۳۰ نکته‌ای که آرزو می‌کردم در هنگام شروع برنامه نویسی می‌دانستم - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۳۰ نکته‌ای که آرزو می‌کردم در هنگام شروع برنامه نویسی می‌دانستم - بخش اول

برنامه نویسی کار ساده‌ای نیست. با این که هر سال بسیاری از مردم از برنامه‌های برتر علوم کامپیوتر در کشور فارغ‌التحصیل می شوند، این یکی از رقابتی‌ترین حرفه‌هایی است که هر کسی می‌تواند به ﺁن دست یابد. در عین حال، حرفه‌ی برنامه نویسی هیجان انگیز است. با پیشرفت فناوری، هر روز نوآوری‌هایی در این صنعت به وجود می‌آید. برنامه نویسی برای کسانی که آن را دوست دارند، به یک تلاش پرشور تبدیل می‌شود.

وقتی حدود ۱۵ سال پیش حرفه‌ی برنامه نویسی را شروع کردم، ای کاش یک نفر بود و تمام نکات این لیست را به من گوشزد می‌کرد. این لیست می‌تواند هر برنامه نویسی را در مقابل سردردهای زیاد و انرژی اضافی نجات دهد. این لیست می‌تواند یکی از مواردی باشد که شما به عنوان پیشرفت حرفه‌ای برنامه نویسی از آن یاد می‌کنید. حتی اگر برخی از این نکات به شما مربوط نباشد، روزی خواهید دید که در ﺁن‌ها حکمتی نهفته است.

۱. شما نیازی به مدرک برنامه نویسی ندارید، اما به دانش نیاز دارید

من با بسیاری از برنامه نویسان کار کرده‌ام که فارغ‌التحصیل لیسانس علوم کامپیوتر یا کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر نیستند. برنامه نویسی یکی از معدود مشاغلی است که به داشتن مدرک نیازی ندارد. با این وجود برنامه نویسی شغلی دانش محور است. اگر می‌خواهید در برنامه نویسی کار خود را شروع کنید، باید این ده کتاب اساسی را بخوانید. این ده کتاب مفاهیم اساسی علوم کامپیوتر و همچنین نحوه کار در پروژه‌های تیمی را در بر می‌گیرد. ایجاد یک پایه محکم برای مهارت‌های فنی شما، با درک کاملی از مفاهیم اساسی، علاوه بر نوشتن کد عملکردی، شما را قادر می‌سازد تا مصاحبه‌های فنی را انجام داده و با همکاران خود ارتباط برقرار کنید.

۲. برنامه‌نویسی خلاقیت را در راس مهارت‌های حل مسئله قرار می‌دهد

بیشتر افراد تصور می‌کنند که برنامه نویسی مربوط به مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله است. این نظریه تا حدی درست است. همچنین برنامه نویسی شامل خلاقیت زیادی است. در اغلب اوقات، روش‌های زیادی برای نوشتن یک کد وجود دارد. خلاقیت زمانی ایجاد می‌شود که شما روش‌هایی را برای کدنویسی ساده‌تر و موثرتر پیدا کنید.

۳. شما نمی‌توانید همه چیز را یاد بگیرید. ترفندی وجود دارد که می‌توان چند نکته را به خوبی آموخت

صدها زبان برنامه نویسی وجود دارد. قسمتی از برنامه نویسی وجود دارد که راه را برای مسیرهای خاص شغلی هموار می‌کند که عبارتند از: توسعه دهنده وب، توسعه دهنده فرانت-اند، توسعه دهنده بک-اند، مهندس نرم‌افزار، توسعه دهنده پایگاه داده و غیره. تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه نوع توسعه دهنده‌ای باشید، سپس تمام فناوری‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای این موقعیت خاص را یاد بگیرید.

۴. نیازی به ربات بودن نیست، انسان بودن بهتر است

به یاد داشته باشید که شما قبل از برنامه نویس بودن یک انسان هستید. هنگامی که برای اولین بار برنامه نویسی را شروع می‌کنید، گم شدن در کدهایتان ﺁسان است. روزهایی وجود دارد که از کنار کامپیوترم تکان نخوردم تا وقتی‌ که تمام مراحل پروژه‌ام را تمام کنم. اما شما یک انسان هستید. شما باید بخندید، گریه کنید، استرس داشته باشید و با مردم صحبت کنید. با مدیریت زندگی خود برای به حداکثر رساندن تفریح ​​و هیجان در خارج از محیط کاری، خلاقیت بیشتری را به عنوان یک برنامه نویس وارد کار خود خواهید کرد.

۵. برنامه نویسی تنها در مورد به کارگیری دانش است و در مورد حفظ کردن نیست

بر خلاف تحقیقات، جایی که شما در حال اختراع و ایجاد زمینه‌های جدیدی از دانش هستید، برنامه نویسی تنها در مورد کاربرد دانش موجود است. کتاب‌ها، مقالات تحقیقاتی، مقالات آنلاین و فیلم‌های آموزشی به منابعی تبدیل می‌شوند که در اغلب اوقات از آن‌ها استفاده خواهید کرد. نیازی به یادآوری و حفظ کردن چیزی نیست. شما همیشه می‌توانید برای یافتن یک جواب به یک منبع دسترسی داشته باشید. به خاطر سپردن به طور خودکار و طبیعی هنگامی که بر روی پروژه‌های بیشتری کار می‌کنید، انجام می‌شود.

۶. هر روز با سندروم ایمپاستر (خودویرانگی) مقابله خواهید کرد

برنامه نویسی حرفه‌ای است که به نظر می‌رسد فقط افراد باهوش به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند. مگر اینکه نابغه باشید، مانند من، هر روز سندرم ایمپاستر را تجربه خواهید کرد. وقتی هر روز این مشکل خاص را تجربه می‌کنید، به دنبال راهی می‌گردید که با آن کنار بیایید. من همیشه از آن به عنوان انگیزه یادگیری چیزهای جدید استفاده کرده‌ام.

۷. باید زندگی به دور از برنامه نویسی داشته باشید. در غیر این صورت، فقط به برنامه نویسی معتاد خواهید شد

برای اینکه برنامه نویس شادی باشید، باید به دنبال یک زندگی خارج از صفحه‌ی کامپیوتر باشید. در اغلب اوقات، موفقیت شغلی شما به افرادی بستگی دارد که با ﺁن‌ها ملاقات می‌کنید. هنگامی که شما یک برنامه نویس هستید شبکه‌سازی یک امر ضروری است. داشتن شخصیتی خارج از برنامه نویس بودن، برای جلوگیری از اعتیاد به برنامه نویسی، ضروری است. وقتی می‌توانید بدون اینکه مجبور به انجام آن کار شوید از احساسات خود لذت ببرید، بهترین کار شما نتیجه می‌گیرد.

۸. اگر با فردی برنامه نویسی کنید، برنامه نویسی را سریع‌تر خواهید آموخت

در ابتدای کار، شما وسوسه خواهید شد که در را به روی همه ببندید و آن ده کتاب را برای برنامه نویسی بخوانید تا پایه‌های علوم کامپیوتری خود را بسازید. حدس بزن چی شده؟ اگر یک دوست پیدا کنید سریع‌تر یاد میگیرید. وقتی با یک نفر به صورت مشترک برنامه نویسی می‌کنید، تمام دانش برنامه نویسی شما نمایان می‌شود. کد شما مورد نقد قرار خواهد گرفت. شما یاد خواهید گرفت که کد تاثیرگذاری بنویسید، زیرا شخص دیگری در حال تماشای آن است. شما می‌خواهید بهترین راه را برای انجام کارها پیدا کنید، زیرا دوست شما هم در حال یادگیری است. هنگامی که به عنوان یک برنامه نویس کار می‌کنید، یک نفر همیشه کد شما را بازبینی می‌کند. شما هرگز به تنهایی برنامه نویسی نمی‌کنید. وقتش رسیده است که به آن عادت کنیم.

۹. لازم نیست که در ریاضی و علوم خوب باشید

در صنعت فناوری با انواع برنامه نویسان فوق ستاره آشنا می‌شوید که جنبه تفکر منطقی برنامه نویسی را پس از یک عمر آموزش هنرهای لیبرال پیدا کردند. نقاشان و نویسندگان زیادی وجود دارند که در کنار هنر خودشان، برنامه نویسی هم می‌کنند. تمام چیزی که شما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب نیاز دارید، پایداری و استقامت است. برنامه نویسی کار سختی است. اما هنگامی که چنین چیزی را داشته باشید، هر کسی می‌تواند کتاب‌های برنامه نویسی را پشت سر بگذارد و اصول اولیه را انتخاب کند. افراد زیادی وجود دارند که پس از مدتی کار در صنعت، ریاضی را انتخاب می‌کنند. سرانجام، حتی این افراد می‌توانند الگوریتم‌های پیچیده را درک کرده و بدون هیچگونه آموزش رسمی ریاضی، آن‌ها را پیاده‌سازی کنند.

۱۰. باید به یک یادگیرنده سرشناس تبدیل شوید

یک برنامه نویس استاد یادگیری است. گاهی اوقات محل کارتان از شما می‌خواهد که سه زبان برنامه نویسی را در شش ماه انتخاب کنید. این وضعیت نوﺁوری تکنولوژی است. ما به عنوان یک برنامه نویس هر روز یاد می‌گیریم. یادگیری مثل نفس کشیدن است. اگر از یادگیری به صورت روزانه ناراضی هستید، مجبور می‌شوید که به آن عادت کنید.

۱۱. در مورد اتمام پروژه‌های خود وسواس خواهید داشت

اعتیاد به کدنویسی یک چیز واقعی است. در برخی از اوقات در حرفه‌ی برنامه نویسی خود، شما شب بیداری‌های زیادی را تجربه خواهید کرد. تا زمانی که به نقطه مورد نظر خود نرسید، نمی‌خواهید که بخوابید. شما خوردن، نوشیدن یا حتی بلند شدن از روی میزتان را فراموش خواهید کرد، زیرا مغزتان در حال پردازش اطلاعات زیادی است. بعد از اتمام کار به پیاده‌روی یا مسافرت کوتاهی بروید.

۱۲. تمام روز را صرف جستجوی یک باگ کوچک خواهید کرد

بیشتر اوقات، در پروژه‌های برنامه نویسی، بسیاری از قطعات به یکدیگر وابسته هستند. در اغلب اوقات، متوجه خواهید شد که نمی‌توانید ادامه دهید تا اینکه یک باگ کوچک را در سیستم خودتان برطرف کنید. به عنوان یک برنامه نویس، شما در مورد کل پروژه استرس خواهید داشت مگر اینکه این باگ را پیدا کنید. تمام روز را روبروی کامپیوتر خود می‌نشینید و به دنبال آن می‌گردید. تا زمانی که آن را پیدا کنید، شب‌ها رویای کد می‌بینید.

۱۳. بیشتر وقت خود را صرف پاسخ دادن به جواب‌هایی می‌کنید که هیچکس نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد

اگر با یک زبان محبوب برنامه نویسی کنید، می‌توانید پاسخ اکثر مشکلاتی که با آن روبرو می‌شوید را پیدا کنید. با این وجود، استثناهایی وجود دارد. گاهی اوقات، هیچکس با مشکلاتی که شما با ﺁن مواجه شدید، روبرو نشده است. در این حالت، مراجعه به کتاب‌های برنامه نویسی شما را در مسیر درست راهنمایی می‌کند.

۱۴. یک کتاب الگوی طراحی خواهید خواند

فرقی نمی‌کند که فارغ‌التحصیل بهترین برنامه علوم کامپیوتر در کشور باشید. زمانی می‌رسد که شما می‌نشینید و کتاب Head First Design Pattern را جلد به جلد می‌خوانید. این یکی از کتاب‌هایی است که هر برنامه نویس تازه‌کار باید آن را بخواند. پس منتظر چه هستید؟ این کتاب را بگیرید و مطالعه کنید.

۱۵. به دقیق نوشتن معتاد خواهید شد

در مواقعی از زندگی‌تان به عنوان برنامه نویس، با زبان مورد علاقه خود کد می‌نویسید تا بتوانید کارها را به روش خودتان انجام دهید. این شامل املای دقیق قرارداد‌هایی است که به متغیرها، کلاس‌ها و حتی جداول پایگاه داده‌تان می‌دهید. شما این کار را بی‌شمار بررسی خواهید کرد. آخرین چیزی که شما می‌خواهید باگ‌هایی است که به دلیل غلط املایی شما به وجود می‌آید. به خاطر داشته باشید، اگر دلیل خوبی برای آن داشته باشید، وسواس در مورد این چیزها اشکالی ندارد. وقتی دلیل خوبی برای آن ندارید، این فقط یک رفتار تکراری است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 9 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات