استفاده از نودجی‌اس در طراحی فروشگاه‌های اینترنتی - چالش‌ها و راهکارها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

استفاده از نودجی‌اس در طراحی فروشگاه‌های اینترنتی - چالش‌ها و راهکارها

دنیای مدرن امروزه طیف وسیعی از مشاغل را شامل می‌شود. با این حال هدف اصلی همه شرکت‌ها حرکت به سمت دیجیتالی شدن است. این روزها دیجیتالی شدن به افزایش فروش، ارزش برند و حتی اعتبار بیشتر کمک می‌کند. کسب و کارها نیز سعی دارند تجارت الکترونیک را انتخاب کنند تا مشتریانی از نقاط مختلف جهان را جذب نمایند. دلیلش هم این است که تقریبا همه مردم خرید آنلاین انجام می‌دهند. این نه تنها راحت است بلکه به صرفه‌جویی در زمان نیز کمک می‌کند. بنابراین صنعت تجارت الکترونیک به زودی رشد بیشتری خواهد داشت. با درک این قضیه، کسب و کارها فناوری Node.js را برای استفاده در این حوزه انتخاب می‌کنند.

با توجه به این‌که وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی زیادی وجود دارد، بنابراین ممکن است برای کسب و کارهای مختلف دشوار باشد که بهتر از رقبا عمل کنند. با این حال اگر آن‌ها فریمورک یا فناوری مناسب را انتخاب نمایند، می‌توانند وب‌سایت خود را متمایز کرده و مشتریان بیشتری را جذب کنند. به همین دلیل است که تعداد زیادی از وب‌سایت‌های مرتبط با تجارت الکترونیک با استفاده از Node.js ساخته می‌شوند.

Node.js بدون شک به طور گسترده توسط توسعه دهندگان در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب کاربران Node.js را انتخاب می‌کنند، زیرا دارای چندین مزیت است. با کمک محیط جاوا اسکریپتی می‌توانید برنامه‌های کاربردی و مقیاس‌پذیر بسازید. به همین دلیل است که تعداد توسعه دهندگانی که استفاده از Node.js را ترجیح می‌دهند، هر سال افزایش می‌یابد. اما آیا تجارت الکترونیک با استفاده از فناوری Node.js گزینه خوبی است؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا این موضوع را با هم بررسی کنیم.

Node.js چیست؟

ابتدا اجازه دهید ماهیت Node.js را مشخص کنیم. Node.js یک محیط جاوا اسکریپتی منبع‌باز است که برای سرورهای مبتنی بر رویداد (event-driven) و غیرمسدود کننده (non-blocking) استفاده می‌شود.

به عبارت دیگر Node.js یک زمان اجرا (runtime) جاوا اسکریپت است که بر روی موتور جاوا اسکریپت V8 کروم ساخته شده است.

Node.js برنامه‌های مقیاس‌پذیری را ارائه می‌دهد که دارای منبع عالی از ماژول‌های جاوا اسکریپت هستند. به‌علاوه به ساخت اپلیکیشن‌های کارآمدتر در عصر وب 2 کمک می‌کند، زیرا این فریمورک برنامه‌های سنگین I/O را مبتنی بر رویداد و غیرمسدودکننده می‌سازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای Node.JS برای مبتدیان را نیز مطالعه کنید.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک یک سیستم پیچیده است که به یک فناوری قابل اعتماد نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود همه قطعات با هم کار می‌کنند. در چند سال گذشته، تجارت الکترونیک به یک استراتژی تجاری مهم تبدیل شده است. این پلتفرم می‌تواند محصولات زیادی را با قیمت‌های واقعی و معقول به مشتریان ارائه دهد. به علاوه تجارت الکترونیک یک راه عالی برای مدیریت فروش به حساب می‌آید، چرا که 24 ساعت شبانه روز در اختیار کاربران است.

شاید به همین دلیل است که وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک و اپلیکیشن‌های موبایل نسبت به فروشگاه‌های آفلاین برتری دارند. طبق آمارها تا به امروز بیش از 750000 شرکت تجارت الکترونیک در سراسر جهان به ثبت رسیده، این رقم قابل توجهی است و رشد روزافزون فروشگاه‌های تجارت الکترونیک را نشان می‌دهد.

چالش‌های پیش روی تجارت الکترونیک

تحقیقات انجام شده داده‌هایی را در مورد رشد تجارت الکترونیک در آینده منتشر کرده است. بر این اساس انتظار می‌رود بازار تجارت الکترونیک جهانی با CAGR 11.1٪ از سال 2018 تا 2025 رشد کند و تا سال 2025 به 24265.12 میلیارد دلار برسد. بنابراین بدیهی است که کسب و کارهای موجود باید در هنگام اجرای وب‌سایت یا اپلیکیشن خود به فناوری‌های مناسبی روی بیاورند تا برای مشتریان جذاب باشد.

در ادامه دو چالش پیش روی تجارت الکترونیک ذکر شده است.

- انتظارات در حال افزایش مشتریان

خرده‌فروشان در سراسر جهان قصد دارند برند برجسته‌ای ایجاد کنند و تجربه‌ای عالی به مشتریان ارائه دهند. چرا که این روزها تجربه مشتری بیشترین اهمیت را دارد. با این حال بسیاری از کسب و کارها نمی‌توانند انتظارات مشتریان را برآورده کنند، درست مانند برخی از غول‌های فناوری قدرتمند مانند آمازون.

- رویکرد شخصی‌سازی

تجربه مشتری به شدت با شخصی‌سازی مرتبط است. در عین حال لازم است اطمینان حاصل کنید که یک تجربه بیش از حد شخصی ایجاد نشود. به عنوان مثال تعداد بیش از حد تبلیغات آنلاین ممکن است مشتریان را آزار دهد. به این ترتیب کسب و کارها ممکن است در ایجاد روابط مثبت با مشتریان خود شکست بخورند و باعث شوند که آن‌ها احساس بی‌ارزشی کنند.

ساخت یک وب‌سایت تجارت الکترونیک ممکن است یک استراتژی خوب باشد، اگر چه انتخاب فناوری مناسب ممکن است یکی از حیاتی‌ترین تصمیمات تلقی شود. این مقاله شما را متقاعد می‌کند که از پلتفرم تجارت الکترونیک Node.js استفاده کنید.

4 دلیل استفاده از Node.js در تجارت الکترونیک

همانطور که در بالا ذکر شد، Node.js به دلایل بسیاری بهترین پلتفرم است. اما چرا این موضوع در درجه اول به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تجارت الکترونیک اشاره دارد؟ اساسا به این دلیل است که Node.js هم برای برنامه‌نویسی بک-اند و هم برای کدنویسی فرانت-اند به کار می‌رود. به علاوه می‌تواند برای برنامه‌های آنلاین و مدیریت محتوا نیز استفاده شود.

به طور کلی Node.js به شما امکان می‌دهد برنامه‌های مقیاس‌پذیری توسعه دهید. به عنوان مثال می‌تواند سازگاری کامل با چت، سرویس استریم، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و سایر برنامه‌ها داشته باشد. حال بیایید دلایل اصلی مناسب بودن Node.js برای تجارت الکترونیک را بررسی کنیم.

1. عملکرد و کارایی

Node.js برای مالتی‌تسکینگ گزینه‌ای عالی است و برخلاف سایر پلتفرم‌ها پیچیدگی بالایی برای اطمینان از نتایج فوق‌العاده ندارد. به عنوان مثال Node.js می‌تواند به کسب و کارتان کمک کند تا یک وب‌سایت یا برنامه عالی ایجاد کنید که شامل ویژگی‌های مختلف مرتبط با تجارت الکترونیک باشد، از سبد خرید گرفته تا انتخاب روش پرداخت. توسعه دهندگانی که مسئول ساخت وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک کاربردی و جذاب هستند، باید فناوری را انتخاب کنند که به درستی چنین وظایفی را انجام می‌دهد. در این مورد Node.js یک انتخاب عالی است. از آنجایی که می‌تواند همزمان عملیات‌های مختلف را پشتیبانی کند، برای توسعه تجارت الکترونیک ایده‌آل است.

2. مقیاس‌پذیری

یکی دیگر از ویژگی‌های Node.js که به عملکرد بهتر نسبت به سایر پلتفرم‌ها کمک می‌کند، مقیاس‌پذیری است. از آنجایی که این محیط جاوا اسکریپت مقیاس‌پذیری را مدیریت می‌کند و آن را با نیازهای کسب و کار تطبیق می‌دهد، رشد قابل توجه فروشگاه تجارت الکترونیک شما را تضمین خواهد کرد. شاید به همین دلیل است که وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک مانند Walmart و PayPal بر روی Node.js ساخته شده‌اند.

3. جامعه بزرگ

از آنجایی که Node.js بسیار محبوب است، بسیاری از توسعه دهندگان آماده هستند تا یک وب‌سایت یا برنامه را با استفاده از این پلتفرم خاص اجرا کنند. از طرف دیگر Node.js به طور منظم بهبود می‌یابد، پس روند توسعه آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود. به علاوه اگر برای توسعه تجارت الکترونیک با استفاده از Node.js به کمک نیاز داشته باشید، همیشه می‌توانید متخصصانی را در این زمینه به راحتی پیدا کنید.

4. مقرون‌به‌صرفه بودن

Node.js با انتشار سریع به‌روزرسانی‌ها برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تجارت الکترونیک، حداقل هزینه‌ها را نیز شامل می‌شود. هنگام استفاده از این پلتفرم باید فقط یک شرکت توسعه کوچک Node.js را با چند توسعه دهنده استخدام کنید. چرا که این پلتفرم استفاده از زبان برنامه نویسی یکسانی را برای کدنویسی سمت کلاینت و سمت سرور در نظر می‌گیرد. به همین دلیل است که شما توسعه دهندگان می‌توانید نقش‌های آن‌ها را تغییر دهید و در نتیجه به شما کمک می‌کند تا مقدار زیادی در هزینه صرفه‌جویی نمایید. به عبارت دیگر چنین رویکردی برای ایجاد یک وب‌سایت یا اپلیکیشن تجارت الکترونیک بسیار مقرون‌به‌صرفه تلقی می‌شود.

4 مرحله برای ساخت یک سایت تجارت الکترونیک با Node.js

جدا از اینکه چرا Node.js باید در تجارت الکترونیک استفاده شود، رویکرد خاصی برای ساخت وب سایت تجارت الکترونیک با Node.js وجود دارد.

مرحله 1 - تجزیه و تحلیل بازار

این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل به شمار می‌رود. برای ایجاد سایتی که در میان سایرین متمایز باشد، باید مطمئن شوید که دارای برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. همچنین باید اهداف خاصی را برای پروژه خود تعیین کنید تا اطمینان حاصل شود که توسعه دهندگان الزامات اساسی را درک می‌کنند.

مرحله 2 - فرآیند کشف

این مرحله در توسعه نرم افزار بر شناسایی کاربر نهایی، شفاف‌سازی چشم‌انداز پروژه و تعیین ریسک‌ها متمرکز است. در این مرحله تیم پروژه تمام اطلاعات ضروری را جمع‌آوری کرده و بررسی می‌کند که آیا محصول قابل اجرا است یا خیر.

مرحله 3 - توسعه و آزمایش

این مرحله شامل توسعه تجربه کاربری (UX) و همچنین فرانت-اند و بک-اند است. در اینجا طراحان UX روی اسکلت سایت کار خواهند کرد. در مقابل تیم‌های توسعه فرانت-اند و بک-اند بر روی عناصر بصری که کاربر با آن‌ها تعامل خواهد داشت و نیز ارتباط با سرور کار می‌کنند. به علاوه باید تست وب‌سایت صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که همه باگ‌ها برطرف شده‌اند.

مرحله 4 - راه‌اندازی محصول

هنگامی که تمام مراحل قبلی با موفقیت انجام شد، می‌توانید محصول را راه‌اندازی کنید. برای این کار باید یک گروه پشتیبانی فنی داشته باشید که آماده مقابله با تمام مشکلاتی باشد که ممکن است با گذشت زمان رخ دهد.

پیاده‌سازی پروژه تجارت الکترونیک با Node.js

برای این منظور چند ویژگی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. ویژگی‌های اصلی برای پیاده‌سازی در تجارت الکترونیک با کمک Node.js به شرح زیر است:

- ربات‌های چت هوش مصنوعی

این فناوری به حفظ مکالمه با مشتری کمک می‌کند و همچنین منجر به نرخ پاسخ بهتر و رضایت مشتری می‌شود.

- نوتیفیکیشن‌ها

نوتیفیکیشن یکی دیگر از راه‌های حفظ ارتباط با کاربر است. این روش به مشتری اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط به وضعیت تحویل را به موقع دریافت کند و در مورد کارکرد برنامه آگاه باشد.

- پرداخت با یک کلیک

این فناوری به نوبه خود کاربران را قادر می‌سازد تا خرید خود را سریعتر انجام دهند و در نتیجه در زمان صرفه‌جویی کنند.

توجه: باید در نظر داشته باشید که Node.js را می‌توان تنها به عنوان بک-اند برای فروشگاه تجارت الکترونیک استفاده کرد. این بدان معنی است که شما همچنین باید چند فناوری اضافی را به کار بگیرید تا بتوانید سایر بخش‌های وب‌سایت یا برنامه را توسعه دهید.

جمع‌بندی

آیا Node.js انتخاب خوبی برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک است؟ بدون شک پاسخ مثبت است. Node.js به دلیل عملکرد بالا و راه‌حلی پایدار برای ساخت فروشگاه‌های تجارت الکترونیک شناخته شده است. علاوه بر این مقرون به‌صرفه بودن و داشتن یک جامعه بزرگ از توسعه دهندگان دو عامل دیگری هستند که بر افزایش استفاده از این محیط جاوا اسکریپت متن‌باز در تجارت الکترونیک تأثیر می‌گذارند. همچنین از آنجایی که این پلتفرم چندین فریمورک آماده دارد، روند توسعه بسیار سریعتر می‌شود.

با این حال، در نظر گرفتن این نکته ضروری است که Node.js را می‌توان تنها به عنوان بک-اند برای فروشگاه تجارت الکترونیک استفاده کرد؛ به این معنی که شما باید به دنبال برخی فناوری‌های دیگر برای توسعه کامل برنامه مورد نظر باشید. بنابراین استفاده از فریمورک‌های تجارت الکترونیک مانند WooCommerce یا Magento ممکن است منطقی به نظر بیاید. به هر حال ویژگی‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌شود این پلتفرم در بین فناوری‌های مختلف متمایز شود و توسط بسیاری از فروشگاه‌های معروف تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد. در آخر فراموش نکنید که تکیه بر Node.js می‌تواند به فروشگاه تجارت الکترونیک شما کمک کند تا در میان رقبا بدرخشد.

اگر مایل به یادگیری Node.js هستید، توصیه می‌کنم از این دوره کاربردی و مفید استفاده نمایید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.33 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا