5 واقعیت ترسناک برای مهندسان نرم افزار
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

5 واقعیت ترسناک برای مهندسان نرم افزار

خیلی از مردم ما را با لقب‌هایی مثل مهندسان نرم افزار، توسعه دهندگان وب یا توسعه دهندگان نرم افزار خطاب می‌کنند. این اسامی اهمیتی ندارد چون همه ما چیزهای مشترکی داریم. ما از مزایایی همچون حقوق بالاتر و دورکاری برخوردار هستیم. ترس‌ها و رویاهای ما شبیه به یکدیگر است.

در این مقاله قصد دارم روی ترس‌های مشترک در بین مهندسان نرم افزار، توسعه دهندگان وب یا توسعه دهندگان نرم افزار تمرکز کنم.

1. رئیسان سردرگم

هیچکس از کار کردن زیر دست یک شخص ناآگاه خوشش نمی‌آید، اما معمولاً این اتفاق برای افراد زیادی رخ خواهد داد. واقعاً می‌خواهم بدانم که این افراد چگونه به چنین پست و مقامی رسیده‌اند. آن‌ها برای استخدام کردن مهندسان نرم افزار، شروط مختلفی را مطرح می‌کنند. گاهی اوقات میزان الزامات لازم برای استخدام شدن یک مهندس نرم افزار، بیش از حد بالاست.

من براساس «اصل پیتر»، یک فرضیه در این خصوص دارم. اصل پیتر می‌گوید:« در یک سیستم سلسله مراتبی، هر کارمند تا سطح بی‌کفایتی خود تمایل به پیشرفت دارد.»

وقتی دقیق‌تر به این اصل نگاه کنیم، با مسائل زیر روبرو خواهیم شد:

  • بیشتر کسانی که در سلسله مراتب بالاتر حضور دارند، اصلاً آموزش رسمی ندیده‌اند یا آموزش‌های کمی را پشت سر گذاشته‌اند. این بدان معناست که آن‌ها به جای آموزش دیدن، مطالب را بیشتر از طریق آزمون و خطا یاد گرفته‌اند.
  • یادگیری مداوم از کاهش مهارت جلوگیری می‌کند و فرد را حرفه‌ای نگه می‌دارد.
  • انتصاب یا بکارگیری افراد نابالغ در پست‌های مدیریتی، باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد. طبق اصل پیتر، افراد نالایق تنها زمانی ارتقا می‌بابند که در یک موقعیت ماندگار شوند. بنابراین وابستگی و ناپختگی از قوانین سیستم است. برای اینکه رهبران جدید در این سیستم دائمی شوند، باید با چنین مسائلی سازگاری پیدا کنند.
  • اگر این ارتقای رتبه به طور توسعه یافته صورت نگیرد، روی شرکت تاثیرات منفی خواهد داشت.
  • افراد حرفه‌ای در برخی شرکت‌ها به خاطر پیشی گرفتن از استانداردها ترفیع می‌گیرند. این اشخاص ظرفیت پیشرفت را دارند. گاهی اوقات این ارتقای رتبه به خاطر عوامل گذرا نیز رخ خواهد داد.
  • شایستگی بالا، بیشتر از بی‌کفایتی به چالش کشیده می‌شود. در شرکت‌هایی که دارای سلسله مراتب است، فرد شایسته مورد انتقاد قرار می‌گیرد. اگر چنین شخصی بدترین عملکرد خود را نشان ندهد، احتمال اخراج شدن او وجود دارد. آقای لارنس جی پیتر می‌گوید:« در بیشتر سلسله مراتب‌ها، شایستگی بالا از بی‌کفایتی زننده‌تر است.»

2. اخراج کردن

در طول بحران‌های اقتصادی و شیوع بیماری‌های واگیردار، تولید محصولات جدید با مشکل مواجه می‌شود. معمولاً در چنین مواقعی پروژه‌های شرکت‌ توقف می‌خورد و افراد زیادی بیکار می‌شوند. کسانی که اخراج می‌شوند، با افراد ارزان‌تر جایگزین خواهند شد. تعدیل نیرو در شرکت‌های IT یک مسئله معمول است.

3. شکست‌های غیرمنتظره

هیچکس نمی‌خواهد بعد از کلی کار کردن، با پروژه‌ای شکست خورده مواجه شود. این اتفاق ناخوشایند برای خیلی از پروژه‌ها رخ می‌دهد.

4. تغییرات لحظه آخری

این اتفاق بارها برای من رخ داده است. به عنوان مثال من و مشتری روی الزامات پروژه اتفاق نظر داریم. او قبول دارد که این همان چیزی است که می‌خواهد در پروژه نهایی ببیند. اما وقتی به مراحل نهایی در طراحی پروژه نزدیک می‌شوم، او با یک لیست جدید از تغییرات می‌آید و می‌خواهد تمام این الزامات جدید در پروژه لحاظ شوند.

5. مهلت‌های زمانی غیرممکن

بروز مشکلات فنی در پروژه‌ها کاملاً طبیعی است. به همین خاطر پروژه‌ها باید دارای مهلت‌های زمانی مناسبی باشند. من با مشتریانی کار کرده‌ام که اسناد ضروری برای طراحی پروژه را دیر تحویل می‌دادند اما می‌خواستند پروژه در موعد مقرر تحویل داده شود.

گاهی اوقات مشتریان اطلاعات ناقصی را در اختیار مهندسان نرم افزار قرار می‌دهند. وقتی از آن‌ها اطلاعات کامل را می‌خواهید، می‌گویند که در این زمینه سررشته‌ای ندارند. این بدان معناست که مهندس نرم افزار باید اطلاعات گمشده را به تنهایی پیدا کند. گاهی اوقات مشتریان طرح‌ها را دیر تایید می‌کنند، همین باعث بروز بی‌نظمی در مهلت‌های زمانی خواهد شد. سپس همان مشتری از تاخیر خوردن پروژه عصبانی می‌شود، چون تحویل به موقع پروژه‌ها هرگز مسئولیت او نبوده است.

6. صحبت کردن در جمع

به نظر من سخنرانی‌های عمومی برای مهندسان نرم افزار خیلی مهم است. مثلاً یک مهندس (به همراه یک تیم از متخصصان) توانسته به راهکاری برای حل مشکلاتی خاص دست پیدا کند. وقتی او در حضور مردم صحبت می‌کند، همه او را تشویق خواهند کرد؛ در حالی که یک تیم بزرگ مسئولیت این پروژه را بر عهده داشته است.

شاید خیلی از ما روش کنار آمدن با این ترس‌ها را بلد باشیم، اما غلبه بر این ترس‌ها مطمئناً مدتی طول خواهد کشید. این مسائل هرگز از بین نخواهند رفت و به نحوی راه خود را به زندگی ما باز خواهند کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی