چالش‌ها و مزیت‌های یادگیری چندین زبان برنامه نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چالش‌ها و مزیت‌های یادگیری چندین زبان برنامه نویسی

افراد مختلفی هستند که معتقدند یادگیری چند زبان برنامه نویسی برای یک برنامه‌نویس کاری بیهوده است و می‌تواند به دانش تخصصی وی آسیب بزند. اما آیا این واقعیت دارد؟ برای درک کردن این موضوع نیاز است که ما هر دو حالت را ابتدا بررسی کرده و پس از آن به بحث اصلی مقاله امروز بپردازیم.

یادگیری یک زبان برنامه نویسی به صورت تخصصی به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید در زمینه آن زبان حرفه‌ای باشید و همواره مسائل مربوط به آن‌را حل کنید. البته مشکل دقیقا آنجایی‌ست که شما نمی‌توانید به‌عنوان یک برنامه‌نویس منعطف عمل کنید. شاید هم زبان برنامه نویسی شما این قابلیت را داشته باشد که در زمینه‌های مختلف عمل نماید اما تمام خروجی‌ها مناسب نخواهد بود. برای مثال شما می‌توانید با یک پیک بزرگ یک میخ را وارد دیوار کنید اما آیا انجام چنین کاری منطقی خواهد بود؟ از طرفی دیگر یادگیری چندین زبان برنامه نویسی مختلف جدای از چالش برانگیز بودن می‌تواند بسیار کاربردی باشد. چرا که شما می‌توانید در مراحل مختلفی از کار، حضور فعال داشته باشید.

البته افراد مختلف از این دو حالت به شکل‌های مختلفی بهره گرفته‌اند اما ما در این مطلب سعی داریم تا در ارتباط با مزایایی که یادگیری چندین زبان برنامه نویسی می‌تواند داشته باشد صحبت کنیم.

۱- در اختیار گرفتن ابزارهای بیشتر برای انجام کار

اگر مغز انسان را مانند یک جعبه ابزار در نظر بگیریم، یادگیری یک زبان برنامه نویسی مانند داشتن یک ابزار داخل این جعبه ابزار خواهد بود. یادگیری یک زبان دیگر به این جعبه ابزار، ابزار دیگری را اضافه می‌کند و این روال به همین صورت ادامه خواهد داشت. مطمئنا داشتن ابزارهای متفاوت شما را قادر می‌سازد تا کارهای متفاوتی را نیز انجام دهید.

۲- استخدام شدن

اگر شما بتوانید کارهای مختلفی را انجام دهید طبیعی‌ست که شانس بسیار بیشتری برای استخدام شدن و کار در یک شرکت را داشته باشید. از این رو می‌توانید پیشنهادهای شغلی بسیار بیشتری را داشته باشید و در نهایت به کاری که خودتان بیشتر از همه علاقه دارید مراجعه کنید. از طرفی دیگر با وجود داشتن دانش بالا در زمینه برنامه نویسی و تکنولوژی‌های مختلف قطعا باید انتظار آن را داشته باشید که حقوق بیشتری نیز دریافت کنید. شرکت‌ها نیز از داشتن فردی مثل شما که می‌تواند روی چندین پروژه با تکنولوژی‌های مختلف کار کند استقبال خواهند کرد.

این موضوع را نیز در نظر بگیرید که شرکت‌های امروزی بیشتر از آن که روی یک تکنولوژی کار کنند و تنها از آن استفاده نمایند از چندین زبان برنامه نویسی، بانک اطلاعاتی، فریمورک و… بهره خواهند برد چرا که بدین صورت می‌توانند بهترین ابزار را برای مشکلات خودشان انتخاب و استفاده نمایند. حال شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده همه کاره می‌توانید بهترین گزینه برای کار در چنین شرکت‌هایی باشید.

 ۳- انعطاف بیشتر، برنامه‌نویس حرفه‌ای‌تر

اگر بخواهیم صرفا راجع به برنامه نویسی صحبت کنیم و مواردی مانند کسب درآمد، استخدام شدن و… را کنار بگذاریم، باید بگویم که برنامه‌نویسان چندکاره اغلب اوقات درک بالاتری از موضوع برنامه‌نویسی دارند. آن‌ها با موضوعات و مشکلات مختلفی که در تکنولوژی‌های متفاوت وجود دارد آشنایی داشته و می‌توانند نظردهی بهتری روی مشکلات پیش آمده داشته باشند. برای مثال یک برنامه‌نویس که هم با یک زبان برنامه نویسی شئ‌گرا آشنایی دارد و هم با یک زبان تابعی؛ بهتر جنبه‌های مختلف برنامه نویسی را درک کرده و بهتر می‌تواند از آن‌ها بهره نماید.

از آنچایی که دنیای تکنولوژی و برنامه نویسی مدام در حال تغییر و تحول است، برنامه‌نویسانی که توانایی کار با چندین تکنولوژی مختلف را دارند بهتر می‌توانند خودشان را با تغییرات وفق داده و با آن کنار بیایند.

حال با در نظر گرفتن این دلایل شاید بپرسید که چگونه می‌توان روال یادگیری چندین زبان برنامه نویسی را شروع کرد؟

ابتدای امر باید بدانید که یادگیری چندین زبان برنامه نویسی بدین معنا نیست که زبان‌ها یا تکنولوژی‌ها را به صورت تصادفی انتخاب کنید. این کار باید به صورت هوشمندانه انجام شده و براساس نیازتان پیش بروید. برای مثال اگر شما یک برنامه‌نویس هستید که قصد یادگیری برنامه نویسی موبایل و برنامه نویسی وب را دارید باید بدانید که چه تکنولوژی‌هایی به این دو موضوع مرتبط هستند و سراغ کدامشان بروید.

برای مثال یادگیری جاوااسکریپت می‌تواند توانایی شما در امر توسعه وب را بالا برده و در کنار آن با یادگیری زبانی مانند کاتلین نیز روی برنامه نویسی موبایل کار کنید. اگر بدانید که هر زبان برای چه کاری ساخته شده است می‌توانید انتخاب‌های هوشمندانه‌تری را انجام بدهید.

چگونگی یادگیری دو یا چند زبان برنامه نویسی امری شخصی است. به این معنا که شاید شما بخواهید به صورت همزمان آن‌ها را یاد بگیرید و در یک روز روی همه آن‌ها کار بکنید. شاید بازه روزانه را طولانی‌تر کرده و به صورت هفته‌ای یا ماهیانه و حتی سالیانه این فرایند را پیش ببرید. برای مثال یک سال را به صورت تخصصی روی جاوااسکریپت کار کنید و سال بعدی را روی کاتلین! همانطور که گفته شد این فرایند کاملا شخصی بوده و بسته به توانایی خودتان بهتر است پیش بروید.

در نظر داشته باشید که زبان‌های برنامه نویسی شباهت‌های پایه‌ای بسیار زیادی با همدیگر دارند. منظور از عبارت «پا‌یه‌ای» مواردی هستند که تقریبا در تمام آن‌ها شریک هستند و تفاوتی ندارند. دستورات شرطی، متغیرها، حلقه، مدیریت خطاها و… از این دست دستوراتند.

در پایان

یادگیری چندین زبان برنامه نویسی کاری آسان نبوده و نیست به همین خاطر تعداد بسیار کمی از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند که روی چندین تکنولوژی و زبان کار بکنند. اما یادگیری چندین مورد با وجود تمام چالش‌ها می‌تواند کاری سودمند و صد البته بسیار هیجان‌انگیز باشد. جدای از آنکه شما در این حالت می‌توانید به عنوان یک برنامه‌نویس حرفه‌ای استخدام شوید، می‌توانید در انجمن‌ها و مجامع برنامه نویسی به خوبی بدرخشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات