۱۹ ابزار توسعه وب ضروری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۱۹ ابزار توسعه وب ضروری

اگر شروع به انجام توسعه وب کرده اید مطمئنا شگفت زده خواهید شد که ببینید چه ابزارهایی را باید استفاده کنید. با وجود آنکه تعداد ابزارهای این زمینه بسیار زیاد هستند اما باید بگویم که شما تنها نیاز دارید تا از یکسری آن ها استفاده کنید. 

فرق نمی کند توسعه وب در چه زمینه ای باشد، چه طراحی، چه توسعه، بازاریابی و … . شما باید سعی کنید که همیشه ابزارهای مناسب را داشته باشید.

ابزارهای این مقاله به شش قسمت تقسیم شده اند که در زیر می توانید دسته بندی ها را مشاهده کنید:

  • برنامه ریزی وبسایت -طرح اولیه-
  • طراحی وب
  • وب هاستینگ
  • کدنویسی وب
  • تست وبسایت
  • بازاریابی اینترنتی

برنامه ریزی وبسایت -طرح اولیه

برنامه ریزی کردن و فکر کردن راجع به پروژه بعدی‌تان بخش بسیار مهمی از وبسایت است که باید در آغاز هر پروژه به فکر آن باشید. با گذاشتن مقداری زمان برای انجام چنین کاری متوجه خواهید شد که این کار به چه میزان زمان شما را در زمان انجام پروژه ذخیره می کند.

کاغذ و خودکار

در این زمینه هیچ چیز آسان تر و سریع تر از کاغذ و خودکار نیست. شما به آسانی می توانید ایده های‌تان را بنویسید، طرح های ذهنی را ترسیم کنید و نقشه ذهنی‌تان را خلق نمایید. انجام چنین کارهایی منبع بسیار سریعی برای جهت یابی می دهد.

Bubbl.us

این گزینه یک اپلیکیشن آنلاین برای ثبت کردن فکرهای ناگهانی و بکری است که به سرتان می‌زند. با استفاده از این اپلیکیشن به سادگی می توانید طرح های ذهنی را رسم کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Wireframe Sketcher

این ابزار یک ابزار بسیار مناسب و ساده است که به شما اجازه می‌دهد تا ایده های‌تان را لایه بندی کنید و در کنار هم قرار دهید. در این ابزار می توانید از المان های خطی، دکمه‌ها، آیکون ها و موارد دیگری که کمک می کنند تا نمونه اولیه بهتری بسازید، استفاده کنید.

Pencil Project

این مورد یک اپلیکیشن متن باز محبوب است که به شما در ساختن نمونه ها و طرح بندی های اولیه کمک می کند. می توانید این ابزار را روی پلتفرم های محبوب دانلود کرده و نصب نمایید. در این برنامه یکسری اشکال آماده نیز وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید نمونه‌ها را بهتر رسم نمایید.

ابزارهای طراحی وب

طراحی وب بخش بصری یا دیداری وبسایت است و نباید آن را ساده و سبک گرفت. طراحی وب اولین فرصت شما برای گرفتن و جلب کردن توجه مشتری است، پس باید آن را به نحو احسن انجام دهید. کاری را انجام دهید که مشتری واقعا آن را دوست داشته باشد.

Adobe Suite

اپلیکیشن های بسیار زیاد دیگری وجود دارند که می توان با استفاده از آن ها خودتان را از دست هزینه های بسیار زیاد برنامه های ادوبی خلاص کنید. با این وجود بسیار مهم است که بدانیم استفاده از محصولات ادوبی واقعا کاربردی هستند و برای توسعه دهندگان به میزان بالایی مفید هستند.

در بین ابزارهای ادوبی برای طراحی وب، مطمئنا به فوتوشاپ و دریم ویور نیاز دارید، اما همانطور که گفته شد ابزارهای جایگزین بسیار دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. فوتوشاپ قابلیت بسیار بالایی را به شما برای درست کردن یک وبسایت در حالت تصویری می دهد، بعد از آن می توانید طرح مورد نظرتان را به برنامه ای مانند دریم ویور برده و شروع به کدنویسی کنید.

Gimp

اگر از افرادی هستید که به هر دلیل از محصولات ادوبی استفاده نمی کنید، GIMP می تواند جایگزین خوبی برای محصول فوتوشاپ باشد. این برنامه شبیه به فوتوشاپ عمل می کند و ویژگی های تا حدی مشابه را نیز ارائه می دهد. ویژگی هایی مانند تاریخچه، لایه بندی و ترسیم اشکال.

Adobe Color

این گزینه یک اپلیکیشن جداگانه شرکت ادوبی نیست، اما ابزار آنلاین مناسبی است که توسط ادوبی ساخته شده است. با استفاده از این ابزار می توانید رنگ های مختلف را از میان غلطک رنگی انتخاب کنید، طرح رنگی خود را پیاده سازی کنید و رنگ های مرتبط را بیابید.

وب هاستینگ

برای موفقیت وبسایت‌تان نیاز به یک سرویس هاستینگ قابل اعتماد و پایدار نیاز دارید. در دنیای اینترنت در حال حاضر بیش از صد ها شرکت ارائه دهنده هاست وجود دارد که می توانید هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید. 

برای داشتن یک هاستینگ مناسب نکات بسیاری وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید. در زیر می‌توانید این موارد را مشاهده کنید:

  • امنیت
  • سرعت
  • پشتیبانی ۷/۲۴
  • میزان آپتایم
  • خدمات هاستینگ اضافه «بکاپ گرفتن و...»
  • و …

ابزارهای کدنویسی وب

داشتن یک کد ادیتور مناسب به شما کمک می کند که کدها را بهتر بنویسید، سازمان دهی کنید و آن ها را کاراتر نگه دارید. چنین ابزارهایی در رفع کردن مشکلات و نوشتن کدها به صورت سریع‌تری کمک بسیاری می کند و همین موضوع باعث می شود که زمان بسیاری را ذخیره کنید.

Notepad++

نوت‌پد++ را تقریبا همه می شناسند، یک کدادیتور ساده و سریع برای ویرایش کدها. این ویرایشگر از چندین زبان مختلف پشتیبانی می کند و می‌تواند به FTP نیز متصل شود. جدای از تمام این موارد با داشتن قابلیت افزونه-پذیری می توانید محیط کاری خودتان را بهتر و با ارزش‌تر کنید.

Adobe Dreamweaver

دریم ویور یک ابزار پیچیده تر و سنگین تر نسبت به گزینه قبلی است. این کد ادیتور حالت بصری بسیار توانمندی را نیز به شما می دهد. با داشتن قابلیت View Mode شما می توانید همزمان که کدهای‌تان را می نویسید خروجی را مشاهده کنید. یکی از ویژگی های بسیار جالب این ابزار قابلیت قرار دادن یکسری کدها به صورت جادویی است، برای مثال شما در این ابزار با سرعت بسیار بالایی می توانید جدول درست کنید بدون حتی نوشتن کد. در این نرم افزار یک ارتباط FTP قرار گرفته که با آن می توانید به صورت مستقیم به سرور متصل شده و کدها را تصحیح کنید.

Google Chrome Developer Tools

یکی از بهترین ابزارها برای دیباگ کردن و انجام تغییرات و مشاهده سریع آن در محیط توسعه فرانت اند، این مورد است. با استفاده از ادیتور سی‌اس‌اس آن به سادگی قبل از آنکه وبسایت یا کدهای‌تان را به صورت واقعی ذخیره کنید می توانید در این محیط آزمایش نمایید. جدای از آن ویژگی های خوب دیگری مانند کنسول جاوااسکریپت، انتخاب کننده رنگ، اطلاعات کوکی و … نیز قرار گرفته است.

WinSCP

با استفاده از این نرم افزار می توانید به راحتی از طریق پروتکل FTP یا SFTP به اکانت سرور خود متصل شده و فایل‌های سرور را مدیریت کنید. با استفاده از این ابزار می توانید دایرکتوری های جدید ایجاد کنید، ویرایش نمایید، تصویر آپلود نمایید و مواردی از این قبیل.

ابزارهای آزمایش وبسایت

شما نباید هرگز از آزمایش کردن وبسایت دست بردارید. همیشه چیزهایی برای بررسی وجود دارد، اپلیکیشن هایی که در دنیای اینترنت تغییر می کنند تعدادشان بسیار زیاد است پس باید همواره وبسایت‌تان با چنین تغییراتی سازگار کنید.

BrowserStack

با استفاده از این ابزار می توانید مطمئن شوید که آیا وبسایت تان در هر حالتی خروجی یکسانی دارد یا خیر. این حالت می تواند سیستم عامل ها و دستگاه های مختلفی باشد که بازدید کنندگان از آن ها استفاده می کنند.

اگر از طراحی واکنشگرا در وبسایت استفاده می کنید، این مورد باز هم اهمیت خود را خواهد داشت. با وجود دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف مربوط به موبایل، این ابزار بسیار کاربردی خواهد بود.

New Relic

این گزینه یک سرویس مانیتورینگ منابع سرور است که به شما کمک می کند قبل از به وجود آمدن هرگونه مشکلی در سرور از وقوع آن خبردار شوید. این ابزار میزان فضای ذخیره سازی، وضعیت استفاده از پردازنده و حافظه اصلی را مشاهده می کند و براساس آن ها وضعیت را تحلیل می کند. یکی دیگر از ویژگی های خوب برای وبسایت هایی که از PHP استفاده می کنند این است که این سرویس خطاهای مربوط به PHP را نیز اطلاع می دهد. می توانید راه دریافت خطاها جدای از خود وبسایت را از طریق ایمیل نیز انتخاب کنید.

ابزارهای بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی حوضه بسیار بزرگی است و خود می تواند به چند دسته متفاوت نیز تقسیم شود. اما در اینجا چندین ابزار و نرم افزار وجود دارد که می تواند وبسایت شما را در این مسیر مدیریت کنید.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان و استفاده از آن بسیار ساده است. استفاده از این ابزار می تواند برای شما اطلاعات بسیار خوبی را تولید کند. تمام این اطلاعات راجع به وبسایت تان است و هیچ مورد اضافی در آن قرار ندارد. در این اطلاعات و جزئیات می توانید شاهد ترافیک و ارجاعات وبسایت باشید. حال هرکدام از این ارجاعات نیز خود شامل اطلاعات کاربردی می شود برای مثال، مرورگر و سیستم عامل کاربر و موارد دیگر. جدای از این موارد می توانید با استفاده از این ابزار موارد مهم وضعیتی را نیز خبردار شوید.

MOZ

MOZ یک سرویس آنلاین برای بررسی وضعیت سئو وبسایت، کلمات کلیدی و بک لینک ها است. این ابزار به شما جزئیات را گزارش می دهد، همچنین راهکارهای بسیار مناسبی را نیز تحویل‌تان می دهد. همه چیز به این سادگی!

MailChimp

MailChimp یک اپلیکیشن خبرنامه ایمیل است. این اپلیکیشن می تواند مشترکین‌تان را مدیریت کند، ایمیل ارسال کند و روی کارای‌تان گزارش ارسال کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا