۵ مورد از دلایلی که باعث می‌شود نودجی‌اس جایگزین جاوا شود
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

۵ مورد از دلایلی که باعث می‌شود نودجی‌اس جایگزین جاوا شود

بدون شک جاوا برای مدت طولانی یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بوده است. اما حال نودجی‌اس به کمک جاوااسکریپت توانسته است که میزان محبوبیت خود را بسیار بالا ببرد. جاوااسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌دهندگان وب است، اما حال با آمدن نودجی‌اس، توانسته محبوبیت بسیار زیادی را برای قسمت Back-End نیز بدست بیاورد و نقش بزرگی را بازی بکند.

توابع جاوااسکریپت در مرورگر کامپایل می‌شوند و توانایی ایجاد وبسایت‌هایی با زیبایی خیره کننده‌ای را دارند. نودجی‌اس، توانایی‌های جاوااسکریپت را بسیار گسترش داد و حال اجازه می‌دهد که جاوااسکریپت بتواند در بخش سرور نیز اجرا شود. از این طریق حال جاوااسکریپت قادر است که منابع سیستمی را مهیا ساز و کارهای بسیار پیچیده‌تری را انجام بدهد.

در اینجا می‌توانید ۵ دلیل که نودجی‌اس در حال جایگزین شدن با جاوا است را مطالعه کنید:

برنامه‌نویسی غیرهمزمان

نودجی‌اس برنامه‌نویسی غیرهمزمانی را به قسمت سرور آورد. این بدان معناست که درخواست‌هایی که در زمان‌های مختلفی ارسال می‌شوند نیاز ندارند که به صورت ترتیبی مدیریت شوند. بلکه در حالی که یک درخواست در حال آدرس دهی شده است، درخواست جدید برای پاسخگویی نیازی ندارد که در صف باقی بماند. درخواست‌ها به صورت موازی بررسی و پردازش می‌شوند. این کار زمان بسیار زیادی را ذخیره می‌کند و همچنین از توان پردازنده حداکثر استفاده را می‌برد.

معماری مبتنی بر رویداد

نودجی‌اس کاملا براساس معماری مبتنی بر رویداد ایجاد شده است. منظور از معماری مبتنی بر رویداد چیست؟

تمام درخواست‌ها از یک درخواست به بانک اطلاعاتی تا یک ریدایرکت ساده به یک آدرس وب همگی به عنوان رویداد شناخته می‌شوند و در یک رشته ذخیره می‌شوند. بعد از اینکه رشته با درخواست تکمیل شد، خواه یک درخواست باشد یا چند درخواست متفاوت، همگی مانند رویداد به صورت ترتیبی اجرا می‌شوند. هرگاه که یک درخواست جدید اضافه شود، درخواست در بالای رویدادهای دیگر قرار می‌گیرد. وقتی که رویدادی به پایان رسید و پردازش آن تکمیل شد، خروجی تحویل داده می‌شود. این رویکرد مبتنی بر رویداد در اپلیکیشن‌هایی با معماری مبتنی بر رویداد استفاده می‌شود و در پیاده‌سازی میکروسرویس‌ها نیز بسیار کارایی دارد.

جامعه بزرگ و فعال

جامعه توسعه‌دهندگان نودجی‌اس بزرگ و فعال است. این موضوع باعث آن می‌شود که ابزارهای بیشتری برای نودجی‌اس ساخته شود و در نهایت روند توسعه سرور ساده‌تر از قبل شود. یکی از این ابزار‌ها Socket.io نام دارد که می‌تواند بین کلاینت و سرور پیغام ارسال کند. در واقع روند ایجاد ارتباط را ساده‌تر می‌کند. Express.js، Websockets و... موارد دیگری هستند که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و همگی توسط جامعه توسعه‌دهندگان ایجاد شده‌اند. 

مقیاس‌پذیری‌های بهتر

وقتی که سعی در ایجاد اپلیکیشنی در مقیاس بزرگ و حرفه‌ای را دارید دو تکنیک کلی برای ساخت آن وجود دارد - معماری چند نخی و مبتنی بر رویداد. اگرچه انتخاب شما براساس نیازمندی‌ها باید شکل بگیرد، اما باید این موضوع را بدانید که نودجی‌اس برای هر دو حالت مناسب است و می‌تواند هر دو حالت را پیاده‌سازی کند. این بدان معناست که در معماری‌های متفاوت شما به بهره‌گیری متفاوت از پردازنده رجوع می‌کنید، نودجی‌اس می‌تواند در هر حالت مقیاس‌پذیر باشد.

اپلیکیشن‌های بلادرنگ

آیا در حال توسعه اپلیکیشن‌های بلادرنگی مانند گوگل داک، ترلو یا... هستید؟ اپلیکیشن‌هایی که نیاز دارند تا پیغام‌هایی را به صورت سریع بین سرور و کلاینت جابجا می‌شوند؟ نودجی‌اس بهترین انتخاب برای ساخت چنین اپلیکیشن‌هایی‌ است. دلیل این موضوع در وهله اول به وجود معماری مبتنی بر رویداد مربوط می‌شود و در وهله دوم می‌توان به وجود ابزارهای پیام‌ رسان سریع مربوط به نودجی‌اس اشاره کرد. 

با وجود اینکه برخی از ویژگی‌های خوب نودجی‌اس را بررسی کردیم، اما باید بدانید که هیچ تکنولوژی بدون محدودیت نخواهد بود. برای مثال وقتی که قصد ایجاد اپلیکیشن CRUD بدون نیاز به جریان داده بلادرنگ را داشته باشید، نودجی‌اس کارتان را ساده‌تر نخواهد کرد. اگر قصد دارید که یک اپلیکیشن با توان محاسباتی بالا روی CPU را ایجاد کنید، متاسفانه نودجی‌اس شما را راضی نگه نمی‌دارد، به این دلیل که نودجی‌اس تنها روی یک رشته CPU کار می‌کند. 

اما این موضوع را باید همواره در نظر داشته باشیم که نودجی‌اس یکی از انقلاب‌های موجود در فرایند توسعه وب است. تکنولوژی که جاوااسکریپت را به محیط سرور آورد.

شما برای یادگیری nodejs میتوانید از آموزش های وبسایت راکت استفاده کنید . برای مشاهده کرد این آموزش ها وارد صفحه آموزش جاوا اسکریپت بشید .

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات