7 المان برای داشتن تجربه کاربری خوب در سال 2019
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

7 المان برای داشتن تجربه کاربری خوب در سال 2019

تجربه کاربری بخش بسیار مهمی در دنیای طراحی وب مدرن است. کاربران در عصر جدید انتظارات‌شان تغییر کرده است. با وجود اینکه نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی بکنیم اما با تحلیل یک دهه گذشته می‌توانیم ببینیم که تطبیق دادن طراحی با نیازهای کاربران هیچ زمان به اندازه حال حاضر مهم نبوده است. در بازه‌ای که همه چیز در حال تغییر کردن است، طراحان نیاز دارند تا بسیار فعال باشند.

در این مطلب با ۷ تکنیک تجربه کاربری همراه خواهیم بود که شما را در حال و آینده طراحی تجربه کاربری کمک می‌کند:

۱. ساده‌سازی مسیر

کاربران معمولا با داشتن یک هدف خاص از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، به همین دلیل آن‌ها می‌خواهند هر چه سریع‌تر به آن هدف دست پیدا کنند. اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌هایی کاربر پسند هستند که بتوانند کاربر را در مسیر رسیدن به چنین هدفی کمک کنند و روند را برای آنان ساده نمایند. چنین حالتی با عبارت طراحی‌های time-saving نیز نامگذاری می‌شوند. نتیجه چنین طراحی‌هایی باعث می‌شود که کاربر برای رسیدن به اهداف‌ش قدم‌های کمتری را بردارد. چنین موضوعی باید از طریق نمایش اطلاعات مناسب در قالبی ساده و همراه با ناوبری روان انجام شود. طراحی time-saving می‌تواند شامل جنبه‌های مختلفی باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • طراحی خطی. طراحی خطی یک مسیر ساختاردهی شده است که در آن نقاط ابتدایی-میانی-نهایی تعریف می‌شود. این موارد به کاربر کمک می‌کنند که در هر نقطه یا مرحله یک کار را انجام دهند. داشتن چنین جریان سازگاری به بازدیدکنندگان این قابلیت را می‌دهد تا زمان کافی برای کامل کردن یک وظیفه را بسنجند.
  • طراحی پیش‌بینی‌ شده. طراحی پیش‌بینی شده سعی در شناسایی نیازهای کاربران دارد. این کار برای ارائه نیازهای کاربری به صورت سریع و بهینه انجام می‌شود. چنین طراحی شانس بوجود آمدن اصطکاک در بدست آمدن نیازهای کاربری را کمتر می‌کند. 
  • افشای پیش‌رونده. اگر وبسایت یا اپلیکیشن‌تان شامل اطلاعات بسیاری می‌شود، ممکن است که بخواهید برای بهتر کردن تجربه کاربری، تکنیک افشای پیش‌رونده را پیاده‌سازی کنید. این تکنیک باعث می‌شود که اطلاعات در زمانی که کاربران به آن‌ها نیاز داشته باشند نمایان شوند. به همین دلیل کاربران مطمئن خواهند شد که در جهت دسترسی به اهداف‌شان با اطلاعات و محتوای بی ربط مواجه نمی‌شوند. 
  • اطلاعات مبتنی بر زمینه کاربران. نمایش اطلاعات براساس خواسته‌ها و پیشینه کاربران در ارائه تجربه کاربری بهینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در چنین حالتی کاربران تنها با اطلاعاتی که به آن‌ها کاملا مربوط است برخورد خواهند کرد.

۲. تمرکز روی محتوا

محتوایی که به سرعت قابل دسترس است و به خوبی سازمان‌دهی شده کلیدی اصلی برای اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌هایی است که به نیازهای کاربران‌شان توجه دارند. تازه‌ترین تکنیک‌ها همواره روی حذف کردن اطلاعات غیر لازم و بجای آن نمایش اطلاعات مربوط –محتوا- تمرکز دارند. 

ایجاد تجربه‌هایی با مرکزیت محتوا نیازمند استفاده از دو تکنیک است: طراحی که در آن محتوا ارجعیت داده می‌شود و یا طراحی که در آن محتوا به صورت برجسته نمایان شده است. هدف نهایی‌تان در ارائه چنین تجربه این خواهد بود که بتوانید بدون حواس‌پرتی مربوط‌ترین محتوا را به کاربران ارائه دهید. طراحان معمولا در چنین روندی سعی دارند تا المان‌های پیچیده و شلوغ رابط کاربری را حذف کنند و بجای آن روی پیامی که برای انتقال در نظر دارند تمرکز نمایند. ویژگی های بصری یک استراتژی طراحی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ساختار بصری دقیق. شامل طراحی می‌شود که در آن ساختار مناسبی رعایت شده و کاربران قابلیت درک محتوا را در آن دارند. سیگنال‌های بصری قدرتمند، مانند رنگ‌های قدرتمند برای CTAها و مواردی مشابه می‌توانند تمرکز کاربر را روی چنین ویژگی‌های تعاملی بسیار بالا ببرد. 
  • حذف موارد غیرضروری. حذف کردن جزئیات بدرد نخور و نامربوط می‌تواند محتوای مهم را بزرگ‌تر کند و تجربه متمرکز بهتری را خلق نماید.
  • فضای سفید. افزایش میزان فضای المان‌های مختلف در یک صفحه باعث می‌شود که نمایانی آن‌ها بیشتر شود و کاربران بتوانند بهتر آن‌ها را ببینند.

۳. شخصی‌سازی بهبودیافته

شخصی‌سازی تکنیکی است که در استراتژی مربوط به طراحی time-saving نیز استفاده می‌شود. درک اینکه چرا از طراحی تجربه کاربری همگانی به طراحی تجربه کاربری منحصر به فرد روی آورده‌ایم خود یکی از جنبه‌های مهم تجربه کاربری است که باید روی آن تاکید بسیاری شود. در رویکرد جدید قصد داریم تا بتوانیم نیازهای کاربران را شناسایی کنیم و براساس آن روند شخصی‌سازی تجربه کاربری را انجام دهیم.

با کمک گرفتن از اطلاعات و داده‌های منحصر به فرد کاربران و حمایت یادگیری ماشین، تکنولوژی قابل به تطبیق خود به صورت خودکار با نیازهای کاربران به صورت منحصر به فرد است. یکی از محبوب ترین مدل‌های منحصر به فردسازی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده براساس رفتارهای کاربران است. در بین روش‌های مختلف برای بهتر کردن روند شخصی‌سازی، روش‌های زیر در رده مرسوم‌ترین موارد قرار دارند:

  • محتوا مبتنی بر موقعیت مکانی کاربر. موضوع دستگاه‌های قابل حمل در سال ۲۰۱۸ دیگر بحث جدیدی نیست. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها حال باید بتوانند که براساس اطلاعات موقعیت مکانی این دستگاه‌ها، اطلاعات مربوطی را نمایش دهند. در نتیجه اطلاعات مرتبط با محیطی که کاربر در آن قرار گرفته است نمایش می‌یابد.
  • رابط کاربری ویژه. یکی از اهداف اصلی روند شخصی‌سازی این است که بتواند لایه‌بندی وبسایت و اپلیکیشن را براساس نیازهای منحصر به فرد یک کاربر ویژه تطبیق دهد. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باید شیوه تعامل کاربر با محیط را درک کنند و مشکلاتی که با آن دارند را دریابند، در این صورت می‌توانند براساس یکسری از مؤلفه‌ها وبسایت را با نیازهای آنان تطبیق دهند.

۴. انسان محور

به دلیل نفوذ بسیار زیاد تکنولوژی‌هایی مانند تاچ کردن و یا تشخیص صدا در موبایل‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های دیجیتالی، مردم انتظار دارند که با محصولات دیجیتالی به صورتی برخورد کنند که به صورت عادی با افراد دیگر برخورد دارند. این بدان معناست که طراحان حال باید وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی را ایجاد کنند که تجربه انسان محوری را به کاربران ارائه دهد. 

محبوبیت انسانی سازی تجربه دیجیتالی و ارتباط برقرار کردن، با احساسات کاربری همبستگی دارند. یکی از کلیدهای اصلی برای انسانی‌سازی تجربه دیجیتالی این است که به کاربران اجازه بدهید تا بتوانند از راه احساسی با دستگا‌ه‌های‌شان ارتباط داشته باشند. راه‌های دیگری که طراحان برای این مقوله پیدا کرده‌اند شامل موارد زیر است:

  • ریزتعاملات
  • ایجاد مفاهیم طبیعی در تعامل با اپلیکیشن‌ها
  • نمایش احساسات در ارائه فییدبک‌ها

۵. احراز هویت بیومتریک

اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها می‌توانند مراحل تایید و احراز هویت را آسان‌تر بکنند. همانطور که تکنولوژی‌های بیو-متریک در حال پیشرفت و موجودیت بیشتری هستند، قابلیت شناسایی افراد براساس کاراکترهای خاص بیشتر قابل پیاده‌سازی است. این موضوع باعث می‌شود که فرایند احراز هویت برای کاربران بدون هیچگونه تلاشی انجام شود.

بجای مجبور بودن به مدیریت پسوردهای مختلف برای وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوت، حال تکنولوژی‌های بیومتریک از طریق شناسایی چهره یا صدا و اثر انگشت می‌توانند فرایند احراز هویت را برای‌مان انجام دهند. همزمان این موضوع می‌تواند امنیت را برای سازمان‌ها و کاربران بیشتر کند.

۶. محتوای ویدیویی

تکنیک محتوای ویدیویی به صورت فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک موجودیت حیاتی برای تجربه کاربری بهینه است. طراحان می‌توانند پتانسیل محتوای ویدیویی‌شان را با در نظر گرفتن موارد زیر در حداکثر مقدار خود نگه دارند:

  • تطبیق یافتن با حالت Portrait. از آنجایی که بیشتر اوقات تلفن‌های هوشمند را به صورت Portrait به کار می‌بریم، در نتیجه ویدیوها باید این اصل را رعایت کنند که در حالت Portrait قرار بگیرند. 
  • تطبیق یافتن با دیدگاه‌های جدید در دنیایی ویدیوها. سعی کنید خودتان را با تغییرات جدید بروز نگه دارید. برای سعی کنید از پتانسیل ویدیوهای ۳۶۰ درجه و یا حالت Live که شبکه‌های اجتماعی به شما می‌دهد استفاده کنید. 
  • تصاویر و ویدیوهای HD. فراهم کردن تجربه تمام صفحه یکی از موضوعات مهم است، اما همزمان با تمام صفحه بودن باید کیفیت تصاویر و ویدیوها را نیز در نظر بگیرید. بنابراین مطمئن شوید که تصاویر و ویدیوهای با کیفیتی را به معرض نمایش قرار می‌دهید.

۷. تعاملات مبتنی بر صوت

همانطور که دستگاه‌هایی که برای دسترسی به وب استفاده می‌کنیم در حال توسعه هستند، تجربه کاربری را نیز باید با این دستگاه‌ها منطبق کنیم. آخرین فناوری‌های سخت‌افزار روز به روز در حال حذف دکمه‌ها و موارد فیزیکی از این قبیل هستند. به همین دلیل این موضوعات باعث شده که تجربه کاربری به سمت موضوع جدیدی به نام تعاملات مبتنی بر صوت یا VUI سوق داده شود. 

VUIها در حال حاضر در بیشتر تکنولوژی‌ها مانند محصولات گوگل، اپل، آمازون و مایکروسافت حضور دارند. در سال ۲۰۱۸ درصد زیادی از سرچ‌هایی که در دنیای اینترنت انجام شده از طریق صدا بوده است، چنین درصدی حتی در حال افزایش است. از آن‌جایی که هر روز کاربران بیشتری از فناوری VUI استفاده می‌کنند بنابراین ایده بسیار خوبی است که بتوانید چنین موضوعی را در تجربه کاربری خود پیاده‌سازی کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات