5 نکته مهم برای طراحی وبسایت‌های فروشگاهی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

5 نکته مهم برای طراحی وبسایت‌های فروشگاهی

تجارت‌های آنلاین هر روز در حال پیشرفت و رشد هستند – امسال پیش‌بینی می‌شود که ۱۸٪ از کل موارد مربوط به خرده‌فروشی از طریق فروشگاه‌های آنلاین انجام شود. موضوع پیشرفت و رشد این موارد می‌تواند مربوط به این قضیه باشد که توسعه و استفاده از آن‌ها بسیار ساده شده است، تقریبا هر فردی می‌تواند یک فروشگاه آنلاین را پیاده‌سازی کند. اما چنین غروری نیز می‌تواند باعث شکست شود، به این دلیل که قبل از ایجاد هرگونه وبسایت تجاری شما باید نکات مهمی را در ذهن داشته باشید که بسیار مهم هستند. اگر قصد دارید که مشتری باری دیگر به وبسایت شما بازگردد، دانستن این نکات بسیار مهم است. 

ما در این پست قصد داریم به شما لیستی را ارائه دهیم که با استفاده از آن می‌توانید وبسایت فروشگاهی بسیار بهتری را بسازید.

توسعه وبسایت‌های فروشگاهی را با پلتفرم درست و طراحی زیبا انجام دهید

پلتفرم

قبل از اینکه شروع به توسعه وبسایت فروشگاهی خود بکنید، باید این تصمیم را بگیرید که برای وبسایت‌تان می‌خواهید از چه پلتفرمی استفاده کنید. پلتفرم‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف بسیار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ساخت فروشگاه استفاده کنید، وردپرس، جوملا و مجنتو تعداد کمی از این موارد هستند.

وردپرس یک پلتفرم منعطف و آسان در استفاده است که تعداد زیادی از پلاگین‌ها را نیز پشتیبانی می کند. از آن جایی که وردپرس منحصرا برای طراحی فروشگاه ساخته نشده است، بسیاری از افراد استفاده از آن را مفید نمی‌دانند، این در حالی‌ست که فروشگاه‌های مختلفی از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند.

از طرفی دیگر پلتفرمی مانند مجنتو مخصوصا برای کارهای فروشگاهی طراحی شده است. بسیاری از توسعه دهندگان می‌گویند که اگر قصد ساخت یک فروشگاه بخصوص را دارید بهترین مورد برای مدیریت محصولات و کارهای دیگر، مجنتو است.

طراحی

وقتی وبسایت‌تان را طراحی می‌کنید بجای استفاده کردن از یک گرافیک پیچیده و بسیار سنگین، سعی کنید که از طراحی ساده و تمیزی استفاده کنید، این موضوع باعث می‌شود که کاربران بتوانند بهتر با وبسایت تعامل داشته باشند.

یکی‌دیگر از مواردی که باید با آن روبرو شوید این است که آيا قصد دارید که پوسته مربوط به خودتان را به صورت منحصر به فرد طراحی کنید یا اینکه می‌خواهید از پوسته‌های آماده استفاده نمایید. اگرچه ممکن است پوسته سفارشی هزینه‌بر باشد اما قابلیت‌ها و توانایی‌های مربوط به خودتان در آن قرار می‌گیرد، مواردی که شاید در هیچ پوسته‌ی دیگری مشاهده نکنید. در تضاد با این قضیه پوسته‌های از پیش آماده وجود دارد که معمولا ارزان‌تر هستند و در بعضی موارد به صورت رایگان عرضه می‌شوند. اگر از این دسته پوسته‌ها استفاده کردید، مطمئن شوید که به صورت مداوم بروزرسانی می‌شوند و اطلاعات تماس با توسعه‌دهنده وجود دارد. 

یک نکته بسیار مهم این است که طراحی وبسایت‌‌تان باید به صورتی باشد که واکنشگرا باشد. به این صورت که توانایی اجرای درست را روی دستگاه‌هایی با اندازه‌های مختلف را داشته باشد.

وبسایت فروشگاهی شما باید امن باشد

یک وبسایت امن برای هر دو طرف -شما و خریدار- بسیار مفید است. با رشد روزانه وبسایت‌های هک شده و مقدار داده‌های دزدیده شده، امنیت وبسایت بخش مهمی از طراحی وبسایت است که نباید پشت چشم گذاشته شود. 

یک گواهینامه SSL یکی از پایه‌ای‌ترین مواردی است که باید برای وبسایت انجام دهید. این موضوع جدای از امنیتی که برقرار می‌کند، باعث می‌شود که کاربران بتواند یک احساس امنیت را داشته باشند. در صورتی که در وبسایت اطلاعات شخصی کاربران جمع آوری می‌شود، داشتن یک گواهینامه SSL اجباری و ضروری است. 

HTTPS یک استاندارد رمزنگاری برای ارتباطات مشتری وبسایت است. برای تبدیل شدن HTTP به HTTPS داده‌های قبل از دریافت و ارسال از یک لایه SSL گذر می‌کنند. 

این مورد جدای از امنیت می‌تواند برای بهبود وضعیت رنک وبسایت استفاده شود. اگر شما حالت HTTPS را ایجاد کرده باشید، موتورهای جستجوگر به وبسایت شما ارزش بالاتری می‌دهند.

افزونه‌های فروشگاه‌ساز ویژگی‌های بیشتری را به وبسایت‌تان می‌دهند

اگر تصمیم گرفته‌اید که از وردپرس استفاده کنید، ایجاد وبسایت فروشگاهی با آن مزیت‌هایی دارد. وردپرس به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید فروشگاه آنلاینی با قابلیت‌های بسیار زیادی را ایجاد کنید. پلاگین‌هایی مانند WooCommerce، Shopify، Shopp و Easy Digital Downloads این قابلیت‌ها را ایجاد می‌کنند.

سئو درست و قانونی را برای وبسایت تجاری‌تان مهیا سازید

اگر می‌خواهید خریداران بیشتری نسبت به رقیبان‌تان جذب وبسایت شما شوند، سعی کنید که برگه‌های وبسایت را بهینه سازی کنید. 

همواره سعی کنید که کلمات کلیدی بهینه‌ای که کاربران بیشتری برای جستجوی محصولات استفاده می‌کنند را برای وبسایت‌تان بهینه کنید. بعد از آن می‌توانید کلمات مرتبط به نام محصول و توضیحات آن را در وبسایت قرار دهید. بهتر است که بعضی اوقات کلمات کلیدی تعیین شده را بروزرسانی کنید.

می‌توانید رنکنیگ خودتان را با عناوین خوب در برگه‌ها که مربوط به کلمات کلیدی باشند، بهتر کنید. اگرچه امروزه meta description نمی‌تواند تاثیر زیادی روی رنک شما داشته باشد اما باز هم می‌تواند فوایدی را برای شما برگشت دهد. همچنین مطمئن شوید که آدرس مربوط به محصولات به صورت نامرتب و طولانی نباشد.

موارد دیگری که نیاز است به آن‌ها توجه داشته باشید

ممکن است دوست داشته باشید که ویژگی های اضافی دیگری را برای بازدیدکننده بیشتر و کیفیت بهتر قرار دهید:

سرعت وبسایت 

اگر وبسایت شما کند باشد کاربران بعد از یکبار مشاهده وبسایت شما دیگر هیچ گاه به آن برنمی‌گردند. بجای اینکه به وبسایت شما بازگردند، سعی می‌کنند رقیبان‌تان که ممکن است از شما سریع تر باشند را پیدا کنند. موارد مختلفی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها می‌توانید سرعت وبسایت‌تان را بهبود ببخشید. این موارد، حالت‌هایی مانند کشینگ، استفاده از سرورهای سریع‌تر و موارد مختلف دیگر است. سرعت وبسایت نیز خود یکی از مواردی است که روی سئو تاثیر مستقیم می‌گذارد. 

بررسی مهمان‌ها

۲۳ درصد خریداران وقتی مجبور به ثبت نام در وبسایت می‌شوند، سبد خریدشان را رها می‌کنند. بهتر است کاری کنید که خرید برای افراد خریدار مهمان بسیار ساده‌تر و سریع‌تر شو. برخی از خریداران ممکن است که برای یک زمان بسیار محدود و کوچک دوست نداشته باشند که ثبت نام بکنند. می‌توانید با قرار دادن حالت ثبت نام سریع -ثبت نام از طریق شبکه‌های اجتماعی تنها با یک کلیک- نیز این قسمت را به صورت ایده‌آل اجرا کنید.

جستجو وبسایت

پیاده‌سازی حالت جستجو برای اینکه کاربران بتوانند بهتر محصولات‌شان را جستجو کنند نیز یکی دیگر از گزینه‌های بسیار مهم و کاربردی است.

بهینه‌سازی موبایل

در بالا نیز اشاره کوچکی به این قضیه شد. در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۵۹٪ از کاربران اینترنت از طریق موبایل‌های هوشمند خود دنیای اینترنت را جستجو می‌کردند، این موضوع در سال ۲۰۱۶ مقدار ۵۰٪ بود، پس این میزان نشان از پیشرفت و اهمیت موبایل‌ها در زندگی روزمره افراد را می‌دهد.

استفاده از نقطه نظرات کاربران

سعی کنید که در وبسایت و در زیر محصولات مختلف، نقطه نظرات افراد را به نمایش بگذارید تا افراد مختلف بتوانند بهتر از آن‌ها با خبر شوند.

آیتم‌های مرتبط

نشان دادن آیتم‌های مرتبط می‌تواند برای مشتریان بسیار گزینه مناسبی باشد. 

قسمت سوالات متدوال

طراحی قسمت سوالات متداول می‌تواند برای وبسایت بسیار مفید باشد، از طرفی دیگر این قسمت به کاربران سریع‌تر جواب‌هایی ارائه می‌دهد و وقت افراد پشتیبان وبسایت را نمی‌گیرد.

در پایان

در این مقاله موارد مختلفی که برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی لازم است را بیان کردیم. موارد مختلف بسیار دیگری وجود دارد که می‌توانید آن را نیز مرور کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا