7 ایده برای طراحی صفحات فرود در موبایل
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

7 ایده برای طراحی صفحات فرود در موبایل

از زمانی که گوگل برای ایندکس کردن وبسایت‌ها آن‌ها را تشویق کرد که طراحی سازگار با موبایلی را ارائه بدهند، وبسایت‌های واکنشگرا و Mobile-First شروع به زیاد شدن کردند. البته باید گفت که این جنبش صرفا به خاطر گوگل به راه نیافتاد؛ میزان ترافیک جهانی که توسط موبایل‌ها صورت می‌گرفت در حال افزایش بود و براساس این نیاز، وبسایت‌ها باید خود را تطبیق می‌دادند. مشتریان نیز واقعا کار با موبایل را بیشتر دوست داشتند و خرید کردن یک سرویس یا محصول را از طریق موبایل‌شان راحت‌تر می‌دیدند. این تغییرات که در ساختار وب اتفاق افتاد، نقشی بسیار شگفت انگیز را روی تجارت‌ها و آژانس‌های محلی گذاشت. 

حال ما در این مطلب قصد داریم تا ۷ تکنیک را بررسی کنیم که به شما در ایجاد یک صفحه فرود مناسب در موبایل کمک می‌کند.

۱. بالا بردن سرعت بارگذاری صفحه فرود

بیایید واقع‌گرا باشیم، چه کسی از سرعت بالای بارگذاری خوشش نمی‌آید؟

در تجربه کاربری، سرعت بالا همواره یک المان مثبت به نظر می‌رسد. حال باید در نظر داشت که این سرعت روی رنک جستجوی شما نیز تاثیرگذار است. براساس آماری گوگل در اختیار دارد، اگر یک وبسایت روی موبایل برای بارگذاری به زمانی بیش از ۳ ثانیه نیاز داشته باشد، حدود ۵۳ درصد کاربران‌ش را از دست می‌دهد. 

در دنیای مدرن، سرعت یک وبسایت به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای برنده شدن آن در نظر گرفته می‌شود. وبسایت‌هایی که مدت زمان بارگذاری آن‌ها کمتر از ۲ ثانیه است، ۲۷ درصد نرخ تبدیلات بیشتری را دارند. 

برای بهبود وضعیت سرعت وبسایت می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • حذف المان‌های غیرضروری در وبسایت
  • کوچک کردن اندازه تصاویر
  • بهینه‌سازی کدهای JS و CSS
  • فعال‌سازی HTTP Caching

۲. بهره‌گیری از ویژگی‌های موبایلی

مردم بیشتر دوست دارند زمانیکه روی موبایل‌شان هستند با شما تماس بگیرند. آن‌ها از وبسایت یک شماره پیدا کرده و از طریق آن دوست دارند تا با شما تعامل داشته باشند. اما گذاشتن یک شماره کافی نیست. برای آنکه نرخ تعاملات کاربری روی موبایل را بالا ببرید، نیاز است تا از المان‌های منحصر به فرد موبایلی استفاده کنید. 

برای مثال استفاده کردن از یک دکمه «تماس» به صورتی که بعد از تاچ روی آن بدون هیچگونه شماره گیری توسط کاربر، فرایند تماس برقرار شود، کاری بسیار مناسب است. به عنوان مثالی دیگر استفاده از یک دکمه برای نمایش مسیر شرکت نیز گزینه مناسبی است. هدف نهایی آن است که شما حس و حالی بیشتر شبیه به موبایل به وبسایت بدهید و تفاوت‌هایی را نسبت به نسخه دسکتاپ بوجود بیاورید.

۳. استفاده از عناوین کنشگر

بیشتر کاربران وبسایت، محتوای شما را مطالعه نمی‌کنند، تنها کاری که آن‌ها انجام می‌دهند اسکن کلی وبسایت‌تان است. اسکن وبسایت به این معنی است که عناوین و بخش‌های مهم وبسایت را صرفا می‌بینند. برای یک صفحه فرود بسیار مهم است که از عناوین کنشگر استفاده کنید، چرا که تنها قسمتی است که بیشتر کاربران آن را مطالعه می‌کنند.

تقریبا بیشتر وبسایت‌هایی که استراتژی خاصی را دنبال می‌کنند در این نقطه با هم اشتراک نظر دارند و باورمندند که استفاده از متون جذاب در صفحه اصلی وبسایت می‌تواند نرخ تعاملات کاربری را بسیار بالا ببرد.

۴. ارائه متن کوتاه و هوشمند در صفحه فرود

از هر ۱۰ نفر ۲ نفر وبسایت‌تان را به صورت کامل مطالعه می‌کنند. درست است که تعداد کمی هستند اما با این وجود باز هم اهمیت بالایی دارند و باید به آن‌ها توجه شود. 

سعی کنید برای نوشتن متن اصلی صفحه فرود تا جای ممکن واضح صحبت کنید و از جملات کوتاه استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود که مخاطبین به خواندن متن ادامه داده و آن را رها نکنند. 

  • کاری کنید که تنها در چند ثانیه ارزش محصول‌تان را به کاربر ارائه کرده باشید.
  • استفاده زیاد از فضای خالی بین پاراگراف‌ها و کلمات باعث می‌شود که کاربر فکر کند متن شما کوتاه و خوانا نوشته شده است.
  • در نوشتن متن‌ صفحه فرود روی نقطه ضعف‌های یک مشتری دست بگذارید.

۵. طراحی مناسب دکمه‌های CTA

مردمی که وارد وبسایت شما می‌شوند، پتانسیل بسیار زیادی دارند تا با وبسایت شما ارتباط برقرار بکنند. حال یک چیزی را بخرند و یا آنکه با شما تماس بگیرند و یا سناریوهایی دیگر.

بزرگ ترین اشکالی که در زمان طراحی صفحات برای موبایل اتفاق می‌افتد این است که دکمه‌های CTA شما براساس نسخه دسکتاپی آن ایجاد شود. شما باید این واقعیت را قبول کنید که محیط کاری یک دستگاه موبایل متفاوت از دسکتاپ است.

دکمه CTA وبسایت را بزرگ کنید، به صورتی که به خوبی قابلیت تعامل را داشته باشد. همچنین استفاده کردن از یک کلمه یا دو کلمه معنادار برای CTA کافی‌ست. نیازی نیست که یک متن طولانی بنویسید، استفاده از کلماتی مانند «تماس بگیرید»، «ثبت‌نام کنید» و… می‌تواند کافی باشد. اگر می‌خواهید یک ذره جلو بصری نیز به آن اضافه کنید می‌توانید از یک لوگوی کوچک استفاده نمایید. 

به عنوان یک نکته بسیار مهم، تا جای ممکن نتیجه CTA را در همان صفحه پاسخ دهید، بهتر است از ایجاد یک صفحه دیگر خودداری کنید چرا که کاربران موبایل این کار را دوست ندارند.

۶. حذف لینک‌های اضافی در فهرست

لینک‌های غیرضروری در وبسایت می‌توانند فضای اضافه زیادی را از شما بگیرند و کاربران را نیز دچار سردرگمی بکنند. بهتر است لینک‌های ناوبری مربوط به وبسایت‌تان را محدودتر بکنید. در صفحات موبایلی استفاده از ۴ تا ۸ گزینه کافی‌ست و بهتر است تعداد از این بازه بیشتر نباشد. هدف کلی ما این است که مرتبط‌ترین لینک‌ها را در وبسایت نشان دهیم.

کاری بکنید که اطلاعات ضروری نمایان شود. اطلاعاتی در رابطه با محصولات، تماس، درباره، وبلاگ و… از جمله مهمترین مواردی هستند که باید در قسمت فهرست وبسایت شما باشند.

۷. درخواست اطلاعات کم در فرم‌ها

بیشتر کاربران از فرم‌ها خوششان نمی‌آید. این اتفاق زمانی شدت می‌گیرد که شما ۶ تا ۸ فیلد را برای پر کردن گذاشته باشید. 

سعی کنید فرم‌ها را تا جای ممکن کوتاه نگه‌ دارید. کاربران موبایل واقعا افرادی هستند که حوصله پر کردن فرم و… را ندارند. آن‌ها می‌خواهند همه چیز سریع اتفاق بیافتد. بهتر است برای فرایند‌های ثبت نام و ورود نیز از حالت سریع ثبت نام/ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. 

در پایان

در این مطلب سعی کردیم تا روش‌هایی را برای بهینه‌سازی وبسایت و صفحات فرود یا Landing Page براساس نیازهای کاربران برای دستگاه‌های موبایل را ارائه کنیم. 

نظر شما چیست؟ آيا روش‌های دیگری را برای بهتر کردن تجربه کاربری وبسایت سراغ دارید؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا