جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بهترین روش‌های کد نویسی برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار خوب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

بهترین روش‌های کد نویسی برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار خوب

Jason C.McDonal گفته است: «به جای نوشتن پیام‌های زیبا برای خطاها، باید کدی را بنویسید که به چنین پیام‌هایی نیاز ندارد.»

اگر یک مهندس نرم‌افزار هستید یا در مسیر تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار قرار دارید، باید بدانید که با هر سطحی می‌توانید از روش‌های گفته شده در این مقاله استفاده کنید. قطعاً این روش‌ها در آینده به شما کمک بزرگی خواهد کرد. قبل از اینکه با بهترین متدها و شیوه‌های کد نویسی آشنا شویم، باید ببینیم که اصلاً چرا به آن‌ها نیاز داریم.

چرا متدهای کد نویسی اهمیت دارند؟

دستورالعمل‌های برنامه نویسی می‌تواند به مهندسان نرم‌افزار در رسیدن به موفقیت کمک کند. اگر استانداردهای مشخصی برای کد نوشتن وجود نداشته باشد، افراد مطابق با روش‌های خود عمل خواهند کرد. این موضوع در نهایت اثرات نامطلوب زیر را به همراه خواهد داشت:

1. مشکلات امنیتی

2. مشکلات عملکردی

3. مشکلات نگهداری

متدهای کد نویسی به همین خاطر اهمیت دارند. بنابراین بیایید بدون معطلی این شیوه‌ها را با یکدیگر مطالعه کنیم.

متدهای کد نویسی

متدها جزو هنجارها یا دستورالعمل‌هایی هستند که باید هنگام کد نوشتن از آن‌ها پیروی کنید. این متدها براساس سال‌ها تجربه و مطالعه گردآوری شده است. 5 متد اصلی در کد نویسی به شرح زیر است.

  • یونیت تست
  • کیفیت کد
  • بازبینی کد
  • کنترل نسخه
  • ادغام مداوم

تمام این متدها با یکدیگر ارتباط دارند. در ادامه با هر یک از این موارد آشنا خواهیم شد:

1. یونیت تست

یونیت تست روشی برای آزمایش کردن یک واحد است. واحد کوچک‌ترین قطعه کدی بوده که می‌تواند به طور منطقی در یک سیستم ایزوله شود. در این روش می‌توانیم به کمک یک قطعه کد کوچک، کد اصلی را تایید کنیم. حال این می‌تواند یک کلاس، تابع، ماژول، API و غیره باشد. توسعه دهندگان می‌توانند خیلی راحت کدهای اصلی خود را تغییر یا بهبود داده و سپس آن‌ها را با اجرای یونیت تست بررسی کنند.

2. کیفیت کد

هنگام کد نوشتن باید به قابلیت نگهداشت آن دقت داشته باشید. کدهای ما باید خوانا و قابل درک باشند. کدهای باکیفیت می‌توانند عملکرد برنامه را بهبود بخشیده و سناریوهای احتمالاً اشتباه را نیز شناسایی کنند. ما می‌توانیم کیفیت کدهای خود را با استفاده از شناسه‌های بامعنا، کاهش پیچیدگی کدها، اضافه کردن کامنت و حذف کدهای تکراری بهبود ببخشیم.

3. بازبینی کد

به عمل هدفمند برنامه نویسان برای بررسی کردن کدهای یکدیگر، بازبینی کد گفته می‌شود. معمولاً هدف از این کار، پی بردن به نقاط ضعف و نقص‌ کدهاست. فرآیند توسعه نرم‌افزار به کمک بازبینی کد سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد. بازبینی کد باعث بالاتر رفتن کیفیت کدهای شما نیز می‌شود. این مسئله را مد نظر داشته باشید که بازبینی به معنای انتقاد کردن از توسعه دهنده‌ی مورد نظر نیست.

4. کنترل نسخه

معمولاً کنترل نسخه را با نام کنترل منبع نیز می‌شناسند. کنترل نسخه، فرآیند ردیابی و مدیریت تغییرات فایل‌ها در طول زمان است. سیستم‌های کنترل نسخه (VCS) به ابزارهایی گفته می‌شود که برای کمک به تیم‌ها در کارهای موازی طراحی شده است. Git یکی از معروف‌ترین ابزارهای نرم‌افزاری برای کنترل نسخه است. این موضوع به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا کدها را آزادانه تغییر داده و بهبود ببخشند. با کمک این ابزارها چندین برنامه نویس می‌توانند روی یک دیتابیس با هم همکاری کنند.

5. ادغام مداوم

ادغام مداوم (CI) به خودکارسازی ادغام تغییرات کد در یک پروژه نرم‌افزاری گفته می‌شود. ادغام مداوم را می‌توان یک متد توسعه نیز در نظر گرفت. این پروسه به شما کمک می‌کند تا مشکلات موجود در پروژه‌ی خود را زودتر تشخیص داده و فوراً آن‌ها را برطرف کنید.

مزایای استفاده از این متدها به عنوان یک مهندس نرم‌افزار

این 5 مورد جزو متدهای کد نویسی هستند. شما باید هنگام ساختن یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار از این متدها استفاده کنید. بکار بردن این موارد در زندگی حرفه‌ای شما بسیار مفید خواهد بود. در اینجا برخی از مزایای استفاده از این متدها را برای شما فراهم آورده‌ام:

  • موثرتر بودن
  • کاهش یافتن خطر شکست
  • کاهش پیچیدگی
  • سهولت در نگهداری

نتیجه

همیشه از این 5 متد در پروژه‌های کاری خود استفاده کنید. مطمئناً بعد از بکارگیری این روش‌ها، روند توسعه‌ی بهتری را تجربه خواهید کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 4 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است