5 نکته حرفه‌ای برای توسعه‌دهندگان Sass
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

5 نکته حرفه‌ای برای توسعه‌دهندگان Sass

۱۳ سال از منتشر شدن Sass می‌گذرد و با‌گذشت این زمان هنوز هم Sass را می‌توان یکی از محبوب‌ترین پیش‌پردازنده‌های CSS دانست. ما نیز در راکت اهمیت ویژ‌ه‌ای برای این تکنولوژی قائل هستیم و خوشحال می‌شویم که کاربران این وبسایت با آن تعامل بیشتری برقرار کند. اگر با Sass آشنایی ندارید می‌توانید مقاله «Sass چیست؟» را مطالعه کرده و بعد از آن دوره آموزشی «آموزش کامل Sass» را به صورت رایگان مشاهده بکنید.

امروز در این مطلب قصد داریم تا شما را با ۵ نکته حرفه‌ای از این تکنولوژی آشنا کنیم که به صورت‌هایی می‌توانند به شما به عنوان یک توسعه‌دهنده Sass کمک بکنند.

نکته اول: استفاده از Sass برای به اشتراک‌گذاری استایل‌ها

Sass ویژگی‌های زیادی برای نوشتن استایل‌شیت‌های منحصر به‌فرد در خود دارد اما چیزی که Sass را بیشتر از هر چیزی کاربردی می‌کند قابلیت ایجاد هویت بصری سازگار، با کپسوله کردن منطق طراحی در توابع و mixinها و در البته استفاده مجدد از آن‌هاست. دقیقاً به همین دلیل است که سیستم‌های طراحی مانند Google Material Design و IBM Carbon از Sass استفاده می‌کنند.

نکته دوم: استفاده از PostCSS برای تبدیل استایل‌ها

شش سال پیش توسعه‌دهندگانی که Sass را به کار می‌بردند برای آن‌که با مرورگرهای مختلف کدهای سازگاری را توسعه دهند از ویژگی mixin استفاده می‌کردند. البته این کار جدای از مسأله پشتیبانی مرورگرها، روی پشتیبانی از زبان‌های RTL نیز تاثیرگذار بود. اما امروزه با بوجود آمدن PostCSS دیگر نیازی به انجام چنین کاری نیست. حال تنها کافی‌ست که کدهای استاندارد Sass را بنویسیم و بقیه کارها را به PostCSS بسپاریم.

نکته سوم: استفاده از mixin برای تمام استایل‌ها

حتی اگر تنها یک‌بار قرار باشد از mixinها استفاده شود، تنها فایل Sass ریشه باید CSS اصلی را ایجاد کند. این به شما اطمینان می‌دهد که دقیقاً از ساختار CSS خودتان اطلاع دارید و می‌دانید که چه چیزهایی را ایجاد کرده اید. این کار باعث می‌شود که نکته اول این مقاله نیز بهتر رعایت شود.

نکته چهارم: استفاده از یک Linter برای تمیز نگه‌داشتن استایل‌ها

Stylelint نام یک linter است که به شما اطمینان می‌دهد که خاصیت‌های معتبری برای کدهای CSS نوشته‌اید و اشتباهی مرتکب نشده‌اید. پلاگین Stylelint-scss تنها مجموعه‌ای از مراحل است که کدهای شما را بررسی می‌کند.

نکته پنجم: Dart Sass را امتحان کنید

Dart Sass در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک پیاده‌سازی جدید برای Sass عرضه شد. این پیاده‌سازی نسبتاً سریع‌تر بوده و نصب و پیکربندی آن نیز آسان است. همچنین از آنجایی که این پیاده‌سازی به سرعت توسعه پیدا می‌کند همواره ویژگی‌های جدید Sass را در خود خواهد داشت.

در پایان

در این مطلب از وب‌سایت راکت ما پنج نکته حرفه‌ای از Sass را بررسی کردیم که در صورت رعایت و پیروی از آن‌ها می‌توانید با رویکردی بهینه‌تر پیش بروید. اگر با Sass آشنایی ندارید می‌توانید مقاله «Sass چیست؟» را مطالعه کرده و بعد از آن دوره آموزشی «آموزش کامل Sass» را به صورت رایگان مشاهده بکنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات