۷ تکنیک ذهنی برای مدیریت زمان بهتر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۷ تکنیک ذهنی برای مدیریت زمان بهتر

مدیریت زمان مفید، چیزی است که اکثر ما با آن درگیر هستیم. در دنیایی که برای انحرافات، مرزی وجود ندارد و همه جا پر از حواس پرتی است، خیلی راحت می‌شود با انجام فعالیت های بی فایده و خسته کننده، زمان باارزش را هدر داد. اگر قصد دارید تا از وقتی که به شما داده شده است بهترین استفاده را کنید، این ۷ روش را برای بهتر شدن در مدیریت زمان مطالعه کنید.

۱. هدف های روزمره خود را تجسم کنید.

هنگامی که هر روز صبح بیدار می‌شوید، تصمیم بگیرید که در آن روز قصد انجام چه نوع کارهایی را دارید. 

دوست دارید کدام کار را به پایان برسانید؟

از انجام چه فعالیت هایی لذت می‌برید؟

باید گفت که اهداف روزانه نباید حتما در مورد کار کردن و مسائل شغلی باشد. شاید هدف روزمره شما وقت گذراندن با خانواده یا بازی در زمین گلف باشد. حال کمی فکر کنید، کارهایی را که می‌خواهید به اتمام برسانید، انجام شده تصور کنید. انجام دادن این کارها چه احساسی به شما می‌دهد؟ این احساس شما را دوباره از نو می‌سازد. باید کارها را در همان روز انجام دهید و دیگر آنها را به تعویق نیاندازید.

۲. از کنار گذاشتن کارها اجتناب کنید.

ما انسان ها یک عادت ناسالم داریم و آن این است که به جای اینکه انرژی و زمان خود را صرف انجام کاری کنیم، آنها را صرف نگرانی از کارهایی که باید انجام دهیم می‌کنیم. وقتی کارها را کنار بگذارید، همیشه جایی در ذهنتان خواهند گرفت. لذت بردن از اوقات فراغت زمانی سخت است که شما دائما به فکر کاری که کنار گذاشته اید هستید. اگر نمی‌خواهید انرژی روانی خود را برای نگرانی از کارهای ناتمام هدر دهید، سعی کنید همیشه کارها را در زمان خودشان و در همان روز انجام دهید.

۳. برای کارهایتان مهلت تعیین کنید.

چیزهای کمی هستند که شبیه "مهلت تعیین کردن" به شما انگیزه می‌دهند. برخی از وظایفی که به شما داده می‌شود معمولا دارای مهلت انجام هستند؛ اما اگر خودشان این مهلت را نداشتند، شما می‌توانید با تعیین کردن یک مهلت برای خودتان در این بین سود کنید. مهلت سبب می شود که شما نتوانید کارها را به تعویق بیاندازید. مهلت می‌تواند به شما حتی در زمان هایی که علاقه ای به انجام کار ندارید، انگیزه کافی را بدهد. این موضوع که شما به مهلت هایی که تعیین کرده اید، پای بند باشید بسیار اهمیت دارد. اگر مهلت های تعیین شده را نادیده بگیرید، با گذشت زمان ارزش و تاثیر آنها در مدیریت زمان کاهش پیدا می‌کند.

۴. لیستی از کارهای مهم و ضروری تهیه کنید.

یکی از بهترین ابزارهای مدیریت زمانی که می‌توانید استفاده کنید، لیست کارهای مهم است. این در مورد نوشتن تمام کارهایی که باید انجام دهید بر روی یک تیکه کاغذ است، این کار سبب می‌شود تا شما احساس کنید که رسیدن به آنها با این روش شدنی تر است. این کار به شما مسیر روشن و مشخصی می‌دهد تا از کارهایی که هنوز انجام نداده اید اطلاع پیدا کنید و کارهای انجام شده را ارزیابی کنید. مثلا خط زدن یک کار انجام شده از لیستتان می‌تواند واقعا حس خوبی به شما بدهد.

۵. از انجام چندین فعالیت همزمان دست بردارید.

بسیاری از افراد احساس می‌کند که واقعا در انجام چند کار مهارت دارند، اما تعداد کمی از ما اینطور هستیم. مطالعات نشان داده اند که زمانی که می‌خواهیم همزمان چندین کار را انجام دهیم، بهره وری ما کاهش پیدا می‌کند. به جای این کار، می‌توانید با یادگیری درست اولویت بندی، کارهای بیشتری را انجام دهید. با انجام چندین کار، فرصت های مناسب را از دست می‌دهیم زیرا تمرکز بر چندین کار بسیار سخت تر و استرس‌زا تر از تمرکز بر یک کار است. به جای اینکه سعی کنید در یک زمان به همه چیز برسید، لیست کارهایتان را چک کنید و برای انجام هر کار، زمان خاصی را مشخص کنید. تمرکزتان را تا زمانی که یک کار به اتمام نرسیده، درگیر فعالیت های دیگر نکنید.

۶. به خودتان جایزه بدهید.

وقتی کاری را تمام می‌کنید، به خودتان جایزه بدهید. این بدان معنا نیست که هر وقت کاری را از لیستتان خط زدید باید یک جشن بگیرید. برای بسیاری از مردم این جایزه می‌تواند قدم زدن در هوای تازه یا نوشیدن یک بطری نوشابه باشد. فقط حواستان باشد که هر جایزه ای که به خود می‌دهید، باید سالم باشد و دقت کنید بیش از اندازه وقت شما را نگیرد. مثلا وقتی کاری را انجام داده اید، خوردن یک جعبه دونات می‌تواند وقت گیر باشد، سعی کنید با جایزه های کوچک خود را مشغول کنید زیرا همین جایزه های کوچک، بیشترین تاثیر را خواهند داشت.

۷. زمانی را برای استراحت کردن کنار بگذارید.

مهم نیست چقدر کار می‌کنید، مطمئن باشید همیشه کارهایی برای انجام دادن وجود خواهند داشت. گاهی اوقات حس نرسیدن به چیزی می‌تواند بسیار آسیب پذیر شود زیرا با این حس، شما مدام سعی می‌کنید برای جبران کردن، بیشتر و طولانی تر کار کنید. در این نقطه شما احساس فشار خواهید کرد. از اینجا به بعد دیگر کارتان آن کیفیت سابق را نخواهد داشت و زمان تمام کردن کارها بیشتر می‌شود. چیز بدتر این است که فشار آوردن به خودتان برای سلامتی نیز خوب نیست.

اینکه بدانید چه زمانی باید از کار کردن کناره گیری کرده و شروع به استراحت و بهبودی کنید، بسیار اهمیت دارد. با دادن زمانی برای استراحت، به خودتان جایزه دهید. با این که برای این کار زمان می‌گذارید، بدانید که تک تک ثانیه هایی که برای استراحت صر می‌کنید، به اندازه ی وقت گذاشتن برای انجام یک کار، در مدیریت زمان باارزش شما اهمیت دارد.

با پیروی کردن از این روش های توسعه مدیریت زمان، قادر خواهید بود تا کارهایتان را بیشتر و سریع تر از آنچه فکرش را می‌کردید، انجام دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات