت کردن تمرکز کنید

در روز و یا در هفته به خودتان استراحت‌ها و فعالیت‌های سبکی بدهید. برای مثال سعی بکنید برخی روزها را برای درست کردن عادت‌های خواب‌تان تعیین بکنید. سرگرمی داشته باشید. می‌توانید به عنوان یکسری کار ساده، سراغ مرتب کردن حیاط خانه، تعمیر کردن برخی از وسائل، آشپزی و… بروید. چنین کارهایی می‌تواند انرژی بخش و مفید باشند.

۴. در هر زمان روی یک چیز تمرکز کنید

هیچوقت فکر نکنید که می‌توانید به یکباره چند چیز را به خوبی انجام دهید؛ همیشه چیزهای اساسی زندگی‌تان را در اولویت قرار دهید و ابتدای کار سراغ آ‌ن‌ها بروید. همیشه بهتر است که یک کار را به صورت کامل انجام بدهید تا اینکه چند کار را به صورت نیمه و ناتمام به پایان برسانید. برای مثال من در یک بازه زمانی تمام تمرکز خودم را روی مداوا شدن و تحت کنترل در آوردن مریضی‌ام کردم. حال که این کار را به خوبی انجام دادم، می‌توانم سراغ چیزهای دیگری بروم.

۵. شما شکست ناپذیر نیستید!

با اشخاص و افرادی که در تیم و یا در بیرون از زندگی کاری می‌توانند تاثیر مثبت روی بیماری و حال‌تان داشته باشند صحبت کنید. اگر نیاز است که برای سلامتی‌تان مرخصی بگیرید پس مرخصی بگیرید! شما بیمار شده‌اید و به این مورد نیاز دارید. بدون درست کردن بیماری، نمی‌توانید نقش مثبتی در کارتان داشته باشید. این کار همچنین باعث می‌شود که شناخت و درک درستی از محیطی داشته باشید که در آن می‌توانید حامی پیدا بکنید.

۶. استراحت بکنید

برخی اوقات فکر می‌کنیم که اضافه کاری می‌تواند بسیار مثبت و مؤثر باشد. اما اینطور نیست. بیشتر اوقات کار کردن زیاد و بیش از اندازه می‌تواند مشکلات بیشتری را نسبت به حل کردن مسائل ایجاد بکند. بجای آنکه همیشه کار بکنید، یک توانایی جدید را یاد بگیرید، وقت‌هایی را با پارک رفتن صرف کنید و یا کارهای مشابهی را انجام دهید. این کار باعث می‌شود که خلاقیت، بهره‌وری و همکاری بیشتری داشته باشید و در نهایت کارها را بسیار بهتر انجام دهید.

۷. رفت و آمدتان را کم بکنید

خواه به دلیل ترافیک باشد و یا تاخیر در اتوبوس و یا چیزهای دیگر، یک روز کاری می‌تواند بسیار پر استرس باشد. اما همیشه لازم نیست که اینطور باشد. برخی اوقات حتی در این شرایط، رفت و آمد ضروری است، نظرتان چیست در این ساعات پر از استرس به یک موسیقی خوب گوش دهید و یا پادکست مورد علاقه‌تان را دانلود نمایید. برخی اوقات نیز ممکن است رفت و آمدتان موجه نباشد و بتوانید همه کارهای‌تان را از طریق خانه انجام دهید.

۸. سطح نگرانی‌ و استرس‌تان را بررسی بکنید

حالت‌هایی که استرس می‌گیرید و شیوه برخوردتان با آن را، به یاد بیاورید. برخی افراد باور دارند که برای تمام این موارد باید دفترچه یادداشت داشته باشید و آن‌ها را نکته برداری بکنید، اما همه چنین زمانی را ندارند و یا اینکه نمی‌توانند به انجام چنین کاری متعهد باشند. هدف اصلی در نهایت تنها این است که از چیزهایی که نگران‌تان می‌کنند و باعث استرس‌تان می‌شوند آگاهی پیدا بکنید و سعی بکنید آن‌ها را از خودتان دور بکنید. همچنین در بلند مدت با انجام چنین کاری سطح نگرانی خودتان را اندازه بگیرید و از پیشرفت آن مطمئن بشوید.

۹. نگذارید بیماریی هدف شما را تغییر بدهد

یکی از سخت‌ترین چیزها برای من درک این بود که بیماری بخشی از زندگی است. در اولین موقعی که دچار بیماری شدم نمی‌توانستم این موضوع را به خوبی درک کنم و عواقب آن را ببینم. اما حال من دید جدیدی نسبت به بیماری‌ام پیدا کرده‌ام: بیماری من را تغییر نمی‌دهد. من تصمیم گرفتم که بیماری نمی‌تواند و نباید من را از رسیدن به هدفم دور بکند و من را محدود سازد. 

۱۰. به تندرسی‌تان بی توجهی نکنید

اگر ابتدا به سلامتی‌ و تندرسی‌تان توجه بکنید، کار هم همزمان با آن می‌آید و نتیجه مثبت را به دنبال خواهد داشت. اگر شما احساس خوبی نداشته باشید، کارتان نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. قرار گرفتن در ساعات طولانی از کار نمی‌تواند موفقیت شما را تضمین بکند. هدف و کلید اصلی باید اینگونه باشد که شما تندرسی‌تان را در ابتدا و اولویت زندگی‌تان قرار دهید. اینگونه نتیجه و تاثیر مثبتی دریافت می‌کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات