جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چهار جایگزین تازه برای منوهای همبرگری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چهار جایگزین تازه برای منوهای همبرگری

بعضی ها می گویند که طراحی وب صنعت خسته کننده ای شده است. روندها و  تکنیک های سطح بالا، قوانین و قاعده های را برای افراد خالق معین می کند،همین باعث می شود که در زمان اجرا روند ها افول  کنند. همه افراد حاضر در این صنعت می خواهند که در مسیر اصلی قرار بگیرند و چیزی محبوب را خلق کنند. اما این حالت بدین معناست که شما میلیون ها رابط را ساخته اید که همه شبیه هم و دارای ویژگی های مشابهی هستند.

البته در نظر داشته باشید که محتوا می تواند این مشکل را تا حدی حل کند، اما واقعیت امر این است که بسیاری از این رابط ها شبیه هم هستند.

در سال های اخیر، منوهای همبرگری بخش بزرگی از قسمت نمایش وبسایت را در بر گرفته اند. سخت است که این آیتم را به عنوان چیزی خارق العاده در این روزها ببینیم. اما این آیتمی است که در این روزها بشدت از آن استفاده می شود و هدف اصلی آن هم قرار گرفتن در رابط های واکنشگرا است. بدون هیچ شکی آیتمی بسیار مفید است. دردسترس، جمع و جور، بصری و… است، اما هنوز هم چیز خسته کننده ای به نظر می رسد.

منظورم من این است که منوهای همبرگری تنها سه خط روی هم در سمت راست یا چپ گوشه وبسایت هستند و تمام. اما در حال حاضر ما گزینه های مختلف دیگری را داریم که دقیقا قصد دارند تا بجای منو اصلی وبسایت ایفای نقش کنند. بعضی از این گزینه ها به تازگی ابداع شده اند و این درحالیست که بعضی نیز قدیمی و فراموش شده هستند. خب بیاید که با چهار تا از این منوها آشنا شویم.

۱. منو با حروف عمودی

حروف عمودی یکی از راههای جدید برای برند سازی است. نگاه این منو بسیار تازه و جدید است و به صورت طبیعی نیز از حالت عادی منوهای افقی خارج شده است. نکته مثبت این گونه منوها گرفتن فضای بسیار کم فقط به اندازه یک خط عمودی است. در کل این نوع از منو بسیار مناسب است و از هر لحاظی کارایی بالایی دارد.جمع و جور، مفهومی و دارا بودن روح – این سبک از منو برای طراحی های معاصر مناسب است.

 وبسایت VR Sessions  نمونه بارزی است که از این منو به صورت بسیار موفقیت آمیزی استفاده کرده است. تیم طراحی این وبسایت، منو وبسایت را به صورت ۹۰ درجه چرخش و همراه با لوگوی وبسایت در یک پنل در قسمت سمت چپ وبسایت قرار داده است. بسیار هوشمندانه و زیبا.

در نگاه اول وبسایت Snake River Interiors با داشتن یک نوار منوی بالایی همراه است. اما زمانی که به پایین اسکرول می کنیم، نوار بالایی وبسایت پنهان و نوار جدیدی در قسمت سمت چپ وبسایت به صورت عمودی ظاهر می شود. این نوار همواره با پایین آمدن کاربر، پایین می آید.

۲. منوی پراکنده در جاهای مختلف صفحه نمایش

این نوع از منوها خیلی رایج و مرسوم نیستند، به این دلیل که محیط مخصوص خود را می طلبند. مانند اینکه وبسایت شما باید دارای یک لایه وسطی و متمرکز باشد و منوها  دور تا دور ساختار وبسایت جریان  داشته باشند. با اینحال که منو خیلی محبوبی نیست اما باعث می شود که وبسایت شما فان تر و جذاب تر به نظر بیاید. احتمالا فکر کنید که این گونه منو ها تنها برای وبسایت های کوچکی که بیشتر از چهار تا دایرکتوری ندارند مناسب باشد به این دلیل که هر صفحه نمایشی فقط دارای چهار گوشه است. خب این حرف خیلی هم درست نیست. با این وجود دعوت می کنم که صفحه اصلی وبسایت Proud and Punch را نگاهی بیاندازید.

هر کرنر یا گوشه برای بخشی از اطلاعات رزرو شده است: لوگو، آیکن شبکه های اجتماعی، آیکن منو و دسترسی سریع به قسمت about … . تیم طراحی وبسایت به صورت بسیار ماهرانه ای بر اساس اولویت های وبسایت همه چیز را کنار هم، ساده و تمیز قرار داده است. اما طراحان وبسایتKygo Life خودشان را محدود نساختند و از هر فضای خالی داخل وبسایت به بهترین شکل استفاده کرده اند. ویژگی های صفحه اصلی به صورت کامل روی بالای صفحه اصلی قرار گرفته است که شامل: CTA، منوی محتوا، شبکه های اجتماعی،لوگو و چیزهای دیگری است که در نهایت خروجی بسیار خوبی هم دارد.

۳. منوهای اسلایدی فوق العاده باریک

سایدبار ها برگشته اند. خیلی چیز باشکوهی نیستند ولی خب در نهایت به زیبایی قابلیت درک کردن را دارند. آنها نسبت به قبل بهتر، باشکوه تر، جمع و جور تر و در نهایت زیباتر هستند. در حقیقت این سایدبار ها فقط یک لایه هستند که می توانند آیتم هایی مانند لوگو، آیکن منو،شبکه های اجتماعی و چیزهای دیگر را در خود قرار دهند. معمولا اینگونه از منوها در سمت چپ قرار می گیرند و به صورت خیلی ظریفی با وبسایت یکپارچه می شوند. براساس رفتار این گونه منوها پیدا است که فقط یک نوار مخفی وجود دارد و با باز کردن آن عناصر مختلف آشکار می شوند.

وبسایت نمونه کار Maison Ullens  از این ویژگی استفاده می کند. صفحه اصلی وبسایت به دو قسمت نامساوی تقسیم شده است. اولین قسمت شامل سایدبار و لینکی برای مشاهده منو است و قسمت دوم هم بخش اصلی محتوا را شکل می دهد.

۴. منوهای عمودی بلندپروازانه

احتمال دارد که به خودتان بگویید این یک داستان قدیمی و کهنه است. درست مانند منوهای افقی، منوهای عمودی هم به نظر قدیمی و کهنه می آیند. به هر حال این منوهای می توانند در هر جای وبسایت قرار بگیرند اما مطابق با یک قاعده اینگونه منوها باید با لوگو همراه باشند. برای مثال وبسایت Linmark را در نظر بگیرید: تیم طراحی وبسایت یک منو عمودی سنتی را طراحی کرده است که با دقت هرچه بیشتری در سمت راست وبسایت چیده شده است. منو با یک لوگو شروع می شود در خط آخر با آیکن شبکه های اجتماعی تمام می شود. اگر دقت کنید خواهید دید که در این طراحی به صورت هوشمندانه در قسمت سمت راست تمام اسلاید ها یک فضای سفید رنگی را ایجاد کرده اند تا کاربر بتواند بهتر منو را مشاهده کند.

Tvihorf هم مثالی دیگر از منوهای عمودی است که وقتی وارد آن می شوید با یک منو فعال از شما پذیرایی می کند. همانطور که در این مثال نیز خواهید دید در این حالت مشابه با حالت قبلی منو با یک لوگو شروع شده و در نهایت با آیکن شبکه های اجتماعی پایان یافته.

نتیجه گیری

همانطور که خیلی می شنویم، جزئیات کوچک می توانند تغییرات بزرگی را ایجاد کنند. یکی از المنت های مهم هر وبسایت بخش منوهای آن است. برای این قسمت باید حداکثر تلاش خودمان را بکنیم، از ساختار مناسب بهره ببریم، تجربه کاربری را بالا ببریم و چیزهای دیگر. احتمال دارد که با این چهار نوع از منو کاربران شما سازگاری زیادی نداشته باشند ولی در نهایت وبسایت شما به تازگی و یونیک بودن احتیاج دارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است