عنوان مقاله :

5 نکته مهم برای طراحی صفحه Homepage

گردآوری و تالیف : حسام موسوی
تاریخ انتشار : 17 شهریور 1394
دسته بندی ها : طراحی وب , الهام بخش

اینترنت در همین چند سال گذشته تغییرات نسبتا زیادی داشته ، قوانین بهینه سازی موتورهای جستجو تغییر پیدا کرده ، رسانه های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیری برای موفقیت هر وبسایت تبدیل شدن و طراحی وب سایت ها برای تلفن های همراه تکامل پیدا کرده .

به عبارت دیگه ، هر چیزی که در سال 2010 در مورد طراحی وب سایت میدونستیم الان دیگه کنارگذاشته شده و هر روز و هر روز این روند در حال پیشرفته . 

امروز و در اینجا من 5 نکته مهم رو برای طراحی صفحه Homepage باید بگم تا در موردش اطلاع داشته باشید :

  • تجربه کاربری
  • قابل اسکن بودن صفحات
  • ساده سازی 
  • اقدامات سئو
  • درخواست برای عملی واضع (Call To Action)

تجربه کاربری 

یک وبسایت به منظور انجام بعضی از کارها به وجود میاد اما مهمتر از اون طراحی شده برای ایجاد ارزش برای بازدید کنندگان . زمانی که یک کاربر یک وبسایت رو پیدا میکنه در اصل میخواد با استفاده از اون وبسایت برای خودش ارزش ایجاد کنه . هنگام طراحی یک وبسایت ، گام اول تعامل با مخاطبان هدفه ، که به عنوان تجربه کاربری شناخته میشه و این یعنی که کاربر در حال مشاهده یک وبسایت چه عکس العمل های داره و چه کارهای انجام میده . یک وبسایت برای موفقیت باید احساسات ، اعمال و خیلی چیزها رو برای طراحی در نظر بگیره تا یک تجربه کاربری فوق العاده رو به کاربرهاش بده . 

در واقع ، شما با استفاده از یک تجربه کاربری خوب در صفحات محصولاتتون میتونید به راحتی باعث افزایش فروش محصولاتتون بشین خیلی بیشتر از گذشته که وقتی از تجربه کاربری استفاده نمیکردید . 

خوب اگه بخوام یک مثال خوب بزنم اون مثال وبسایت Antamedia.com ، در این وبسایت ترکیب رنگ بدرستی انتخاب شده شما میتونید اطلاعات و نتیجه ها رو با یه نگاه ببینید البته اگه نخواین هم بازم چشمتون بهشون میخوره . این یک نمونه عالی برای تجربه کاربری که به سادگی اطلاعات خودشونو به کاربرهاشون نشون دادن . 

در زیر هم چند نمونه الهام بخش میاریم : 

Restaurant Le Duc

MAS

Time4

قابل اسکن بودن صفحات

با توجه به وقت محدود ما در زمان آنلاین ، ما هرگز یک صفحه رو بطور کامل نمی خوانیم . در عوض ما به سادگی آن صفحات را اسکن و سعی میکنیم از آن اطلاعاتی بدست بیاوریم . برای اینکه یک صفحه وب را به یک صفحه موثر تبدیل کنیم باید از یک روش ساده استفاده کنیم ، به عبارت ساده درک یک صفحه زمانی آسان تر است که به بخش های کوچیکتری تقسیم شود این کار به اشتراک راحت تر در شبکه های اجتماعی هم کمک میکند .

استفاده از کلمات ساده ، جملات کوتاه ، استفاده از فضای آزاد ، تناسب بین اندازه عنواین و متن ها و ... شما میتونید با ترکیب این عوامل در طراحی وب سایت به روند مطالعه ساده تر کمک کنید.  

 

ساده سازی 

شبیه به مواردی که در قابل اسکن سازی کردن وب سایت گفتیم شما باید یک وبسایت را طوری بسازید که خوندن مطالبش خیلی راحت و درک ساده ای نیاز داشته باشه . با انجام یه سری محاسبات ابتدایی می تونید ضروریی ترین اطلاعات را اضافه و اطلاعات بی اهمیت را حذف کنید . طراحی و استفاده از تصاویر میتونه به سایت کمک کنه تا به هدف اصلیش برسه . با این کارها هر کاربر بعد از ورود به سرعت درک واضحی از وبسایت شما پیدا میکنه و میفهمه که چه کاری قراره در وبسایت شما انجام بده . 

خب اگه بخوام خلاصه ای از حرفام در مورد ساده سازی رو در یک جمله بگم : اینطور میگم که : صفحه اصلی خلاصه ای از تمام صفحات وبسایتتونه پس براش اهمیت زیادی قائل باشید و در وبسایت Amazon.com میتونید این موارد رو ببینید . در صفحه اصلیش همه چیز به حدی ساده است که به راحتی میتونید در مورد صفحه های دیگه اش حدس های بزنید . 

در زیر چند وبسایت الهام بخش قرار میدیم با دقت برسی کنید : 

اقدامات سئو

محتوا پادشاهی میکنه ، شما حتما بارها و بارها شنیده اید که محتوا خیلی خیلی مهمه ! و باید بگم این کاملا درسته ، بهترین نوع سئو محتواست . محتوای خوب باعث میشه گوگل ، یاهو ، بینگ همه از وبسایت شما راضی باشن . و این باعث میشه seo مثل یک جادوگر برای وبسایت شما عمل کنه . هر چی شما محتوای تازه تر و مفید تری تولید کنید می تونید چشم های بیشتری برای وبسایت خودتون پیدا کنید . 

تا زمانی که موتورهای جستجو وجود داشته باشن ، seo هم وجود خواهد داشت پس شما برای جذب مخاطب بیشتر باید خیلی خیلی به این مورد دقت کنید و بهش اهمیت بدین چون میتونید بازدید کننده های زیادی از این راه برای وبسایت های خودتون جذب کنید . 

 

درخواست برای عملی واضع (Call To Action)

در هنگام طراحی صفحه اصلی ، باید به صفحه اصلی به عنوان یک دعوت فکر کرد ، دعوت به این معنی که بازدیدکننده به وبسایت بیاد اونجا بمونه ، نگاهی به اطراف بکنه و کاری انجام بده . این کار به عنوان Call To Action شناخته میشه و هر کسی میدونه که Call To Action بطور رایح در سطح اینترنت و وب سایت ها مورد استفاده قرار میگیره . 

اما چطور میتونیم بدونه ظاهری بیش از حد تبلیغاتی و مزاحم کننده از این روش استفاده کنیم ؟ 

اطمینان از اینکه CTA یک برچسبه ( مثل برچسب عضویت و ورود )

طراحی یک دکمه قابل کلیک با رنگ های متضاد.

استفاده نکردن بیش از اندازه از CTA ، تنها از تعداد معینی از CTA در صفحه اصلی استفاده کنید . 

یک نگاه به PayPal.com بندازید . در صفحه اصلی دو دکمه CTA می بینید . یکی در گوشه سمت راست بالا و یکی در مرکز صفحه ، اونها مزاحم یا ( زرق و برق دار ) نیستن . بسیار ساده و همین بهترین کارای رو هم داره . 

نتیجه نهایی

وبمستر ها و بعضی از طراحان فکر میکنن که همه چیز رو باید در صفحه اصلی به نمایش در اورد و این کاملا اشتباه . هر چیزی میتونه باعث ترک سریع بازدید کننده بشه ، از سرعت پایین بارگذاری سایت گرفته تا تبلیغات مزاحم . فرایند طراحی یک وبسایت همیشه با طراحی صفحه اصلی شروع میشه اگر شما صفحه اصلی را استادانه طراحی کنید قطعا میتونید یک وبسایت موثر و کاربردی داشته باشید . 

مقالات پیشنهادی

15 علامتی که نشان می دهد احتمالا شما طراح هستید

آیا تا به حال به رفتارهای و کلیشه های یک طراح دقت کرده‌اید؟ بسیاری از اوقات یک طراح برای مدت طولانی صرفا از یک رنگ لباس استفاده می کند و یا اینکه با ا...

منابع تازه برای توسعه دهندگان Front-end - سری 9

امروزه ابزار ها ، کتابخانه ها و فریمورک های مختلفی بصورت روزانه برای توسعه دهنگاه Front-end ارائه می شود تا آنها بتوانند سریع تر ، بهتر و راحتر پروژه...

20 نمونه از زیباترین پنل های مدیریت

در زمان های قبل ، طراحی داشبورد پنل مدیریت واقعا چیز خاصی نبود و اغلب نادیده گرفته میشد و هرگز با توجه به همون سطح از اهمیت که صفحه ای اصلی سایت طراحی...

همه بهم گفتن کدنویسی رو یاد بگیر. خوب من اینکارو کردم. و حالا ...

در چند سال گذشته بارها این نصیحت رو شنیدم: "همه باید کدنویسی رو یاد بگیرند." و من اینکارو کردم. من یه متخصص یا یه همچین چیزی نیستم.من کارمو رها نکردم...

دیدگاه های ارزشمند شما

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید
بهنام یونسی | 2 سال پیش

با سلام به آقای حسام موسوی
خیلی از اوقات ما آدم ها وقتی می خواهیم با همدیگه صحبت کنیم دنبال واژه های خفن و سخت ، گوش تعجب کن می گردیم و وقتی اون جمله رو می گیم اون طرف با خودش فکر می کنه که این فرد چی به من گفت. وب هم همچین خاستگاهی داره . ما در عین حال با چندین تیپ آدم صحبت می کنیم پس بهتر هست که ساده سازی یکی از معیار های کارمون باشه .
ممنون از این مطلب ارزشمندتون.

محمد | 2 سال پیش

مرسی واقعا جالب بود

حمید | 2 سال پیش

عالی بود .
مطالبی که همه طراح ها میدونن ولی ظاهرا معیارها فرق داره
کمتر سایتی دیده میشه که اصول ساده سازی که به نظر من مهم ترین اصل هست ، رو انجام داده باشه