جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۳ راه برای یادگیری بهتر با مطالعه کمتر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۳ راه برای یادگیری بهتر با مطالعه کمتر

ما معتقد هستیم که در زندگی، هر انسانی می تواند هرچیزی که می‌خواهد را فرا بگیرد. تغییر خواسته‌های شغلی، کنجکاوی ذاتی ما، امید به زندگی طولانی و میل به تغییر؛ تمام این موارد دلایلی هستند برای اینکه دانش‌مان را بیشتر کنیم و سعی کنیم موارد جدید‌تر را بیاموزیم. خوشبختانه امروز منابع بسیار زیادی برای یادگیری وجود دارند که می‌توانید از آن ها استفاده کنیم. برای این‌کار تنها یک جستجو در گوگل کافی است.

فکر می‌کنید که برای یادگیری خیلی پیر شده‌اید؟ باید بگویم که این اشتباه است، هیچ ربطی ندارد که شما ۱۶ سالِ باشید یا ۶۰ سالِ،‌ شما می‌توانید در هر سنی یاد بگیرید. مغز انسان از آغاز تولد دارای بیش از ۱۰۰ میلیون نورون است. (نورون‌ها سلول‌هایی هستند که اطلاعات را انتقال می‌دهند.) بسیاری از نورون ها با گذشت زمان می‌میرند اما hippocampus که سطحی از مغز برای احساسات و ذخیره کردن موارد مختلف است همیشه در حال رشد کردن است -در حالت طبیعی-. برای اینکه میزان حافظه‌تان را تغییر دهید و آن را بهتر کنید گذاشتن ۱۵ دقیقه در هر روز برای یادگیری مورد جدیدی کافی است. برای این کار می توانید از نکات زیر پیروی کنید.

۱. مطالعه در بازه‌های زمانی کوتاه

شاید فکر کنید که ۱۵ دقیقه برای یادگیری یک مسئله زمان خوبی نباشد و به اندازه کافی در آن بازه زمانی چیزی یاد نگیریم، پس به همین خاطر بهتر است ۳ ساعت وقت را برای آن قرار دهیم. اگر چنین فکر می‌کنید باید بگویم که اشتباه است. دانشمندان علوم یادگیری می‌گویند که مطالعه در یک بازه ۳ ساعته نرخ یادگیری بسیار کمتری نسبت به مطالعه در چند بازه زمانی کوتاه را دارد. 

شاید فکر کنید که زمان بین بازه های زمانی مختلف باعث می‌شود که حافظه آن چیزی را که فراگرفته از یادش برود، اما اینگونه نیست. در حقیقت حافظه می‌تواند بین یک تا دو روز موارد جدیدی که یک بار مطالعه کرده‌اید را در خود ذخیره کند. وقتی موارد را بعد از یک بازه زمانی کوتاه -همان ۱ تا ۲ روز- مطالعه می‌کنید، موارد قبلی را نیز به یاد خواهید آورد. 

یک نکته دیگر: می‌توانید کارکرد حافظه را نیز از طریقی دیگر بهبود ببخشید، برای این کار کافی است که هر روز در مورد مواردی که روز قبل یاد گرفته‌اید فکر کنید. این رویکرد بازیابی نشان دهنده قوی بودن ذهن و توانایی مؤثر در یادگیری شما است. - در کلامی دیگر، به یاد آوردن چیزهای مختلف، به یاد ماندن آن را در حافظه قوی ‌تر می کند. 

۲. اجازه بدهید مغزتان کارها را انجام دهد

ما معمولا در مورد یادگیری اینگونه فکر می‌کنیم که یادگیری زمانی اتفاق می افتد که ما به صورت متمرکز روی موردی مطالعه کنیم: بخوانیم، بنویسیم، تمرینات را انجام دهیم و یا مسائل را حل نماییم. اما باید بگویم که مغز‌ ما به صورت فوق العاده‌ای برای زمان هایی که ما آگاهانه رفتار نمی‌کنیم نیز برای یادگیری آماده است و می‌تواند هر مسئله را یاد بگیرد. Barbara Oakley دانشمند علوم یادگیری که در رابطه با تکنیک های یادگیری مقالاتی نوشته است در رابطه با دو حالت مختلف یادگیری می‌گوید: حالت تمرکز کردن، حالتی است که شما در آن روی موضوع تمرکز کرده‌اید و هوشیاری کامل روی آن دارید و حالت پراکنده، که حالتی است در آن شما روی مسئله تمرکز ندارید و در رابطه با آن فکر نمی‌کنید. 

بیشتر ما وقتی در رابطه با یادگیری صحبت می‌کنیم به حالت تمرکز کردن می‌اندیشیم. اما این زمانی معلوم می شود که مغز ما وارد حالت استراحت می شود. حالت پراکنده باعث می شود که فکر شما از درگیر شدن با مسئله دور شود. آیا تا به حال شده که روی یک مسئله فکر کنید و برای حل کردن آن در یک محدوده مشغول راه رفتن باشید و یک دفعه ناخودآگاه راه حل آن به ذهن‌تان بیاید؟ این همان حالت پراکنده است.

برخی از چالش ها برای حل کردنشان ما تنها به ۱۵ دقیقه زمان نیاز داریم اما بسیاری از اوقات این زمان به نیم ساعت و حتی یک ساعت می رسد، در چنین حالتی مغز شما در حال فکر کردن و پردازش کردن چیزهای دیگری بوده است. مطالعه هر روزه به شما این امکان را می دهد که با مغزتان بهتر بتوانید کار کنید و روی مسائل تمرکز نمایید.

۳. برای یادآوری بخوابید

همه ما می‌دانیم یادگیری، فکر کردن و تمرکز کردن در زمانی که خسته هستیم، کار بسیار دشواری است. برای اینکه بتوانیم خوب مطالعه کنیم نیاز است که خوب نیز بخوابیم. در هر حال فواید یادگیری و خواب خوب در این قسمت تمام نمی شود. مطالعات نشان داده که خواب خوب در به خاطر سپردن مواردی که قبلا یاد گرفته‌ایم نیز بسیار مؤثر است. 

قبلا نیز اشاره کردم که تا زمانی ما به یادگیری موارد جدید مشغول باشیم، ذهن ما نیز رشد می‌کند. نورون ها در چنین حالتی رشد می‌کنند و ارتباط جدیدی شکل می گیرد. خواب به این پروسه کمک می‌کند. در حالتی که ما می خوابیم ذهن شروع به عملیاتی به نام «تثبیت» می‌کند. این عملیات درست شبیه آن است که بگوییم: «واو عجب روزی بود، چقدر موارد جدیدی یاد گرفتم، خب بهتره که موارد رو برای یادآوری در روزهای بعدی دسته بندی کنم»

وقتی شما در روز ۳ ساعت را برای مطالعه قرار می‌دهید، ذهن شما تنها یک شب برای دسته بندی کردن و مرتب سازی آن ها وقت دارد. مغز شما برای ذخیره کردن این حجم از داده نیاز دارد تا مقدار بیشتری از زمان را در اختیار داشته باشد. 

چرا چنین موضوعی را در راکت منتشر کردیم: شاید بگویید که یادگیری تنها با خریدن یک دوره آموزشی و مشاهده آن کافی باشد، اما در حقیقت این طور نیست، یادگیری تنها بخشی از آن را مدرسان برای شما فراهم می سازند، بخش عظیمی از فرایند یادگیری را شما باید طی کنید.  با مطالعه این مقاله و دنبال کردن موارد گفته شده تا حد زیادی می‌توانید بهتر متوجه شوید که چگونه می توانید موارد جدید را یاد بگیرید و با آن ها کار کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است